Förfaller en ljudanläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Förfaller en ljudanläggning?

Inläggav hifikg » 2015-08-22 21:16

Om en ljudanläggning förfaller, är det då binärt, fungerar/fungerar inte, eller kan det vara så att en, från början, bra anläggning sakta men säkert blir sämre och sämre? Själv tror jag att det är binärt, fungerar det så låter det lika över tid, en gång nöjd, alltid nöjd, till något kraschar. En bisats i en annan tråd fick mig att börja fundera. Kan t ex ett slutsteg bli lite sämre över tiden? Jag skulle kunna köpa att en pickup och kanske t o m en skivspelare gradvis kan försämras, men vi som kör med dator, dac, försteg, slutsteg och högtalare, har vi något att frukta?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Förfaller en ljudanläggning?

Inläggav PerStromgren » 2015-08-22 21:38

Jodå, jag har upplevt att gamla förstärkare börjat brumma i 40-50-årsåldern.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-22 21:50

Visst kan en anläggning börja låta sämre. Tex kan oxid i kontakterna (i ikablaget mellan elektroniken) ställa till problem. Kondensatorer åldras. I datoriserade apparater kan mjukvaran löpa amok osv. Självklart kan även elektronik ge upp av ålder och slitage.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM

Inläggav JM » 2015-08-22 22:10

En gammal Tandberg 64x rörbandare berikade musiken med lågfrekvent muller vid uppspelning. En Audio Research Sp3 kvittrade rakt ut rummet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-08-22 22:58

Bill50x skrev:Visst kan en anläggning börja låta sämre. Tex kan oxid i kontakterna (i ikablaget mellan elektroniken) ställa till problem. Kondensatorer åldras. I datoriserade apparater kan mjukvaran löpa amok osv. Självklart kan även elektronik ge upp av ålder och slitage.

/ B

Ge upp tror jag på, dvs ena stunden välljud, nästa tyst (eller en mycket tydlig försämring, som när ett diskantelement brinner t ex). Amoklöpande programvara tror jag också på, men det e ju också närmast binärt, det märks tydligt när det händer. Det jag tänker på är ett stegvis förfall som man kanske vänjer sig vid. Hur låter oxiderade kablar och åldrade kondensatorer? Sämre diskant? Distorsion? Hörbara missljud? Om kablar börjar glappa lär det märkas tydligt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-22 23:16

Kondensatorer, olika typer av motstånd, reläer, div inre å yttre anslutningsdon är välan sådant som brukar degenerera med avseende på ålder å hur mycket, å på vilket sätt, de brukats . . . typ.
Så visst, degenerering behöver inta alls vara av etta/nölla-typ på/i ena Sterio.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-08-23 00:16

Laila skrev:Kondensatorer, olika typer av motstånd, reläer, div inre å yttre anslutningsdon är välan sådant som brukar degenerera med avseende på ålder å hur mycket, å på vilket sätt, de brukats . . . typ.
Så visst, degenerering behöver inta alls vara av etta/nölla-typ på/i ena Sterio.

Det köper jag också. Men hörs det innan komponenterna drar sin sista suck? Och isåfall hur?

kusling

Inläggav kusling » 2015-08-23 00:42

Allt förfaller.

Vilket leder till den sista frågan!
http://imgur.com/gallery/9KWrH
:)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-08-23 00:46

hifikg,

Gissar att du(kanske) hör det först när du lyssnar på en liknande anläggning* under helst samma förutsättningar . . . typ.

*Som inte har hunnit degenererats av ovan. Vem har sagt att däskava lätt ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-08-23 09:33

hifikg skrev:
Bill50x skrev:Visst kan en anläggning börja låta sämre. Tex kan oxid i kontakterna (i ikablaget mellan elektroniken) ställa till problem. Kondensatorer åldras. I datoriserade apparater kan mjukvaran löpa amok osv. Självklart kan även elektronik ge upp av ålder och slitage.

/ B

Ge upp tror jag på, dvs ena stunden välljud, nästa tyst (eller en mycket tydlig försämring, som när ett diskantelement brinner t ex). Amoklöpande programvara tror jag också på, men det e ju också närmast binärt, det märks tydligt när det händer. Det jag tänker på är ett stegvis förfall som man kanske vänjer sig vid. Hur låter oxiderade kablar och åldrade kondensatorer? Sämre diskant? Distorsion? Hörbara missljud? Om kablar börjar glappa lär det märkas tydligt.

