Lyssningskoncentration, lyssningsstil

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Lyssningskoncentration, lyssningsstil

Inläggav Strmbrg » 2015-01-28 16:50

Sitter här och headbangar till Delius stråkkvartetter. Då kom jag på att det skulle vara intressant att veta hur ni lyssnar på musik.
Jag syftar nu på när ni lyssnar på "finstereon" via högtalare. Lurlyssning, billyssning etcetera hör alltså inte till frågan.

Sitter du vanligtvis mitt emellan högtalarna och lyssnar fokuserat rakt av under en längre stund?
Eller har du musiken på "finstereon" mest på samtidigt som du sysslar med annat? Läser, sorterar frimärken eller diskuterar med hunden?
Kanske du verkligen försöker sitta där mitt i sötpunkten och fördjupa dig i truddelutterna, men har svårt att fokusera?

Funderar du mycket på återgivningen medans du spisar vax? Vad leder i så fall det till?

Ja, det var lite exempel på sådant jag är nyfiken på.

Men nu, åter in i Deliusgnisslet!
:-)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Lyssningskoncentration, lyssningsstil

Inläggav PerStromgren » 2015-01-28 17:28

Sitter i sweetspot gör jag. Lyssnar ibland intensivt, ibland inte. Ofta händer det att jag läser eller surfar, men tittar upp (och tar av mig läsglasögonen som för att titta på den som lirar :oops: ) och lyssnar när det blir intressant. Jag har återgått till bara CD ett tag, för att slippa lockas av snuttifiering genom att klicka fram och tillbaka i Spotify.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-28 17:36

PerStromgren skrev:Sitter i sweetspot gör jag. Lyssnar ibland intensivt, ibland inte. Ofta händer det att jag läser eller surfar, men tittar upp (och tar av mig läsglasögonen som för att titta på den som lirar :oops: ) och lyssnar när det blir intressant. Jag har återgått till bara CD ett tag, för att slippa lockas av snuttifiering genom att klicka fram och tillbaka i Spotify.

Spotify-zappandet har även jag besvärat mig med att hålla på med.
Kan få för mig att spisa någon känd symfoni eller så. Och så blir det att jag hela tiden letar efter en ny inspelning av ifrågavarande komposition. Lyssnar några takter eller kanske en minut och känner att - näe, det låter inte så bra det här. Måste leta vidare...

Å andra sidan - när jag INTE har mobilen nåbar från lyssningsfåtöljen, så funkar det ju bra med Spotify. Då kan jag inte zappa runt utan sitter snällt och låter vaxet flyta på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 18:03

Ofta sitter jag i köket när det spelas i vardagsrummet, faktiskt. Men gör jag inte det, eller springer rundor och donar - då sitter jag prick i lyssningsposition med slutna ögon.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-28 18:09

Större delen av tiden så gör jag något annat samtidigt, men det sker ganska ofta att jag bara sitter och lyssnar på musiken.

Att fundera på återgivningen gör jag bara om den är något exceptionellt. Oftast så är det tankar på musiken eller något annat.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 18:13

Strmbrg skrev:Å andra sidan - när jag INTE har mobilen nåbar från lyssningsfåtöljen, så funkar det ju bra med Spotify. Då kan jag inte zappa runt utan sitter snällt och låter vaxet flyta på.

Va? Kan du inte zappa på Spotify? Medan du lyssnar lägger du till flera låtar/stycken och sedan zappar du vidare när du känner för det...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-28 18:27

Jo, men om jag sätter på Play via datorn och sedan går och sätter mig i fåtöljen utan tillgång till vare sig en mobil eller datorn så kan jag inte zappa.
Alltså, syftet här var att INTE hålla på och byta spår ideligen utan istället låta en "platta" löpa på.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-28 18:36

Favoritfåtöljen står i sweetspot, så det är den självklara platsen när jag lyssnar ensam.
Bredvid mig står vanligen en vagn med docka för laptop, fullHD-skärm på hydraulisk arm, scanner/skrivare, AD/DA bl.a. för överföring från DAT till HDD, Spotify premium som jag inte kommit igång att använda och framför mig en ny 47" TV och en ComHem HD-box, så det finns enorma möjligheter till distraktion om musiken i huvudanläggningen skulle vara oengagerande.

Ofta är det tvärtom, jag ska kolla mail och kommunicera på diverse forum men har satt på musik, och det blir för svårt att skriva för att jag fångas av musiken.
Återgivningen brukar jag inte fundera på, men konstaterar ofta nöjt att det låter mycket bra. Om det inte gör det på grund av att inspelningen har tokig tonbalans greppar jag fjärren och provar om tonkontrollerna kan ge en förbättring.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 18:38

Strmbrg skrev:Jo, men om jag sätter på Play via datorn och sedan går och sätter mig i fåtöljen utan tillgång till vare sig en mobil eller datorn så kan jag inte zappa.
Alltså, syftet här var att INTE hålla på och byta spår ideligen utan istället låta en "platta" löpa på.

Så vari består problemet?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-28 19:19

Att om jag sitter i fåtöljen och manövrerar Spotify via mobilen så har jag vissa svårigheter att låta bli att zappa.
Det är ju nämligen behändigt att kunna leta efter ny musik på det viset. Samtidigt kommer ju då nackdelen att jag lockas zappa istället för att hålla mig i skinnet.
Dålig disciplin alltså.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 19:58

Strmbrg skrev:Att om jag sitter i fåtöljen och manövrerar Spotify via mobilen så har jag vissa svårigheter att låta bli att zappa.
Det är ju nämligen behändigt att kunna leta efter ny musik på det viset. Samtidigt kommer ju då nackdelen att jag lockas zappa istället för att hålla mig i skinnet.
Dålig disciplin alltså.

Aha. Det finns bara en bot mot detta. Spela vinyl ;-)

/ B

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-01-28 20:09

Jag har dedikerade lyssningsessioner. Oftast sammanfaller de med whiskey/rödvinsessionerna :D .
Jag sitter alltid i sweetspot och lyssnar omväxlande på ljudåtergivningen eller låter mig svepas bort av musiken.
Bakgrundsmusik spelar jag aldrig.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-01-28 20:14

Sitter vid arbetsbordet, ligger i soffan eller sitter i sweetspot. Inte sällan dras jag in i musiken och då hamnar jag en stund i sweetspot och bara njuter. Får svårt att koncentrera mig på annat om musiken är för bra. Adderar gärna till spellistan när jag lyssnar, eller plockar fram några nya vax till att-spela-högen.

Förlorar mig gärna in i musiken och hur bra det låter när jag lyssnar intensivt. Det händer att lyssnandet går över i meditation och insomnande.

/mats

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-28 20:17

Strmbrg skrev:Jo, men om jag sätter på Play via datorn och sedan går och sätter mig i fåtöljen utan tillgång till vare sig en mobil eller datorn så kan jag inte zappa.

Det är det som är "nackdelen" med Spotify, att det lätt blir så snuttifierat.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 20:38

Om man själv har det trevligt - vad är felet på snuttifiering då?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-28 20:49

Nä, har man inte större intresse för musiken så visst, snutta på

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-28 20:54

matssvensson skrev:Sitter vid arbetsbordet, ligger i soffan eller sitter i sweetspot. Inte sällan dras jag in i musiken och då hamnar jag en stund i sweetspot och bara njuter. Får svårt att koncentrera mig på annat om musiken är för bra. Adderar gärna till spellistan när jag lyssnar, eller plockar fram några nya vax till att-spela-högen.

Förlorar mig gärna in i musiken och hur bra det låter när jag lyssnar intensivt. Det händer att lyssnandet går över i meditation och insomnande.

/mats

Insomnande händer även här. Märkligt nog kan det ske även till ganska bråkig musik.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-28 21:02

Alltså, ta exempelvis Beethovens tredje symfoni, för att ta nåt klassiskt som väl en hel del är lite bekanta med.
Det finns ju hundratals inspelningar. Olika orkestrar, dirigenter, konsertlokaler, ljudkaraktärer...
Det blir lätt så att jag hela tiden söker en annan variant för att jag inte tilltalas av den jag just lyssnar på.

Jag lyssnar en hel del på olika sorters jazz också. Är skitdålig på artister och orkestrar och stilar, men jag är nyfiken och vill gärna botanisera i genren. Det blir lätt samma sak där, att jag zappar omkring för att hitta nåt jag gillar.

Populärmusik lyssnar jag inte så mycket på. Där är det ju oftast bara ett vax och möjligen ett livealbum också om man är ute efter vissa låtar. Ja, sen finns det kanske diverse mastringar av samma original också, men på Spotten ligger väl oftast bara ett ex?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-28 21:22

Nattlorden skrev:Om man själv har det trevligt - vad är felet på snuttifiering då?

Ser inget "fel" med det men istället för att lyssna på ett helt album lyssnar man ofta på nå´t spår här och där vilket gör att helheten går förlorad.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-01-28 21:27

Bortsett från några tidiga ac/dc album eller möjligen creedence, så har jag svårt att komma på några album som är intressanta nog att lyssna på i sin helhet. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-28 21:29

Martin_Dewens skrev:Bortsett från några tidiga ac/dc album eller möjligen creedence, så har jag svårt att komma på några album som är intressanta nog att lyssna på i sin helhet. 8)

Jag avundas dig som har så mycket kvar att upptäcka ;-)

/ B

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-01-28 21:29

Bill50x skrev:
Martin_Dewens skrev:Bortsett från några tidiga ac/dc album eller möjligen creedence, så har jag svårt att komma på några album som är intressanta nog att lyssna på i sin helhet. 8)

Jag avundas dig som har så mycket kvar att upptäcka ;-)

/ B

Tack :D .
Jag kör med mina spellistor istället. Men visst blir det lite zappande ibland.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-28 21:35

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:Om man själv har det trevligt - vad är felet på snuttifiering då?

Ser inget "fel" med det men istället för att lyssna på ett helt album lyssnar man ofta på nå´t spår här och där vilket gör att helheten går förlorad.

Det finns en baksida med att kunna byta låtar superenkelt från tex en streamer, jag väljer låtar från olika skivor som jag vill höra och missar då helheten med en hel skiva.

Med digitala delningsfilter finns det dessutom otroligt många inställningsmöjligheter och det finns en risk att man aldrig blir riktigt nöjd, eftersom allt i princip går att förbättra.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-28 21:36

Det finns ju en hel drös men Simon and Garfunkel`s "Sounds of Silence", "Bookends" och "Bridge Over Trouble Water" är tre jag kommer på så här direkt. Sedan finns det konceptalbum som exempelvis Genesis´ och Pink Floyd´s album som kräver att man lyssnar på dem i sin helhet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 21:44

Panelguy skrev:

Ser det inte så... Ser det snarare som att man hör något som får en att tänka på/vilja höra något annat och då byter man.
Vill man bara höra fyra toner ur Beethovens femma för att det är det man känner man behöver innan man går vidare med Dio's Holy Diver, så tycker jag nog man får lov att vara sin egen DJ därvidlag.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-01-28 21:46

Panelguy skrev:

Det finns ju en hel drös men Simon and Garfunkel`s "Sounds of Silence", "Bookends" och "Bridge Over Trouble Water" är tre jag kommer på så här direkt. Sedan finns det konceptalbum som exempelvis Genesis´ och Pink Floyd´s album som kräver att man lyssnar på dem i sin helhet.

Jag har testat dem alla, men bara fastnat för ett fåtal låtar. I synnerhet Pink floyd har jag försökt att lyssna in mig på, men det slutar alltid med ett par favoriter :) .

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-28 21:48

Lite olika faktiskt, men det jag ser fram emot är en ensamkväll med ett glas vin, rota i kartoteket, försvinna in i musiken och delta i alla associationer som rinner fram, fascineras av det musikaliska budskapet, ta vara på känslorna som det förmedlar osv. Solitärlyssning ger en mer fokuserad och intim upplevelse med musiken även om jag gärna diggar med sällskap men det är en annan dimension av hobbyn
Förvånas gör jag också över hur bra setupen återger, lite stolt kanske, och glad över att det är så, då den ger mig tillgång så mycket artisteri att njuta av både poetiskt och musikaliskt. Vanligtvis fastnar jag i ett album eller artist och fortsätter resan. I allt detta förlorar jag fullständigt tidsperspektivet är en annan reflektion jag gjort.
Lyssnandet spelar en stor och viktig roll i min tillvaro, på många sätt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-28 21:50

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:

Ser det inte så... Ser det snarare som att man hör något som får en att tänka på/vilja höra något annat och då byter man.
Vill man bara höra fyra toner ur Beethovens femma för att det är det man känner man behöver innan man går vidare med Dio's Holy Diver, så tycker jag nog man får lov att vara sin egen DJ därvidlag.

Hmm, det skulle åtminstone jag kalla för snuttifiering men folk får naturligtvis göra som de själva vill. Får väl medge att även jag sysslar med snuttifiering, men då i bilen och endast där :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-28 21:53

Personligen ser jag nog spellistor och favoriter som större 'fara' än snuttifiering, för de riskerar att köras som någon sorts default istället för att man aktivt väljer något.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-28 22:05

Nattlorden skrev:Personligen ser jag nog spellistor och favoriter som större 'fara' än snuttifiering, för de riskerar att köras som någon sorts default istället för att man aktivt väljer något.

Till mitt försvar får jag väl säga att låtarna på mina spellistor i bilen är aktivt valda av mig själv, inga "dängor svenska folket vill höra" :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi