Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Bertil Hellsten på Elektronikvärlden sa en gång att den perfekta högtalaren inte finns och jag håller med.
Det finns inte en enda högtalare som låter exakt som verkligheten.
Men om man kan förlika sig med ljudet man har utan att sitta och undra hur det egentligen låter utan bara vicka på tårna och trivas, då är man hemma.
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle tvärtom säga att en högtalare mäter alltid som verkligheten, men att människor ofta tolkar mätningarna felaktigt så att upplevelsen inte stämmer med förväntningarna är en annan sak.
Säger mätningen att basnivån har minskat med dina öron säger att den har ökat så är det knappast dina öron som stämmer med verkligheten. Tror man det så har man hybris. Alternativt söndrig mätutrustning.
SuperA skrev:Ponera att en ljudprodukt "förbättras" med ett tillbehör, vilket gör att du upplever ljudet som bättre varje gång det provas, men det mäter lika inom rimliga mått före och efter "förbättring". Litar du då på dina öron eller mätningen? Kan du medge för dig själv att det låter bättre/annorlunda?
Hoppas ni förstår frågan utan att peta i ordval osv.
SuperA skrev:Ponera att en ljudprodukt "förbättras" med ett tillbehör, vilket gör att du upplever ljudet som bättre varje gång det provas, men det mäter lika inom rimliga mått före och efter "förbättring". Litar du då på dina öron eller mätningen? Kan du medge för dig själv att det låter bättre/annorlunda?
Svante skrev:SuperA skrev:Ponera att en ljudprodukt "förbättras" med ett tillbehör, vilket gör att du upplever ljudet som bättre varje gång det provas, men det mäter lika inom rimliga mått före och efter "förbättring". Litar du då på dina öron eller mätningen? Kan du medge för dig själv att det låter bättre/annorlunda?
Förutsatt att mätningen är vettig skulle jag ifrågasätta min hörsel. Detta ifrågasättande görs bäst med ett blindtest. Om jag detekterar skillnaden i ett blindtest med statistiken på plats antar jag att jag i stället har mätt fel saker eller tolkat resultaten fel.
PerStromgren skrev:Jag förstår.
Jag litar mer på instrumenten än mina öron, som ofta lurar mig. Troligen får du svårt att hitta ett exempel där du kan höra en skillnad (i blindtest) men inte mäta någon.
sprudel skrev:Svante skrev:SuperA skrev:Ponera att en ljudprodukt "förbättras" med ett tillbehör, vilket gör att du upplever ljudet som bättre varje gång det provas, men det mäter lika inom rimliga mått före och efter "förbättring". Litar du då på dina öron eller mätningen? Kan du medge för dig själv att det låter bättre/annorlunda?
Förutsatt att mätningen är vettig skulle jag ifrågasätta min hörsel. Detta ifrågasättande görs bäst med ett blindtest. Om jag detekterar skillnaden i ett blindtest med statistiken på plats antar jag att jag i stället har mätt fel saker eller tolkat resultaten fel.
En fundering, blindtestar du ofta i din hem-anläggning?
Bill50x skrev:de är ju trots allt det vi lyssnar med när vi avnjuter musik!
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Jag förstår.
Jag litar mer på instrumenten än mina öron, som ofta lurar mig. Troligen får du svårt att hitta ett exempel där du kan höra en skillnad (i blindtest) men inte mäta någon.
Det beror ju förstås på vad man mäter och hur man analyserar resultaten. Att mäta frekvensgången med en riktad mikrofon vid lyssningsplatsen säger ju i princip ingenting om hur det låter, speciellt inte som den uppmätta kurvan kan se helt annorlunda ut om man flyttar mätmikrofonen en decimeter i sidled.
Tolkningen/analysen av uppmätta värden (oavsett vad det handlar om) är mycket viktig för att kunna dra några som helst slutsatser. I det avseendet är öronen/hjärnan mycket bättre, de är ju trots allt det vi lyssnar med när vi avnjuter musik!
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:de är ju trots allt det vi lyssnar med när vi avnjuter musik!
På något sätt tycker jag att den passar i floskeltråden.
PerStromgren skrev:Om man lyckas höra en skillnad blint, så brukar det kunna gå fint att också mäta en skillnad. Men det kanske är det du menar också?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster