Moderator: Redaktörer
hcl skrev:
Hans svepande åsikt om digitalt kompenserade system och analoga aktiva filter är intressant och tycks sammanfalla med vad andra i helt andra läger tycker.
ErikAndersson skrev:Man må tycka vad man vill om gårdagens JBL högtalare, men jag tycker de var snyyyga och mycket välgjorda. Under min tid som HiFi handlare på 70 talet sålde jag bla JBL. Jag minns modeller som L16,L26,L36,L65,L100 och L300. Det såldes mängder av högtalare då, det var härliga tider för en HiFI handlare!
IngOehman skrev:ErikAndersson skrev:Man må tycka vad man vill om gårdagens JBL högtalare, men jag tycker de var snyyyga och mycket välgjorda. Under min tid som HiFi handlare på 70 talet sålde jag bla JBL. Jag minns modeller som L16,L26,L36,L65,L100 och L300. Det såldes mängder av högtalare då, det var härliga tider för en HiFI handlare!
Jomenvisst var det så!
Och alla tre högtalarelement i L100 är intressanta på många sätt.
Men frågan är om inte L100 är ett bra exempel på hur man INTE bör göra om man vill ha ut något vettigt av tre dylika element? Missförstå mig inte - det går naturligtvis att göra ännu tokigare saker med de tre elementen (om man verkligen vill), men elementorienteringen, baffelformen, kanterna, delningsfiltret är verkligen absurt knasiga allihopa.
Skulle man försöka sammanfatta det där så det positiva inte kommer bort, så är det kanske rimligast att säga att man (de flesta) på den tiden i högtalar"konstruktörs"världen inte hade någon vidare koll på varken diffraktion, delningsfilter eller hur de enskilda delarna i högtalaren samverkar både inbördes och med rummet - och att den tidens JBL-element i det perspektivet är häpnadsväckande insiktsfullt konstruerade.
Jag är inte insatt i hur det gick till hos JBL på den tiden, men mitt intryck när jag tittar på den tidens JBL-högtalare är att de egentligen tillverkade högtalarelement, men att de på skoj gjorde lite högtalare av dem också.
Fast å andra sidan var det allra mesta, alltså även från andra tillverkare, rätt så uselt på den tiden. Hursomhelstigt helt enkelt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Kul att se att du håller med.
Vill dock förtydliga att jag inte menar att JBL var sämre än det mesta andra, bara att jag fann det så fascinerande att ingenjörerna som skapade högtalarelementen var på en helt annan nivå än de människor (var de ens ingenjörer?) som skapade dåtidens kompletta JBL-högtalare.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Ingvar, menar du verkligen 077? JBL specar den till nedre gränsfrekvens 6500 Hz. Tänker du kanske på 075?
Harryup skrev:PerStromgren skrev:Ingvar, menar du verkligen 077? JBL specar den till nedre gränsfrekvens 6500 Hz. Tänker du kanske på 075?
Ja den är inte så kul under 8KHz.
/Harryup
PerStromgren skrev:Ingvar, menar du verkligen 077? JBL specar den till nedre gränsfrekvens 6500 Hz. Tänker du kanske på 075?
hifikg skrev:
Man blir ju nästan sugen när man ser hur fint kurvorna formar om sig. Fungerar det på något annat än lådhögtalare?
ChristianAndersson skrev:Vad heter de snedställda gallerna framför diskantelementen?
Vad gör de och varför använd(e)s dessa?
Harryup skrev:hifikg skrev:
Man blir ju nästan sugen när man ser hur fint kurvorna formar om sig. Fungerar det på något annat än lådhögtalare?
Jag tror inte att den vet om vad du kopplar in efter slutsteget.
Javisst fungerar den med vad som helst men den låter ju inte bättre än den är inställd. Så den kommer ju inte ha ett entydigt ljud ut ifrån apparaten. Personligen var jag nyfiken på DEQX innan jag hittade Wavelet som jag är mycket nöjd med.
/Harryup
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Ingvar, menar du verkligen 077? JBL specar den till nedre gränsfrekvens 6500 Hz. Tänker du kanske på 075?
Jag menar det jag skrev och jag skrev det för att jag menar det.
Vad de specar i form av siffror saknar betydelse, jag talar om elementets tonkurva.
Vh, iö
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Ingvar, menar du verkligen 077? JBL specar den till nedre gränsfrekvens 6500 Hz. Tänker du kanske på 075?
Jag menar det jag skrev och jag skrev det för att jag menar det.
Vad de specar i form av siffror saknar betydelse, jag talar om elementets tonkurva.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Imperial-Blomman och 13 gäster