Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Det finns inga hörbara skillnader mellan fungerande dac-ar... kanske...
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/314762-dac-blind-test-audible-difference-whatsoever.html
Johan_Lindroos skrev:Nivåkalibrera först, och uttala dig sedan.
FBK skrev:hifikg skrev:Det finns inga hörbara skillnader mellan fungerande dac-ar... kanske...
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/314762-dac-blind-test-audible-difference-whatsoever.html
Hör man inte skillnad mellan de flesta olika dacar i olika prisklasser så har man problem med hörseln, punkt!
sprudel skrev:Leker lite med olika ljudförmedlare sedan jag börjat prova datorbaserad uppspelning via Foobar igen för att kunna driva Chord 2 Qute via usb istället för coaxialt från Oppon.
Chorden presterar bättre via usb än alternativet att få signalen från Oppo via coax. Spotify körs via toslink från Airport Express än så länge. Letar efter en bra lösning att köra via foobar och wasapi där också.
LTS brukar väl testa via toslink eller provar man annan drivning också som usb och jämför?
FBK skrev:hifikg skrev:Det finns inga hörbara skillnader mellan fungerande dac-ar... kanske...
Hör man inte skillnad mellan de flesta olika dacar i olika prisklasser så har man problem med hörseln, punkt!
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Det finns inga hörbara skillnader mellan fungerande dac-ar... kanske...
Jag övertygade mig själv om att jag hörde stoooor skillnad på den lilla DAC´en från Bric (tror jag den hette) och den jag sedemera köpte. Osäkert om det verkligen var skillnad eller om jag bara trodde det. Äsch jag skojar, klart det var en ENORM skillnad. Det måste det ju vara. Annars är jag helt tappad som betalade tolvtusen mer för samma sak. Och det är jag inte. Väl?
Nåja, byta lär jag nog inte göra, så utslaget över tid blir det ingen dyrköpt erfarenhet. Kunde ha varit en tiopotens värre...
Tangband skrev:Man ska väl inte underskatta feelgood-känslan av dyrare grejor.
Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Tell skrev:Tangband skrev:Man ska väl inte underskatta feelgood-känslan av dyrare grejor.
Tvärt om? Man ska inte underskatta feelgood-känslan av att köpa nåt billigt som är lika bra som nåt asdyrt. Det är så dumt att slösa mer pengar än vad som behövs
Tangband skrev:Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Att gilla ett svagt färgat ljud är inget att skämmas för väl ?
Tangband skrev:Tell skrev:Tangband skrev:Man ska väl inte underskatta feelgood-känslan av dyrare grejor.
Tvärt om? Man ska inte underskatta feelgood-känslan av att köpa nåt billigt som är lika bra som nåt asdyrt. Det är så dumt att slösa mer pengar än vad som behövs
Jo, fast om man vill betala 100000:- för en dac som färgar ljudet mer än en dac för 10000:- som färgar mindre så är det väl upp till var och en. Hifi som hobby kan ju även handla om utseende på apparater, och inom highend- status.
I ett strikt hifiperspektiv är det naturligtvis viktigast vilken apparat som återger ljudet som det var inspelat, - tycker jag. Andra kan tycka annorlunda.
Tangband skrev:Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Rydberg skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Harryup skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Har hittills inte stöt på någon ofärgad återgivning i hemmiljö.
Tangband skrev:Rydberg skrev:Tangband skrev:
Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Oj då !
Om båda omvandlarna låtit likadant hade väl ingen av dacarna försämrat ljudet? Nu påstår du att de låter lite olika och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS så måste slutsatsen dras att du gillar färgningen i din Bryston. Det är väl inget fel i det ?
Oj då !
Rydberg skrev:Jag har både en Bryston BDA-2 och en Benchmark DAC-1, de låter annorlunda och jag föredrar den förstnämnda. Jag är nästan bjöd att hålla med FBK
Rydberg skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Du utgår från att LTS testmetodik är "perfekt", med det antagandet är din slutsats logisk men jag är rätt övertygad om att Benchmark DAC-1 färgar. Den lite hårda topp som DAC-1 har, har det skrivits ganska mycket om överallt på nätet och som verkar vara bortblåst på de senare DAC-2 och DAC-3. Med utgångspunkt från ditt antagande förefaller DAC2 och DAC3 vara sämre produkter.
Rydberg skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Du utgår från att LTS testmetodik är "perfekt", med det antagandet är din slutsats logisk men jag är rätt övertygad om att Benchmark DAC-1 färgar. Den lite hårda topp som DAC-1 har, har det skrivits ganska mycket om överallt på nätet och som verkar vara bortblåst på de senare DAC-2 och DAC-3. Med utgångspunkt från ditt antagande förefaller DAC2 och DAC3 vara sämre produkter.
Morello skrev:Tangband skrev:Rydberg skrev:Vad menar du? Personligen har jag ansträngt mig att hitta produkter som färgar så lite som möjligt.
Oj då !
Om hypotesen är att enheten färgar och man inte kan fastslå det, så har man inte visat att apparaten inte färgar, dvs Rydberg kan mycket väl ha hittat en burk som färgar mindre.
Bagaget skrev:För att jag nyss letade information om Benchmark DAC1...
viewtopic.php?f=4&t=59893
(Betyder det att yamaha wxc50 är en ”bättre” DAC än Benchmark? )
Bagaget skrev:För att jag nyss letade information om Benchmark DAC1...
viewtopic.php?f=4&t=59893
(Betyder det att yamaha wxc50 är en ”bättre” DAC än Benchmark? )
Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Tangband skrev:
Oj då !
Stopp stopp, jag backar bandet lite. Tangbands utsaga är helt felaktig.D.v.s. detta: "...och då vi bevisligen vet att Benchmark dac 1 testats utan detektering av LTS...". Tangband, snälla, varifrån har du fått detta om bakfoten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster