High-End Audio is Under Attack!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

High-End Audio is Under Attack!

Inläggav Zeeall » 2015-10-27 16:40

Vad säger ni?

http://www.metal-fi.com/high-end-audio- ... tack-help/

The truth is the high-end audio industry is so focused on being “high-end” that it makes the barrier to entry to home stereo nearly impossible for even most audiophiles! What’s funny is one would think that with the vinyl resurgence that is happening right now, especially among younger music fans, audio vendors would be more focused on showcasing affordable, or at least semi-affordable stereo systems in order to attract Average Joe Audiophiles. But from reading the recent RMAF show coverage one gets the sense that is just not the case and it’s still business as usual.

Despite all the rumors, Bolt Thrower was never heard through those speakers. Shame.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Alexi

Re: High-End Audio is Under Attack!

Inläggav Alexi » 2015-10-27 21:38

Jag som testar apparater för LTS kan säga att vi har nog aldrig haft tillgång till så billiga bra apparater som nu.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-27 23:06

På min vårdcentral träffade jag en sjuksyster som heter Linn. Kunde då inte låta bli att berätta att det finns en bra tillverkare av hifi-utrustning som heter just Linn och skämtade om att hon borde ha en sådan anläggning. Vad kostar en sådan då, frågade hon. Tänkte att jag inte skulle skrämma bort henne direkt utan mumlade nåt om 25 tusen för en rimligt bra, eventuellt begagnad... Nämen usch va dyrt svarade hon, jag skulle aldrig lägga sådana pengar på en stereo! Min man skulle nog gärna göra det, men han får nöja sig med mig, sade hon :-)

Jo, vi har nog lite olika värderingar här i livet...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-10-28 00:32

:lol: :lol: :lol:

Dä ja spelar på f.n. har kostat mig just under 25K, så ja kan inte annat än å hållamäna . . . trodde alri att ja skulle säjadä
(trots ena Lp12:a Ittok i garderoben) men, heja Linn . . . typ! :D 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-28 01:52

Jag har också haft Linn i mitt lyssningsrum, så det så,

Bild

högtalarna skänkte jag bort...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-10-28 06:43

Ja alltså, jag tycker ju inte man kan bedöma/döma hela audio-industrin baserat på vad för musik & anläggningar man hittar på hifi-mässor. Även bilfabrikörer visar ju gärna upp sina värstingar och konceptbilar på mässor; men det betyder inte att det inte finns gott om bra budgetalternativ att välja på i branschen.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-10-28 08:38

Alexi skrev:Jag som testar apparater för LTS kan säga att vi har nog aldrig haft tillgång till så billiga bra apparater som nu.

Även om jag inte testar för LTS så är jag benägen att hålla med. Hifi har aldrig varit så prisvärt som nu. Man får helt enkelt väldigt mycket bättre återgivning per krona idag än vad man fick förr. Dock har branschen utvecklats även i de övre skickten och i.o.m. att budgeten för hemelektronik knappast ökat speciellt mycket medan antalet olika prylar som skall dela denna budget dragit iväg ganska drastiskt med introduktionen av mobilteleforner, mobilabonemang, hembio, datorer och betaltjänster för musik och film så har budgeten för just hifi troligen krympt. Att dessutom kraven på möblerbarhet höjts gör väl knappast läget lättare för tillverkare med high-end ambitioner (att kombinera utseende och prestanda lär kosta mer än om man kunnat fokusera bara på prestanda).

Hur utbudet på mässor ser ut hänger säkert även ihop med vilka som faktiskt går på dessa mässor och utan att veta skulle jag gissa att åldersfördelningen för mässbesökarna ser ganska annorlunda ut idag jämfört med för 30 år sedan. Min gissning är att andelen äldre hifi-entusiaster är avsevärt större idag och man kan anta att dessa äldre faktiskt också har en fetare plånbok än de flesta yngre (titta bara på hur åldersfördelningen ser ut bland sportbilsförarna - förutom de som lånat bil av sin far..).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-10-28 09:56

hcl skrev:.

Hur utbudet på mässor ser ut hänger säkert även ihop med vilka som faktiskt går på dessa mässor och utan att veta skulle jag gissa att åldersfördelningen för mässbesökarna ser ganska annorlunda ut idag jämfört med för 30 år sedan. Min gissning är att andelen äldre hifi-entusiaster är avsevärt större idag och man kan anta att dessa äldre faktiskt också har en fetare plånbok än de flesta yngre (titta bara på hur åldersfördelningen ser ut bland sportbilsförarna - förutom de som lånat bil av sin far..).

Nej, det är inte annorlunda. Det är samma personer som fortfarande går på mässorna, men det är riktigt att de har blivit äldre. ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-10-28 10:01

De äldre mässbesökarna idag är antagligen samma människor som de yngre mässbesökarna förr.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-10-28 10:02

.... tvåa på pucken .... :o

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-10-28 10:27

Känn dig petad . . . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-10-28 11:08

:D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-28 11:21

Ja, det är en märklig utveckling, för 30 år sedan var vi en massa coola ynglingar på mässorna, nu när jag besöker dem ser jag bara en massa gubbar omkring mig. Men har verkligen hifi blivit billigare och bättre? Tja, kanske får man mer välljud per krona idag, men det finns mycket skräp därute. Finns det något idag som låter avgörande mycket bättre än bra prylar från 70- 80- och 90-talet? Jag är skeptisk och tycker det är lite synd.

Mina förfäder fick uppleva radikala lyft i ljudkvaliteten under sina liv, från kristallradio och trattgrammofoner till stenkakor, LP och t o m CD. Vad kan vi hoppas på? Kommer det något dramatiskt nytt? Går det ens? Låter det inte så bra så det räcker? Antagligen tyckte de första innehavarna av trattgrammofoner att de nått väldigt långt (fulländning?), eller insåg de bristerna redan då? Krävs det en ny nivå för att vi ska inse att det egentligen låter ganska bedrövligt nu? Att besöka hifimässor ger inte så himla mycket nytt, ljudmässigt, det handlar mer om design och coola lösningar för trådlöshet och hopkoppling mellan rum och bioljud då förstås.

Det största nya för mig på de senaste 30 åren är musiklagringen, tusan så bekvämt att samla all musik på en hårddisk. Så lätt att göra "blandband" och så lätt att byta några fonogram med polaren istället för inspelning i realtid, så smidigt att snabbt kunna söka upp ett speciellt musikstycke. Bekvämlighet. Men inte låter det avgörande mycket bättre. Kanske t o m tvärtom om man tänker på hur musiken behandlas innan vi får den.

Fast... kollar man lasses hifi så sker det en enorm utveckling i form av jordlådor och strömkablar :-) Jag kanske bara har missat den.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-10-29 11:49

Det finns avgjort saker som låter bättre än förr. Problemet, som vi inte kanske skall börja definiera, är vad som är "bättre" :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-29 13:10

MagnusÖstberg skrev:Det finns avgjort saker som låter bättre än förr. Problemet, som vi inte kanske skall börja definiera, är vad som är "bättre" :D

Dagens skivspelare kanske snurrar LP ännu bättre än gårdagens, men det lär jag inte få veta. Kommer inte att investera i någon ny plattsnurrare. Tror jag.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-10-29 13:44

Man gör bättre kablar idag.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-29 14:10

Objektivisten skrev:Man gör bättre kablar idag.

De kanske är hållbarare? Mer flexibla? Eller icke-existerande t o m. Fast ljudet påverkas inte :-)
Där de inte finns alls tycker jag mig hitta en försvagning och irriterande drop-outs emellanåt.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-10-29 15:08

Tror det avgörande är heltäckningsmattans försvinnande.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-10-29 16:10

Jag tror att högpresterande bärbara uppspelare i kombination med dagens lättburna och högpresterande hörlurar är enskilt största påverkansfaktorn.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-29 20:00

Jag är ung och kan säga att intresset för välljud (kanske tom ens ljud) är totalt ointressant för många i min ålder. De flesta använder sig av billiga blåtandshögtalare eller laptopen.

Intresset verkar väldigt lågt enligt mig.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-10-29 20:26

Precis högpresterande bärbar avlyssningsutrustning och bra hörlurar används av en mycket liten skara.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-10-29 20:34

Låter sunt.
Leta efter det perfekta ljudet kan man ägna sig åt senare i livet då viktigare saker som personlig utveckling och självförverkligande (brudar och LSD) inte ligger i vägen

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-29 21:26

Hade en ung tös i bilen som lirade sina favoritlåtar rakt ur mobilens högtalare, högt så hennes goda vän i baksätet också kunde höra, det skramlade o skrålade och distade så jag nästan började gråta. Till yttermera visso var det ganska apart musik (läs: ingen jazzfeeling alls). Jag frågade flickan om hon tyckte det lät bra. Ja, det är en jättebra låt. Jo, men lååååter det bra? Ja. Sen stängde jag öronlocken och koncentrerade mig på att köra.

