av basnarkomanen » 2005-04-12 23:53
Nu har jag efter många om och men bestämt mig att köpa ett par Ino Audio piP. Har läst väldigt mkt om dem och en klasskompis till mig har haft dem, så en hel del info har jag. Men inte allt. Och framför allt har jag inte fått svar på frågor som ingen annan kan svara på än tillverkaren (antar jag, det kanske finns ngn som har den informationen)... som jag nu hoppas att jag får svar på.
Jag hade ett par Canton RC-L förut, sålde dem av både ekonomiska skäl samtidigt som jag ville så klart uppgradera, men jag visste inte till vad. Jag vart mkt nöjd med RC-L, jag har egentligen ingenting att klaga på, förutom då behovet av den där lilla boxen. Men man vill ju också alltid ha mer...
Eftersom jag kommer bo i en 1:a ett par år framåt så bestämde jag mig för stativare och piP verkar vara det självklara valet. Och varför inte bara pröva ett par när man t o m kan sälja dem senare för samma pris eller kanske mer? Men jag tvivlar på att jag kommer bli missnöjd. Sen gillar jag ta chanser, precis som jag gjorde med Canton RC-L. En positiv överraskning är aldrig fel. Jag hade aldrig hört dem, men när man läst om dem och frågade ägare av dem en massvis frågor så fick man en ganska bra övertygelse att denna högtalare är ngt för mig. Och visst fan var den det.
Men nu till frågorna. Jag är basnarkoman, tyvärr, mobba mig, men tyvärr är det så. Samtidigt vill jag ha en helt neutral ljudbild när det gäller området 20 khz ner till, tja, dryga 30. Sen är jag inte nöjd... med ingenting jag hört faktiskt. Det finns inte en enda högtalare som jag varit nöjd med i "the bottom end" om jag får kalla det så. Kanske är det så att jag inte fått nöjet att pröva högtalare x, y och z som kostar sina 6 siffriga tal... men, heh, tyvärr är jag inte miljonär. Därför har jag vänt mig till subwoofrarnas värld för att dessa ska kunna fylla de där sista 10 Hz:en inom hörgränsen, och varför inte, kanske 10 infraröda hz till, ända ner till just 10 Hz. Att fortsätta ännu längre ner till de ensiffriga talen är nog (inte alls fel! *dreggel*) orealistiskt, när man ser till pris, storlekar (båda själva högtalare, men även rummet) och sedan också alla hifi människors och ljudfantasters största fiende, grannen så klart.
En självklarhet (antar jag) för audiofiler är väl att högtalaren ska vara HELT ofärgad ner till 20 Hz. Men det tycker inte jag. Inte ner till 20, utan kanske 32, 30, kanske 28 eller t o m ner till 25... Eftersom det är den dimensionen av ljudtryck (i alla fall jag) man saknar när man lyssnar på musik eller tittar på en basrik film. Att högtalare återger en 5000 Hz ton lika "högt" i dB som 22 Hz är för mig egentligen ointressant eftersom om jag inte minns fysiken fel, så "hör" jag dessa toner olika högt i min skalle, trots att de ligger i samma dB nivå. Kalla mig oortodox och en korgosse med Tourettes syndrom, men jag vill ha mer än de ynka 90 dB som högtalarn pumpar ut, trots att de ligger inom högtalaren i frågas linjära område. När det gäller färgning, är det som sagt helt ok när vi är nere o simmar på djupet av 20-25 hz. Ju mer dB desto bättre.
Hur har jag tänkt lösa detta? Jo, jag tänkte alltså köpa ett par piP + 2 stycken basmoduler som drivs av samma stärkare men nåt sorts filter emellan så att det blir en 3 vägare... men en äkta 3 vägare så klart. Inga dupliceringar av frekvenser som man får om man kopplar in en subwoofer (lågnivå) med delningen, säg 100 Hz eller nåt? Då får man ju en färgning som heter duga... i oönskade frekvensområden. (Missförstå mig inte, det finns säkert tekniker som skulle säga att mina påståenden är naiva, men jag blir gärna rättad. Det är väl bara min uppfattning, men den kan mkt väl vara felaktig). Vidare för att lösa problemet "ofärgat lågbas område", måla det lite... med kanske en, ja, vad annars? En subwoofer så klart! Men vänta nu, motsäger jag inte mig själv nu? Nej, och här kommer mitt andra problem/fråga. Jag vill alltså dela den vid dryga 28-25 Hz... med en branthet av iaf minst 18 db/oktav. Det ska komma ut så lite av frekvenserna upp till den första oktaven som möjligt... helst ingenting, men där sätter väl fysiken stopp? Ett filter med ett totalt tvärstopp vid en viss frekvens finns inte? Eller? Min sub (SVS 16-46 PC+) kan man bara dela ner till 40 Hz, precis som typ 90% av alla andra subbar som finns på marknaden... Och detta med fas sen också. Hur ska man integrera den med mina piP + 2 eventuella basmoduler? Hur bygger man det här filtret med inbyggt fasreglage? HJÄLP! :)
Och en sista fråga:
Vad tycker ni andra om SVS subbarna? Har ni hört någon? Jag har redan frågat Ingvar Öhman om detta och fick ett väldigt intressant och oväntat svar (som jag låter vara osagt så länge).
tack på förhand för eventuella svar och att ni orkat er igenom denna långa text. :) (med reservationer för felstavelser och osammanhängande grammatik och total urspråning av röd tråd... det är midnatt snart, hoppas ni har överseende. :p )
PS. Tekniska specifikationer på piP någon? Skulle gärna vilja ha ngn sorts "katalog" där man kan läsa dessa om alla ino audio högtalarmodeller. (har redan prislistan)...
PS. PS Finns piP Signatur förresten att köpa? Tyckte att jag läste nånstans att den inte kommer utvecklas klart eller nåt sånt... Skulle gärna vilja veta det innan jag köper piP. Kanske mr Öhman kan svara på det. DS