Greg Timbers, JBL-konstruktör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Greg Timbers, JBL-konstruktör

Inläggav paa » 2017-03-11 17:45

I en annan tråd har det länkats till en intervju med Greg Timbers, känd konstruktör av JBL-högtalare under många år.
Här finns artikeln:
http://positive-feedback.com/interviews ... mbers-jbl/

Mycket intressant i den intervjun, och jag tror att många missat saken eftersom det ligger djupt inne i den andra tråden.
Några saker som nämnts i den andra tråden är att han vill ha dynamik som från live-musik, och att han använder DEQX för att korrigera tonkurvan.
En sak som jag speciellt reagerade för var, hur han själv från ett Harman-ägt företag, så utan omsvep dissade Harmans ledande akustiker, Floyd E. Toole.
Dubbelblinda lyssningstester är tydligen helt onödiga enligt Greg Timbers.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Greg Timbers, JBL-konstruktör

Inläggav Bill50x » 2017-03-11 19:18

DEQX?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-11 19:57

En storslagen föregångare till MiniDSP. Med en annan prislapp.

http://deqx.com
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-03-12 00:32

Jag tror han menar att just han själv inte behöver dessa tester vid högtalardesign, för han kan höra det själv med sin långa erfarenhet.

Det finns andra skillnader mellan Toole och Timbers. Toole tycker spridning är den viktigaste egenskapen, Timbers tycker dynamiken. Det avspeglar sig på hur JBL-högtalare låter vs tex Revel, från samma koncern. Greg har inte mycket till övers för Revel, har jag förstått. Så det fanns ideologiska skillnader i denna stora koncern.

Ingen av dem jobbar längre på JBL / Harman / Samsung.

Jag tycker det mest intressanta är att t.o.m med dessa resurser i ryggen och långa erfarenhet och forskning, så är fortfarande högtalardesign en konstform i viss mån. Allt går inte att mäta, enligt Greg (det menar ju Toole, i någon mening, som jag fattat det).

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-03-12 08:33

Man må tycka vad man vill om gårdagens JBL högtalare, men jag tycker de var snyyyga och mycket välgjorda. Under min tid som HiFi handlare på 70 talet sålde jag bla JBL. Jag minns modeller som L16,L26,L36,L65,L100 och L300. Det såldes mängder av högtalare då, det var härliga tider för en HiFI handlare! :wink:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-03-16 08:35

UrSv skrev:En storslagen föregångare till MiniDSP. Med en annan prislapp.

Hans svepande åsikt om digitalt kompenserade system och analoga aktiva filter är intressant och tycks sammanfalla med vad andra i helt andra läger tycker.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-03-16 10:15

hcl skrev:

Hans svepande åsikt om digitalt kompenserade system och analoga aktiva filter är intressant och tycks sammanfalla med vad andra i helt andra läger tycker.

Vilka andra läger?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-16 15:53

Och vilka svepande åsikter?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-16 16:06

ErikAndersson skrev:Man må tycka vad man vill om gårdagens JBL högtalare, men jag tycker de var snyyyga och mycket välgjorda. Under min tid som HiFi handlare på 70 talet sålde jag bla JBL. Jag minns modeller som L16,L26,L36,L65,L100 och L300. Det såldes mängder av högtalare då, det var härliga tider för en HiFI handlare! :wink:

Jomenvisst var det så!

Och alla tre högtalarelement i L100 är intressanta på många sätt.

Men frågan är om inte L100 är ett bra exempel på hur man INTE bör göra om man vill ha ut något vettigt av tre dylika element? Missförstå mig inte - det går naturligtvis att göra ännu tokigare saker med de tre elementen (om man verkligen vill), men elementorienteringen, baffelformen, kanterna, delningsfiltret är verkligen absurt knasiga allihopa.

Skulle man försöka sammanfatta det där så det positiva inte kommer bort, så är det kanske rimligast att säga att man (de flesta) på den tiden i högtalar"konstruktörs"världen inte hade någon vidare koll på varken diffraktion, delningsfilter eller hur de enskilda delarna i högtalaren samverkar både inbördes och med rummet - och att den tidens JBL-element i det perspektivet är häpnadsväckande insiktsfullt konstruerade.

Jag är inte insatt i hur det gick till hos JBL på den tiden, men mitt intryck när jag tittar på den tidens JBL-högtalare är att de egentligen tillverkade högtalarelement, men att de på skoj gjorde lite högtalare av dem också.

Fast å andra sidan var det allra mesta, alltså även från andra tillverkare, rätt så uselt på den tiden. Hursomhelstigt helt enkelt.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-03-16 17:57

IngOehman skrev:
ErikAndersson skrev:Man må tycka vad man vill om gårdagens JBL högtalare, men jag tycker de var snyyyga och mycket välgjorda. Under min tid som HiFi handlare på 70 talet sålde jag bla JBL. Jag minns modeller som L16,L26,L36,L65,L100 och L300. Det såldes mängder av högtalare då, det var härliga tider för en HiFI handlare! :wink:

Jomenvisst var det så!

Och alla tre högtalarelement i L100 är intressanta på många sätt.

Men frågan är om inte L100 är ett bra exempel på hur man INTE bör göra om man vill ha ut något vettigt av tre dylika element? Missförstå mig inte - det går naturligtvis att göra ännu tokigare saker med de tre elementen (om man verkligen vill), men elementorienteringen, baffelformen, kanterna, delningsfiltret är verkligen absurt knasiga allihopa.

Skulle man försöka sammanfatta det där så det positiva inte kommer bort, så är det kanske rimligast att säga att man (de flesta) på den tiden i högtalar"konstruktörs"världen inte hade någon vidare koll på varken diffraktion, delningsfilter eller hur de enskilda delarna i högtalaren samverkar både inbördes och med rummet - och att den tidens JBL-element i det perspektivet är häpnadsväckande insiktsfullt konstruerade.

Jag är inte insatt i hur det gick till hos JBL på den tiden, men mitt intryck när jag tittar på den tidens JBL-högtalare är att de egentligen tillverkade högtalarelement, men att de på skoj gjorde lite högtalare av dem också.

Fast å andra sidan var det allra mesta, alltså även från andra tillverkare, rätt så uselt på den tiden. Hursomhelstigt helt enkelt.

Vh, iö

Bild
Bild
Bild
Bild

Håller med Ingvar att gamla JBL-ljudet var inget vidare.
Utseendet på högtalarna var bättre än ljudet.
Hög volym var klart bästa sättet att maskera alla tillkortakommanden högtalarna hade.
Med hög volym fick högtalarna högt imponatorvärde!
I herrummet (dåtidens man cave) på 1980/90-talet hade jag högtalarna ovan plus 5 JBL-studiemonitorer från SR , köpta av Janne Lodström, så viss erfarenhet fick jag av JBL.
För jämförelse fanns Quad ESL-57, Kef, Bose 901 i taket, MG-II, Altec studiemonitorer med 604E koaxial, Altec Voice of The Theatre mm
Vanligen användes aktiv delning med variabel delningsfrekvens, EQ, rak tonkurva uppmätt i lyssningspositionen mm

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-16 20:16

Kul att se att du håller med.

Vill dock förtydliga att jag inte menar att JBL var sämre än det mesta andra, bara att jag fann det så fascinerande att ingenjörerna som skapade högtalarelementen var på en helt annan nivå än de människor (var de ens ingenjörer?) som skapade dåtidens kompletta JBL-högtalare.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-03-16 21:48

IngOehman skrev:Kul att se att du håller med.

Vill dock förtydliga att jag inte menar att JBL var sämre än det mesta andra, bara att jag fann det så fascinerande att ingenjörerna som skapade högtalarelementen var på en helt annan nivå än de människor (var de ens ingenjörer?) som skapade dåtidens kompletta JBL-högtalare.

Vh, iö

Intressant - alternativ högtalarna jag hade då var inte heller perfekta. Alla hade sina plus och minus.
Det som blev vanligaste referensen blev en mix med: dubbla JBL 15" i mono med fs 16 Hz som subbasar under ca 60 Hz - JBL 15" LE15 bas till ca 700 Hz - Altec Lansing 511b horn - JBL 077 över 8000 Hz.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-16 21:58

Högtalare är rätt så olika och rätt så dåliga än idag. Men skillnaderna mellan olika högtalare var större då, ja. Få saker var riktigt bra, så i många fall fick man välja de fel man "stod bäst ut med". :)

Den kompromisslösa hade det inte lätt.

Det system du beskriver kan jag såklart inte säga annat om än att jag misstänker att det var rätt så ljudtryckskapabelt. Men hur de olika registren läktes samman av de filter du hade, har jag ju ingen aning om.

077-hornet var intressant tycker jag. Det spred mycket snyggare än nästan alla andra diskanthorn. Visst lät (och låter fortfarande) det horn om det likt förbaskat. Kul var (tycker jag) att det hade en så pass god utsträckning nedåt i frekvens, men för att fungera bra och spela rent och för att olika exemplar skulle vara rimligt lika varandra, så behövde man dela rätt så högt. Gärna över 4 kHz.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-16 23:00

Ingvar, menar du verkligen 077? JBL specar den till nedre gränsfrekvens 6500 Hz. Tänker du kanske på 075?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-16 23:15

PerStromgren skrev:Ingvar, menar du verkligen 077? JBL specar den till nedre gränsfrekvens 6500 Hz. Tänker du kanske på 075?

Ja den är inte så kul under 8KHz.

/Harryup

JM

Inläggav JM » 2017-03-16 23:31

Harryup skrev:
PerStromgren skrev:Ingvar, menar du verkligen 077? JBL specar den till nedre gränsfrekvens 6500 Hz. Tänker du kanske på 075?

Ja den är inte så kul under 8KHz.

/Harryup

Instämmer.
Hade även JBL 075or med massor med högfrekvent distorsion. Då lät tom pietzo-diskanter med rätt filter bättre.
075ans och 077ans ringmembran verkar ha fått en pånyttfödelse i BMS och nu även i JBLs compressionsdrivers. Nu har BMS kompressordrivers ner till 300 Hz.

Bild

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-16 23:43

De gamla JBL-högtalarna levde väl på sin höga verkningsgrad. Jag minns att jag gjorde något test med en JBLhögtalare, minns inte vilken, där jag nivåanpassade. Då framgick det tydligt att det inte lät så bra.

Lite loudness war redan då, liksom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-17 02:45

Jag menar det jag skrev och jag skrev det för att jag menar det.

Vad de specar i form av siffror saknar betydelse, jag talar om elementets tonkurva.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-03-17 08:32

Man blir ju nästan sugen när man ser hur fint kurvorna formar om sig. Fungerar det på något annat än lådhögtalare?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-17 09:05

Ingen aning :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-17 09:19

hifikg skrev:

Man blir ju nästan sugen när man ser hur fint kurvorna formar om sig. Fungerar det på något annat än lådhögtalare?

Jag tror inte att den vet om vad du kopplar in efter slutsteget. :)
Javisst fungerar den med vad som helst men den låter ju inte bättre än den är inställd. Så den kommer ju inte ha ett entydigt ljud ut ifrån apparaten. Personligen var jag nyfiken på DEQX innan jag hittade Wavelet som jag är mycket nöjd med.

/Harryup

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-03-17 09:53

Vad heter de snedställda gallerna framför diskantelementen?
Vad gör de och varför använd(e)s dessa?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-17 10:05

ChristianAndersson skrev:Vad heter de snedställda gallerna framför diskantelementen?
Vad gör de och varför använd(e)s dessa?

Det är spridningslinser som ger bredare spridning i plattornas plan, oftast alltså horisontalplanet.

Här är en artikel (från 1962!) som förklarar hur de funkar:
http://www.lansingheritage.org/images/j ... page01.jpg
http://www.lansingheritage.org/images/j ... page02.jpg
http://www.lansingheritage.org/images/j ... page03.jpg
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-17 12:20

Harryup skrev:
hifikg skrev:

Jag tror inte att den vet om vad du kopplar in efter slutsteget. :)
Javisst fungerar den med vad som helst men den låter ju inte bättre än den är inställd. Så den kommer ju inte ha ett entydigt ljud ut ifrån apparaten. Personligen var jag nyfiken på DEQX innan jag hittade Wavelet som jag är mycket nöjd med.

/Harryup

Wavelet är alltså denna svenska utveckling? http://bohmeraudio.com/J345/index.php/2 ... ts-turnkey
Måste man gå "omvägen" via utlandet för att köpa en sådan?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-17 15:24

Nä den går att köpa i Sverige också, om man är seriöst intresserad så tar man kontakt med dom. Säljs dock inte i nån butik ännu mig veterligen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-17 16:47

IngOehman skrev:

Vad de specar i form av siffror saknar betydelse, jag talar om elementets tonkurva.

Vh, iö

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-17 16:50

Ännu mera frestad att använda ett element i ett för lågt register blir man med den spanska 077-kopian Beyma CP21.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-17 16:51

Bild

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2017-03-17 16:55

Halloj

Håller med om att de flesta 70-Tals modeller av JBL hade tokiga konstruktioner som tyvärr inte lät så bra
trots ingenjörade element, men 2 undantag som jag tycker lät helt OK var dock dessa 2.
4301B, och 4313B
där man ser att det finns någon tanke bakom i vart fall, snygga var de i alla fall, (underbart hantverk) nästan allihopa. :-)

Med vänlig hälsning Göran Nilsson

Bild
Bild

JM

Inläggav JM » 2017-03-17 20:55

quote="IngOehman"]
IngOehman skrev:

Vh, iö

119511018[/img_quote][/quote]
Bild
Min med örat framtitrerade delning vid 8000 Hz för 077 var inte så fel.

JM

Nästa

Återgå till Generellt om hifi