Dum fråga om bananplugg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Dum fråga om bananplugg

Inläggav Fralle » 2017-02-09 15:12

Hej,

Jag ställer en dum fråga här angående bananplugg och vilka stärkare det går att koppla in i och inte. På bilden ser ni en Pioneer A-209R och jag undrar specifikt för denna, om det går att använda banankontakter? Har beställt ett par högtalare nu med banankontaktsterminaler i nämligen, som jag vill testa koppla ihop med denna stärkare. Det är verkligen en budgetstärkare detta, men den får duga tills jag har råd att uppgradera. Om det inte fungerar med banankontakter i denna, kan jag då koppla med banankontakter i högtalarna och sedan koppla på "vanligt sätt" i stärkaren? Eller kommer detta orsaka distorsion?

http://www.hifishock.org/gallery/electr ... b-pioneer/

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Dum fråga om bananplugg

Inläggav PerStromgren » 2017-02-09 15:15

Det går säkert utmärkt att använda banankontakter i förstärkaren, men skulle det inte gå, går det fin-fint att ha olika förbindelser i varje ände, t.ex. banankontakter i högtalaren och skruvförbindelse i förstärkaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-02-09 16:01

Banankontakt, kabelgaffel eller bara skalad kabel går lika bra i den anslutingen
Det brukar väl vara samma på stora polskruvar i högtalare, så det ska inte vara några problem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-09 16:09

Tack för snabba svar. Anledningen till att jag blev så osäker var att jag läste i något forum, kanske här? Att det inte gick att ansluta banankontakter till Marantz PM-84 eftersom att den hade skruvanslutning. Och om inte jag helt har missuppfattat vad skruvanslutning är för något så är väl det vad Pioneer a-209r också har? Just nu har jag tvinnade kablar anslutna enligt instruktioner som ni kan se i manualen här, som jag lyckades hitta nyss.

https://www.manualslib.com/manual/13046 ... e=4#manual

Det känns onödigt att köpa en kabel med banankontakt i båda ändar om det visar sig sen att det inte går.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-09 16:15

Fralle skrev:Tack för snabba svar. Anledningen till att jag blev så osäker var att jag läste i något forum, kanske här? Att det inte gick att ansluta banankontakter till Marantz PM-84 eftersom att den hade skruvanslutning. Och om inte jag helt har missuppfattat vad skruvanslutning är för något så är väl det vad Pioneer a-209r också har? Just nu har jag tvinnade kablar anslutna enligt instruktioner som ni kan se i manualen här, som jag lyckades hitta nyss.

https://www.manualslib.com/manual/13046 ... e=4#manual

Det känns onödigt att köpa en kabel med banankontakt i båda ändar om det visar sig sen att det inte går.

Att skruva fast tvinnade kablar är ett bra - och billigt - sätt att koppla, så du ska inte se det som ett problem. Banankontakter är förstås bekvämare och kan med rätt kontakter bli ännu bättre än skruvförbindelse, men det är mycket små skillnader vi pratar om. Har du trång bakom förstärkaren kanske man föredrar att skruva fast kablarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-09 16:19

Precis, jag har kört på det sättet nu. Men högtalarna jag har beställt har banankontaktsterminaler, och ska jag köra banankontakter där hade jag gärna gjort det i stärkaren också. Får inte klart för mig huruvida det fungerar på denna stärkare bara, men ni verkar ändå tro det? Men annars kan jag alltså tvinna i förstärkaren och köra banankontakter i högtalaren? Eller kan jag tvinna direkt in i högtalaren också, även om den har banankontaktsterminaler? Förlåt för tusen och säkert väldigt dumma frågor, men jag är väldigt ny på detta:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-09 16:30

Skruvanslutning av tvinnad kabel är verkligen INTE ett bra sätt att ansluta en kabel. Det brukar bli glappt tämligen fort.

Den som användt skruvanslutning kan roa sig med att en dag, en vecka, ett år senare, ta sig bakom förstärkaren och testa om det går att dra åt mera. Det gör det, typ alltid. Problemet med skruvanslutning är att det inte finns någon fjäder, så även minimala sättningar i materialet gör att kontakttrycket upphör eller går ned till nästan noll.

Teoretiskt skulle man kunna konstruera en bra skruvanslutning med en styv fjäderbricka med i ekvationen, men så ser det praktiskt taget aldrig ut i verkligheten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-02-09 17:09

Fralle skrev:Hej,

Jag ställer en dum fråga här angående bananplugg och vilka stärkare det går att koppla in i och inte. På bilden ser ni en Pioneer A-209R och jag undrar specifikt för denna, om det går att använda banankontakter? ...

Det verkar som om det, av bilden att döma, går alldeles utmärkt att ansluta banankontakter . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-02-09 17:36

Hej,

På Pioneer A616 mkII går det inte att stoppa in banankontakterna bakifrån, även om det kan se ut så i förstone.
Man kan skruva ut polskruvarna nästan helt och stoppa in bananerna snett ovanifrån på höger kanal/nedifrån på vänster kanal, i samma hål som man stoppar in kabel direkt och sen dra till polskruvarna.
A616_2.jpg
A616_2.jpg (36.07 KiB) Visad 4578 gånger

A616.jpg
A616.jpg (76.6 KiB) Visad 4578 gånger

Man ser faktiskt på bilden att "hålen" där man ofta kan ansluta banankontakter inte är öppna, man kan undra vad Pioneer har tänkt när dom har gjort så?
Men kontakterna är ganska bra för naken kabel, faktiskt tycker jag dom är bättre än många standardpolskruvar eftersom dom bara klämmer, inte vrider/skär när man drar åt.

Det kan vara likadant på A209. Men det ser onekligen ut som om det finns ett hål i dina polskruvar rakt bakifrån.

Det går inte heller att använda gaffel på 616. Så om man inte vill använda kabel direkt - blir det till att modda...

Men jag måste plocka fram min gamla 616 och titta efter lite noggrannare på polskruvarna, jag undrar om inte det finns någon form av fjäderspänning inbyggd, i någon mån som IÖ efterfrågar... Så det KAN ju tänkas att Pioneer har tänkt till i alla fall :lol:
Jag vill minnas att det kändes som att det fjädrade när man drog åt.

Hälsningar,
Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-02-09 17:58

Man kan tvinna till en skalad kabel och förtenna yttersta spetsen, då får man en kabel som inte trådar upp sig.
Annars kabelgaffel som man klämmer in mellan skruv och platta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-09 18:04

IngOehman skrev:Skruvanslutning av tvinnad kabel är verkligen INTE ett bra sätt att ansluta en kabel. Det brukar bli glappt tämligen fort.

Den som användt skruvanslutning kan roa sig med att en dag, en vecka, ett år senare, ta sig bakom förstärkaren och testa om det går att dra åt mera. Det gör det, typ alltid. Problemet med skruvanslutning är att det inte finns någon fjäder, så även minimala sättningar i materialet gör att kontakttrycket upphör eller går ned till nästan noll.

Teoretiskt skulle man kunna konstruera en bra skruvanslutning med en styv fjäderbricka med i ekvationen, men så ser det praktiskt taget aldrig ut i verkligheten.

Vh, iö

Så illa är det väl ändå inte? Eller finns det steg mellan 'kontakt' och 'inte kontakt' som påverkar ljudet bara lite? Jag har i alla fall inte hört någonting som fått mig att vilja ta mig in bakom förstärkaren och skruva åt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-09 18:14

Ett trix som jag tror hjälper en hel del är att inte tvinna - men det är ju inte så lätt att komma till då med di små spretande koppartrådarna. Frustration och kortslutning.
Men man skulle faktiskt.se kunna skala onödigt mycket (5 cm-ish), löda ihop i änden, trä igenom, skruva åt och knipsa.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-09 18:38

spiii skrev:Hej,

På Pioneer A616 mkII går det inte att stoppa in banankontakterna bakifrån, även om det kan se ut så i förstone.
Man kan skruva ut polskruvarna nästan helt och stoppa in bananerna snett ovanifrån på höger kanal/nedifrån på vänster kanal, i samma hål som man stoppar in kabel direkt och sen dra till polskruvarna.
A616_2.jpg

A616.jpg

Man ser faktiskt på bilden att "hålen" där man ofta kan ansluta banankontakter inte är öppna, man kan undra vad Pioneer har tänkt när dom har gjort så?
Men kontakterna är ganska bra för naken kabel, faktiskt tycker jag dom är bättre än många standardpolskruvar eftersom dom bara klämmer, inte vrider/skär när man drar åt.

Det kan vara likadant på A209. Men det ser onekligen ut som om det finns ett hål i dina polskruvar rakt bakifrån.

Det går inte heller att använda gaffel på 616. Så om man inte vill använda kabel direkt - blir det till att modda...

Men jag måste plocka fram min gamla 616 och titta efter lite noggrannare på polskruvarna, jag undrar om inte det finns någon form av fjäderspänning inbyggd, i någon mån som IÖ efterfrågar... Så det KAN ju tänkas att Pioneer har tänkt till i alla fall :lol:

Hälsningar,
Sam

Jag vet inte hur det är med just den där förstärkaren, men praktiskt taget alla förstärkare med polskruvar har pluggade bananingångar. Man behöver alltså ta bort pluggen. Kanske är det även i Pioneerfallet så att det går att ta bort en plugg och få access till banan-hålet?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-02-09 18:40

spiii skrev:...
På Pioneer A616 mkII går det inte att stoppa in banankontakterna bakifrån, även om det kan se ut så i förstone...
Hälsningar,
Sam

Gissar att det går att peta/pilla ur "centrumfyllningen" i mitten av högisterminalerna
med hjälp av en liten skruvmejsel eller liknande . . . typ.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-09 18:43

spiii skrev:Hej,

A616_2.jpg

A616.jpg

Hälsningar,
Sam

Tack! Sådär ser inte min ut utan jag har ganska stora hål i mina, ser inte ut att sitta någon plugg där heller.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2017-02-09 18:44

Förstärkare som är avsedda för Europa och är godkända har i princip alltid högtalarterminaler som det inte går att ansluta banankontakter i. Det beror på att reglerna inte tillåter anslutningar med banankontakter av säkerhetsskäl. Banankontakter kan ju också stoppas direkt i vägguttagen och man vill därför förhindra användningen. Pioneer-förstärkare levereras dock oftast med pluggade banan-anslutningar så att det med lite "pill" går att ta bort pluggarna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-02-09 19:24

Svempa skrev:Förstärkare som är avsedda för Europa och är godkända har i princip alltid högtalarterminaler som det inte går att ansluta banankontakter i. Det beror på att reglerna inte tillåter anslutningar med banankontakter av säkerhetsskäl. Banankontakter kan ju också stoppas direkt i vägguttagen och man vill därför förhindra användningen. Pioneer-förstärkare levereras dock oftast med pluggade banan-anslutningar så att det med lite "pill" går att ta bort pluggarna.

Sverige är nog ett av få länder med r unda stift.
England och amerika har platta så där går inte bananer in.
Europa har åxå många andra kontaktdon än sverige

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-09 19:34

Svempa skrev:Förstärkare som är avsedda för Europa och är godkända har i princip alltid högtalarterminaler som det inte går att ansluta banankontakter i. Det beror på att reglerna inte tillåter anslutningar med banankontakter av säkerhetsskäl. Banankontakter kan ju också stoppas direkt i vägguttagen och man vill därför förhindra användningen. Pioneer-förstärkare levereras dock oftast med pluggade banan-anslutningar så att det med lite "pill" går att ta bort pluggarna.

Inte går?

Njae... Jag skulle vilja snarare vilja påstå att förstärkare avsedda för Europa och som är godkända, går det i princip ALLTID att ansluta med banankontakter! Efter att man petat bort den lilla pluggen.

Det finns undantag, men de är ändå väldigt få. Nästan alla är bara pluggade och opluggas skapligt lätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-09 21:33

Perfector skrev:England och amerika har platta så där går inte bananer in.
Europa har åxå många andra kontaktdon än sverige

Fast det är oftast 4 mm runda stift i Europa. Har inte stött på annat. Undantagen är nog Storbritanien och Irland.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-10 00:55

Ja, men ni är ju trots allt överens. Pinnarna är samma, en del annat kan skilja sig, speciellt när det gäller jordade versionerna.

Och det är därför det i Europa oftast är så att förstärkare levereras med pluggar!

Det vill säga...

...så man inte av misstag... kopplar en lampa till högtalarutgången? För det skall ju säga bom-bom-bom, inte blink-blink-blink!

- - -

Ännu värre är det förmodligen om någon kopplar lampan till högtalarens terminal, således att lampan inte lyser, alls. Så personen inte kan läsa, och blir obildad och väldigt synd om. Så kan vi ju inte ha det - låt oss plugga terminalerna!

- - -

[O-ironiskt alternativ: Det är inte något egentligt problem om man i polskruvars centrum kan sticka in en banankontakt och därmed på ett bra sätt ansluta högtalarna.]

Självklart kan man hävda att det ÄR ett verkligt problem att en högtalarkabel med bananer i minst den ena änden kan tryckas in i ett 230 v-uttag (och sedan tar någon i kontakterna i kabeln andra ände) men saken är ju den att det kan man ju göra även om högtalarkabeln har spadar eller lösa tvinnade trådar i förstärkaränden, så den enda lösningen på det är att helt förbjuda banankontakter. Eller elektricitet. Kanske musik?

Man kanske skall göra en lista på tillåtna nöjen helt enkelt? Lite som den där med tillåtna hälsopåståenden?

En sådan lista kan bygga på principen att förbjuda allt som inte är tyst, mjukt och 23 grader varmt.

Blir det för svårt att kontrollera övertrampen (medborgare kan ju få för sig så mycket dumt om vad de vill) så får man helt enkelt "erbjuda" medborgarna en miljö där alla ytor svarar till det kravet. En madrasserad cell helt enkelt.

Inte erbjuda i betydelsen "vill du testa?" utan mera i betydelsen "var så god och gå in i rummet så stänger vi dörren efter dig". Och till dem som klagar så säger man "men vaddå, du ville ju ta bort pluggarna på förstärkaren!".

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-10 08:25

IngOehman skrev:...En madrasserad cell helt enkelt. ,,,

Har noterat att många hifi-diggare bygger sina egna madrasserade celler. Och verkar trivas i dem :-)
23 grader varmt, är det den idealiska lyssningstemperaturen? Kanske läge för en ny tråd :D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-10 10:09

IngOehman skrev:Ja, men ni är ju trots allt överens. Pinnarna är samma, en del annat kan skilja sig, speciellt när det gäller jordade versionerna.

Och det är därför det i Europa oftast är så att förstärkare levereras med pluggar!

Det vill säga...

...så man inte av misstag... kopplar en lampa till högtalarutgången? För det skall ju säga bom-bom-bom, inte blink-blink-blink!

- - -

Ännu värre är det förmodligen om någon kopplar lampan till högtalarens terminal, således att lampan inte lyser, alls. Så personen inte kan läsa, och blir obildad och väldigt synd om. Så kan vi ju inte ha det - låt oss plugga terminalerna!

- - -

[O-ironiskt alternativ: Det är inte något egentligt problem om man i polskruvars centrum kan sticka in en banankontakt och därmed på ett bra sätt ansluta högtalarna.]

Självklart kan man hävda att det ÄR ett verkligt problem att en högtalarkabel med bananer i minst den ena änden kan tryckas in i ett 230 v-uttag (och sedan tar någon i kontakterna i kabeln andra ände) men saken är ju den att det kan man ju göra även om högtalarkabeln har spadar eller lösa tvinnade trådar i förstärkaränden, så den enda lösningen på det är att helt förbjuda banankontakter. Eller elektricitet. Kanske musik?

Man kanske skall göra en lista på tillåtna nöjen helt enkelt? Lite som den där med tillåtna hälsopåståenden?

En sådan lista kan bygga på principen att förbjuda allt som inte är tyst, mjukt och 23 grader varmt.

Blir det för svårt att kontrollera övertrampen (medborgare kan ju få för sig så mycket dumt om vad de vill) så får man helt enkelt "erbjuda" medborgarna en miljö där alla ytor svarar till det kravet. En madrasserad cell helt enkelt.

Inte erbjuda i betydelsen "vill du testa?" utan mera i betydelsen "var så god och gå in i rummet så stänger vi dörren efter dig". Och till dem som klagar så säger man "men vaddå, du ville ju ta bort pluggarna på förstärkaren!".

Vh, iö

Ja, och i Sverige går det att vända på stickkontakten i väggen. Många länder är man låst då det är en styrpinne som gäller istället för jordblecken på sidorna av kontakten. Kan göra skillnad om man har problem.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-10 14:17

IngOehman skrev:Det vill säga...

- - -

Väldigt roligt skrivet :). Skrattar lite för mig själv här (och erkänner att jag blir lite sugen på att koppla en lampa till stärkaren). Hur har ni terminerat kontakterna på gurukablarna? Om man har flertrådig kabel, är det crimpning som gäller?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-10 15:06

Alltså, det här har varit uppe och IÖ har rätt. Avstånden är perfekta för att stoppa in en strömkontakt 8O

Flertrådig kabel kan crimpas eller lödas. Båda är lika bra. Huvudsaken är att man gör något av det, och att man använder kontakter och inte skruvar. Det spelar nämligen ingen roll om man lött ändarna, skruvförbandet kommer likväl släppa med tiden då materialet kryper. IÖ har lika rätt där som alla andra gånger han nämnt det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2017-02-11 00:53

MagnusÖstberg skrev:Alltså, det här har varit uppe och IÖ har rätt. Avstånden är perfekta för att stoppa in en strömkontakt 8O

Flertrådig kabel kan crimpas eller lödas. Båda är lika bra. Huvudsaken är att man gör något av det, och att man använder kontakter och inte skruvar. Det spelar nämligen ingen roll om man lött ändarna, skruvförbandet kommer likväl släppa med tiden då materialet kryper. IÖ har lika rätt där som alla andra gånger han nämnt det.

kan ju vara så, från en novis alltså att materien, typ har en egen 'fjäder' liksom inbyggd i atomstrukturen och därav osv.

iaf. hur mäter man detta från 0 till 100% som IÖ förfasar sig över :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-11 01:10

Felet blir inte mindre mindre av att mätas så vad är vitsen med att mäta det?

Det är ta bort det man behöver. Det gör man genom att undvika skruvförbindelser.

Vh, iö

- - - - -

PS. Om man likt förbaskat vill ha felen för att kunna mäta dem så rekommenderar jag att man mäter spänningen över kontaktstället helt enkelt. Eller spelar in den. Då kan man lyssna på den om man vill. Det jobbiga är att behöva vänta på att felet växer fram. När det är nydraget så saknas ju felet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-11 01:23

roggaro skrev:
MagnusÖstberg skrev:Alltså, det här har varit uppe och IÖ har rätt. Avstånden är perfekta för att stoppa in en strömkontakt 8O

kan ju vara så, från en novis alltså att materien, typ har en egen 'fjäder' liksom inbyggd i atomstrukturen och därav osv.

Är tämligen säker på att mer än en som bytt kablar och blivit lyrisk över förbättringen skulle blivit lika glad om denne tagit bort oxid på kabeländen och skruvat om kabeln. Iallafall ett tag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-02-11 01:54

"Gamla skivbekanta" , ä välandäsnällastesomkansägas omtrådenssenaredel . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-11 02:02

MagnusÖstberg skrev:
roggaro skrev:

Är tämligen säker på att mer än en som bytt kablar och blivit lyrisk över förbättringen skulle blivit lika glad om denne tagit bort oxid på kabeländen och skruvat om kabeln. Iallafall ett tag.

Det där är en väldigt bra synpunkt!

Dålig kontaktering kan definitivt, genom sin komma smygande-karaktär, ha lurat många att tro att kablar påverkar mer än de gör.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-02-11 08:46

Anslutningarna på Magnepans högtalare verkar funka ganska bra.
Det är ett hål, som utifrån ser ut som en mutter. I sidan på "muttern", in mot dess centrum, sitter en insexskruv. Jag använder EKK utan terminering och kontrollerar emellanåt om insexskruven behöver dras åt. Det brukar inte vara fallet.
I förstärkar-änden av kabeln sitter bananpluggar med spännskruvsreglering av anläggningstrycket mot bananhonan i förstärkaren.
Kollar även den anslutningen emellanåt, utan att behov av efterdragning brukar föreligga.

Att krångla med "gafflar" härest, verkar dock vara att utmana ödet. Ty, vad händer om plåten repas av gafflarna och de får kontakt över aluminiumplåten?.. Tokdårar!
Magnepan3.7i-2.jpg
Magnepan3.7i-2.jpg (128.65 KiB) Visad 3941 gånger
Bilagor
002_Magnepan_37i_nameplate-5720.jpg
002_Magnepan_37i_nameplate-5720.jpg (81.39 KiB) Visad 3941 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi