Hoppas på intressanta diskussioner kring tidiga reflektioner!
/Anders
Moderator: Redaktörer
JM skrev:Ledstjärnan i psykoakustiken i vanliga rum är gles skog. Evolutionärt verkar vi ha kvar hörandet från tiden i och invid träden.
Adhoc skrev:Har du något bra tips på hur ditt "Ett bra sätta att höra bra ljud i befintligt rum ...", kan implementeras i ett vardagsrum av ordinär storlek? (Alltså ca 4x6x2,5 m.) Om man beaktar avstånd för reflektioner endast, är även golv och tak jämnställda med väggar ur "högtalarens synvinkel".
JM skrev:Adhoc skrev:Har du något bra tips på hur ditt "Ett bra sätta att höra bra ljud i befintligt rum ...", kan implementeras i ett vardagsrum av ordinär storlek? (Alltså ca 4x6x2,5 m.) Om man beaktar avstånd för reflektioner endast, är även golv och tak jämnställda med väggar ur "högtalarens synvinkel".
Då vi har två öron likt de flesta däggdjur är vi känsligare för ljud i horisontalplanet. Reflexer från golv och tak har lägre påverkan på det upplevda ljudet än reflexer från väggarna.
Med högtalarplacering i hörn eller utmed vägg minskar direktljudets andel och det relativa inflytandet av golv och takreflexer ökar.
Så mitt förslag till test av riktigt bra ljud fungerar i praktiken.
JM
JM skrev:Adhoc skrev:Har du något bra tips på hur ditt "Ett bra sätta att höra bra ljud i befintligt rum ...", kan implementeras i ett vardagsrum av ordinär storlek? (Alltså ca 4x6x2,5 m.) Om man beaktar avstånd för reflektioner endast, är även golv och tak jämnställda med väggar ur "högtalarens synvinkel".
Då vi har två öron likt de flesta däggdjur är vi känsligare för ljud i horisontalplanet. Reflexer från golv och tak har lägre påverkan på det upplevda ljudet än reflexer från väggarna.
Med högtalarplacering i hörn eller utmed vägg minskar direktljudets andel och det relativa inflytandet av golv och takreflexer ökar.
Så mitt förslag till test av riktigt bra ljud fungerar i praktiken.
JM
Svante skrev:JM skrev:Ledstjärnan i psykoakustiken i vanliga rum är gles skog. Evolutionärt verkar vi ha kvar hörandet från tiden i och invid träden.
De meningarna skulle jag gärna vilja ha utvecklade.
Adhoc skrev:JM skrev:Då vi har två öron likt de flesta däggdjur...
JM
Tack för upplysningen om att människan, likt de flesta däggdjur, har två öron.
...
AndersHa skrev: I mitt fall skulle jag kunna påverka tidiga (och första) reflektioner - inom säg 15ms efter direktljudet. Många säger att man ska försöka hålla dessa minst 15dB under direktljudet för att inte påverka ljudbilden negativt ...
Reflektionerna analyseras med ETC (Energy Time Curve). Ett problem är att ETC inte innehåller någon spektral information, vilket kan försvåra akustikbehandlingen.
Ett annat problem är att man bara vet när i tid en viss energi når miken - inte från vilket eller vilka håll den summeras ifrån. Finns det kompletterade eller andra bättre mätmetoder?
paa skrev:Adhoc skrev:JM skrev:Då vi har två öron likt de flesta däggdjur...
JM
Tack för upplysningen om att människan, likt de flesta däggdjur, har två öron.
...
Nu blir man ju väldigt nyfiken på vilka däggdjur som inte har två öron, och hur många dom har i så fall?
petersteindl skrev:paa skrev:Adhoc skrev:Tack för upplysningen om att människan, likt de flesta däggdjur, har två öron.
...
Nu blir man ju väldigt nyfiken på vilka däggdjur som inte har två öron, och hur många dom har i så fall?
13 kanske, eller? Vi måste få fram en allmänt vedertagen quote på detta. Hur skall vi annars kunna veta?
petersteindl skrev:AndersHa skrev: I mitt fall skulle jag kunna påverka tidiga (och första) reflektioner - inom säg 15ms efter direktljudet. Många säger att man ska försöka hålla dessa minst 15dB under direktljudet för att inte påverka ljudbilden negativt ...
Reflektionerna analyseras med ETC (Energy Time Curve). Ett problem är att ETC inte innehåller någon spektral information, vilket kan försvåra akustikbehandlingen.
Ett annat problem är att man bara vet när i tid en viss energi når miken - inte från vilket eller vilka håll den summeras ifrån. Finns det kompletterade eller andra bättre mätmetoder?
Jag tar med dessa meningar. Tidiga reflexer är per definition den första reflexen från respektive begränsningsyta. 15 ms tidsskillnaden motsvarar en skillnad i sträcka på 5,1 meter. Med exempelvis 4 meters lyssningsavstånd från respektive högtalare så skall i så fall den första reflexen tillryggalägga 9,1 meter. Det betyder att den första speglingen i begränsningsyta skall vara en högtalare som är 9,1 m från lyssnaren. Får en känsla av att det handlar om ett stort rum.
På den sista frågeställningen måste man inkludera en rimlighetsbedömning över vilken begränsningsyta som kan vara aktuell att ge upphov till givet mätresultat.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:AndersHa skrev: I mitt fall skulle jag kunna påverka tidiga (och första) reflektioner - inom säg 15ms efter direktljudet. Många säger att man ska försöka hålla dessa minst 15dB under direktljudet för att inte påverka ljudbilden negativt ...
Jag tar med dessa meningar. Tidiga reflexer är per definition den första reflexen från respektive begränsningsyta. 15 ms tidsskillnaden motsvarar en skillnad i sträcka på 5,1 meter. Med exempelvis 4 meters lyssningsavstånd från respektive högtalare så skall i så fall den första reflexen tillryggalägga 9,1 meter. Det betyder att den första speglingen i begränsningsyta skall vara en högtalare som är 9,1 m från lyssnaren. Får en känsla av att det handlar om ett stort rum.
På den sista frågeställningen måste man inkludera en rimlighetsbedömning över vilken begränsningsyta som kan vara aktuell att ge upphov till givet mätresultat.
Mvh
Peter
hcl skrev:petersteindl skrev:AndersHa skrev: I mitt fall skulle jag kunna påverka tidiga (och första) reflektioner - inom säg 15ms efter direktljudet. Många säger att man ska försöka hålla dessa minst 15dB under direktljudet för att inte påverka ljudbilden negativt ...
Mvh
Peter
Enligt min erfarenhet har bakväggen ALLTID en fundamental påverkan på ljudåtergivningen (i vanliga, läs rimligt stora rum) och nästan undantagslöst oberoende av vilken akustikbehandling som applicerats. Akustikbehandling brukar dessutom sällan göra t.ex. placeringen av högtalarna lättare, mest annorlunda. Dålig akustikbehandling gör oftast allt sämre, på alla sätt. I ett trivsamt rum burkar det dock alltid gå att få en anläggning att låta bra. Ofta brukar någon millimeter närmare eller längre från väggen kunna skönjas som en skillnad och påfallande ofta på ett upplevelsemässigt viktigt sätt.
dannybrascoe skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Nu blir man ju väldigt nyfiken på vilka däggdjur som inte har två öron, och hur många dom har i så fall?
13 kanske, eller? Vi måste få fram en allmänt vedertagen quote på detta. Hur skall vi annars kunna veta?
Nån som räknar ytteröra, mellanöra och inneröra?
petersteindl skrev:Det är två skilda saker som jag tycker man bör hålla isär. Ibland blir det så att diffusitet försämrar lokalisering men förbättrar klang. Ibland kan båda egenskaperna samtidigt förbättras d v s bli mer naturligt om det är naturlighet man eftersträvar.
Med vänlig hälsning
Peter
ChristianAndersson skrev:dannybrascoe skrev:petersteindl skrev:
13 kanske, eller? Vi måste få fram en allmänt vedertagen quote på detta. Hur skall vi annars kunna veta?Nån som räknar ytteröra, mellanöra och inneröra?
De flesta däggdjur kan röra på ytteröronen![]()
http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Horsel.html
JM skrev:petersteindl skrev:Det är två skilda saker som jag tycker man bör hålla isär. Ibland blir det så att diffusitet försämrar lokalisering men förbättrar klang. Ibland kan båda egenskaperna samtidigt förbättras d v s bli mer naturligt om det är naturlighet man eftersträvar.
Med vänlig hälsning
Peter
Tacksam för källa.
JM
rajapruk skrev:"Bakväggen" - är det väggen bakom högtalarna eller väggen bakom lyssnaren ni menar?
rajapruk skrev:"Bakväggen" - är det väggen bakom högtalarna eller väggen bakom lyssnaren ni menar?
petersteindl skrev:rajapruk skrev:"Bakväggen" - är det väggen bakom högtalarna eller väggen bakom lyssnaren ni menar?
Bra fråga. Jag menar i detta fall den vägg bakom högtalarna. Jag vill helst kalla väggen framför lyssnaren för ljudfondvägg. Då är det kanske lättare att förstå.
Med vänlig hälsning
Peter
hcl skrev:petersteindl skrev:rajapruk skrev:"Bakväggen" - är det väggen bakom högtalarna eller väggen bakom lyssnaren ni menar?
Bra fråga. Jag menar i detta fall den vägg bakom högtalarna. Jag vill helst kalla väggen framför lyssnaren för ljudfondvägg. Då är det kanske lättare att förstå.
Med vänlig hälsning
Peter
Ja, det är nog egentligen en bra benämning. Frågan om så många är med på den trots sin förtjänstfullt tjusiga benämning?
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 31 gäster