Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så har IÖ besvarat din fråga Rickard i sista inlägget innan den andra tråden blev låst.
Alltså: Det är skillnad mellan vad tillverkaren redovisar och hur det förhåller sig i verkligheten. I Denons fall så skall verkligheten klart överträffa Denons specar.
Har du inte sett inlägget?
D
Pinnick skrev:korka upp en kall en vetja.. !
8 ohms, 20Hz-20kHz, 0,05%
Front L/R
Center
Surround L/R
Surround Back L/R
90 W + 90 W
90 W
90 W + 90 W
90 W + 90 W
rhenrics skrev:IngOehmans definition av en högklassig linjeförstärkare för hifibruk:
90 watts per channel (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, <.08%THD) • 125 watts per channel (6 ohms, 1 kHz, <.7%THD)
pingvinlakrits skrev:Som svar på din fråga så tycker jag att svaret är ja. Tveklöst.
Har inga specar/mätningar att backa upp det med utan min enda referens är den byteskarusell jag tagit mig ur och som sett en hel del förstärkare passera revy: Roksan Caspian MkII, SAT Amplifix, Electrocompaniet ECI-3 och ECI-4, diverse Rotlar, och näst sist en Primare I30. (lite Hetsporre-klass inte sant?). De flesta av dessa uppräknade förstärkare klassas ju som fina integrerade och har lovordats i fackpress och av konsumenter.
De har alla haft sina förtjänster och hos mig använts i samma rum, med samma kringutrustning; Pioneer 668 och piP.
Principen vid byte har varit enkel: "vinnaren" står kvar. Ingen var direkt dålig - de flesta var riktigt bra men med kanske något litet som saknades rent subjektivt ljudmässigt - i mitt tycke - därav byteskarusellen. För inte så länge sedan köpte jag Primare I30, en riktigt snygg och välljudande pjäs med bra kraft, i mina öron nära mitt "ljudideal" (tillsammans med övriga komponenter då). Satt där och var trött på att byta och upplevde att jag satt med bra ljud och kände mig relativt nöjd. Inget som stack ut som jag irriterade mig på utan det lät riktigt bra.
Jag fick dock tips via PM av en forumare som hade haft Primare A30 (och samma högtalare) och "bytt ner sig" till Denon 1905/2105 och inte upplevt att ljudet varit sämre, utan likvärdigt. Brydd av detta lånade jag hem en 2105 av en bekant (nyköpt) och hoppades egentligen att fulklumpen INTE skulle låta lika bra. Efter en halv veckas lyssnande så kunde vi inte skilja dem åt i ljudkaraktär med säkerhet och om vi inbillade oss något så var det att Denon upplevdes som något renare i övre registret.
Lite snopen var jag faktiskt men inte mer ärlig mot mig själv att jag sålde av Primaren till förmån för en Denon 2105:a och pengarna som blev över gick till en Indienresa (biljetter för TVÅ personer tur och retur...)
Primaren var skitsnygg och välljudande men INTE värd tre ggr så mycket i pris. 2105:an är ju packad med annat användbart (och inte användbart) och man får dessutom en klart godkänd radiodel inbakad.
Sett ur detta perspektivet måste jag tycka att Denon 2105 för 4398kr idag (jag gav 5398kr) ÄR fantastiskt prisvärd. Den har i mina öron spelat ut eller spelat jämt med alla de ovan nämnda förstärkarna så om jag inte skulle tycka den var hyfsad så skulle jag behöva såga alla dessa förstärkare än hårdare -men det vill jag ju eller kan jag ju inte. De är alls inte dåliga men jag tycker Denon presterar bättre. Och ska man se till prisvärdhet så är den ju grymt mycket prisvärdare!
Tror jag haft den ett halvår snart och jag sitter fortfarande mycket nöjd och har piffat till rummet lite rent akustiskt efteråt och sitter och suktar efter större högtalare för nästa lägenhet men kan egentligen inte säga att jag saknar något - och då har jag självklart hört bättre ljud och system hemma hos andra entusiaster men hemma hos mig låter det fanimej BRA. Jag har dessutom lyssnat på en 800 000kr anläggning som ljudtrycksmässigt och komponents-WOW-faktors-mässigt sopade mattan med min men ljudmässigt tyckte jag den låg strax UNDER min - det var en udda känsla att komma hem efter den lyssningen och känna; fan det var ju inte så pjåkigt det här det heller...
Apropå Tact så var jag grymt sugen på en SDAI2175 men lyckades inte få till ett hemlån av en - vid provlyssning hos hifiklubben var det väldigt svårt att uppskatta om det fanns någon potential hos den - rummet var kass och högtalarna (rätt dyra B&W) presterade så långt under mina att jag inte kunde bedöma förstärkaren alls. På mässan höll Tact till i ett litet skitrum med för mig okända högtalare men då lät det som den hade viss potential. Skulle vara ruskigt kul att lyssna på en digital/semidigital förstärkare hemma hos någon för att höra hur bra/illa det står till med tekniken.
Martin skrev:Rhenrics det som du har (felaktigt) klippt ut är inte en redovisning av en distorsionsmätning. Om man citerar korrekt, utan att klippa bort vissa utvalda delar, så ser man att det är effekt det handlar om.90 watts per channel (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, <.08%THD) • 125 watts per channel (6 ohms, 1 kHz, <.7%THD)
Så vitt jag kan se så står det inget om hur låg distorsion förstärkaren har förutom vid just den angivna effekten, det skulle ju lika gärna kunna vara vid 1%. Det kan ju tex vara så att förstärkarenvid 80 W har 0.008% dist, det vet vi inget om utifrån de tekniska data vi har.
Här är databladet så att alla ser och slipper leta fram det själva:
http://www.usa.denon.com/catalog/pdfs/A ... nalLit.pdf
Vill minnas att du har försökt med liknande "knep" förut. Lär dig citera och kom in i matchen!
pingvinlakrits skrev:Hej RHenrics.
Som svar på din fråga så tycker jag att svaret är ja. Tveklöst.
Har inga specar/mätningar att backa upp det med utan min enda referens är den byteskarusell jag tagit mig ur och som sett en hel del förstärkare passera revy: Roksan Caspian MkII, SAT Amplifix, Electrocompaniet ECI-3 och ECI-4, diverse Rotlar, och näst sist en Primare I30. (lite Hetsporre-klass inte sant?). De flesta av dessa uppräknade förstärkare klassas ju som fina integrerade och har lovordats i fackpress och av konsumenter.
De har alla haft sina förtjänster och hos mig använts i samma rum, med samma kringutrustning; Pioneer 668 och piP.
Principen vid byte har varit enkel: "vinnaren" står kvar. Ingen var direkt dålig - de flesta var riktigt bra men med kanske något litet som saknades rent subjektivt ljudmässigt - i mitt tycke - därav byteskarusellen. För inte så länge sedan köpte jag Primare I30, en riktigt snygg och välljudande pjäs med bra kraft, i mina öron nära mitt "ljudideal" (tillsammans med övriga komponenter då). Satt där och var trött på att byta och upplevde att jag satt med bra ljud och kände mig relativt nöjd. Inget som stack ut som jag irriterade mig på utan det lät riktigt bra.
Jag fick dock tips via PM av en forumare som hade haft Primare A30 (och samma högtalare) och "bytt ner sig" till Denon 1905/2105 och inte upplevt att ljudet varit sämre, utan likvärdigt. Brydd av detta lånade jag hem en 2105 av en bekant (nyköpt) och hoppades egentligen att fulklumpen INTE skulle låta lika bra. Efter en halv veckas lyssnande så kunde vi inte skilja dem åt i ljudkaraktär med säkerhet och om vi inbillade oss något så var det att Denon upplevdes som något renare i övre registret.
Lite snopen var jag faktiskt men inte mer ärlig mot mig själv att jag sålde av Primaren till förmån för en Denon 2105:a och pengarna som blev över gick till en Indienresa (biljetter för TVÅ personer tur och retur...)
Primaren var skitsnygg och välljudande men INTE värd tre ggr så mycket i pris. 2105:an är ju packad med annat användbart (och inte användbart) och man får dessutom en klart godkänd radiodel inbakad.
Sett ur detta perspektivet måste jag tycka att Denon 2105 för 4398kr idag (jag gav 5398kr) ÄR fantastiskt prisvärd. Den har i mina öron spelat ut eller spelat jämt med alla de ovan nämnda förstärkarna så om jag inte skulle tycka den var hyfsad så skulle jag behöva såga alla dessa förstärkare än hårdare -men det vill jag ju eller kan jag ju inte.
De är alls inte dåliga men jag tycker Denon presterar bättre. Och ska man se till prisvärdhet så är den ju grymt mycket prisvärdare!
Tror jag haft den ett halvår snart och jag sitter fortfarande mycket nöjd och har piffat till rummet lite rent akustiskt efteråt och sitter och suktar efter större högtalare för nästa lägenhet men kan egentligen inte säga att jag saknar något - och då har jag självklart hört bättre ljud och system hemma hos andra entusiaster men hemma hos mig låter det fanimej BRA. Jag har dessutom lyssnat på en 800 000kr anläggning som ljudtrycksmässigt och komponents-WOW-faktors-mässigt sopade mattan med min men ljudmässigt tyckte jag den låg strax UNDER min - det var en udda känsla att komma hem efter den lyssningen och känna; fan det var ju inte så pjåkigt det här det heller...
Apropå Tact så var jag grymt sugen på en SDAI2175 men lyckades inte få till ett hemlån av en - vid provlyssning hos hifiklubben var det väldigt svårt att uppskatta om det fanns någon potential hos den - rummet var kass och högtalarna (rätt dyra B&W) presterade så långt under mina att jag inte kunde bedöma förstärkaren alls. På mässan höll Tact till i ett litet skitrum med för mig okända högtalare men då lät det som den hade viss potential. Skulle vara ruskigt kul att lyssna på en digital/semidigital förstärkare hemma hos någon för att höra hur bra/illa det står till med tekniken.
dawen skrev:rhenrics: Så om en förstärkare kan leverera 10000W med 0.0001% distorsion, och distar 0.1% vid max effektuttag som är 10010W, då är det fortfarande en dålig förstärkare?
rhenrics skrev:dawen skrev:rhenrics: Så om en förstärkare kan leverera 10000W med 0.0001% distorsion, och distar 0.1% vid max effektuttag som är 10010W, då är det fortfarande en dålig förstärkare?
Max effektuttag brukar väl anges där förstärkaren fortfarande är förhållandvis linjär, och inte där den klipper?
rhenrics skrev:Det är ingen trosfråga från min sida att blint lita på tillverkares angivna specer. Jag har aldrig någonsin påstått att jag blint skulle lita på en tillverkares spec. Det är rent förtal från Öhmans sida.
rhenrics skrev:Däremot måste man på något sätt få lov att kunna utgå ifrån en tillverkares spec och sedan göra en egen rimlighetsbedömning.
rhenrics skrev:Detta är vad jag gjort i t ex fallet TacT m2150 i den tidigare tråden. Jag har lyssnat på den och jag kan inte utifrån den subjektiva lyssningen säga att specen sannolikt inte är sann. Däremot tycker jag det verkar rimligt att den är sann. Inte utifrån en trosövertygelse såsom Öhman påstår utan utifrån att jag själv lyssnat på den.
rhenrics skrev:Att påstå att tekniken ligger i sin linda och ännu enbart är användbar i lågfrekvensområdet är rent dravel. Då har man uppenbarligen inte lyssnat på (eller läst specen för) Tacts heldigitala förstärkare.
rhenrics skrev:För att gå vidare krävs det sedan självklart att man gör oberoende mätningar. Öhman påstår att han gjort just det i fallet TacT M2150.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 41 gäster