Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Visst kan en anläggning börja låta sämre. Tex kan oxid i kontakterna (i ikablaget mellan elektroniken) ställa till problem. Kondensatorer åldras. I datoriserade apparater kan mjukvaran löpa amok osv. Självklart kan även elektronik ge upp av ålder och slitage.
/ B
Laila skrev:Kondensatorer, olika typer av motstånd, reläer, div inre å yttre anslutningsdon är välan sådant som brukar degenerera med avseende på ålder å hur mycket, å på vilket sätt, de brukats . . . typ.
Så visst, degenerering behöver inta alls vara av etta/nölla-typ på/i ena Sterio.
hifikg skrev:Bill50x skrev:Visst kan en anläggning börja låta sämre. Tex kan oxid i kontakterna (i ikablaget mellan elektroniken) ställa till problem. Kondensatorer åldras. I datoriserade apparater kan mjukvaran löpa amok osv. Självklart kan även elektronik ge upp av ålder och slitage.
/ B
Ge upp tror jag på, dvs ena stunden välljud, nästa tyst (eller en mycket tydlig försämring, som när ett diskantelement brinner t ex). Amoklöpande programvara tror jag också på, men det e ju också närmast binärt, det märks tydligt när det händer. Det jag tänker på är ett stegvis förfall som man kanske vänjer sig vid. Hur låter oxiderade kablar och åldrade kondensatorer? Sämre diskant? Distorsion? Hörbara missljud? Om kablar börjar glappa lär det märkas tydligt.
hifikg skrev:Om en ljudanläggning förfaller, är det då binärt, fungerar/fungerar inte, eller kan det vara så att en, från början, bra anläggning sakta men säkert blir sämre och sämre? Själv tror jag att det är binärt, fungerar det så låter det lika över tid, en gång nöjd, alltid nöjd, till något kraschar. En bisats i en annan tråd fick mig att börja fundera. Kan t ex ett slutsteg bli lite sämre över tiden? Jag skulle kunna köpa att en pickup och kanske t o m en skivspelare gradvis kan försämras, men vi som kör med dator, dac, försteg, slutsteg och högtalare, har vi något att frukta?
FBK skrev:hifikg skrev:Om en ljudanläggning förfaller, är det då binärt, fungerar/fungerar inte, eller kan det vara så att en, från början, bra anläggning sakta men säkert blir sämre och sämre? Själv tror jag att det är binärt, fungerar det så låter det lika över tid, en gång nöjd, alltid nöjd, till något kraschar. En bisats i en annan tråd fick mig att börja fundera. Kan t ex ett slutsteg bli lite sämre över tiden? Jag skulle kunna köpa att en pickup och kanske t o m en skivspelare gradvis kan försämras, men vi som kör med dator, dac, försteg, slutsteg och högtalare, har vi något att frukta?
Du förfaller (pökar med grannen),din anläggning har förfallit, lyssnar du på ett nytt (bra) slutsteg tex. så kommer du inte sitta nöjd längre utan se ut så här
här har åren gått och jag har missat massor med välljud
Jag tex har upptäckt att det är roligt att lyssna på PA-riggar, (som jag inte tänkt på att lyssna förrän nu när man är 45år
) men vi kanske inte riktigt har samma ljudsmak
(som med vinet som jag lade i din tråd och som försvann)
IngOehman skrev:Menar nog att hif-kg är mycket närmare sanningen.
petersteindl skrev:Det beror på vad det är för produkt. Jag vill nog påstå att rör i rörförstärkare degraderas gradvis och likaså pickuper. Även LP-skivor och band till bandspelare, men även bandspelare bör iordningställas efter en tid om t.ex. tonhuvuden blivit smutsiga. Skivspelares drivrem kan bli sliten och degraderas gradvis. Även lager i tonarmar kan efter viss tids förslitning ge glapp och gradvis fungera sämre. Gamla tuners kan också fungera sämre med tiden men då är det oftast att den har svårare att hålla stationerna. Vad det beror på har jag inte funderat så mycket på.
Ett slutsteg eller försteg med transistorer bör det vara betydligt mindre problem med. Sedan är min uppfattning att datorer funkar sämre med åren. Jag har aldrig haft en dator som varit lika pigg efter några års användning som direkt efter nyinstallation. Alla olika program som därefter installeras och många programvaruuppdateringar slöar ner datorn.
Vissa högtalarelement blir också med tiden gradvis annorlunda och behöver inte bli sämre utan blir ofta bättre tills de möjligtvis går sönder i exempelvis upphängningen.
Mvh
Peter
FBK skrev:IngOehman skrev:Menar nog att hif-kg är mycket närmare sanningen.
Visst ja, glömde ju bort att han är med i Mälar-GÖS
hifikg skrev:FBK skrev:IngOehman skrev:Menar nog att hif-kg är mycket närmare sanningen.
Visst ja, glömde ju bort att han är med i Mälar-GÖS
Där är du också välkommen
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Visst ja, glömde ju bort att han är med i Mälar-GÖS
Där är du också välkommen
Du jag platsar inte är dörOm jag förstått det rätt så är det väl änu mer skruvat än Östergök som hade en viss blandning, med detta menat att nu är det väl ca; 97% Ino, 1% Carlssson, kanske finns något annat märke?
Och jag är inte så jätte entusiastisk över att sitta och lyssna på Ino anlägningar, även om jag kan njuta av en sådan om musiken håller hög ljud kvalite, så hade mitt år med ett par pi60 nästan helt krossat mitt musiklyssnade, blev tråkigt helt enkelt och jag älskar att upptäcka/lyssna på olika anläggningar så jag är snarare en motpol mot eran klubb
. Men tack för omtanken, den var god
lennartj skrev:Nu hör jag ju inte till de flitigaste apparatbytarna,
rullbandspelare 47 och 38 år
78-varvsspelare (numera) 45 år
slutsteg 35 år (moddade för 28 år sedan) men renoverade för några år sedan
skivspelare 31 år (ej pickup - givetvis)
högtalare 31 år (moddade för 21 år sedan).
Perfector skrev:Oxidation är den värsta boven som jag ser det.
HK PM660 hade en tryckknappsrad där de guleloxerade kontakterna blev tråkiga efter bara 5 år och krävde ett byte av hela raden tryckkontakter
Min nuvarande med digitala knappar har inte krånglat sedan jag fick den 1997
PerStromgren skrev:lennartj skrev:Nu hör jag ju inte till de flitigaste apparatbytarna,
rullbandspelare 47 och 38 år
78-varvsspelare (numera) 45 år
slutsteg 35 år (moddade för 28 år sedan) men renoverade för några år sedan
skivspelare 31 år (ej pickup - givetvis)
högtalare 31 år (moddade för 21 år sedan).
![]()
Jag trodde att jag bytte sällan...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster