Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Javisst, kan det låta olika. Du spelar upp på olika sätt (maskineri). Även om ljudbitarna är samma så kan det bli olika ljudsignaler.
//Michael
rajapruk skrev:Olika mycket jitter kan nog påverka en del hur det låter i detta fallet, tror jag.
Eventuella omsamplingar också.
hifikg skrev:Alltså samma CD i en dedicerad spelare eller uppspelad efter rippning (lossless så klart)? Allt annat är samma, DAC/slutsteg/högtalare osv
Jag petade just in Sophie Zelmani i CD-spelaren (som jag nästan inte använder längre) och börjar inbilla mig att jag hör saker som jag inte hört förut o att skivan som helhet låter bättre än jag minns den. Inbillning. Eller hur?
hifikg skrev:Alltså samma CD i en dedicerad spelare eller uppspelad efter rippning (lossless så klart)? Allt annat är samma, DAC/slutsteg/högtalare osv
Jag petade just in Sophie Zelmani i CD-spelaren (som jag nästan inte använder längre) och börjar inbilla mig att jag hör saker som jag inte hört förut o att skivan som helhet låter bättre än jag minns den. Inbillning. Eller hur?
hifikg skrev:... eller en högtalarflytt på fyra millimeter
hifikg skrev:Nu har jag AB-testat lite och lugnat ner mig. Allt jag hör finns via båda källorna (så klart). Håller med om att man ibland hör något "nytt" och sedan hör man det alltid, även om det spelas upp i en transistorradio på köksbordet. Ljudnivån skiljer lite mellan CD o dator, det gör det lite svårare att jämföra men det verkar inte vara någon ko på isen. Har en Bladelius CD-spelare (S.A.T.), men när jag rippar gör jag det med en intern CD i en halvgammal Mac. CD-spelaren var inställd på att sampla upp till 96 och jag kunde inte ställa om den heller pga att batterierna i fjärren var slut. Nu har jag laddat upp dem och kan jämföra vidare, men ids nog inte forska mer. Tror det är som Bill beskriver det. Det händer inte alltför sällan att jag upptäcker något "nytt" i känd musik, trots samma anläggning år ut och år in. Hur lätt är det då inte att lura sig själv om man plötsligt skärper alla sinnen för att lyssna efter en förändring pga en kabelsnutt eller en högtalarflytt på fyra millimeter
HenrikTornquist skrev:Spelas det upp i en spelare och rippas i en annan lär det väl kunna låta olika? Olika spelare kan väl återge olika mycket av det som finns på skivan, alltså missar att läsa en del? Detta är ju vad Bladelius hävdade när de lanserade sin mediaspelare för en massa år sedan. Skivor som återgavs knapphändigt eller inte alls i en spelare kunde rippas till 100% i deras spelare, även om det kunde ta timmar. Bl.a. olika vinklar på lasern ska han använts.
hcl skrev:Detta är ändå mystiskt. Det borde bara självklart att det inte låter lika från två olika maskiner, hur olika de låter är en annan sak, men lika lär de inte låta. Om man också hör att de låter olika är en tredje fråga och kanske den fråga som trådskaparen undrar? På den frågan kan man endast spekulera utan att faktiskt ha hört de båda maskinerna.
hcl skrev:Detta är ändå mystiskt. Det borde bara självklart att det inte låter lika från två olika maskiner, hur olika de låter är en annan sak, men lika lär de inte låta. Om man också hör att de låter olika är en tredje fråga och kanske den fråga som trådskaparen undrar? På den frågan kan man endast spekulera utan att faktiskt ha hört de båda maskinerna.
Tell skrev:Jitter beror väl på DACen o den var ju exakt samma lika.
Svante skrev:hcl skrev:Detta är ändå mystiskt. Det borde bara självklart att det inte låter lika från två olika maskiner, hur olika de låter är en annan sak, men lika lär de inte låta. Om man också hör att de låter olika är en tredje fråga och kanske den fråga som trådskaparen undrar? På den frågan kan man endast spekulera utan att faktiskt ha hört de båda maskinerna.
Varför skulle inte två identiska dataströmmar till samma DAC kunna låta lika?
rajapruk skrev:Jag tror att många gör tankefelet att jämföra spdif eller aes/ebu över coax eller optiskt (eller hdmi),
som strömmar data, med en filöverföring i datorvärlden som flyttar en fil helt intakt.
Hur är det kopplat hifikg? Vilken är källspelaren när du spelar upp filen? Från dator via usb till dacen?
Hur är cd-spelaren kopplad till dacen? Coax?
hifikg skrev:Har en Bladelius CD-spelare (S.A.T.), men när jag rippar gör jag det med en intern CD i en halvgammal Mac. CD-spelaren var inställd på att sampla upp till 96 och jag kunde inte ställa om den heller pga att batterierna i fjärren var slut.
Rydberg skrev:Jag har rippat samtliga mina skivor till FLAC och spelar dem via min BDP-2. Vid ett par tillfällen har jag jämfört FLAC vs cd spelandes via samma DAC och cd låter lite klarare. I min värld borde de låta identiskt
Rydberg skrev:Ja det kan den och jag undrar varför. Jag har rippat samtliga mina skivor till FLAC och spelar dem via min BDP-2. Vid ett par tillfällen har jag jämfört FLAC vs cd spelandes via samma DAC och cd låter lite klarare. I min värld borde de låta identiskt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster