Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad motiverar dig att skaffa en stor/dyr/komplicerad anläggning

1. Jag tycker om komplexa apparater och att tweaka, skruva och optimera är halva nöjet.
10
13%
2. Jag har inget emot komplexa apparater så länge de ger mig välljud. Jag är neutral i frågan.
24
31%
3. Jag tycker inte om komplexa apparater. Kunde jag få bra ljud utan dem så skulle jag inte haft några.
43
56%

Antal röster : 77

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 13:15

Efter senaste tidens diskussioner angående vinylspelare där vissa tycker att de är för krångliga och andra tycker att det är hela charmen så har jag funderat på vad är det som attraherar faktiskt-medlemmarna att köpa stora, komplexa och ofta dyra anläggningar.

Jag har försökt att hålla nere valalternativen och självklart så finns det mängder med gråzoner och undantag. Jag skall iaf försöka förtydliga valen lite.

1: Du tycker att allt från att justera in vinylspelare till att tweaka med olika kablar är roligt. Dvs att något är komplext och tar tid och/eller pengar i anspråk är ingen nackdel, tvärtom.

2: Du har inget emot komplexa och stora anläggningar. Det är det som krävs för att få det resultat du vill ha och det stör dig inte.

3: Du tycker inte om komplexa och stora anläggningar, men dina höga krav på välljud gör så att du måste dras med dessa. Innerst inne så vill du bara njuta av bra musik med bra ljud på enklast möjliga vis.

Observera att denna fråga handlar om vad du tycker om de apparater du brukar i ditt hem. Att ha ett genuint teknikintresse utan att för den sakens skull vilja fylla hela hemmet med prylar är fullt möjligt enligt frågeställningen.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Tycker du om HiFi utrustning?

Inläggav Morello » 2016-03-18 13:27

Jag tycker att särskrivningen i rubriken bör justeras. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Tycker du om HiFi utrustning?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 13:37

Morello skrev:Jag tycker att särskrivningen i rubriken bör justeras. :mrgreen:

Ok då :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Inläggav shifts » 2016-03-18 13:47

Den komplexa anläggningen är ett nödvändigt ont som jag ser det. Önskar jag kunde nöja mig med mindre. Nu har jag provat leva i två år med en minimalt avskalad utrustning, men det går inte längre. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-18 13:48

Tweaka och fixa är ju roligt, men det får gärna finnas ett slutmål så att man känner sig nöjd.
Att hålla på och ratta i all evighet och inte hitta "nirvana" är inte så kul enligt mig.
Ändå fipplar jag mer än de flesta jag känner och att "optimera" är fint... men tror att alternativ 2 är mer mitt tänk - det är roligt, men nån måtta får det vara 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-18 15:22

Jag tycker inte att min anläggning är särskilt komplex, men den som är obekant med den rattar kanske inte in någon musik utan vidare, så kanske ändå. En dator, en DAC ett slutsteg o ett par högtalare, kan det bli mycket enklare? Finns inget att flytta runt eller tweaka, allt bara fungerar. Ett par subbor förstås. En skivspelare med tillhörande kompressor. En gammal CD-släde. En omärkt fjärrkontroll. Annars är det jätteenkelt, bara man hittar ner i lyssningsrummet och kommer ihåg att stänga av larm, pumpar och bullrig ventilation innan man sjunker ner i lyssningsfåtöljen. Och så det där med att välja rätt musik. Och rätt whisky.
Sitter nöjd :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-03-18 17:05

Jag saknar alternativet liten icke komplex anläggning med bra ljud.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 17:11

Goldfinger skrev:Jag saknar alternativet liten icke komplex anläggning med bra ljud.

Jag funderade på det men omröstningen gäller:
"vad är det som attraherar faktiskt-medlemmarna att köpa stora, komplexa och ofta dyra anläggningar."

Folk som redan har icke komplexa anläggningar berörs inte av omröstningen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-18 17:58

Jag vill hälst ha en så enkel anläggning som möjligt !

Med det menar jag: så få separata komponenter och miljontals inställningar som bara möjligt, jag ser inget egenvärde i att ha massor av utrustning och inställningar och skulle gärna ha mycket färre och simplare prylar än jag har nu.
Dock så inser jag ju att det inte finns något som gör det jag vill... :x

Så jag får snällt välja mellan olika egenskaper eller ha massor av extra prylar...

Detta gäller såväl elektronik som högtalare, MEN! jag har inte något emot att testa saker för att se vad som kan bli bättre.
Det tycker jag istället är riktigt roligt, att jaga förbättringar är mycket givande, under förutsättning att grundnivån är hög nog att det inte handlar om att "kämpa för att stå ut".
För det har jag gjort och det är inte kul alls... Bara nerslående med tiden :roll:

Så jag valde det sista alternativet i röstningen.
Jag skulle gärna ha så få lådor och högtalare som möjligt, om det bara gick att få till det bra nog ändå!
Ju mindre komplex anläggning ju bättre :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-18 18:08

Jag har en ganska basic anläggning.
5-kanalig reciever och högtalare utan mellanliggande kontrollenheter.
CD-brännare vid stereon är kanske lite extra och Yamaha Kassettdeck som justerats för bästa ljud på mina 385 Kassetter.
Har aldrig förstått vitsen med en massa extra pinaler som bara kräver passning beroende på humör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-03-18 18:17

Hatar att tweaka, vill bara att saker ska fungera. Är inte intresserad att testa, fixa, trixa etc.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-18 18:27

music4ever skrev:Hatar att tweaka, vill bara att saker ska fungera. Är inte intresserad att testa, fixa, trixa etc.

Carlsson, det e bara att spela

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-03-18 19:10

hifikg skrev:Carlsson, det e bara att spela

Det är inget för mig, är nöjd sedan länge med högtalarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 19:28

Så lite grejor som möjligt. Har just nu alla CD nedpackade i rummet bredvid, vinyler och kassetter i garaget. Kör på sistone mest Tidal och fonogram från hårddisk. Vill nog på sikt ha CD och vinyler inom räckhåll. Kassetterna är digitaliserade till wav.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-18 19:33

music4ever skrev:
hifikg skrev:Carlsson, det e bara att spela

Det är inget för mig, är nöjd sedan länge med högtalarna.

Härligt att höra, bara lira då :-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-18 19:44

Vad är dyr i detta sammanhang? Söker du ordet kostsam?
Om en produkt är dyr beror inte på priset utan om den är prisvärd.

/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 19:46

Harryup skrev:Vad är dyr i detta sammanhang? Söker du ordet kostsam?
Om en produkt är dyr beror inte på priset utan om den är prisvärd.

/Harryup

Det avgör du själv och nej det gör jag inte. Vad som är kostsamt eller inte är också relativt. Vad som är "dyrt" för en själv är förhoppningsvis något som alla kan relatera till.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-18 19:56

Jag vill att det ska fungera, så smärtfritt som möjligt. Ett fungerande fundament att lyssna på musik.
Dock kan det vara kul ibland att prova nytt i setupen, men det är inte så ofta det blir till det bättre, enbart annorlunda.
Undantaget MSB Analog dac, den var bättre. Lavryn är också bra, på sitt sätt.
Trevligt initiativ Andreas. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-03-18 20:08

Egentligen vill jag nog mest bara att det skall fungera och låta bra. Då kan jag njuta av musik, film och tv-spel för fulla muggar! :)
Kan tycka det är kul att prova saker och utvärdera. Men då skall det vara för att det är kul, inte för att få det att fungera som jag vill. Blir lätt lite ångestfyllt med för många parametrar :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2016-03-18 20:35

Ogillar komplexitet till den grad att jag prutar på ljudkvaliteten.
Nöjer mig med integrerad förstärkare, undviker delat system och försöker ha en källa.
Har historiskt avvecklat LP och CD som media.
Nu väntar avveckling av NAS (med egenrippade filer) när Tidal mfl känns mogna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-03-18 20:46

Så mycket grejor som möjligt, gärna i ett skick så det behöver skruvas och mätas mest hela tiden. :D
Har sällan färre än 5 - 10 par högtalare i rummet. Det jag utan jämförelse lyssnar mest på är sinussvepet. 8O 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-18 21:13

Själver så lyssnar jamesters på brus*, musik vafanädä . . . typ ? :evil:

*Å knasterdå föståss . . . vinylälskare somjajuä.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-03-18 22:10

Laila: Du behöver denna för att spela upp simultant på fyra olika skivspelare (på tal om komplexa anläggningar): https://www.discogs.com/Francisco-L%C3% ... ease/14952

"This LP can be used to play simultaneously in four turntables, running the different tracks slightly de-synchronized, so they merge and turn slowly into different parts, creating a big sound mass of vinyl cracklings."

Har lyssnat på albumet, men tyvärr aldrig på det sätt som det var ämnat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-18 22:25

genstruktur skrev:Egentligen vill jag nog mest bara att det skall fungera och låta bra. Då kan jag njuta av musik, film och tv-spel för fulla muggar! :)

Precis... Meckande med anläggningen tar för mycket tid från faktiskt-chattande, så det behöver hållas på ett minimum...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-18 22:52

Ska jag bara spela CD, SACD eller andra format lagrade på polykarbonatskivor kan jag göra det med bara en Oppo-spelare, ett par vältweakade vintage-slutsteg och ett par Carlsson OA52, men med en stor samling LP, 78-varvare, rullband, för många DAT-kassetter som ännu inte blivit datorlagrade, annat som redan är det, strömmande musik samt FM och DAB-radio blir det ohyggligt komplext och då har jag ändå avstått multikanal...
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Ska jag bara spela CD, SACD eller andra format lagrade på polykarbonatskivor kan jag göra det med bara en Oppo-spelare, ett par vältweakade vintage-slutsteg och ett par Carlsson OA52, men med en stor samling LP, 78-varvare, rullband, för många DAT-kassetter som ännu inte blivit datorlagrade, annat som redan är det, strömmande musik samt FM och DAB-radio blir det ohyggligt komplext och då har jag ändå avstått multikanal...
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2016-03-18 23:15

Jag gillar multipla baslådor, ett gäng slutsteg och avancerade aktiva delningsfilter. Ju krångligare, desto bättre! Och så massor av härligt dämpmaterial att placera ut!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-18 23:34

shifts skrev:Laila: Du behöver denna för att spela upp simultant på fyra olika skivspelare (på tal om komplexa anläggningar): https://www.discogs.com/Francisco-L%C3% ... ease/14952

"This LP can be used to play simultaneously in four turntables, running the different tracks slightly de-synchronized, so they merge and turn slowly into different parts, creating a big sound mass of vinyl cracklings."

Har lyssnat på albumet, men tyvärr aldrig på det sätt som det var ämnat.

Verkar fint som snus, även om jag i grund å botten är en enkel mänscha . . . typ. :D

PS. @lennartj, du har lyckats mä ena trippel, snacka om å va komplicerad. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-03-18 23:41

Så länge jag får den musikupplevelsen jag vill ha får det gärna vara så enkelt som möjligt. Blir det för mycket fippel för att det ska fungera och låta bra väljer jag en annan lösning som fungerar istället, Därför blev tiden med Oppo BDP-105 så kort till fördel för en mycket mer kostsam och fungerande Linn DS lösning.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Nästa

Återgå till Generellt om hifi