Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:
Högtalare med god klang inom ett stort horisontellt lyssningsintervall men ändå skaplig riktverkan inom intervallet, skapar ett redskap (invinkling) som även det kan mildra problemet, utan att ställa till återgivningen i tidsdomän.
Ogjort skrev:IngOehman skrev:
Högtalare med god klang inom ett stort horisontellt lyssningsintervall men ändå skaplig riktverkan inom intervallet, skapar ett redskap (invinkling) som även det kan mildra problemet, utan att ställa till återgivningen i tidsdomän.
Max, jag röstar för "invinkling" som en första åtgärd.
I flera olika miljöer som jag testat, så mildras problemet påtagligt.
(det är ju i alla fall enkelt, både att göra och att o-göra igen om det inte blev bättre)
JM skrev:Grundfelet ligger i stereosystemets primitiva spatiala lösning.
JM skrev:En förflyttning på några cm från optimala sweetspot kan ge ljudförstörande frekvens utbredning och ljudtryck.
Tarzan skrev:En reflexion kan väl bara vara i motfas om det rör sig om en frekvens och dess övertoner? Alltså som ett kamfilter. Jag tänker mig att en hi-hat i alla fall består av frekvenser mellan 4 och 9 kHz (ren gissning), alltså över en oktavs spridning. Tänker jag fel nu?
Men jag har också upplevt det och tycker det är lite irriterande.
IngOehman skrev:PS. I motsats till vad någon antytt tidigare i tråden så kan laterala reflexer både skada och förbättra återgivningen av sidledes position fören snedplacerad lyssnare. Det beror på och det beror på mycket. En tumregel som förenklar verkligheten till att felet måste bero på "för tidiga och för dominerande laterala reflexer" är fel.
JM skrev:Tarzan skrev:En reflexion kan väl bara vara i motfas om det rör sig om en frekvens och dess övertoner? Alltså som ett kamfilter. Jag tänker mig att en hi-hat i alla fall består av frekvenser mellan 4 och 9 kHz (ren gissning), alltså över en oktavs spridning. Tänker jag fel nu?
Men jag har också upplevt det och tycker det är lite irriterande.
[ Bild ]
Hi-hat frekvensspektrum.
Ur hörselns perspektiv är vi okänsliga för direktljud med kamfiltereffekter och fasfel över ca 5000 Hz. Men nu handlar det även om reflexer med betydligt lägre frekvenser.
Frekvenslikt ljud, något fördröjt uppfattar hjärnan som reflexer av direktljudet.
En lateral reflex av frekvenslikt klickljud över 2 ms uppfattas som två ljud - ekon.
En lateral reflex av frekvenslikt hi-hatljud, homogent avklingande ljud inom ca 100 ms?, uppfattas som två snarlika under relativt lång tid avklingande monoljudkälla mer än egentliga reflexer, där den laterala har något lägre ljudstyrka. Hi-hat ljudet förläggs något medialt om halva avståndet till laterala reflexytan.
Dvs stereoillusionen förlägger ljudet lateralt om framhögtalarna.
Vore kul att testa om det är en högfrekvens effekt eller ej genom att sätta en högfrekvensabsorbent väggen - typ tyg.
JM
JM skrev:Ur hörselns perspektiv är vi okänsliga för direktljud med kamfiltereffekter och fasfel över ca 5000 Hz.
JM
Tarzan skrev:[JM
petersteindl skrev:JM skrev:Ur hörselns perspektiv är vi okänsliga för direktljud med kamfiltereffekter och fasfel över ca 5000 Hz.
JM
Direktljudet med kamfiltereffekt på grund av ljudvågor från samma riktning som direktljudet, även över 5 kHz är detekterbart.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Ur hörselns perspektiv är vi okänsliga för direktljud med kamfiltereffekter och fasfel över ca 5000 Hz.
JM
Direktljudet med kamfiltereffekt på grund av ljudvågor från samma riktning som direktljudet, även över 5 kHz är detekterbart.
Mvh
Peter
Har du exempel som styrker att vi hör kamfiltereffekter över 5000 Hz.
JM
Tarzan skrev:Max: Hur har du dämpat runt omkring högtalarna? Jag misstänker att det kan vara en reflex från höger högtalare som normalt sett, när du sitter där du ska i sweetspot, aldrig når dig, men nu när du satt dig för långt till vänster får en trevlig yta på vänster vägg att studsa på. Vips så har du en stark reflex som är fördröjd lite lagom mycket för att uppfattas som några meter längre bort och som kommer långt ifrån vänster. Vad tror du?
JM skrev:Peter o Ingvar jag brukar oftast komma med källor som styrker mina påståenden.
Nu är det eran tur att visa att mätbara kamfilterförändringar i direktljudet över 5000 Hz är hörbara.
Om det är som ni påstår så borde det finnas hyllmetrar med studier som styrker era påståenden.
JM
JM skrev:Peter o Ingvar jag brukar oftast komma med källor som styrker mina påståenden.
Nu är det eran tur att visa att mätbara kamfilterförändringar i direktljudet över 5000 Hz är hörbara.
Om det är som ni påstår så borde det finnas hyllmetrar med studier som styrker era påståenden.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Peter o Ingvar jag brukar oftast komma med källor som styrker mina påståenden.
JM
JM, du specar just kamfiltereffekt på direktljudet. Är du medveten om att du faktiskt därmed har valt att nämna det undantag som gäller för ditt påstående. Direktljudet har en specifik infallsvinkel. En kamfiltereffekt gällande alla punkter längs med denna infallsvinkel är detekterbart, även vid 5 kHz, beroende på hur glest det är mellan utsläckningarna. Läs mitt tidigare inlägg igen och sök förstå. Kamfiltereffekt kan uppstå på många olika sätt och vissa av dem detekterar inte hörseln medans andra kan hörseln detektera och det gäller även över 5 kHz. Det är beroende på hur kamfiltereffekten alstras och på vilken insignal den alstras. Ämnet är dock för stort för att jag på mobilen skall ge en grundläggande förklaring. Är just nu i Hong Kong.
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:I alla fall, jag sitter i godan ro och spelar lite lätt bakrundsmuzak. Vad fan nu? Hi-hatten låter ju som om den står långt ut till vänster (ca 2-3 meter till vänster) om vänster högtalare. Och 2-3 meter bakom denna.
Almen skrev:När jag drog för duschdraperiet så svepte en triangel upp till vänster. Solitt förankrad, jag vred och vände på huvudet, men där var den, i ensamt majestät. Jag drog bort draperiet, och då kom all musik ifrån dörren igen, inklusive triangeln. Draperi för, triangel till vänster. Jag kunde upprepa det hur många gånger som helst, och det var lika fascinerande varje gång.
Bill50x skrev:Almen skrev:---
Det måste vara ganska kul att se dig duscha
/ B
JM skrev:Nu är det eran tur att visa att mätbara kamfilterförändringar i direktljudet över 5000 Hz är hörbara.
JM skrev:Om det är som ni påstår så borde det finnas hyllmetrar med studier som styrker era påståenden.
Almen skrev:Max_Headroom skrev:I alla fall, jag sitter i godan ro och spelar lite lätt bakrundsmuzak. Vad fan nu? Hi-hatten låter ju som om den står långt ut till vänster (ca 2-3 meter till vänster) om vänster högtalare. Och 2-3 meter bakom denna.
Jag har varit med om en liknande sak i duschen en gång. Jag lyssnade på någon välmixad historia (Steely Dan, tror jag) och i badrummet hördes musiken från vardagsrummet via hallen in genom den öppna badrumsdörren.
När jag drog för duschdraperiet så svepte en triangel upp till vänster. Solitt förankrad, jag vred och vände på huvudet, men där var den, i ensamt majestät. Jag drog bort draperiet, och då kom all musik ifrån dörren igen, inklusive triangeln. Draperi för, triangel till vänster. Jag kunde upprepa det hur många gånger som helst, och det var lika fascinerande varje gång.
Så nå't är det med de där höga frekvenserna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster