Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev: Att hela instrument skulle försvinna av snålkodning har jag lite svårt att tro.
Ogjort skrev:Men då kanske jag ska förtydliga...
Jag hade lyssnat på videoversionen ungefär 47 ggr (minst) INNAN jag testade FLAC-varianten. Dessutom väldigt analytiskt,
eftersom jag höll på att ta ut arrangemanget. Alltså - följa varje instrument, från start till mål.
Magnuz skrev:Att hela instrument skulle försvinna av snålkodning har jag lite svårt att tro.
Svante skrev:
Men som du säger, det är svårt att tro. Och även om jag har stor tro på Ogjorts förmåga att lyssna analytiskt så känns ändå den där uppmärksamhetsfaktorn som en troligare förklaring, speciellt som han hörde instrumenten i den snålkodade varianten när uppmärksamheten på dem var väckt.
Ogjort: har du koll på om den snålkodade har kaskadkodats? Och om det är samma mix. Det är ju viktiga inparametrar.
Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
För en privatperson nej, men pratar vi om bolag som spotify och apple så skulle det kosta en hel del extra att strömma okomprimerat. Så jag förstår varför de gör som de gör, men det är tråkigt för oss musikentusiaster.
Morello skrev:Äh, det är ju bara att köpa fonogrammen.![]()
Egentligen känns hela idén om att transportera datat från en avlägsen server till konsument rätt så befängd - varför inte tanka ned datat en gång för alla så slipper vi lasta infrastrukturen i onödan?
Ett annan problem med spotift, som jag tycker är ett avsevärt mycket större problem än snålkodningen per se, är att det oftast är senast "re-master" som finns tillgänglig.
Så den som lyssnar på litet äldre populärmusik (som hunnits remastras) måste ändå köpa riktiga fonogram!
Ett tredje problem är att albumm kommer och album går, vaarför man måste köpa det man verkligen vill ha.
Summa summarum är spotify och liknande ett jädra okynne som jag hellre sett inte excisterat.
Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
JB skrev:Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
Tänk på att dom flesta har begränsad månadssurf på sina mobiler, kan vara allt från 2 till 30 gb / månad, och har man då bara tex 2 GB/mån så skulle dom ta slut väääääldigt snabbt om man lyssnade på lossless, dessutom hör 99% (min uppskattning) av Sveriges befolkning ingen skillnad mellan lossless och 320 kbps OGG (som Spotify kör med) ändå.
Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Svante skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Det är nog bara att inse att för de flesta betyder tillgång till "allt" omedelbums så billigt som möjligt mycket mer än lossless och äga filer.
JB skrev:Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
Tänk på att dom flesta har begränsad månadssurf på sina mobiler, kan vara allt från 2 till 30 gb / månad, och har man då bara tex 2 GB/mån så skulle dom ta slut väääääldigt snabbt om man lyssnade på lossless, dessutom hör 99% (min uppskattning) av Sveriges befolkning ingen skillnad mellan lossless och 320 kbps OGG (som Spotify kör med) ändå.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Det är nog bara att inse att för de flesta betyder tillgång till "allt" omedelbums så billigt som möjligt mycket mer än lossless och äga filer.
Jovisst, men då kan man ju inte gnälla över att det blir mycket trafik över internet.
Bill50x skrev:JB skrev:Morello skrev:Varför snål koda över huvud taget när det kostar nästan ingenting att lagra datat?
Lossless när man springer på stan är bara slöseri med bandbredd. Men om man är hemma och och via sitt bredband strömmar telefonen till stereon, då kan det vara idé med lossless.
/ B
Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
chrisss skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Med betalverisonen av Spotify kan man lagra lokalt och spela utan tillgång till internet.
Jag har det mesta inställt som tillgängligt off-line.
Morello skrev:chrisss skrev:Morello skrev:Inte alls, ladda ned datat en gång alternativt köp CD och "rippa".
Med betalverisonen av Spotify kan man lagra lokalt och spela utan tillgång till internet.
Jag har det mesta inställt som tillgängligt off-line.
Jo, men problemet med remastrade utgåvor och snålkodning kvarstår, så för den som söker riktigt god och pålitlig återgivning återstår att köpa fonogrammen.
Piotr skrev:Håller annars med om att väl utförd snålkodning på 320kbit/s är mycket bra och knappt märkbart för de flesta med det mesta i musikväg.
Piotr skrev:[...]
Sådär, sjyssta garderingar va?
Morello skrev:Bill50x skrev:JB skrev:
Lossless när man springer på stan är bara slöseri med bandbredd. Men om man är hemma och och via sitt bredband strömmar telefonen till stereon, då kan det vara idé med lossless.
Spara datat i telefonen motsv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster