Moderator: Redaktörer
nissling skrev:Och jag känner mig totalt främmande till att en akustisk gitarr i exempelvis en låt skulle låta något som den gör i verkligheten. Självklart kan jag höra att det är en akustisk gitarr, men det innebär inte att det låter som att den finns i samma rum eller ens låter "naturtroget". Att skapa något som är främmande till verkligheten är bra mycket trevligare än att försöka återskapa verkligheten, tycker jag åtminstone.
Ytterligare exempel: Explosioner i filmer låter inte alls som explosioner i verkligheten. Hur kan de då låta "naturligt"?
nissling skrev:Ja men allvarligt talat, hur många av er har hört en låt eller sett en film som varit "naturlig" i det avseende att det känns "verklighetstroget"? Jag kan inte komma att tänka på en enda och då verkligheten är så fruktansvärt tråkig i jämförelse mot fiktion tycker jag att det är lika bra det, men vad anser ni andra?
Diskussionen har varit uppe på Component, även där skapades tråden av mig.
AndreasArvidsson skrev:Vad gäller film så är det svårare för jag vill inte ha ett verklighetstroget pistolskott som går av vid mitt öra. För att inte prata om explosioner. Det skulle man ju inte överleva i många fall om de var verklighetstrogna
Svante skrev:Frågan är väl vad som ska återges. Anläggningen hemma bör komma så nära det som producenten hörde i studion som möjligt.
Varför måste man nöja sig med att det låter som hos producenten!?!?
KentLindqvist skrev:Varför måste man nöja sig med att det låter som hos producenten!?!?
Om jag har en anläggning som i än högre grad kan återge det som spelades in kan jag väl glädjas åt det?
nissling skrev:Och jag känner mig totalt främmande till att en akustisk gitarr i exempelvis en låt skulle låta något som den gör i verkligheten. Självklart kan jag höra att det är en akustisk gitarr, men det innebär inte att det låter som att den finns i samma rum eller ens låter "naturtroget".
Fostex skrev:Musik kan låta naturligt ibland, helt beroende på inspelning och efterproduktion. Film däremot, njae. Men efter att ha skaffat mig lite insikter i hur man tar fram ljud till film så har jag lärt mig att det mest är kålhuvuden, deg och okokt pasta man lyssnar på under t.ex. en slagsmålsscen. Trots min ringa erfarenhet av slagsmål har jag en uppfattning om att det låter helt annorlunda på film än i verklighet.
Det är är ett rätt kul klipp kring ämnet förresten: https://www.youtube.com/watch?v=OONaPcZ4EAs
PerStromgren skrev:KentLindqvist skrev:Varför måste man nöja sig med att det låter som hos producenten!?!?
Om jag har en anläggning som i än högre grad kan återge det som spelades in kan jag väl glädjas åt det?
Hm, där håller jag inte med. Detta fall borde i princip inte förekomma. Hur ska producenten veta hur det låter hos någon som har bättre återgivning än hen själv? I min värld är producentens återgivning ett slags original, som ska efterliknas. Visst har vi som mål att återge originalljudet, men det jobbet måste rimligen ligga mest på produktionssidan.
PS. Det tyckte tydligen nissling också...
nissling skrev:Och jag känner mig totalt främmande till att en akustisk gitarr i exempelvis en låt skulle låta något som den gör i verkligheten. Självklart kan jag höra att det är en akustisk gitarr, men det innebär inte att det låter som att den finns i samma rum eller ens låter "naturtroget". Att skapa något som är främmande till verkligheten är bra mycket trevligare än att försöka återskapa verkligheten, tycker jag åtminstone.
Ytterligare exempel: Explosioner i filmer låter inte alls som explosioner i verkligheten. Hur kan de då låta "naturligt"?
Bill50x skrev:Det är lite som med smink. Det varierar hur man (oftast kvinnor...) ska sminka/måla sig men ibland ska det vara en naturlig look. Dvs man ska sminka sig så det ser naturligt ut, det ska inte synas att man sminkat sig. Frågan man ställer sig är om det då inte är lika så gott att låta bli sminket helt, det är väl det naturligaste? Om vi fortsätter analogin med ljudet, kanske det är så att man vill göra verkligheten lite bättre, utan rodnader, blemmor, finnar, rynkor och annat som är iofs är naturligt men helst vill slippa. Som när man spelar in en akustisk gitarr, det ska låta som i en riktig lokal men man vill inte ha skräpljuden, fingrar som glider över strängarna, knakande/fnisslande från lådan när den gnider mot kläderna osv.
När man då ändå sminkar sig/spelar in en akustisk gitarr så kan man ju bättra på det hela lite till. Lite mörkare ögonbryn, lite friskare färg på läpparna, lite djupare klang från gitarren osv.
/ B
nissling skrev:Och jag känner mig totalt främmande till att en akustisk gitarr i exempelvis en låt skulle låta något som den gör i verkligheten.
nissling skrev:Självklart kan jag höra att det är en akustisk gitarr, men det innebär inte att det låter som att den finns i samma rum eller ens låter "naturtroget".
nissling skrev:Att skapa något som är främmande till verkligheten är bra mycket trevligare än att försöka återskapa verkligheten, tycker jag åtminstone.
nissling skrev:Ytterligare exempel: Explosioner i filmer låter inte alls som explosioner i verkligheten. Hur kan de då låta "naturligt"?
PerStromgren skrev:KentLindqvist skrev:Varför måste man nöja sig med att det låter som hos producenten!?!?
Hm, där håller jag inte med. Detta fall borde i princip inte förekomma. Hur ska producenten veta hur det låter hos någon som har bättre återgivning än hen själv? I min värld är producentens återgivning ett slags original, som ska efterliknas. Visst har vi som mål att återge originalljudet, men det jobbet måste rimligen ligga mest på produktionssidan.
paa skrev:AndreasArvidsson skrev:Vad gäller film så är det svårare för jag vill inte ha ett verklighetstroget pistolskott som går av vid mitt öra. För att inte prata om explosioner. Det skulle man ju inte överleva i många fall om de var verklighetstrogna
Men på film är det nästan aldrig riktiga pistolskott inspelade, dom låter inte tillräckligt "maffigt" så man lägger på ljudeffekter tills det låter häftigt nog. Till större explosioner kan man ofta lägga på en efterklang av 50 Hz sinus eller något liknande.
hifikg skrev:Fast kan inte producenter lyssna annorlunda än vanliga lyssnare? Jag tänker mig att hen vill kolla att alla spår är med, är synkade och att det inte finns några uppenbara missljud eller andra fel. För det ändamålet kanske ett par hyfsade hörlurar eller små monitorer räcker. Att resten är bra vet en duktig producent, hen har varit med förr. Då vill inte jag att Mahler ska låta som i producentens hörlurar (eller små monitorer), för inspelningen innehåller defacto mycket mer än så. Ibland. Kanske. Eller?
nissling skrev:Jag tycker snarare det är fruktansvärt tråkigt att man som utomstående ser "naturligt" = "bättre" faktiskt. Är det inte bättre att man som upphovsman har möjlighet att skapa det verket man själv vill hellre än att anpassa sig till någon annans preferens? Någon som inte har något med verket att göra inte minst?
Angående det första du citerar så menade jag att det var ovanligt att det slutgiltiga verket försöker eftersträva någon slags "naturtrogenhet" eller verka "verklig", något som jag inte har några problem med. Huvudfrågan i tråden var dock vad ni skulle klassa som "naturligt".
Personligen, som hobbyfotograf, vill jag att mina bilder ser så orealistiska ut som möjligt. Helst drömlika. Är det därav synd att jag inte försöker få dem att framstå som mer "realistiska" eller bara trevligt att jag kan har möjligheten att försöka åstadkomma något helt annorlunda än vad kanske du hade gjort?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster