Moderator: Redaktörer
Fralle skrev:Tack för snabba svar. Anledningen till att jag blev så osäker var att jag läste i något forum, kanske här? Att det inte gick att ansluta banankontakter till Marantz PM-84 eftersom att den hade skruvanslutning. Och om inte jag helt har missuppfattat vad skruvanslutning är för något så är väl det vad Pioneer a-209r också har? Just nu har jag tvinnade kablar anslutna enligt instruktioner som ni kan se i manualen här, som jag lyckades hitta nyss.
https://www.manualslib.com/manual/13046 ... e=4#manual
Det känns onödigt att köpa en kabel med banankontakt i båda ändar om det visar sig sen att det inte går.
Fralle skrev:Hej,
Jag ställer en dum fråga här angående bananplugg och vilka stärkare det går att koppla in i och inte. På bilden ser ni en Pioneer A-209R och jag undrar specifikt för denna, om det går att använda banankontakter? ...
IngOehman skrev:Skruvanslutning av tvinnad kabel är verkligen INTE ett bra sätt att ansluta en kabel. Det brukar bli glappt tämligen fort.
Den som användt skruvanslutning kan roa sig med att en dag, en vecka, ett år senare, ta sig bakom förstärkaren och testa om det går att dra åt mera. Det gör det, typ alltid. Problemet med skruvanslutning är att det inte finns någon fjäder, så även minimala sättningar i materialet gör att kontakttrycket upphör eller går ned till nästan noll.
Teoretiskt skulle man kunna konstruera en bra skruvanslutning med en styv fjäderbricka med i ekvationen, men så ser det praktiskt taget aldrig ut i verkligheten.
Vh, iö
spiii skrev:Hej,
På Pioneer A616 mkII går det inte att stoppa in banankontakterna bakifrån, även om det kan se ut så i förstone.
Man kan skruva ut polskruvarna nästan helt och stoppa in bananerna snett ovanifrån på höger kanal/nedifrån på vänster kanal, i samma hål som man stoppar in kabel direkt och sen dra till polskruvarna.
Man ser faktiskt på bilden att "hålen" där man ofta kan ansluta banankontakter inte är öppna, man kan undra vad Pioneer har tänkt när dom har gjort så?
Men kontakterna är ganska bra för naken kabel, faktiskt tycker jag dom är bättre än många standardpolskruvar eftersom dom bara klämmer, inte vrider/skär när man drar åt.
Det kan vara likadant på A209. Men det ser onekligen ut som om det finns ett hål i dina polskruvar rakt bakifrån.
Det går inte heller att använda gaffel på 616. Så om man inte vill använda kabel direkt - blir det till att modda...
Men jag måste plocka fram min gamla 616 och titta efter lite noggrannare på polskruvarna, jag undrar om inte det finns någon form av fjäderspänning inbyggd, i någon mån som IÖ efterfrågar... Så det KAN ju tänkas att Pioneer har tänkt till i alla fall![]()
Jag vill minnas att det kändes som att det fjädrade när man drog åt.
Hälsningar,
Sam
spiii skrev:...
På Pioneer A616 mkII går det inte att stoppa in banankontakterna bakifrån, även om det kan se ut så i förstone...
Hälsningar,
Sam
spiii skrev:Hej,
På Pioneer A616 mkII går det inte att stoppa in banankontakterna bakifrån, även om det kan se ut så i förstone.
Man kan skruva ut polskruvarna nästan helt och stoppa in bananerna snett ovanifrån på höger kanal/nedifrån på vänster kanal, i samma hål som man stoppar in kabel direkt och sen dra till polskruvarna.
Man ser faktiskt på bilden att "hålen" där man ofta kan ansluta banankontakter inte är öppna, man kan undra vad Pioneer har tänkt när dom har gjort så?
Men kontakterna är ganska bra för naken kabel, faktiskt tycker jag dom är bättre än många standardpolskruvar eftersom dom bara klämmer, inte vrider/skär när man drar åt.
Det kan vara likadant på A209. Men det ser onekligen ut som om det finns ett hål i dina polskruvar rakt bakifrån.
Det går inte heller att använda gaffel på 616. Så om man inte vill använda kabel direkt - blir det till att modda...
Men jag måste plocka fram min gamla 616 och titta efter lite noggrannare på polskruvarna, jag undrar om inte det finns någon form av fjäderspänning inbyggd, i någon mån som IÖ efterfrågar... Så det KAN ju tänkas att Pioneer har tänkt till i alla fall![]()
Jag vill minnas att det kändes som att det fjädrade när man drog åt.
Hälsningar,
Sam
Svempa skrev:Förstärkare som är avsedda för Europa och är godkända har i princip alltid högtalarterminaler som det inte går att ansluta banankontakter i. Det beror på att reglerna inte tillåter anslutningar med banankontakter av säkerhetsskäl. Banankontakter kan ju också stoppas direkt i vägguttagen och man vill därför förhindra användningen. Pioneer-förstärkare levereras dock oftast med pluggade banan-anslutningar så att det med lite "pill" går att ta bort pluggarna.
Svempa skrev:Förstärkare som är avsedda för Europa och är godkända har i princip alltid högtalarterminaler som det inte går att ansluta banankontakter i. Det beror på att reglerna inte tillåter anslutningar med banankontakter av säkerhetsskäl. Banankontakter kan ju också stoppas direkt i vägguttagen och man vill därför förhindra användningen. Pioneer-förstärkare levereras dock oftast med pluggade banan-anslutningar så att det med lite "pill" går att ta bort pluggarna.
Perfector skrev:England och amerika har platta så där går inte bananer in.
Europa har åxå många andra kontaktdon än sverige
IngOehman skrev:...En madrasserad cell helt enkelt. ,,,
IngOehman skrev:Ja, men ni är ju trots allt överens. Pinnarna är samma, en del annat kan skilja sig, speciellt när det gäller jordade versionerna.
Och det är därför det i Europa oftast är så att förstärkare levereras med pluggar!
Det vill säga...
...så man inte av misstag... kopplar en lampa till högtalarutgången? För det skall ju säga bom-bom-bom, inte blink-blink-blink!
- - -
Ännu värre är det förmodligen om någon kopplar lampan till högtalarens terminal, således att lampan inte lyser, alls. Så personen inte kan läsa, och blir obildad och väldigt synd om. Så kan vi ju inte ha det - låt oss plugga terminalerna!
- - -
[O-ironiskt alternativ: Det är inte något egentligt problem om man i polskruvars centrum kan sticka in en banankontakt och därmed på ett bra sätt ansluta högtalarna.]
Självklart kan man hävda att det ÄR ett verkligt problem att en högtalarkabel med bananer i minst den ena änden kan tryckas in i ett 230 v-uttag (och sedan tar någon i kontakterna i kabeln andra ände) men saken är ju den att det kan man ju göra även om högtalarkabeln har spadar eller lösa tvinnade trådar i förstärkaränden, så den enda lösningen på det är att helt förbjuda banankontakter. Eller elektricitet. Kanske musik?
Man kanske skall göra en lista på tillåtna nöjen helt enkelt? Lite som den där med tillåtna hälsopåståenden?
En sådan lista kan bygga på principen att förbjuda allt som inte är tyst, mjukt och 23 grader varmt.
Blir det för svårt att kontrollera övertrampen (medborgare kan ju få för sig så mycket dumt om vad de vill) så får man helt enkelt "erbjuda" medborgarna en miljö där alla ytor svarar till det kravet. En madrasserad cell helt enkelt.
Inte erbjuda i betydelsen "vill du testa?" utan mera i betydelsen "var så god och gå in i rummet så stänger vi dörren efter dig". Och till dem som klagar så säger man "men vaddå, du ville ju ta bort pluggarna på förstärkaren!".
Vh, iö
IngOehman skrev:Det vill säga...
...så man inte av misstag... kopplar en lampa till högtalarutgången? För det skall ju säga bom-bom-bom, inte blink-blink-blink!
- - -
Ännu värre är det förmodligen om någon kopplar lampan till högtalarens terminal, således att lampan inte lyser, alls. Så personen inte kan läsa, och blir obildad och väldigt synd om. Så kan vi ju inte ha det - låt oss plugga terminalerna!
MagnusÖstberg skrev:Alltså, det här har varit uppe och IÖ har rätt. Avstånden är perfekta för att stoppa in en strömkontakt![]()
Flertrådig kabel kan crimpas eller lödas. Båda är lika bra. Huvudsaken är att man gör något av det, och att man använder kontakter och inte skruvar. Det spelar nämligen ingen roll om man lött ändarna, skruvförbandet kommer likväl släppa med tiden då materialet kryper. IÖ har lika rätt där som alla andra gånger han nämnt det.
roggaro skrev:MagnusÖstberg skrev:Alltså, det här har varit uppe och IÖ har rätt. Avstånden är perfekta för att stoppa in en strömkontakt![]()
Flertrådig kabel kan crimpas eller lödas. Båda är lika bra. Huvudsaken är att man gör något av det, och att man använder kontakter och inte skruvar. Det spelar nämligen ingen roll om man lött ändarna, skruvförbandet kommer likväl släppa med tiden då materialet kryper. IÖ har lika rätt där som alla andra gånger han nämnt det.
kan ju vara så, från en novis alltså att materien, typ har en egen 'fjäder' liksom inbyggd i atomstrukturen och därav osv.
iaf. hur mäter man detta från 0 till 100% som IÖ förfasar sig över
MagnusÖstberg skrev:roggaro skrev:MagnusÖstberg skrev:Alltså, det här har varit uppe och IÖ har rätt. Avstånden är perfekta för att stoppa in en strömkontakt![]()
kan ju vara så, från en novis alltså att materien, typ har en egen 'fjäder' liksom inbyggd i atomstrukturen och därav osv.
iaf. hur mäter man detta från 0 till 100% som IÖ förfasar sig över
Är tämligen säker på att mer än en som bytt kablar och blivit lyrisk över förbättringen skulle blivit lika glad om denne tagit bort oxid på kabeländen och skruvat om kabeln. Iallafall ett tag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster