Moderator: Redaktörer
Tarzan skrev:När jag gör grodhopp i sweetspot i mitt enorma mattlösa rum så hatar jag när tonkurvan ändras.![]()
Ärligt talat; om en "vanlig" högtalares tonkurva går att optimera för en ganska bred utstrålningsvinkel (typ upp emot 60° horisontellt), för takreflexen som förväntas nå lyssnaren och för den totala utstrålade energin, vad är då problemet?
Om en högtalare mäter dåligt i irrelevanta vinklar är väl så att säga irrelevant?
Men å andra sidan kanske det inte är så lätt att avgöra vilka vinklar som är relevanta.
mawes skrev:Tarzan skrev:När jag gör grodhopp i sweetspot i mitt enorma mattlösa rum så hatar jag när tonkurvan ändras.![]()
Ärligt talat; om en "vanlig" högtalares tonkurva går att optimera för en ganska bred utstrålningsvinkel (typ upp emot 60° horisontellt), för takreflexen som förväntas nå lyssnaren och för den totala utstrålade energin, vad är då problemet?
Om en högtalare mäter dåligt i irrelevanta vinklar är väl så att säga irrelevant?
Men å andra sidan kanske det inte är så lätt att avgöra vilka vinklar som är relevanta.
Har inte sett klippet här men om man kan, utöver att få en jämn tonkurva åt alla håll, även få en lägre nivå på ljud åt sidor och up och ner så minskar man ju inverkan av oönskade reflexer. "Constant directivity" verkar nice, om man nu får till det. Större sweetspot där fantombilden hålls intakt(are).
Minskad spridning ju högre upp man kommer (avsmalnande alltså) är, tänker jag, mer klassiskt högtalarbeteende och det man vill undå med linjekällor eller annan form av constant directivity?Tarzan skrev:Då tänker jag att man först får kartlägga vilka reflexer som är destruktiva, vilka som är harmlösa och vilka man enkelt kan ta hand om på annat sätt än med minskad spridning. Minskad spridning ju högre upp man kommer betyder ju mindre energi ju högre upp i frekvens man kommer, alltså mycket mer energi i bas och mellanregister än i diskant. Om det har några oönskade effekter får man nog också ta reda på. Eller så kanske det inte förhåller sig med linjekällor? Jag har inte riktigt förstått mig på dem.
mawes skrev:Minskad spridning ju högre upp man kommer (avsmalnande alltså) är, tänker jag, mer klassiskt högtalarbeteende och det man vill undå med linjekällor eller annan form av constant directivity?Tarzan skrev:Då tänker jag att man först får kartlägga vilka reflexer som är destruktiva, vilka som är harmlösa och vilka man enkelt kan ta hand om på annat sätt än med minskad spridning. Minskad spridning ju högre upp man kommer betyder ju mindre energi ju högre upp i frekvens man kommer, alltså mycket mer energi i bas och mellanregister än i diskant. Om det har några oönskade effekter får man nog också ta reda på. Eller så kanske det inte förhåller sig med linjekällor? Jag har inte riktigt förstått mig på dem.
Det är väl sälllan till aldrig i ett normal-litet rum som första sido-, tak- och golvstuds är önskvärda? Allt jag har läst säger minst 10ms senare än direktljudet, gärna mer, och, anländande i riktning snett bakifrån.
Sen vad gäller "vanliga" högtalare så har jag inte sett någon som inte har fallande tonkurva ju mer off-axis man kommer. Även om kurvan i dom bästa fall faller mjukt och snyggt så faller den alltid, och faller alltid mer och mer, alltså avsmalnande.
Tanken med constant directivity är väl bla att inte ha smalnande spridning, som vanliga högtalare har.
Jag tänker nog mer i banor att det är bättre med en högtalare som sprider jämt dit man vill, istället för att ska sprida villt och sen bygga om rummet för att det ska bli bra. Med sprida jämnt menar jag ej avsmalnande.
Jag tror jag förstår din undran ändå, över lågfrekvent energinivå kontra högfrekvent energinivå. Funderat på samma sak men problemet verkar mera vara omvänt efter vad jag läst av Earl Geddes. Hans högtalare "Summa" upplevs som för ljus om han inte låter tonkurvan falla något.
Tarzan skrev:... medan ingen diskant sprider åt alla håll (inte ens i waveguide, förlåt phontratt), om man inte använder flera st och i olika riktningar som senaste bang olufsen ...
paa skrev:Tarzan skrev:... medan ingen diskant sprider åt alla håll (inte ens i waveguide, förlåt phontratt), om man inte använder flera st och i olika riktningar som senaste bang olufsen ...
Jag tror du har helt missuppfattat egenskaperna hos B&O:s senaste högtalare. Alla dessa element är ju styrda för att minska direktiviteten, inte öka den. Den är väl helt enkelt den mest genomarbetade cardioid-strålande högtalaren genom tiderna!
Tarzan skrev:paa skrev:Tarzan skrev:... medan ingen diskant sprider åt alla håll (inte ens i waveguide, förlåt phontratt), om man inte använder flera st och i olika riktningar som senaste bang olufsen ...
Jag tror du har helt missuppfattat egenskaperna hos B&O:s senaste högtalare. Alla dessa element är ju styrda för att minska direktiviteten, inte öka den. Den är väl helt enkelt den mest genomarbetade cardioid-strålande högtalaren genom tiderna!
Ja, det var lite av en språklig vurpa där. Jag menade att om man använder så många diskanter som B&O gör i den högtalaren skulle man kunna ha en jämn spridning i hela registret. Inte för att det är tänkt så i den konstruktionen, men att man skulle kunna. Dumt av mig och bra påpekat.
Edit: jag var tvungen att googla lite och det verkar ju som om man kan ställa beolab 90 i olika "modes"; narrow, borad och omni. Kul!
Det är tydligen inte lätt för mig att skilja mellan konstant och jämn. Jag tror att jag menar konstant när jag säger jämn i det här fallet. Konstant är nog bättre att säga då.petersteindl skrev:Med jämn spridning, menar du konstant spridning? Om så är fallet så är det faktiskt så som B&O dimensionerat högtalarna.d v s en konstant spridning i hela frekvensregistret, men där man kan sätta olika spridningsindex och då påverkas hela frekvensområdet lika mycket i de olika inställningarna.
Med vänlig hälsning
Peter
Tarzan skrev:Det är tydligen inte lätt för mig att skilja mellan konstant och jämn. Jag tror att jag menar konstant när jag säger jämn i det här fallet. Konstant är nog bättre att säga då.petersteindl skrev:Med jämn spridning, menar du konstant spridning? Om så är fallet så är det faktiskt så som B&O dimensionerat högtalarna.d v s en konstant spridning i hela frekvensregistret, men där man kan sätta olika spridningsindex och då påverkas hela frekvensområdet lika mycket i de olika inställningarna.
Med vänlig hälsning
Peter
Om jag tänker efter lite skulle jag kunna använda konstant som i att "spridningen ser likadan ut över hela registret" men också som i att "energikurvan är konstant avtagande mot högre frekvenser". Jämn skulle jag mer använda för att beskriva en kurva som inte är ojämnEhhh... en kurva vars förändringar sker gradvis och alltså inte har några smalbandiga toppar och dalar eller tvära krökar. Rak är någonting när det är så gott som helt jämnt och dessutom inte är konstant stigande eller avtagande. För mig, alltså. Men det är väl mest för att jag inte är helt införstådd i vad saker "egentligen" heter.
JM skrev:Don Keele visar tydligt med bredbandiga frekvensmätningar den vanliga högtalarens känslighet för golvreflex, avvikelse från "centerlyssningslinjen" samt avvikelse från sweetspot i stort rum utan matta. Mätningarna startar efter ca 5 min.[ YouTube ]
https://www.youtube.com/watch?v=WOBrPUR ... enpRTT8uyR
JM
Piotr skrev:Ja jäklar vilket rum.Där bör ju effekten av golvstudsen bli uttalad eftersom du inte har några andra ytor som kan addera och smeta ut. Inte helt förvånad av ditt intryck.
mawes skrev:Matssvensson,hur menar du?
Tarzan skrev:mawes skrev:Matssvensson,hur menar du?
Jag vill chansa!
I ett helt odämpat rum stör inga enskilda utsläckningar och de går inte heller att identifiera (?) i en mätning. De finns, men smälter liksom ihop och överlappar varandra.
I ett ett rum där nästan alla reflexer och därmed också utsläckningar är helt bortdämpade kommer de få som är kvar vara väldigt lätt urskiljbara i en mätning och höras ganska tydligt.
Inget av de två fallen är optimalt så det gäller att identifiera vilka av reflexerna som är mest destruktiva och dämpa bort dem men spara så många andra reflexer som möjligt för att motverka att de blir urskiljbara och störande. Det är en avvägning alltså. Ingen reflex inom 6 ms är nog helt bra, men å andra sidan är inte enskilda utsläckningar bra alls och helt reflexionsfria rum är inte heller särskilt trevliga.
Edit: Eller så var det där med att låta basen spela upp över problemområdet du menade? Basen har närmare till golvet. Alltså blir gångvägsskillnaden mellan direktljudet och det reflekterade ljudet mindre vilket får utsläckningen att flytta sig högre upp i frekvens – kanske till en frekvens där basen inte längre spelar?
Användare som besöker denna kategori: nasse och 17 gäster