Börjar med 2 bilder på en faktisktfavorit Ortofon OM-40

Nålen är en FG70.

Näst ut är en Audio Technica AT-OC9 MLIII

Nästa pickup är lika lättfotad som klassisk. En stor sfärisk men mycket fin nål sitter på Denon DL-103.

Sen har vi ytterligare en DL-103:a i sin kanske mest avancerade utgåva DL-103D med en betydligt mindre special eliptisk nål.

Sen har vi en av mina riktiga klenoder, Denon DL-1000A. Extremt låg rörlig massa (nästa lägst av alla pickuper). 4 mm långt nålarmrör i tunn ihålig Boron. 0,8 gram nåltryck och den minsta nål som suttit på någon pickup. Extremt svår att fota.

Här näst har vi en till speciell pickup, Dynavector Karat 17D2. 1,7 mm långt nålarmrör i diamant.

Sen blir det ett av mina senaste tillskott som jag länge suktat efter. Köpte den av en svensk rock/popstjärna vars pappa en gång haft den. Dynavector DV-30C med armrör i boron och paraboisk nålslipning.

Av alla sällsynta pickuper jag har så är detta trots allt den ohotade 1:an. Luxman 115-C. Enligt uppgift tillverkad av Koetsu konsturerad av Mr Air Tight (som då var Luxman konstruktör). Har enbart sett 1 exemplar till salu eller som sålts och den ligger just nu på Ebay till vad jag skulle uppfatta som bra pris.

Sen har vi en Nagoka MP-200. Här ser man att det använts rejält med lim för att fästa nålen vid armröret.

Och sen den pickupen jag helst lyssnar på själv. Min Ortofon Cadenza Bronze. Nålarmrör i aluminium samt Replicant 100 nålslipning.

Här är något av föregångaren till Cadenza Bronze nämligen Ortofon Kontrapunkt C. Nålarmrör i aluminium och FG80 nålslipning.

Och till sist urmodern själv här i något modernare snitt. Ortofon SPU Gold GM.

MvH Carl