Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Om det vore så väl att vinyler är på frammarch ändå.
Morello skrev:Vad hände med entusiasmen, jakten på den bästa utgåvan som man sedan avnjuter samtidigt som man titar i konvolutet?
Morello skrev:Jag förstår att strömning har blivit populärt för gemen man med litet lägre anspråk, men att folk som kallar sig själva för konnässörer håller på detta sådant som primär källa är lika obegripligt som vinylen.
RogerGustavsson skrev:Du kan använda Fidelify för Spotify om du vill köra WASAPI eller ASIO. Precis som du säger så får man i regel bara de allra senaste versionerna av äldre album - det kan låta väldigt illa jämfört med tidiga CD-utgivningar. Dessvärre så är nästan all nyare musik inom pop/rock och även en hel del jazz illa mastrad. Spelar ingen roll om du köper på CD eller tar det strömmat.
Morello skrev:Föresten, är verkligfen allt från SPotify snålkodat med 320 kbit/s eller förekommer även lägre datahastigheter?
arkman skrev:Morello skrev:Föresten, är verkligfen allt från SPotify snålkodat med 320 kbit/s eller förekommer även lägre datahastigheter?
Du kan välja på några olika bitrates i Spotify, se länk
https://support.spotify.com/us/learn-mo ... -streaming
Morello skrev:Denna ökning av nyförsäljning av vinyl är för mig helt obegriplig!
Jag förstår att strömning har blivit populärt för gemen man med litet lägre anspråk, men att folk som kallar sig själva för konnässörer håller på detta sådant som primär källa är lika obegripligt som vinylen.
Vad hände med entusiasmen, jakten på den bästa utgåvan som man sedan avnjuter samtidigt som man titar i konvolutet?
Morello skrev:arkman skrev:Morello skrev:Föresten, är verkligfen allt från SPotify snålkodat med 320 kbit/s eller förekommer även lägre datahastigheter?
Du kan välja på några olika bitrates i Spotify, se länk
https://support.spotify.com/us/learn-mo ... -streaming
Jojo,,en betyder det att man alltid får 320 kbit/s om man väljer 320 kbit/s eller är de "upp till och med 320"`?
Men för min del är snålkodad strömning ett avslutat kapitel.
Morello skrev:Denna ökning av nyförsäljning av vinyl är för mig helt obegriplig!
Jag förstår att strömning har blivit populärt för gemen man med litet lägre anspråk, men att folk som kallar sig själva för konnässörer håller på detta sådant som primär källa är lika obegripligt som vinylen.
Vad hände med entusiasmen, jakten på den bästa utgåvan som man sedan avnjuter samtidigt som man titar i konvolutet?
HenrikTornquist skrev:En cd i 12"-konvolut, det vore det bästa av två världar (för mig).
Max_Headroom skrev:När det gäller vinylspelare så finns ju inte mycket vettigt att köpa nu när technics 1200 inte säljs ny utom i någon begränsad specialutgåva som kostar skjortan. Så man tvingas förnedra sig med remdrift om man skall ha nytt. Visst, ja ja, det finns OK sådana spelare också, bland annat från Pro-Ject. Hur är det med Thorens? Var bra förr. Fula, men bra.
music4ever skrev:Försäljningssiffror för musik 2015 är fascinerade. Intäkterna för vinylskivan är drygt 1/4 av CD-skivan och med tanke på raset för CD och den kraftiga ökningen för vinylen så är det inte omöjligt att om något år så ger de lika stora intäkter. http://www.gp.se/n%C3%B6je/musikf%C3%B6rs%C3%A4ljningen-i-sverige-%C3%B6kar-1.188424
Kommer denna ökning av vinyl ge hifi-affärer en boost, då många behöver köpa en skivspelare (och phonosteg, etc)? Bör hifi-affärer aktivt satsa kring vinyl eller är det bara en mycket kortsiktig trend?
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Det vore ju häftigt om det kom en uppgradering till Linns LP12:a med direktdrift!
/ B
Morello skrev:Skräcknix 1200 har väl aldrig varit en vettig hifi-maskin?
Tonarmen är av tveksam kvalitet och den saknar rimlig avkoppling mot underlag, vilket gör den känslig för återkoppling.
IngOehman skrev:Det är riktigt.
Det finns till och med något nyligt exempel på en grupp som släppt sitt senaste album på BARA CC!
Vh, iö
phon skrev:Morello skrev:Denna ökning av nyförsäljning av vinyl är för mig helt obegriplig!
Jag hörde häromdagen att försäljningen av kompaktkassetter också ökar.
Det är hög tid att damma av min gamla Philips kompaktstereo nu.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 23 gäster