Kan CD låta bättre än en rippad fil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Kan CD låta bättre än en rippad fil?

Inläggav hifikg » 2017-04-05 13:38

Alltså samma CD i en dedicerad spelare eller uppspelad efter rippning (lossless så klart)? Allt annat är samma, DAC/slutsteg/högtalare osv
Jag petade just in Sophie Zelmani i CD-spelaren (som jag nästan inte använder längre) och börjar inbilla mig att jag hör saker som jag inte hört förut o att skivan som helhet låter bättre än jag minns den. Inbillning. Eller hur?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Kan CD låta bättre än en rippad fil?

Inläggav PerStromgren » 2017-04-05 13:56

Troligen är inte källan samma i de bägge fallen. Den förklaringen är åtminstone mycket mer plausibel.

PS. Jag läste slarvigt, det ÄR ju samma källa. Glöm mitt inlägg, lyssna på Tell i stället!
... tycker jag!

Per

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-05 13:57

Det är exakt samma PCM-signal du spelar upp bara det att dom är lagrade på olika ställen, så ja det är inbillning.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-05 14:01

Javisst, kan det låta olika. Du spelar upp på olika sätt (maskineri). Även om ljudbitarna är samma så kan det bli olika ljudsignaler.

//Michael

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-05 14:04

Om det verkligen är samma bitar som går in i DACen så kommer det låta lika, men vi kan ju inte veta hur din uppspelare är inställd. Det kan vara digital volymkontroll, omsamplingar, eq och alla möjliga saker som påverkar signalen ut. Det kan också har blivit något fel vid rippningen.
Utöver själva källorna så kan det skilja sig om du inte matar båda källorna via samma gränssnitt till DACen pga hur DACen hanterar dessa.

Så det är hyffsat sannolikt att du inbillar dig, men det behöver inte vara så.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-05 14:28

Ett lite omständligt men intressant test kunde ju vara att spela in den analoga utsignalen från DAC:en till en WAV-fil (för respektive källa) och analysera/jämföra de två strömmarna i t.ex. Masvis. Sen kanske det finns skillnader som kan höras, men som inte framgår i Masvis...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-05 14:37

Michael skrev:Javisst, kan det låta olika. Du spelar upp på olika sätt (maskineri). Även om ljudbitarna är samma så kan det bli olika ljudsignaler.

//Michael

+1

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-05 14:58

Men om det verkligen är som hifikg skriver, att det är digital signal från CD till DAC jämfört med digital signal från dator till samma DAC, så är det väl inte så stor skillnad på maskineriet. I alla fall inte den del av maskineriet som påverkar signalen så särskilt mycket, i den digitala domänen.

Men om det handlar om analog ut från CD:n så är ju saken helt annorlunda...

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-05 15:05

Olika mycket jitter kan nog påverka en del hur det låter i detta fallet, tror jag.
Eventuella omsamplingar också.
Senast redigerad av rajapruk 2017-04-05 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-05 15:06

Samma bithastighet också? Så inte cd-spelaren uppsamplar?

Edit:rajapruk hann före
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-05 15:35

Men man får väl anta att det gäller spela från datorn med hjälp av cd-spelare mot att spela från datorn med hjälp av hårddisken? Alltså samma maskineri men bara olika sätt att lagra det.

rajapruk skrev:Olika mycket jitter kan nog påverka en del hur det låter i detta fallet, tror jag.
Eventuella omsamplingar också.

Jitter beror väl på DACen o den var ju exakt samma lika.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-05 15:53

hifikg skrev:Alltså samma CD i en dedicerad spelare eller uppspelad efter rippning (lossless så klart)? Allt annat är samma, DAC/slutsteg/högtalare osv
Jag petade just in Sophie Zelmani i CD-spelaren (som jag nästan inte använder längre) och börjar inbilla mig att jag hör saker som jag inte hört förut o att skivan som helhet låter bättre än jag minns den. Inbillning. Eller hur?

Varför inte prova att lyssna med den andra källan och se om sakerna du inte hört förut försvinner igen.
Det är inte helt sällsynt att man upptäcker saker man inte hört förut även om man lyssnar med samma utrustning. Att prova nya grejor kan hjälpa sinnet på traven. -Det behöver inte bero på att de nya grejorna låter annorlunda, men det kan göra det.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-05 16:11

hifikg skrev:Alltså samma CD i en dedicerad spelare eller uppspelad efter rippning (lossless så klart)? Allt annat är samma, DAC/slutsteg/högtalare osv

Tror det är minnet som sviker dig. Det finns två saker i sammanhanget som kan påverka. Dels att ditt minne av filspelningen börjar bli lite daterat och att du blev positivt överraskad när du lyssnade på CD'än igen. Dels brukar det låta bättre efter några lyssningar, när man väl memorerat ett musikstycke börjar man upptäcka nya detaljer vartefter.

För jättelänge sedan, när man lyssnade på kassetter (!) så jämförde jag vinyl och kassett och vid vissa tillfällen var det omöjligt att höra skillnad på ljudet så länge inte bruset från kassetten slog igenom. Dock tyckte jag att ljudet från kassetterna blev mattare med tiden och vid ett sådant tillfälle gjorde jag en ny A-B test med snabba växlingar och skivan och kassetten lät precis likadant igen. Frågan är om testmetoden var galen eller om mitt omdöme om det mattare ljudet helt enkelt var fel. Dock tyckte jag att mattheten var större på enklare billigare band än på dyra sk metallband. Men vid AB-test hördes ingen skillnad.

Det KAN ju vara så att det faktiskt är skillnad på ljudet, speciellt om du är ung och fräsch och har hörseln i behåll :-)
Men jag skulle inte hålla det för troligt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-05 16:13

Det förefaller troligt att det är inbillning, ja. I varje fall om du har sett till att inte filen spelas upp med nån omsampling på vägen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-04-05 16:54

Spelas det upp i en spelare och rippas i en annan lär det väl kunna låta olika? Olika spelare kan väl återge olika mycket av det som finns på skivan, alltså missar att läsa en del? Detta är ju vad Bladelius hävdade när de lanserade sin mediaspelare för en massa år sedan. Skivor som återgavs knapphändigt eller inte alls i en spelare kunde rippas till 100% i deras spelare, även om det kunde ta timmar. Bl.a. olika vinklar på lasern ska han använts.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-05 17:13

Nu glömmer ni att det behövs en massa firmwares och allt möjligt elände i datorer och uppspelare.
Ja det kan definitivt låta olika och det kan definitivt påverkas över tiden.
Bara en så enkel sak som att alla rippare inte kan rippa med deemphasis.

Så visst kan det låta olika också över tiden.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-05 17:26

Nu har jag AB-testat lite och lugnat ner mig. Allt jag hör finns via båda källorna (så klart). Håller med om att man ibland hör något "nytt" och sedan hör man det alltid, även om det spelas upp i en transistorradio på köksbordet. Ljudnivån skiljer lite mellan CD o dator, det gör det lite svårare att jämföra men det verkar inte vara någon ko på isen. Har en Bladelius CD-spelare (S.A.T.), men när jag rippar gör jag det med en intern CD i en halvgammal Mac. CD-spelaren var inställd på att sampla upp till 96 och jag kunde inte ställa om den heller pga att batterierna i fjärren var slut. Nu har jag laddat upp dem och kan jämföra vidare, men ids nog inte forska mer. Tror det är som Bill beskriver det. Det händer inte alltför sällan att jag upptäcker något "nytt" i känd musik, trots samma anläggning år ut och år in. Hur lätt är det då inte att lura sig själv om man plötsligt skärper alla sinnen för att lyssna efter en förändring pga en kabelsnutt eller en högtalarflytt på fyra millimeter :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-05 21:22

hifikg skrev:... eller en högtalarflytt på fyra millimeter :-)

