Ökad försäljning av LP, bra för hifi-butiker?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Ökad försäljning av LP, bra för hifi-butiker?

Inläggav music4ever » 2016-04-13 12:39

Försäljningssiffror för musik 2015 är fascinerade. Intäkterna för vinylskivan är drygt 1/4 av CD-skivan och med tanke på raset för CD och den kraftiga ökningen för vinylen så är det inte omöjligt att om något år så ger de lika stora intäkter. http://www.gp.se/n%C3%B6je/musikf%C3%B6rs%C3%A4ljningen-i-sverige-%C3%B6kar-1.188424

lpvscd.png
Försäljning 2015
lpvscd.png (32.98 KiB) Visad 4292 gånger

Kommer denna ökning av vinyl ge hifi-affärer en boost, då många behöver köpa en skivspelare (och phonosteg, etc)? Bör hifi-affärer aktivt satsa kring vinyl eller är det bara en mycket kortsiktig trend?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Ökad försäljning av LP, bra för hifi-butiker?

Inläggav Perfector » 2016-04-13 16:03

Om det vore så väl att vinyler är på frammarch ändå.
Jag har fortfarande plats i skivhyllan för lite nytt material
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-13 16:27

Denna ökning av nyförsäljning av vinyl är för mig helt obegriplig!

Jag förstår att strömning har blivit populärt för gemen man med litet lägre anspråk, men att folk som kallar sig själva för konnässörer håller på detta sådant som primär källa är lika obegripligt som vinylen.

Vad hände med entusiasmen, jakten på den bästa utgåvan som man sedan avnjuter samtidigt som man titar i konvolutet?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-04-13 17:48

Perfector skrev:Om det vore så väl att vinyler är på frammarch ändå.

"Om det vore..."? +54% på ett år ju! :)

Morello skrev:Vad hände med entusiasmen, jakten på den bästa utgåvan som man sedan avnjuter samtidigt som man titar i konvolutet?

Ja... Vinyl! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-04-13 17:55

Morello skrev:Jag förstår att strömning har blivit populärt för gemen man med litet lägre anspråk, men att folk som kallar sig själva för konnässörer håller på detta sådant som primär källa är lika obegripligt som vinylen.

Antyder du att strömning inte uppfyller konnässörers krav? Jag vill hålla emot. Spotifys 320 kB/s har jag aldrig kunnat skilja från CD-mediet, om det gäller samma utgåva. Det kan ju bero på två saker: jag hör dåligt eller är inte konnässör.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-13 18:40

Problemet är inte i första hand snålkodningen utan:

1. Du får senaste skräp-remaster, vilket i praktiken innebär att mycket av populärmusik producerad före kanske 2000 måste köpas på CD.
2. Spotify stödjer inte WASAPI eller ASIO, vilket medför problem att få ut datat intakt till DAC - Tidal skall tydligen fungera
3. Album kommer och album går - du har ingen anin om vad du har tillgång till - vill du verklitgen vara säker så är du hänvisad till CD, LP etc.

Jag tröttnade på möget och avbeställde spotify. Jag köper hellre det jag vill lyssna på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-13 20:04

Du kan använda Fidelify för Spotify om du vill köra WASAPI eller ASIO. Precis som du säger så får man i regel bara de allra senaste versionerna av äldre album - det kan låta väldigt illa jämfört med tidiga CD-utgivningar. Dessvärre så är nästan all nyare musik inom pop/rock och även en hel del jazz illa mastrad. Spelar ingen roll om du köper på CD eller tar det strömmat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-13 20:55

RogerGustavsson skrev:Du kan använda Fidelify för Spotify om du vill köra WASAPI eller ASIO. Precis som du säger så får man i regel bara de allra senaste versionerna av äldre album - det kan låta väldigt illa jämfört med tidiga CD-utgivningar. Dessvärre så är nästan all nyare musik inom pop/rock och även en hel del jazz illa mastrad. Spelar ingen roll om du köper på CD eller tar det strömmat.

Fidelity testade jag, men det är så extraordinärt dåligt på alal tänkbara vis att jag avinstallerade skräpet ganska snabbt och sedan avbeställde jag även Spotify.

Jag köper riktiga fonogram istället och jag köper mera nu än någonsin!

Spotify och liknande duger för slölyssning men är inget seriöst alternativt till riktiga fonogram.

Slölyssningen på jobbet har jag löst på så vis att jag har rippat ett antal album från CD, vilka jag sparat på en extern hårddisk.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-13 20:57

Föresten, är verkligfen allt från SPotify snålkodat med 320 kbit/s eller förekommer även lägre datahastigheter?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-04-13 21:07

Morello skrev:Föresten, är verkligfen allt från SPotify snålkodat med 320 kbit/s eller förekommer även lägre datahastigheter?

Du kan välja på några olika bitrates i Spotify, se länk
https://support.spotify.com/us/learn-mo ... -streaming

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-04-13 21:21

Roligt att se at vinylförsäljningen ökar. Jag har nyligen skaffat men en vinylspelare. För mej som är uppvuxen med vinyl kändes det väldigt roligt att under julhelgen för första gången på väldigt många år lägga på en vinyl. Nu lyssnar jag på vinyl åtminstone ett par gånger I veckan och jag har köpt på mej ett antal nyutgåvor av gamla klassiska vinyler. Just nu sitter jag och lyssnar på en skiva med Bill Evans.
Jag köper i princip inga cd längre och jag blir lite förvånad då jag ser att det är en hel del teknikkunniga på det här forumet som fortfarande har cd som förstahands val. För digital media så använder jag numera Roon Labs och den programvaran är jag väldigt nöjd med. Med hjälp av den har jag hittat en hel del nya artister som är intressanta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-13 21:24

arkman skrev:
Morello skrev:Föresten, är verkligfen allt från SPotify snålkodat med 320 kbit/s eller förekommer även lägre datahastigheter?

Jojo,,en betyder det att man alltid får 320 kbit/s om man väljer 320 kbit/s eller är de "upp till och med 320"`?

Men för min del är snålkodad strömning ett avslutat kapitel. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-04-13 21:43

Morello skrev:Denna ökning av nyförsäljning av vinyl är för mig helt obegriplig!

Jag förstår att strömning har blivit populärt för gemen man med litet lägre anspråk, men att folk som kallar sig själva för konnässörer håller på detta sådant som primär källa är lika obegripligt som vinylen.

Vad hände med entusiasmen, jakten på den bästa utgåvan som man sedan avnjuter samtidigt som man titar i konvolutet?

Pågår för fullt i avdelningen skivrekommendationer. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-04-13 22:00

Morello skrev:
arkman skrev:

Jojo,,en betyder det att man alltid får 320 kbit/s om man väljer 320 kbit/s eller är de "upp till och med 320"`?

Men för min del är snålkodad strömning ett avslutat kapitel. 8)

Ah, då förstår jag din fråga. Man får den bitrate man anger men numera finns det ett alternative till på mobil och paddor som kallas automatiskt. Inte riktigt säker på hur det fungerar men jag gissar att man får högsta möjliga bitrate som uppkopplingen stödjer.
Idag går det få streaming I lossless och man har oftast tillgång till bra bandbredd så det finns egentligen ingen anledning att lyssna på snålkodat. Om du ska testa någon ny variant av digital musikspelare så rekommenderar jag att du tittar på Roon Labs. Den programvaran använder man för att spela egna rippade cd men det går också att integrera musikspelaren med Tidal och få tillgång till streaming i lossless. Uppspelning kan göras via WASAPI.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-04-13 23:01

Morello skrev:Denna ökning av nyförsäljning av vinyl är för mig helt obegriplig!

Den försvann lite i samband med att konvolutet försvann. Jag hoppas att du inte kallar det som en cd är förpackad i för konvolut.
En cd i 12"-konvolut, det vore det bästa av två världar (för mig).
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-04-14 02:27

Jag vill nog säga att det är rätt begripligt. CD var aldrig något "sexigt" format att samla skivor på. Det var överlägset när det gäller kompakthet, smidighet, och utan brus/knäpp/knaster. Idag får Svensson allt detta och än bättre med strömmat. Poängen då att köpa en CD är tämligen låg.
Vinylskivan är istället ett sexigt format att samla på. För det är just därför ökningen sker. Flera av de som köper vinylskivor har inte ens en skivspelare! De samlar. Och i och med att de flesta utgåvor inkluderar kod för nerladdning av skivan alternativt en CD, så tappar CDn än mer i attraktionskraft.

Frågan är hur länge det fortsätter så. Kollar man på diverse sidor så vill medlemmar visa vilka LP-skivor man köpt eller som man just nu lyssnar på. Det skapar en gemenskap kring vinylen och musiken som jag tror är en stor faktor till ökningen. En vän och granne köpte nyligen en skivspelare efter inte haft en på 20 år. Hon är som galen nu, köper begagnat och nytt, tar foto på det och lägger upp.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-14 07:47

HenrikTornquist skrev:En cd i 12"-konvolut, det vore det bästa av två världar (för mig).

Jag har ett par sådana, bland annat Dawid Bowies "Heathen", Bob Dylans trippel-cd Basements Tapes, en Oasis-box med både cd och vinyl och Rocky Horror Show med fyra cd. Heathen är väl den mest renodlade av dem eftersom det är en vanlig enkel-cd och inte en box. Men egentligen förstår jag mig inte riktigt på den, tar bara mer plats, ger ingen mer information än cd-asken. Trevligare att hålla i, javisst men det hade varit ännu bättre om det varit vinyl :-)

Flera av mina vänner har minnen av gamla knastriga/skrapiga vinyler och det blir ibland haksläpp när jag spelar något nytillverkat av hög kvalitet, tex den självbetitlade Mudcrutch, en grupp som Tom Petty startade 1970 men som gav ut sin första skiva (förutom en singel)för bara några år sedan (2008). På vinyl men en cd medföljer och på konvolutet skriver dom att dom hoppas cd'n låter lika bra som vinylen, dom har försökt i alla fall!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-04-14 08:40

Svårt att säga om det är bra för HiFi-handlen. När det gäller vinylspelare så finns ju inte mycket vettigt att köpa nu när technics 1200 inte säljs ny utom i någon begränsad specialutgåva som kostar skjortan. Så man tvingas förnedra sig med remdrift om man skall ha nytt. Visst, ja ja, det finns OK sådana spelare också, bland annat från Pro-Ject. Hur är det med Thorens? Var bra förr. Fula, men bra.

OK, kan jag komma till saken då? Verkar inte så. Bara en massa snack. Men vänta, det kommer mer i samma stil;

Alltså det här med vinyl, många (nåja, en del) hakar upp sig på den bristande ljudkvaliteten. Det kan man gärna göra. Men den är inte så jävla viktig egentligen tycker jag. Och tycker jag något, ja då är det så. Enkel og greit, som dom säger här i Norge.
Det som är lovande är att det vi kanske kan se är ett ökat intresse för musik. Det finns massor av gamal bra muzak, och man kan fortfarande köpa bra skivor (vinyl dårå) för en spottstyver i 2nd hand-butiker, på Nätet etc. Och det är trevligare med med fysiska grejjor än att pilla på en PC eller ännu värre en fucking telefon när man vill lyssna på musik. Det är lite som syntar; enkelt och praktiskt med mjukvarusynt i datorn. Men att ha en riktig, med riktiga rattar, ger en helt annan känsla vid själva handhavandet. Så är det.
Att spela vinyl handlar för mig inte om ljudkvalitet, den struntar jag i. Det är en helhetsgrej; Omslag, handhavandet, Technics 1200, bra musik som kanske inte finns att få tag i på något annat sätt. Och i en del fall; ett stycke historia. Lite kul att spela musik från en plastbit som är nästan lika gamal som jag själv.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-14 09:31

Max_Headroom skrev:När det gäller vinylspelare så finns ju inte mycket vettigt att köpa nu när technics 1200 inte säljs ny utom i någon begränsad specialutgåva som kostar skjortan. Så man tvingas förnedra sig med remdrift om man skall ha nytt. Visst, ja ja, det finns OK sådana spelare också, bland annat från Pro-Ject. Hur är det med Thorens? Var bra förr. Fula, men bra.

Det spelar väl ingen roll om det är remdrift eller direktdrift? Huvudsaken är väl att det låter som det ska. Själv är jag "uppfostrad" med remdrift och har bara ägt sådana spelare (med ett undantag) sedan karriärstarten 1970. Men om någon kan visa på en direktdrift som låter lika bra så vore det perfekt, då har man förmodligen lite mindre bekymmer. Det vore ju häftigt om det kom en uppgradering till Linns LP12:a med direktdrift!

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-14 10:01

Skräcknix 1200 har väl aldrig varit en vettig hifi-maskin?
Tonarmen är av tveksam kvalitet och den saknar rimlig avkoppling mot underlag, vilket gör den känslig för återkoppling.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-14 14:16

music4ever skrev:Försäljningssiffror för musik 2015 är fascinerade. Intäkterna för vinylskivan är drygt 1/4 av CD-skivan och med tanke på raset för CD och den kraftiga ökningen för vinylen så är det inte omöjligt att om något år så ger de lika stora intäkter. http://www.gp.se/n%C3%B6je/musikf%C3%B6rs%C3%A4ljningen-i-sverige-%C3%B6kar-1.188424

lpvscd.png

Kommer denna ökning av vinyl ge hifi-affärer en boost, då många behöver köpa en skivspelare (och phonosteg, etc)? Bör hifi-affärer aktivt satsa kring vinyl eller är det bara en mycket kortsiktig trend?

Jag tror det är bra för hifi-affärerna - och inte minst för de lite mera riktiga anläggningar de säljer.

Bäst vore förstås om vinylförsäljningen skulle leda till att folk förstod att ljudkvalitetsproblemen med CD inte har något med CD-systemet att göra, utan beror på söndermastring.

Det vore trevligt om alla Vinyler som såldes, såldes tillsammans med en CD som var mastrad likadant (läs lika lite) som vinylen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-04-14 19:47

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Det vore ju häftigt om det kom en uppgradering till Linns LP12:a med direktdrift!

/ B

Minst sagt! Vi får hoppas att Linn-folket läser den här tråden. En LP 12 DD skulle ju bli en knallhit! Märkligt att det inte kommit. Linn har ju faktiskt åtminstone haft duktiga ingenjörer anställda, så dom skulle ju faktiskt.se kunna bygga en om viljan fanns. Marknaden finns ju, det är det ingen tvekan om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-14 20:29

Morello skrev:Skräcknix 1200 har väl aldrig varit en vettig hifi-maskin?
Tonarmen är av tveksam kvalitet och den saknar rimlig avkoppling mot underlag, vilket gör den känslig för återkoppling.

Vad är det för en maskin? Jag trodde alla äääälllskade Technics 1200, om det är den du menar?

/ B

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-04-15 07:58

Frågan är om det kommer säljas så mycket fler spelare om så få lyssnar på sina skivor? :)

http://www.whathifi.com/news/48-people- ... to-records

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-04-15 15:31

Jag hörde häromdagen att försäljningen av kompaktkassetter också ökar.
Det är hög tid att damma av min gamla Philips kompaktstereo nu. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-15 16:37

Det är riktigt.

Det finns till och med något nyligt exempel på en grupp som släppt sitt senaste album på BARA CC!

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-04-15 16:59

IngOehman skrev:Det är riktigt.

Det finns till och med något nyligt exempel på en grupp som släppt sitt senaste album på BARA CC!

Vh, iö

Studentspexare tro?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-04-15 17:01

phon skrev:

Jag hörde häromdagen att försäljningen av kompaktkassetter också ökar.
Det är hög tid att damma av min gamla Philips kompaktstereo nu. :D

Jag kanske borda spara mitt kassetdäck? Tänkte sälja det annars...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-15 17:55

Har ett 3-huvuds Denon-däck över om någon vill ha...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-15 22:29

Jag förstår mig inte på folk.

Inte alla alltså. Väldigt många förstår jag inte, typ alla de som är ungefär lika gamla som jag, och som plötsligt kom på att de skulle sälja alla sina vinylskivor.

Jag förstår dem inte, för deras relation till musik och till fonogram är så totalt annorlunda än min.

- - -

Musik för mig är något så starkt att det skulle vara som att förlora en kär vän om jag förlorade alla mina fonogram med musik som jag vuxit upp med.

Man kan kanske säga att jag har en sentimental relation till all musik som jag har på fonogram, och det låter ju inte så bra. Sentimentalitet, vad är det för trams. Men ändå. Jag förstår inte dem som är osentimentala. Hur kan man vara osentimental mot något som är just känslor, alltså musik?

Jag har ju heller aldrig slutat köpa musik, så min samling är på ständig tillväxt, men det är ändå det där med att sälja alla fonogram från ens uppväxt som jag har svårast att förstå. De skivorna betyder ju ofta mycket mera än bara musiken på dem dessutom.

De är en del av upptäcktsresan man gjorde när man började lära känna musikvärlden. Och jag tror att den för de flesta var mest spännande i början. Fast bara om man gick på upptäcktsfärd förstås - utforskade musik långt utanför de rådande trenderna.

- - -

Så kortfattat förstår jag kanske den nuvarande trenden, men jag förstår inte dem växte upp med vinyl och som sen sålde alla sina vinyler, och som sedan digitaliserade sina CD på något uselt bitreducerat format och sen sålde CDarna.

Jag förstår tror jag, dem som liksom förlorar sitt intresse för ny musik, och vars musiksamlingar i huvudsak slutar utvecklas när de var 25, de flesta är ju sådana. Men även de flesta sådana vanliga människor behöll ju förr i tiden sina fonogram, dem de växte upp med.

Så vad är det egentligen som händer när man bestämmer sig för att sluta spela vinyl, som bestämmer sig för att sluta spela CD och säljer vinyl, CD samt vinylspelare och CD-spelare. Det känns som det där osentimentala beteendet att göra sig av med sin samling av musik, bara finns hos människor födda mellan 1960 och 1985.

De födda efter det har aldrig varit riktiga fonogram-samlare, och de födda före gjorde sig inte av med sina samlingar. Men varför slutade 60-, 70- och vissa av 80-talisterna att spela till och med den musik de växte upp med och samlade?

Förvisso känner jag ju rätt så många som slutade spela musiken de växte upp med utan att sälja alla sina fonogram, och som nu vaknar upp och skaffar både vinyl- och CD-spelare, men vad hände däremellan?

Vh, iö

Nästa

Återgå till Generellt om hifi