Kontaktoxid är enligt min uppfattning hörbart. Hur det låter får man höra om man går igenom och drar or och i alla kontakter i hela anläggningen (även nätkablarna). Jag brukar göra det någon gång ibland. Det är lite svårt att VETA (säkert). Det kan givetvis vara placebo, men jag upplever en skillnad.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-23 09:59

hifikg skrev:Om en ljudanläggning förfaller, är det då binärt, fungerar/fungerar inte, eller kan det vara så att en, från början, bra anläggning sakta men säkert blir sämre och sämre? Själv tror jag att det är binärt, fungerar det så låter det lika över tid, en gång nöjd, alltid nöjd, till något kraschar. En bisats i en annan tråd fick mig att börja fundera. Kan t ex ett slutsteg bli lite sämre över tiden? Jag skulle kunna köpa att en pickup och kanske t o m en skivspelare gradvis kan försämras, men vi som kör med dator, dac, försteg, slutsteg och högtalare, har vi något att frukta?

Du förfaller (pökar med grannen 8O ),din anläggning har förfallit, lyssnar du på ett nytt (bra) slutsteg tex. så kommer du inte sitta nöjd längre utan se ut så här :oops: här har åren gått och jag har missat massor med välljud :roll: Jag tex har upptäckt att det är roligt att lyssna på PA-riggar, (som jag inte tänkt på att lyssna förrän nu när man är 45år :? ) men vi kanske inte riktigt har samma ljudsmak :wink: (som med vinet som jag lade i din tråd och som försvann)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-23 10:12

Menar nog att hif-kg är mycket närmare sanningen. Ett oservat slutsteg från för 25 år sedan kan fortfarande hävda sig utmärkt bra mot ett helt nytt. Utvecklingen har i det stora hela lyst med sin frånvaro när det gäller ljudkvalitet, och åldringen kan vara mycket nära noll.

Däremot kan saker gå sönder, och för det mesta så märks det rätt så tydligt. Talar man om slutsteg så är åldring av elektrolytkondensatorerna kanske det som man lättast drabbas av, som inte är sådär alldeles digitalt, brum kan komma sakta. Det finns även faktorer som oxiderande kontakter som någon var inne på. Så visst kan det vara en god ide att dra ur och sätta i kontakterna lite då och då i sin anläggning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-08-23 11:28

Min grisdyra hemmabiostärkare har förfallit. Det har kommit en massa nya format som den inte hanterar. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-08-23 11:35

FBK skrev:
hifikg skrev:Om en ljudanläggning förfaller, är det då binärt, fungerar/fungerar inte, eller kan det vara så att en, från början, bra anläggning sakta men säkert blir sämre och sämre? Själv tror jag att det är binärt, fungerar det så låter det lika över tid, en gång nöjd, alltid nöjd, till något kraschar. En bisats i en annan tråd fick mig att börja fundera. Kan t ex ett slutsteg bli lite sämre över tiden? Jag skulle kunna köpa att en pickup och kanske t o m en skivspelare gradvis kan försämras, men vi som kör med dator, dac, försteg, slutsteg och högtalare, har vi något att frukta?

Du förfaller (pökar med grannen 8O ),din anläggning har förfallit, lyssnar du på ett nytt (bra) slutsteg tex. så kommer du inte sitta nöjd längre utan se ut så här :oops: här har åren gått och jag har missat massor med välljud :roll: Jag tex har upptäckt att det är roligt att lyssna på PA-riggar, (som jag inte tänkt på att lyssna förrän nu när man är 45år :? ) men vi kanske inte riktigt har samma ljudsmak :wink: (som med vinet som jag lade i din tråd och som försvann)

Min tråd? Var det inte i tråden om DAC-ar? Har den försvunnit? Vinet är hur som helst urdrucket och jag har inte köpt just den sorten fler gånger, så antagligen gillade jag det inte jätteskarpt även om jag tyckte det gjorde sig bra på bild.

Och nej, jag har inte pökat med grannen, bara legat med henne (i samma gunga på gårdens lekplats) :-)
Sällan jag hör något häpnadsväckande mycket bättre än det jag förfogar över själv. Röster låter spöklikt otroligt fantastiskt bra på polarens MBL-högtalare, där ligger jag lite i lä, men det beror nog inte på att mina 25+ gamla Carlsson har degenererats utan på att MBL åstadkommit något riktigt bra. Om du hör till dem som helst vill lyssna i döddämpade rum så har vi inte samma ljudideal, lite efterklang, eller ens mycket, har ingen dött av :-)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-23 11:49

IngOehman skrev:Menar nog att hif-kg är mycket närmare sanningen.

Visst ja, glömde ju bort att han är med i Mälar-GÖS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-08-23 13:40

Det beror på vad det är för produkt. Jag vill nog påstå att rör i rörförstärkare degraderas gradvis och likaså pickuper. Även LP-skivor och band till bandspelare, men även bandspelare bör iordningställas efter en tid om t.ex. tonhuvuden blivit smutsiga. Skivspelares drivrem kan bli sliten och degraderas gradvis. Även lager i tonarmar kan efter viss tids förslitning ge glapp och gradvis fungera sämre. Gamla tuners kan också fungera sämre med tiden men då är det oftast att den har svårare att hålla stationerna. Vad det beror på har jag inte funderat så mycket på.

Ett slutsteg eller försteg med transistorer bör det vara betydligt mindre problem med. Sedan är min uppfattning att datorer funkar sämre med åren. Jag har aldrig haft en dator som varit lika pigg efter några års användning som direkt efter nyinstallation. Alla olika program som därefter installeras och många programvaruuppdateringar slöar ner datorn.

Vissa högtalarelement blir också med tiden gradvis annorlunda och behöver inte bli sämre utan blir ofta bättre tills de möjligtvis går sönder i exempelvis upphängningen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-08-23 14:16

petersteindl skrev:Det beror på vad det är för produkt. Jag vill nog påstå att rör i rörförstärkare degraderas gradvis och likaså pickuper. Även LP-skivor och band till bandspelare, men även bandspelare bör iordningställas efter en tid om t.ex. tonhuvuden blivit smutsiga. Skivspelares drivrem kan bli sliten och degraderas gradvis. Även lager i tonarmar kan efter viss tids förslitning ge glapp och gradvis fungera sämre. Gamla tuners kan också fungera sämre med tiden men då är det oftast att den har svårare att hålla stationerna. Vad det beror på har jag inte funderat så mycket på.

Ett slutsteg eller försteg med transistorer bör det vara betydligt mindre problem med. Sedan är min uppfattning att datorer funkar sämre med åren. Jag har aldrig haft en dator som varit lika pigg efter några års användning som direkt efter nyinstallation. Alla olika program som därefter installeras och många programvaruuppdateringar slöar ner datorn.

Vissa högtalarelement blir också med tiden gradvis annorlunda och behöver inte bli sämre utan blir ofta bättre tills de möjligtvis går sönder i exempelvis upphängningen.

Mvh
Peter

Jo, produkter som består av mycket mekanik bör absolut kunna förlora i precision och därmed i ljudkvalitet. Rör ska också "slitas" sägs det och rörbyten ska ge hallelulja-effekt, men jag undrar jag, om någon verkligen hör skillnad i ett blindtest. Att datorn blir segare med tiden beror på de nya program och system som den matas med. Kör du med allt lika så bör den inte försämras. Däremot kan den upplevas som oerhört seg om man testat en modernare pjäs nyss, där sker fortfarande utveckling dessutom. Tänk om hifi utvecklades i samma fart, då skulle jag ha Dee Dee Bridgewater trampande i lyssningsrummet och känna mig tvungen att bjuda henne på förfriskningar mellan spåren... kanske tur att allt inte går lika fort, blir trångt när Berlinfilarna ska fika mellan sjunde och åttonde symfonin.

Om hifi utvecklades i någon fart att tala om skulle lyssningsupplevelsen kunna krokna efter ett mässbesök utan att den egna anläggningen alls hade försämrats. Någon kan vara känslig för design och börja uppleva sin ljudanläggning som "ful" utan att den ändrats ett dyft sedan den inhandlades, men det är inte samma sak som förfall.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-08-23 14:18

FBK skrev:

Där är du också välkommen :-)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-23 18:09

hifikg skrev:
FBK skrev:

Du jag platsar inte är dör :lol: Om jag förstått det rätt så är det väl änu mer skruvat än Östergök som hade en viss blandning, med detta menat att nu är det väl ca; 97% Ino, 1% Carlssson, kanske finns något annat märke?
Och jag är inte så jätte entusiastisk över att sitta och lyssna på Ino anlägningar, även om jag kan njuta av en sådan om musiken håller hög ljud kvalite, så hade mitt år med ett par pi60 nästan helt krossat mitt musiklyssnade, blev tråkigt helt enkelt och jag älskar att upptäcka/lyssna på olika anläggningar så jag är snarare en motpol mot eran klubb
. Men tack för omtanken, den var god :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-23 18:17

De gör väl så mycket mer än så, och man kan välja vilka aktiviteter man är med på :)

Jag är inte med av andra skäl, men du platsar absolut. Det gör ju alla!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-08-23 18:33

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Visst ja, glömde ju bort att han är med i Mälar-GÖS

Du jag platsar inte är dör :lol: Om jag förstått det rätt så är det väl änu mer skruvat än Östergök som hade en viss blandning, med detta menat att nu är det väl ca; 97% Ino, 1% Carlssson, kanske finns något annat märke?
Och jag är inte så jätte entusiastisk över att sitta och lyssna på Ino anlägningar, även om jag kan njuta av en sådan om musiken håller hög ljud kvalite, så hade mitt år med ett par pi60 nästan helt krossat mitt musiklyssnade, blev tråkigt helt enkelt och jag älskar att upptäcka/lyssna på olika anläggningar så jag är snarare en motpol mot eran klubb
. Men tack för omtanken, den var god :)

Hos mig får du inte höra en enda Ino-pinal, så kom o hälsa på du och genast har du varit på en GÖS-träff, mer avancerat än så är det inte. Tycker du att 1% Carlsson är för mycket så lyfter jag ner mina ESL-63, de får inte spela så ofta numera, så de blir nog glada.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-23 19:29

Oxidation är den värsta boven som jag ser det.
HK PM660 hade en tryckknappsrad där de guleloxerade kontakterna blev tråkiga efter bara 5 år och krävde ett byte av hela raden tryckkontakter
Min nuvarande med digitala knappar har inte krånglat sedan jag fick den 1997
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-08-23 22:42

Om man valt apparater med bästa ljudkvalitet per krona i kombination med otur kan en anläggning förfalla helt bedrövligt.
1984 köpte jag två Tandbergapparater, tunern 3011 och försteget 3002 från ett konkursparti för ca. 2.800 respektive 4.300 kr som levererade makalös ljudkvalitet de första 10-15 åren, i synnerhet i förhållande till de priser jag betalat.
Året efter var produktionen igång igen, men då kostade apparaterna 8.000 kr styck och jag kände mig (då) mycket nöjd.
Om komponentkvaliteten uppgraderats i den nyare serien vet jag inte, men efter 15-20 år började allt elektromekaniskt som tänkas kan att strula i accelerande takt; mutingreläer, potentiometrar, vridomkopplare, tryckomkopplare, stationsinställning, kapacitiv avkänning osv.
Det började med gradvis ökande distorsion och signalbortfall i en kanal som temporärt kunde avhjälpas genom att vrida upp volymen riktigt starkt en kort stund så att oxid brändes igenom någonstans och sedan kunde jag spela på låg nivå någon vecka igen. En tid räckte det att öppna apparaterna någon gång i halvåret, gå över med kontaktspray och grundligt motionera alla reglage, men de störningsfria perioderna blev allt kortare och när de inte ens klarade en vecka störningsfritt blev det pensionering (efter 24 år). Nu är min förhoppning att mitt McIntosh C2300 ska förbli mitt sista helt analoga försteg (jag hade hunnit bli 55+ när jag köpte det).

Nu hör jag ju inte till de flitigaste apparatbytarna,
rullbandspelare 47 och 38 år
78-varvsspelare (numera) 45 år
slutsteg 35 år (moddade för 28 år sedan) men renoverade för några år sedan
skivspelare 31 år (ej pickup - givetvis)
högtalare 31 år (moddade för 21 år sedan).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-08-24 09:35

lennartj skrev:Nu hör jag ju inte till de flitigaste apparatbytarna,

:D

Jag trodde att jag bytte sällan...
... tycker jag!

Per

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-08-24 09:59

Perfector skrev:Oxidation är den värsta boven som jag ser det.
HK PM660 hade en tryckknappsrad där de guleloxerade kontakterna blev tråkiga efter bara 5 år och krävde ett byte av hela raden tryckkontakter
Min nuvarande med digitala knappar har inte krånglat sedan jag fick den 1997

Guldeloxering eroderar inte Jag gjorde det på ett par fotpinnar för 25 år sedan och dom ser ännu ut som nya.
Så om det var en eloxering så var den nog bara på målad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-24 10:20

Eloxering kan göras i många färger, gul är en av dem. Kanske kan man kalla guleloxering för guldelexering? För du menar väl inte att metallen guld har något med saken att göra, eller?

Skälet till att eloxerade ytor är så starka och hållbara är att aluminiumoxid (korund) är fantastiskt hårt. Det brukar anses vara det näst hårdaste ämnet vi har naturligt på jorden, vi ser det ibland i formerna safir och rubin (föroreningarna bestämmer vilken färg stenen får) och att just aluminiumoxid bildar ett skyddande skikt som hindrar syre från att tränga igenom och oxidera metallen under gör sitt till. Aluminium är egentligen inte en särskild ädel metall, men den skyddar helt enkelt sig själv med sitt oxidskikt. Det gör att aluminium normalt bara får ett mycket tunnt skikt med oxid på sin yta.

Själva eloxeringsprocessen är därför väldigt kraftfull och tar hjälp av elektricitet för att dra in syre djupare in och bygga ett tjockare korundskikt än vad som uppstår av naturlig kontakt mellan aluminium och luft.

Men eloxering (alltså själva aluminiumoxidskiktet) är inte immunt mot allt. Utsätter man det för hög temperatur och saltvatten så kan även eloxerade ytor visa sig otillräckliga som skydd för den underliggande metallen. Även många syror angriper eloxerade ytor.

Eller menade du förgylld när du skrev guldeloxerad? Det är tåligare mot både salt, värme och syra (klarar alla utom kungsvatten), men det är å andra sidan inte så nötningståligt, guld.

Jo en sak till - kontaktytor är aldrig någonsin eloxerade. Varken gul-, grön-, blå- eller något annan färg, för korund är en isolator. Aluminium används därför mycket sällan som ledare, och när man använder det (t ex i högspänningsledare där den låga vikten är en fördel) så måste man göra en del ansträngningar för att uppnå god kontakt. Även i audiosammanhang finns det vissa fall då man använder aluminiumtråd, men då nästan alltid med ett kopparskikt utanpå, så det går att kontaktera tråden. Förbindningen mellan aluminium och koppar säkerställs genom att kopparn läggs på elektrolytiskt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-08-24 11:51

jo, guld eller i alla fall guldfärgad var kontakten, men inte den lilla plåtbit man tryckte fram och tillbaks.
Kul att en felstavning ger upphov till sån't bryderi :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-08-24 19:35

PerStromgren skrev:
lennartj skrev:Nu hör jag ju inte till de flitigaste apparatbytarna,

:D

Jag trodde att jag bytte sällan...

Jag med... ha ha... där ligger vi i lä. Mina 52-or är väl den del av ljudanläggningen jag använt längst, fast i källaren har jag ett kassettdäck som jag inhandlade ännu tidigare, får blåsa liv i det för den goda sakens skull *s*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-28 19:42

Lennartj's gammelprylar rår man inte på men mycket nytt har man inte:

Skivspelare: 1974, 1983 och beg. från runt 1975 nyligen inköpt
Slutsteg: två från 1983 (trasiga), fyra från runt 1995
FM-tuner: sent 70-tal inköpt beg. 1981
CD-spelare: två beg. tidigt 90-tal
Receivers: två inköpta beg. från runt 2000
Integrerad: 1983
CD-spelare/DAC/försteg: från 2010/11
Högtalare: 1975, 1985 och 2003 (två olika)
Kassettdäck: 1978, ca 1982 och ca 1984

Jo, förfallet har satt in på en del håll. Quad-slutstegen gav upp ett efter ett. Den ena Denon-receivern har en krånglande volymkontroll. Den äldsta skivspelaren är isärplockad för renovering, optiskt. Den just inköpta Beogram-spelaren är ännu oprövad men ser okej ut. Byte av åldrande kondensatorer och ett par nya drivremmar är inplanerat. De äldsta högtalare behöver renoveras.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-08-28 23:04

Förfaller en lyssnare i samma takt som anläggningen är det kanske ingen större fara!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Generellt om hifi