Detta är mera korrekt. I mitt förra boende mekade jag mycket med placering av högtalarna och jag var till slut nere i flytt omkring en halv centimeter. Vad jag lyckades åstadkomma var en jämnare bas, en mer homogen ljudbild och en bredare sweet spot. Men det tog en djäkla tid för det kan ju finnas flera områden, kanske någon decimeter från varandra som låter likartat bra, nästan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-05 22:37

hifikg skrev:Nu har jag AB-testat lite och lugnat ner mig. Allt jag hör finns via båda källorna (så klart). Håller med om att man ibland hör något "nytt" och sedan hör man det alltid, även om det spelas upp i en transistorradio på köksbordet. Ljudnivån skiljer lite mellan CD o dator, det gör det lite svårare att jämföra men det verkar inte vara någon ko på isen. Har en Bladelius CD-spelare (S.A.T.), men när jag rippar gör jag det med en intern CD i en halvgammal Mac. CD-spelaren var inställd på att sampla upp till 96 och jag kunde inte ställa om den heller pga att batterierna i fjärren var slut. Nu har jag laddat upp dem och kan jämföra vidare, men ids nog inte forska mer. Tror det är som Bill beskriver det. Det händer inte alltför sällan att jag upptäcker något "nytt" i känd musik, trots samma anläggning år ut och år in. Hur lätt är det då inte att lura sig själv om man plötsligt skärper alla sinnen för att lyssna efter en förändring pga en kabelsnutt eller en högtalarflytt på fyra millimeter :-)

Det är därför dom demar den billigare anläggningen först på mässor, och sedan talar dom om vad man speciellt ska lyssna till på den dyrare, och då hör man ju skillnad.
Är dom ännu lite mer företagsamma så höjer dom kanske en halv dB också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-05 22:58

HenrikTornquist skrev:Spelas det upp i en spelare och rippas i en annan lär det väl kunna låta olika? Olika spelare kan väl återge olika mycket av det som finns på skivan, alltså missar att läsa en del? Detta är ju vad Bladelius hävdade när de lanserade sin mediaspelare för en massa år sedan. Skivor som återgavs knapphändigt eller inte alls i en spelare kunde rippas till 100% i deras spelare, även om det kunde ta timmar. Bl.a. olika vinklar på lasern ska han använts.

I princip ja, men om man har kollat hur ofta det blir avläsningsfel förstår man att risken inte är stor att det blir någon skillnad alls. Ovanstående måste ha varit med gravt skadade skivor, men sånt tycker jag man kan lämna utanför resonemanget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-05 23:57

Detta är ändå mystiskt. Det borde bara självklart att det inte låter lika från två olika maskiner, hur olika de låter är en annan sak, men lika lär de inte låta. Om man också hör att de låter olika är en tredje fråga och kanske den fråga som trådskaparen undrar? På den frågan kan man endast spekulera utan att faktiskt ha hört de båda maskinerna.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-06 00:01

hcl skrev:Detta är ändå mystiskt. Det borde bara självklart att det inte låter lika från två olika maskiner, hur olika de låter är en annan sak, men lika lär de inte låta. Om man också hör att de låter olika är en tredje fråga och kanske den fråga som trådskaparen undrar? På den frågan kan man endast spekulera utan att faktiskt ha hört de båda maskinerna.

Samma fonogram. Samma DAC. Det "enda" CD-spelaren gör är att snurra skivan. Det borde inte resultera i någon jätteskillnad. Jag är å andra sidan medveten om att det finns extremt dyra "transporter" att köpa, men det känns (för mig) lite som kabelmagi.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-06 00:10

hcl skrev:Detta är ändå mystiskt. Det borde bara självklart att det inte låter lika från två olika maskiner, hur olika de låter är en annan sak, men lika lär de inte låta. Om man också hör att de låter olika är en tredje fråga och kanske den fråga som trådskaparen undrar? På den frågan kan man endast spekulera utan att faktiskt ha hört de båda maskinerna.

Varför skulle inte två identiska dataströmmar till samma DAC kunna låta lika?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-06 00:20

Tell skrev:Jitter beror väl på DACen o den var ju exakt samma lika.

Nej, det beror på hur bra källspelaren skickar ut signalen. Hur bra klocka den har, och så.
Tror jag.
I kombination med hur bra dacen är på att hantera det inkommande jittret.
Det är en klocka i sändande och en i mottagande maskin som skall lira ihop.

Asynkron omsampling kan mumsa upp jittret, men kan istället införa andra fel.
Om jag förstått det hela rätt.

Sen kan det ske omsamplingar i både källa och mottagagare av varierande kvalitet.

Hur hörbart detta är i praktiken har jag ingen aning om faktiskt. Men jag tror inte det skall underskattas.
Jag tror helt klart att olika apparater kan samspela olika bra digitalt
Senast redigerad av rajapruk 2017-04-06 00:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-04-06 00:23

Ja det kan den och jag undrar varför. Jag har rippat samtliga mina skivor till FLAC och spelar dem via min BDP-2. Vid ett par tillfällen har jag jämfört FLAC vs cd spelandes via samma DAC och cd låter lite klarare. I min värld borde de låta identiskt :|
Class only looks like arrogance from below.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-04-06 07:05

Jag tror att många gör tankefelet att jämföra spdif eller aes/ebu över coax eller optiskt (eller hdmi),
som strömmar data, med en filöverföring i datorvärlden som flyttar en fil helt intakt.

Hur är det kopplat hifikg? Vilken är källspelaren när du spelar upp filen? Från dator via usb till dacen?
Hur är cd-spelaren kopplad till dacen? Coax?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-06 07:47

Svante skrev:

Varför skulle inte två identiska dataströmmar till samma DAC kunna låta lika?

Ganska lika, väldigt lika, t.o.m. hörbart lika ja, men aldrig identiskt - i praktiken.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-06 08:01

rajapruk skrev:Jag tror att många gör tankefelet att jämföra spdif eller aes/ebu över coax eller optiskt (eller hdmi),
som strömmar data, med en filöverföring i datorvärlden som flyttar en fil helt intakt.

Hur är det kopplat hifikg? Vilken är källspelaren när du spelar upp filen? Från dator via usb till dacen?
Hur är cd-spelaren kopplad till dacen? Coax?

Lite olika verkar det som, uppsamplat via CD t.ex.

hifikg skrev:Har en Bladelius CD-spelare (S.A.T.), men när jag rippar gör jag det med en intern CD i en halvgammal Mac. CD-spelaren var inställd på att sampla upp till 96 och jag kunde inte ställa om den heller pga att batterierna i fjärren var slut.

Rydberg skrev:Jag har rippat samtliga mina skivor till FLAC och spelar dem via min BDP-2. Vid ett par tillfällen har jag jämfört FLAC vs cd spelandes via samma DAC och cd låter lite klarare. I min värld borde de låta identiskt :|

Åtminstone fanns det tidigare lite debatt om den där uppackningen från FLAC var hörbar eller ej. Tror det ligger en hel del i Harryups inlägg om vad firmware och annat kan göra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-06 12:52

Rydberg skrev:Ja det kan den och jag undrar varför. Jag har rippat samtliga mina skivor till FLAC och spelar dem via min BDP-2. Vid ett par tillfällen har jag jämfört FLAC vs cd spelandes via samma DAC och cd låter lite klarare. I min värld borde de låta identiskt :|

I min värld så skulle det vara förvånande om det inte fanns kombinationer med skillnader. Det är ju redan konstaterat att olika CD-spelare låter olika så varför skulle inte då inte nätverksspelare/datoruppspelning kunna låta olika inbördes. Och varför skulle då inte kombinationen av en CD-spelare inte skilja sig ifrån en nätverksspelare. SKillnader när man lyssnar på CD-spelare eller nätverksspelare är ju inte som när man lyssnar på olika högtalare men kan vara väl så stor som mellan olika förstärkare eller övrig elektronik. Små fel behöver inte vara mindre irriterande än större fel som kanske är humanare för örat.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-06 12:57

Filosofiskt

Är dataströmmarna identiska?

Praktiskt

Spelar felkorrigering in?
Shatterer of words

Nästa

Återgå till Generellt om hifi