Antagligen tänkte hon mer på att reproducera sig själv inom en snar framtid än på musikreproduktion och det kan förstås vara sunt, men det ena behöver inte utesluta det andra. När jag ljudsatte min första lya (i spädare ålder än nämnda tös) och fyllde enrummaren med 30 gäster så spelade vi sönder minst en diskant på OD-11 varje helg, men fram till dess hade vi hyfsat välljud åtminstone. Ingen hade en tanke på att spela musik via mobiltelefonen. Tiderna förändras.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-10-29 21:30

Jo visst förändras tiderna. När livsgnistan falnar och man sitter ensam i mörkret i nån källare kan man ju för sin egen mentala hälsas skull inbilla sig att det här med välljud är jäävligt viktigt.

Tills dess, nää

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-10-29 23:35

RobotKeso skrev:Jag är ung och kan säga att intresset för välljud (kanske tom ens ljud) är totalt ointressant för många i min ålder. De flesta använder sig av billiga blåtandshögtalare eller laptopen.

Intresset verkar väldigt lågt enligt mig.

Jag är så gammal att jag var rätt ung när Sony lanserade din första walkman.
Den lät inte särskilt bra med dagens mått mätt.
Sugigt är väl det vi skulle tycka idag.
Nu strömmas Spotify med tillräckligt bra kvalitet i vilken fiffig telefon som helst.
Det finns en uppsjö med hörlurar för bärbart bruk som låter riktigt fint för mycket mindre pengar än det pris som en walkman med tillhörande lurar kostade på sin tid.

Det låter tillräckligt bra med det som kommer ur fickan och in i lurarna.

Jag transporterar mig varje dag med t-bana och ser många unga människor som ser ut att ha riktigt dugliga lurar att lyssna med. Även personer av den äldre generationen.
Skulle man vilja återskapa det i domesticerade miljöer kostar det en rejäl slant.
Frågan är hur många unga människor har överskott i kassan till det?

Haj faj är lyxprodukter.
Men det har aldrig varit så prisvärt som det är idag.
Produkterna är bättre än nånsin. Man ska bara ha råd med dem.

Men att många fler än förr vet hur bra det kan låta det är jag ganska övertygad om.
Medvetandet om välljud finns men det ska gå in i den ekonomiska ekvationen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-30 00:52

Första gången jag fick lyssna på en Sony Walkman var när jag gick en soldatmarsch i lumpen och jag tyckte det lät helt fantastiskt. Tyvärr fick jag inte lyssna många minuter innan ägaren ville njuta själv, den stund som batterierna räckte, knappast hela promenaden om han inte hade ryggsäcken laddad med reservkraft. Det var Gyllene Tider som fyllde huvudet, Flickorna på TV2... hå hå, memories! Sen dröjde det flera år till jag köpte en bärbar CD-spelare med hörlurar i San Francisco. Laddade den med Otis Redding och lyssnade på Sitting on the dock of the bay, görandes just det, det gav en extra dimension till musiken som gjorde den upplevelsen svårslagen. :-)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-10-30 15:52

Jag har pratat med lite kompisar (som inte är audiofiler) om det här och alla säger att (om jag tolkat det rätt) att all ormolja, svindyra kablar och dyligt gör att high end inte tas på allvar. Hifi som hobby har blivit sammankopplat med trams och är nått man skrattar åt, audiofiler kan inte tas på allvar.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-30 16:01

Visst får man mer för pengarna nuförtiden när man köper stereo, även dom billigaste högtalarna idag brukar ju ha stagade lådor, riktiga filter (inte bara en konding till diskanten som alla budget, och även lite dyrare högtalare förr hade).
Men sedan mixas ju även musiken på ett sätt numera som gör att man inte vinner lika mycket på att ha en dyr nästan helt neutral anläggning också.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-10-30 17:14

Zeeall skrev:Jag har pratat med lite kompisar (som inte är audiofiler) om det här och alla säger att (om jag tolkat det rätt) att all ormolja, svindyra kablar och dyligt gör att high end inte tas på allvar. Hifi som hobby har blivit sammankopplat med trams och är nått man skrattar åt, audiofiler kan inte tas på allvar.

Jag förstår deras synsätt helt och fullt. Det finns alldeles för mycket humbug i den här hobbyn.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-10-31 08:50

Tror de flesta icke-audiofiler faktiskt inte har så mycket tankar alls om dyra sladdar och Shakti-stenar, förutom när man vill raljera lite. Anledningen till att man inte vill satsa stålar & tid på ljudåtergivning är att det finns så mycket annat som pockar på uppmärksamhet i dag.

Det intressanta är väl egentligen varför audiofiler inte vill förlika sig med tanken att ljudåtergivning är ett utpräglat specialintresse (likn. astronomi eller modellflyg) och inte "var mans" hjärtefråga (som på det glada 70-talet)...

För min del ödslar jag ingen nattro över att vänner & kollegor har annat än hifi som vederkvicker deras liv. 8)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi