Stereoförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Reservdelarna

Stereoförstärkare

Inläggav Reservdelarna » 2016-09-08 22:45

Finns det inga tester där man jämför exempelvis Hegel, Primare, Naim mot Yamaha, Rotel, Nad m.m
Den uppfattningen jag får av dom finare märken är att chassiets kostnad är högre än Den för mej viktigaste delen nämligen ljudet, vill inte betala 10000 extra för nåt exklusivt material.

Är dom finare märkena verkligen ljudmässigt bättre ? Eller är det bara bullskit. Kan ju inte tro att Yamaha, Pioneer, Rotel, och dom andra är så dåliga tillverkare.

Spelar nu på Ino piP, System Audio aura 50, Ino px 2 moduler med en Yamaha RX-A 1030, vinner jag nåt ljudmässigt på att byta till en ren stereo förstärkarkare ???
Ino piP, px2, Musikal fidelity, snart pi60 eller i14, sen blir det infra

Användarvisningsbild
HK430

Re: Stereo förstärkare

Inläggav HK430 » 2016-09-09 00:40

Förstärkare är som att irra runt i en djungel och leta ett träd att klättra i, de flesta duger.

Först måste du definera bättre, subjektivt bättre eller mindre chans att detektera i f/e test bättre?
För att veta vad som är subjektivt bäst måste man ju prova och då finns nog 0 samband mellan pris och "prestanda".
F/e bäst finns det ju svar på, denon 2105, nad 208, ha amp17 exempelvis. Olika märken med olika priser, där finns inte heller något riktigt samband mellan pris och prestanda.

Min egen åsikt är att man bör ta reda på hur mycket effekt man behöver, köp sedan något som kommer i snygga lådor. Skillnaderna är i mitt tycke för små för att ha mycket huvudbry över. Själv köpte jag ett par steg med cirkus 150w bryggat och använder till mina ino.
Kan inte uttala mig om ljudet men blir iaf glad varenda gång jag ser på dom :)
Bild

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2016-09-09 08:04

Själv köpte jag Naim nytt för ca. 15 år sedan och gav då ca. 32 000 för förstärkare och CD-spelare. Det är mycket feelgood i en sådan anläggning. Chassit känns som ett kassaskåp och kvalitetskänslan är mycket god.

Med detta sagt. Jag hade inte lagt de pengarna idag. Inte i närheten. Jag hade gått på begagnat. Det går att hitta riktigt fina maskiner som säkert håller i en evighet till en bråkdel av nypriset.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-09-09 08:26

Har du både SA och Ino inkopplade samtidigt till recivern eller två anläggningar?

Reservdelarna

Inläggav Reservdelarna » 2016-09-09 11:10

Normalt kör jag piP o px2 med Gurun som center.
Då jag mest lyssnar på musik i 2-kanal så är det kul att prova lite andra högtalare också, just nu är det SA aura 50 som spelar, köpte dom till rätt kurs.

Reservdelarna

Inläggav Reservdelarna » 2016-10-12 20:00

Ja då har man sålt Yamahan RX-A 1020 och Acurusen som drev basarna, köpte en Musical Fidelity M5si.
Måste bara säga att det är skillnad på på grejorna, vilken pondus, attack, dynamik, och som tidningarna skriver det är tyst när det ska vara tyst o musik då det ska vara musik..
Nu är det bara att leta nåt att driva basarna med, finns ju ingen sub ut eller nån som helst justering på förstärkaren, men pre out finns och den kan användas till exempelvis Hypex DS 4 eller nåt liknande.
Är den nån som har provat Hypex DS 4 eller DS 8, eller rekommenderar nåt annat.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-12 20:24

Reservdelarna skrev:Ja då har man sålt Yamahan RX-A 1020 och Acurusen som drev basarna, köpte en Musical Fidelity M5si.
Måste bara säga att det är skillnad på på grejorna, vilken pondus, attack, dynamik, och som tidningarna skriver det är tyst när det ska vara tyst o musik då det ska vara musik..
Nu är det bara att leta nåt att driva basarna med, finns ju ingen sub ut eller nån som helst justering på förstärkaren, men pre out finns och den kan användas till exempelvis Hypex DS 4 eller nåt liknande.
Är den nån som har provat Hypex DS 4 eller DS 8, eller rekommenderar nåt annat.

M5si och syskon ser ut att vara riktigt trevliga!
Don’t just do something, sit there.

Reservdelarna

Inläggav Reservdelarna » 2016-10-12 20:25

Glömde en sak :D det blev en Marantz NA 6005 också då Squeezbox touch börjar bli besvärlig, tycker helt klart det blev ett lyft också. Den var inte kul att komma igång med, tappade nätverket varje gång man stängde o startade den men verkar som den nyktrade till sen.

Användarvisningsbild
lajson

Inläggav lajson » 2016-10-16 22:06

HK430 skrev:Förstärkare är som att irra runt i en djungel och leta ett träd att klättra i, de flesta duger.

Först måste du definera bättre, subjektivt bättre eller mindre chans att detektera i f/e test bättre?
För att veta vad som är subjektivt bäst måste man ju prova och då finns nog 0 samband mellan pris och "prestanda".
F/e bäst finns det ju svar på, denon 2105, nad 208, ha amp17 exempelvis. Olika märken med olika priser, där finns inte heller något riktigt samband mellan pris och prestanda.

Min egen åsikt är att man bör ta reda på hur mycket effekt man behöver, köp sedan något som kommer i snygga lådor. Skillnaderna är i mitt tycke för små för att ha mycket huvudbry över. Själv köpte jag ett par steg med cirkus 150w bryggat och använder till mina ino.
Kan inte uttala mig om ljudet men blir iaf glad varenda gång jag ser på dom :)
[ Bild ]

Och det blir inte sämre med lite biffigare strömförsöjning :D

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-17 08:41

Fläkten ser ut att vara eftermonterad. Vilken nytta ska den göra? Ser ut att sitta över glättningskondensatorerna och likriktarna. Mina Rotel RB-981 har ingen fläkt och blir bara ljumma.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-10-17 09:02

Ser ut som om trafosarna är utbytta. Sockerbitar och eltejp skvallrar lite också..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-17 10:32

Kan nog vara så, servicemanualen visar inga toroidtransformatorer.

Användarvisningsbild
lajson

Inläggav lajson » 2016-10-17 14:50

Hej Roger och Emanuel, ni har observerat alldeles rätt, trafosarna är utbytta mot 2ggr 230VA vilka matar 2X2st 30V till förstärkaren. dem gamla gav 130VA/trafo så det blev lite kräm över med nya trafosar. jag har också om-lött alla lödpunkter på kortet samt förstärkt alla huvudström lederna och bryggor med ren koppar. Sluttransistorer fick också ny kylpasta men för övrigt har jag lämnat allt i original skick. Nu till fläkten, den skulle inte nödvändigtvis vara där men jag har skruvat upp bias pottarna en aning så att slut transistorerna arbetar något hetare så fläkten ( som snurrar långsam ) ser till att dem får lite extra kylning. Slutsteget fick jag billigt och då tänkte jag biffa upp den en aning och se vad jag kunde få ut. Resultatet blev faktiskt överraskande bra och den lilla Roteln driver mina små hyl-högtalarna med finnes och bravur. Bygget är inte det snyggaste men jag är inte helt färdig med modifieringarna och jag ska byta signal kontakter samt högtalare kontakten till något finare.

Jag vet att detta kanske hör inte till det fina hi-fi hörnan men dock är det lite kul :D
Just nu avnjuter jag randy Crawford- Live från Spotify digitalt från Logitech Squeezebox och för mig det låter helt underbart :lol: :lol:

Reservdelarna

Inläggav Reservdelarna » 2016-10-17 20:18

Har varit väldigt nöjd med min squeezbox touch, men startar om titt som tätt, fick köpa ny strömdel och fjärrenkontrollen går inte. Tycker helt klart det blev ett lyft med Marantzen :D

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-17 20:37

Eftersom tråden verkar handla om dubbel förstärkning så använder jag den. Inlägget blir lite osammanhängande och känns inte riktigt värd en egen tråd.

Jag har nyligen skaffat en Technics SU-V90D förstärkare speccad till 100W vid 8ohm och 125W vid 4ohm.

Enligt en mätning (från en review) klipper SU-V90D vid 128W 8ohm och 175W 4ohm kontinuerlig effekt. Med dynamiskt material klipper inte förstärkaren förrens vid 150W vid 8ohm och 242W vid 4 ohm. Disten är väldigt låg hela vägen upp till klippningsgränsen vid både 8ohm och 4ohm.

Förstärkaren i fråga använder ett enda par av Toshiba 2SA1302 och 2SC3281 transistorer för varje kanal. Hur är detta ens möjligt? Troligtvis på grund av den höga matningsspänningen (+-64V).

När man läser om projekt som använder sig av Toshiba 2SA1302/2SC3281 så verkar man få ut betydligt mindre effekt på grund av att man inte vågar använda så hög matningspänning. Runt 80W vid 8 ohms last verkar vara vad folk tycker är rimligt att plocka ur dessa transistorer, lägre om 4ohms last ska kunna drivas säkert.

Nu efter mycket om och men så kommer vi till den egentliga frågan.

Är det Technics "class AA"-konstruktion som möjliggör den höga matningsspänningen som i sin tur möjliggör effektuttaget? (Klass A "voltage control amp" + klass B "current drive amp" enligt bifogad bild som visar en förenkling av en "class AA"-krets)

Bild snodd från Internet.
Class AA.png
Class AA.png (57.13 KiB) Visad 5194 gånger

Jag bifogar också en bild som visar hur det faktiskt är kopplat i Technics SU-V90D.

Klippt ur servicemanualen för Technics SU-V90D.
Technics SU-V90D amp.gif
Technics SU-V90D amp.gif (197.59 KiB) Visad 5194 gånger

Nå, vad får denna skapelse att ticka? Sänker "class-AA"-kopplingen inte bara övergångsdisten utan möjliggör den också högre effektuttag?

Om inte vad är det som gör att vissa tillverkare kan krama ur så mycket effekt utan att transistorer avverkas på löpande band?
Presentation kommer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2016-10-18 15:25

lajson skrev:Hej Roger och Emanuel, ni har observerat alldeles rätt, trafosarna är utbytta mot 2ggr 230VA vilka matar 2X2st 30V till förstärkaren. dem gamla gav 130VA/trafo så det blev lite kräm över med nya trafosar. jag har också om-lött alla lödpunkter på kortet samt förstärkt alla huvudström lederna och bryggor med ren koppar. Sluttransistorer fick också ny kylpasta men för övrigt har jag lämnat allt i original skick. Nu till fläkten, den skulle inte nödvändigtvis vara där men jag har skruvat upp bias pottarna en aning så att slut transistorerna arbetar något hetare så fläkten ( som snurrar långsam ) ser till att dem får lite extra kylning. Slutsteget fick jag billigt och då tänkte jag biffa upp den en aning och se vad jag kunde få ut. Resultatet blev faktiskt överraskande bra och den lilla Roteln driver mina små hyl-högtalarna med finnes och bravur. Bygget är inte det snyggaste men jag är inte helt färdig med modifieringarna och jag ska byta signal kontakter samt högtalare kontakten till något finare.

Jag vet att detta kanske hör inte till det fina hi-fi hörnan men dock är det lite kul :D
Just nu avnjuter jag randy Crawford- Live från Spotify digitalt från Logitech Squeezebox och för mig det låter helt underbart :lol: :lol:

Lite Harman & Kardon Citation 12 över din Rotel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-18 18:05

På vilket sätt då? Harman Kardon Citation 12 nedan.

Bild

Användarvisningsbild
lajson

Inläggav lajson » 2016-10-18 18:52

RogerGustavsson skrev:På vilket sätt då? Harman Kardon Citation 12 nedan.

Dem är kanske lika fula utan kåpor :lol: :roll: :P

Användarvisningsbild
lajson

Inläggav lajson » 2016-10-18 19:04

jonaz81a skrev:Eftersom tråden verkar handla om dubbel förstärkning så använder jag den. Inlägget blir lite osammanhängande och känns inte riktigt värd en egen tråd.

Jag har nyligen skaffat en Technics SU-V90D förstärkare speccad till 100W vid 8ohm och 125W vid 4ohm.

Enligt en mätning (från en review) klipper SU-V90D vid 128W 8ohm och 175W 4ohm kontinuerlig effekt. Med dynamiskt material klipper inte förstärkaren förrens vid 150W vid 8ohm och 242W vid 4 ohm. Disten är väldigt låg hela vägen upp till klippningsgränsen vid både 8ohm och 4ohm.

Förstärkaren i fråga använder ett enda par av Toshiba 2SA1302 och 2SC3281 transistorer för varje kanal. Hur är detta ens möjligt? Troligtvis på grund av den höga matningsspänningen (+-64V).

När man läser om projekt som använder sig av Toshiba 2SA1302/2SC3281 så verkar man få ut betydligt mindre effekt på grund av att man inte vågar använda så hög matningspänning. Runt 80W vid 8 ohms last verkar vara vad folk tycker är rimligt att plocka ur dessa transistorer, lägre om 4ohms last ska kunna drivas säkert.

Nu efter mycket om och men så kommer vi till den egentliga frågan.

Är det Technics "class AA"-konstruktion som möjliggör den höga matningsspänningen som i sin tur möjliggör effektuttaget? (Klass A "voltage control amp" + klass B "current drive amp" enligt bifogad bild som visar en förenkling av en "class AA"-krets)

Bild snodd från Internet.
Class AA.png

Jag bifogar också en bild som visar hur det faktiskt är kopplat i Technics SU-V90D.

Klippt ur servicemanualen för Technics SU-V90D.
Technics SU-V90D amp.gif

Nå, vad får denna skapelse att ticka? Sänker "class-AA"-kopplingen inte bara övergångsdisten utan möjliggör den också högre effektuttag?

Om inte vad är det som gör att vissa tillverkare kan krama ur så mycket effekt utan att transistorer avverkas på löpande band?

Jag är inte höjdare på elektronik men Toshiba 2SA1302/2SC3281 är speccade upp till 200v och 15A och har en effekt på 100W (125W) enligt denna pdf , http://www.cadaudio.dk/2sa1302.pdf

Den borde klara av 64V matningspänning med bravur/kanal eller har jag fel?

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-18 19:25

lajson skrev:
Jag är inte höjdare på elektronik men Toshiba 2SA1302/2SC3281 är speccade upp till 200v och 15A och har en effekt på 100W (125W) enligt denna pdf , http://www.cadaudio.dk/2sa1302.pdf

Jag har två par extra av dessa transistorer som jag eventuellt tänkte använda till ett projekt och jag har också läst vad du just läste och tänkt vad du just tänkte.

Sen började jag söka efter DIY-projekt som använde dessa transistorer och det var då jag såg att användare på diyaudio.com inte rekommenderade att plocka ur särskilt mycket effekt ur dessa, särskilt inte om 4 ohms last ska drivas.

Jag hoppas att någon vet hur det egentligen ligger till eftersom jag inte vill riskera att ha sönder transistorerna då de mer eller mindre är tillverkade av unobtanium, fakes och kopior finns det dock gott om. Det kan vara så att folk på diyaudio.com bara inte vill att någon ska riskera att ha sönder sällsynta trissor.

Det kanske endå är lika bra att jag sparar trissorna för att ha som reserv om något skulle hända med SU-V90D förstärkaren.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-10-18 20:05, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-18 19:39

Nej, Technics "Klass AA" är inget undermedel för att lyckas ta ut mer effekt ur sluttrissorna än vad någon annan kan. Klass AA är ren makrknadsföringsmumbojumbo. Marknadsförarna på Technics Japan insåg att Klass A lät häftigt som säljargument så dom tänkte till. "Drivsteget går ju i alla fall i Klass A så vi ljuger ju inte helt om vi kallar våra standard AB-steg för klass A-prylar". För att bättra på det ytterligare drog dom till med ett dubbel A (AA) när dom ändå var igång. Ett A för vardera kanalen i ett stereosteg, alltså två totalt. Detta enligt en teknisk representant (troligen chefsideolog) för Technics/Panasonic Sverige 1987.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-18 19:49

Flint skrev:Nej, Technics "Klass AA" är inget undermedel för att lyckas ta ut mer effekt ur sluttrissorna än vad någon annan kan. Klass AA är ren makrknadsföringsmumbojumbo. Marknadsförarna på Technics Japan insåg att Klass A lät häftigt som säljargument så dom tänkte till. "Drivsteget går ju i alla fall i Klass A så vi ljuger ju inte helt om vi kallar våra standard AB-steg för klass A-prylar". För att bättra på det ytterligare drog dom till med ett dubbel A (AA) när dom ändå var igång. Ett A för vardera kanalen i ett stereosteg, alltså två totalt. Detta enligt en teknisk representant (troligen chefsideolog) för Technics/Panasonic Sverige 1987.

Nja Technics körde väl först med "New class A" som är en helt annan teknik (men inte heller Klass A) så därför var de tvunga att dra till med klass dubbel A som namn för sitt senaste påfund.

Tekniken "class AA" som sådan minskar väl övergångs disten så helt mumbojumbo är det väl inte. Funderingen var mest att eftersom "class AA" tekniken bland annat innebär att "current drive amp" går helt i klass B så kanske det kunde öka effektiviteten?

Nåt hokus pokus har i alla fall Technics hittat på eftersom förstärkarens kylfläns knappt blir ljummen när jag spelar högt och länge med mina trögdrivna 4ohms "Kina-QLN"-högtalare som jag har vid datorn. :D
Senast redigerad av jonaz81a 2016-10-18 19:53, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
lajson

Inläggav lajson » 2016-10-18 19:53

jonaz81a skrev:
lajson skrev:

Jag har två par extra av dessa transistorer som jag eventuellt tänkte använda till ett projekt och jag har också läst vad du just läste och tänkt vad du just tänkte.

Sen började jag söka efter DIY-projekt som använde dessa transistorer och det var då jag såg att användare på diyaudio.com inte rekommenderade att plocka ur särskilt mycket effekt ur dessa, särskilt inte om 4 ohms last ska drivas.

Jag hoppas att någon vet hur det egentligen ligger till eftersom jag inte vill riskera att ha sönder transistorerna då de är mer eller mindre är tillverkade av unobtanium, fakes och kopior finns det dock gott om. Det kan vara så att folk på diyaudio.com bara inte vill att någon ska riskera att ha sönder sällsynta trissor.

Det kanske endå är lika bra att jag sparar trissorna för att ha som reserv om något skulle hända med SU-V90D förstärkaren.

Är du Dr Wobble på diyaudio? bara undrar för jag såg och läste din inlägg där. du kan kanske köpa till andra likvärdiga trissor för din projekt, det finns en websida där snubben säljer beggade slut-trissor för 35US dollar för 5 complement par, http://www.ampslab.com/components_power.htm
Nästan alla hans trissor är speccade som dina toshiba så dem borde funka fint :-)
Jag beställde därifrån och fick trissorna inom en vecka

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-18 19:56

jonaz81a
Jag berättade bara vad "tekniksnillet" berättade på föreläsningen. Och inte tror jag att Technics har lägre ÖD än de flesta andra märken. Det återstår i så fall att bevisa.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-18 19:57

lajson skrev:
jonaz81a skrev:

Jag hoppas att någon vet hur det egentligen ligger till eftersom jag inte vill riskera att ha sönder transistorerna då de är mer eller mindre är tillverkade av unobtanium, fakes och kopior finns det dock gott om. Det kan vara så att folk på diyaudio.com bara inte vill att någon ska riskera att ha sönder sällsynta trissor.

Är du Dr Wobble på diyaudio? bara undrar för jag såg och läste din inlägg där. du kan kanske köpa till andra likvärdiga trissor för din projekt, det finns en websida där snubben säljer beggade slut-trissor för 35US dollar för 5 complement par, http://www.ampslab.com/components_power.htm
Nästan alla hans trissor är speccade som dina toshiba så dem borde funka fint :-)
Jag beställde därifrån och fick trissorna inom en vecka

Jag är inte Dr Wobble, jag är registerad på diyaudio men har inte skapat så många inlägg.

Att köpa andra mer eller mindre likvärdiga trissor är nog en bra ide. Jag har en lämplig trasformator över vilket är den främsta anledningen till att jag letar efter ett lämpligt DIY-projekt snarare än att jag faktiskt behöver ett klent slutsteg. :)

Flint skrev:jonaz81a
Jag berättade bara vad "tekniksnillet" berättade på föreläsningen. Och inte tror jag att Technics har lägre ÖD än de flesta andra märken. Det återstår i så fall att bevisa.

Det är möjligt att mina andra "större förstärkare" går ovanligt varmt och att jag därför har skeva referensramar.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
lajson

Inläggav lajson » 2016-10-18 20:08

jonaz81a skrev:
lajson skrev:
jonaz81a skrev:

Jag är inte Dr Wobble, jag är registerad på diyaudio men har inte skapat så många inlägg.

Att köpa andra mer eller mindre likvärdiga trissor är nog en bra ide. Jag har en lämplig trasformator över vilket är den främsta anledningen till att jag letar efter ett lämpligt DIY-projekt snarare än att jag faktiskt behöver ett klent slutsteg. :)

Ok, då var det en annan som undrade samma sak som du där, du kan kanske ögla genom tråden ifall du hittar nåt nyttigt för dig :)
http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... t-amp.html

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-18 20:19

lajson skrev:
Ok, då var det en annan som undrade samma sak som du där, du kan kanske ögla genom tråden ifall du hittar nåt nyttigt för dig :)

Det var en av de trådarna jag skummade igenom på jobbet igår och som fick mig att börja undra. :)

Skrivet av AndrewT som varit medlem på diyaudio i 12 år och skrivit 57122 inlägg.

"2pairs and 75-0-75Vac transformer is not compatible.
A 35-0-35Vac or 30-0-35Vac transformer is compatible with a 1pair output stage (2pair in a stereo amplifier).

1pair of 150W transistors is good for 70W to 80W, driving a speaker.
It could also drive a resistor to 150W, but that is not too good for music reproduction.
"
Presentation kommer

Användarvisningsbild
lajson

Inläggav lajson » 2016-10-18 20:49

jonaz81a skrev:
lajson skrev:

Det var en av de trådarna jag skummade igenom på jobbet igår och som fick mig att börja undra. :)

Skrivet av AndrewT som varit medlem på diyaudio i 12 år och skrivit 57122 inlägg.

"2pairs and 75-0-75Vac transformer is not compatible.
A 35-0-35Vac or 30-0-35Vac transformer is compatible with a 1pair output stage (2pair in a stereo amplifier).

1pair of 150W transistors is good for 70W to 80W, driving a speaker.
It could also drive a resistor to 150W, but that is not too good for music reproduction.
"

75-0-75 blir nog 150V och det borde trissorna klara av enligt min mening och Technics har bevisligen gjort det upp till 64V till varje kanal. Jag har rotat en hel del förstärkare och slutsteg och många har använt sig av högre spänning till sluttrissorna men då var dem 3-4 eller mer trissor /kanal. Slutrissorna i min Rotel är speccade upp till 100W effekt men officiellt är den slutstegen på 2x50W och drivs med 30-0-30v per toroid. Du får nog forska lite mer på nätet efter mera kunskap jag bara reparerar men inte konstruerar sådana steg, tyvärr.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-18 21:19

lajson skrev:75-0-75 blir nog 150V och det borde trissorna klara av enligt min mening och Technics har bevisligen gjort det upp till 64V till varje kanal. Jag har rotat en hel del förstärkare och slutsteg och många har använt sig av högre spänning till sluttrissorna men då var dem 3-4 eller mer trissor /kanal. Slutrissorna i min Rotel är speccade upp till 100W effekt men officiellt är den slutstegen på 2x50W och drivs med 30-0-30v per toroid. Du får nog forska lite mer på nätet efter mera kunskap jag bara reparerar men inte konstruerar sådana steg, tyvärr.

Ska jag beställa nya trissor så kan jag endå lika gärna beställa "ett gäng".

Jag får fortsätta att leta efter ett lämpligt projekt, det får dagarna att gå på jobbet så letandet fyller ett eget syfte. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-10-18 22:03

75-0-75 trafo ger 106 V per matning under last och förmodligen ca 112-115 V per matning utan last efter likriktning och glättning. Det ger över maximalt typ 220 V över en trissa vilket är för mycket.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi