Är Denon AVR 2105 en högklassig hififörmedlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Är Denon AVR 2105 en högklassig hififörmedlare?

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 18:44

IngOehmans definition av en högklassig linjeförstärkare för hifibruk:

# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),

# Tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast.

# Dämpfaktor >80 inom hela audioområdet,

# Snyggt kantvågssvar vid 20 Hz (utan lutning tack) såväl som vid 20 kHz, då alltså utan ringningar och med rimligt antal övertoner bevarade (säg upp till 5:e i varje fall, gärna 10:e).

# Störavstånd bättre än 110 dB.

Rehnrics skrev:

Denon AVR-2105:

#S/N = 100 dB (antar att det är det du menar med störavstånd)

#8 ohms, 20 Hz-20 kHz, <.08%THD; 6 ohms, 1 kHz, <.7%THD

www.usa.denon.com.

Kan man av detta alltså dra slutsatsen att 2105:an inte duger för tillämpningar såsom högklassigt hifibruk, på samma sätt som slutsatsen att digitala förstärkare som inte lever upp till dessa krav inte duger för sådan tillämpning?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 18:46

rhenrics: För högklassigt hifhibruk duger den säkert inte som förstärkare, men avlastar man den och använder exempelvis Nad 208 som förstärkare till sina fronthögtalare så är det säkert superjuste! :)

Jag tycker att den här frågan känns lite...igen? :roll: :)
Common sense is not that common.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-06-24 19:18

Om jag inte är helt ute och cyklar så har IÖ besvarat din fråga Rickard i sista inlägget innan den andra tråden blev låst.
Alltså: Det är skillnad mellan vad tillverkaren redovisar och hur det förhåller sig i verkligheten. I Denons fall så skall verkligheten klart överträffa Denons specar.
Har du inte sett inlägget?
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 20:57

dimitri skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så har IÖ besvarat din fråga Rickard i sista inlägget innan den andra tråden blev låst.
Alltså: Det är skillnad mellan vad tillverkaren redovisar och hur det förhåller sig i verkligheten. I Denons fall så skall verkligheten klart överträffa Denons specar.
Har du inte sett inlägget?
D

Ja det stämmer, det där svaret har jag helt missat. Sist jag kollade hade Naqref stängt tråden och det var direkt efter mitt sista inlägg där. Uppenbarligen hann Öhman få med ett svar på något sätt.

För att kommentera det i den andra tråden givna svaret:
Det är ingen trosfråga från min sida att blint lita på tillverkares angivna specer. Jag har aldrig någonsin påstått att jag blint skulle lita på en tillverkares spec. Det är rent förtal från Öhmans sida. Däremot måste man på något sätt få lov att kunna utgå ifrån en tillverkares spec och sedan göra en egen rimlighetsbedömning. Detta är vad jag gjort i t ex fallet TacT m2150 i den tidigare tråden. Jag har lyssnat på den och jag kan inte utifrån den subjektiva lyssningen säga att specen sannolikt inte är sann. Däremot tycker jag det verkar rimligt att den är sann. Inte utifrån en trosövertygelse såsom Öhman påstår utan utifrån att jag själv lyssnat på den. För att gå vidare krävs det sedan självklart att man gör oberoende mätningar. Öhman påstår att han gjort just det i fallet TacT M2150. Han hävdar vidare att den inte mäter tillräckligt bra för att kunna klassas som en högklassig HiFi-fullregisterförmedlare. Han har dock mig veterligen aldrig redovisat några mätningar han gjort på denna förstärkare som styrker vare sig hans egna utsaga eller falsifierar TacTs egna spec. Eftersom jag vidare vet att Öhman själv använder en Denon AVR2105 för hififörmedling är det, tycker jag, för konsekvensens skull rimligt att ifrågasätta om denna förstärkare lever upp till de krav han tidigare uppgivit att han ställer på en högklassig linjeförstärkare. I sitt svar påstår han nu att den tydligen mäter exakt efter skolboken och att den således är kraftigt underspecad av tillverkaren. Uppgiven dist på <0.7 är alltså väsentligt mycket mindre, nämligen <0.01, i runda slängar 7000 % underspecad. Detta låter faktiskt alldeles för extremt för att vara sant. Antingen är de kompletta idioter på Denons mätavdelning eller också är det någon annan som mätt fel. Det finns liksom ingen anledning att underspeca en produkt på ett så groteskt sätt. Jag måste alltså se med viss skepcism på de siffror Öhman presenterat, tills det han kan uppvisa de faktiska mätningar han gjort.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-06-24 21:22

Skillnad mellan 0,01% och 0,7% är 700%.
Det kanske inte tar udden av dina argument, men rätt skall vara rätt.
D
Edit: 70 ggr. Det kanske är 7000% ?
Ursäkta i så fall
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 21:27

dimitri skrev:Skillnad mellan 0,01% och 0,7% är 700%.
Det kanske inte tar udden av dina argument, men rätt skall vara rätt.
D
Edit: 70 ggr. Det kanske är 7000% ?
Ursäkta i så fall

Ursäkten godtas. 7 ggr är 700 %, 70 ggr är 7000 %.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-06-24 21:38

Jösses. 8O

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 22:05

m_persson79 skrev:Jösses. 8O

Är detta ett argument som du vill att jag ska svara på?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-06-24 22:12

Nä, bara ett påpekande.

Kommer i fortsättningen inte att påpeka, har inte energin att följa upp.

Be well.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-24 22:33

70 ggr mer blir 6900% mer.
men ta det lugnt.. tänk på att det nästan är sveriges nationaldag 8)
korka upp en kall en vetja.. !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-24 22:35

Pinnick skrev:korka upp en kall en vetja.. !

Bra tips! Läge för en Sort Guld till! :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-24 22:46

Åbro här 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 23:52

Olvi Doppelbock boys! 8)

Apropå ämnet, det står väldigt lite om Denon 2105 och rätt mycket om dendära guben Öhman.

rhenrics, om du nu mäktar skriva så mycket om Öhman, varför skriver du inte om 2105 också för? Jag är intresserad av att köpa en sån tror jag, bör jag göra det? Jag har möjlighet att använda en Pioneerreceiver, som jag tror är rätt okej, gratis - är det waste of money att köpa sig en Denon 2105? Hur är skillnaden mot dyrare och billigare modeller?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-25 09:46

Just nu rear HiFi Klubben ut 2105 för 4300 sek - det kommer en 2106 efter sommaren, och om man vill läsa papperspecifikationen så kan den ses här:
Denon 2106
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-06-25 11:36

Största fördelen är väl att 2106 konverterar all video till komponent.

Jag köpte en 2105 i torsdags och är supernöjd! :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-06-25 16:42

Denon själva specar 2105ans slutstegs dist till 0.08% om man nu skall vara korrekt

http://www.denon.co.uk/site/datadir/pdf/pi/AVR-2105.pdf

edit: Lustigt.... på ett annat ställe
8 ohms, 20Hz-20kHz, 0,05%
Front L/R
Center
Surround L/R
Surround Back L/R
90 W + 90 W
90 W
90 W + 90 W
90 W + 90 W

från Denons Uk sida http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?main=prod&ver=&MID=3&sub=1&action=detail&Pid=146 klicka på more info...
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-06-25 18:43

Lita inte på någon på hel-gdagar;
ska man välja mellan amerikanska
respektive engelska effektspecar...
tänk då på att USA kör med ~110V!

/Glad Indiansommar efter sommaren

Användarvisningsbild
Morello

Re: Är Denon AVR 2105 en högklassig hififörmedlare?

Inläggav Morello » 2005-06-25 20:20

rhenrics skrev:IngOehmans definition av en högklassig linjeförstärkare för hifibruk:

Menar du möjligtvis linjärförstärkare?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-06-25 21:51

Hej RHenrics.

Som svar på din fråga så tycker jag att svaret är ja. Tveklöst.

Har inga specar/mätningar att backa upp det med utan min enda referens är den byteskarusell jag tagit mig ur och som sett en hel del förstärkare passera revy: Roksan Caspian MkII, SAT Amplifix, Electrocompaniet ECI-3 och ECI-4, diverse Rotlar, och näst sist en Primare I30. (lite Hetsporre-klass inte sant?). De flesta av dessa uppräknade förstärkare klassas ju som fina integrerade och har lovordats i fackpress och av konsumenter.

De har alla haft sina förtjänster och hos mig använts i samma rum, med samma kringutrustning; Pioneer 668 och piP :roll:.

Principen vid byte har varit enkel: "vinnaren" står kvar. Ingen var direkt dålig - de flesta var riktigt bra men med kanske något litet som saknades rent subjektivt ljudmässigt - i mitt tycke - därav byteskarusellen. För inte så länge sedan köpte jag Primare I30, en riktigt snygg och välljudande pjäs med bra kraft, i mina öron nära mitt "ljudideal" (tillsammans med övriga komponenter då). Satt där och var trött på att byta och upplevde att jag satt med bra ljud och kände mig relativt nöjd. Inget som stack ut som jag irriterade mig på utan det lät riktigt bra.

Jag fick dock tips via PM av en forumare som hade haft Primare A30 (och samma högtalare) och "bytt ner sig" till Denon 1905/2105 och inte upplevt att ljudet varit sämre, utan likvärdigt. Brydd av detta lånade jag hem en 2105 av en bekant (nyköpt) och hoppades egentligen att fulklumpen INTE skulle låta lika bra. Efter en halv veckas lyssnande så kunde vi inte skilja dem åt i ljudkaraktär med säkerhet och om vi inbillade oss något så var det att Denon upplevdes som något renare i övre registret.

Lite snopen var jag faktiskt men inte mer ärlig mot mig själv att jag sålde av Primaren till förmån för en Denon 2105:a och pengarna som blev över gick till en Indienresa (biljetter för TVÅ personer tur och retur...)

Primaren var skitsnygg och välljudande men INTE värd tre ggr så mycket i pris. 2105:an är ju packad med annat användbart (och inte användbart) och man får dessutom en klart godkänd radiodel inbakad.

Sett ur detta perspektivet måste jag tycka att Denon 2105 för 4398kr idag (jag gav 5398kr) ÄR fantastiskt prisvärd. Den har i mina öron spelat ut eller spelat jämt med alla de ovan nämnda förstärkarna så om jag inte skulle tycka den var hyfsad så skulle jag behöva såga alla dessa förstärkare än hårdare -men det vill jag ju eller kan jag ju inte.
De är alls inte dåliga men jag tycker Denon presterar bättre. Och ska man se till prisvärdhet så är den ju grymt mycket prisvärdare!

Tror jag haft den ett halvår snart och jag sitter fortfarande mycket nöjd och har piffat till rummet lite rent akustiskt efteråt och sitter och suktar efter större högtalare för nästa lägenhet men kan egentligen inte säga att jag saknar något - och då har jag självklart hört bättre ljud och system hemma hos andra entusiaster men hemma hos mig låter det fanimej BRA :wink:. Jag har dessutom lyssnat på en 800 000kr anläggning som ljudtrycksmässigt och komponents-WOW-faktors-mässigt sopade mattan med min men ljudmässigt tyckte jag den låg strax UNDER min - det var en udda känsla att komma hem efter den lyssningen och känna; fan det var ju inte så pjåkigt det här det heller...

Apropå Tact så var jag grymt sugen på en SDAI2175 men lyckades inte få till ett hemlån av en - vid provlyssning hos hifiklubben var det väldigt svårt att uppskatta om det fanns någon potential hos den - rummet var kass och högtalarna (rätt dyra B&W) presterade så långt under mina att jag inte kunde bedöma förstärkaren alls. På mässan höll Tact till i ett litet skitrum med för mig okända högtalare men då lät det som den hade viss potential. Skulle vara ruskigt kul att lyssna på en digital/semidigital förstärkare hemma hos någon för att höra hur bra/illa det står till med tekniken :wink:.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-06-26 10:21

Rhenrics det som du har (felaktigt) klippt ut är inte en redovisning av en distorsionsmätning. Om man citerar korrekt, utan att klippa bort vissa utvalda delar, så ser man att det är effekt det handlar om.

90 watts per channel (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, <.08%THD) • 125 watts per channel (6 ohms, 1 kHz, <.7%THD)

Så vitt jag kan se så står det inget om hur låg distorsion förstärkaren har förutom vid just den angivna effekten, det skulle ju lika gärna kunna vara vid 1%. Det kan ju tex vara så att förstärkarenvid 80 W har 0.008% dist, det vet vi inget om utifrån de tekniska data vi har.

Här är databladet så att alla ser och slipper leta fram det själva:
http://www.usa.denon.com/catalog/pdfs/A ... nalLit.pdf

Vill minnas att du har försökt med liknande "knep" förut. Lär dig citera och kom in i matchen!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-06-26 11:17

pingvinlakrits skrev:Som svar på din fråga så tycker jag att svaret är ja. Tveklöst.
Har inga specar/mätningar att backa upp det med utan min enda referens är den byteskarusell jag tagit mig ur och som sett en hel del förstärkare passera revy: Roksan Caspian MkII, SAT Amplifix, Electrocompaniet ECI-3 och ECI-4, diverse Rotlar, och näst sist en Primare I30. (lite Hetsporre-klass inte sant?). De flesta av dessa uppräknade förstärkare klassas ju som fina integrerade och har lovordats i fackpress och av konsumenter.
De har alla haft sina förtjänster och hos mig använts i samma rum, med samma kringutrustning; Pioneer 668 och piP :roll:.
Principen vid byte har varit enkel: "vinnaren" står kvar. Ingen var direkt dålig - de flesta var riktigt bra men med kanske något litet som saknades rent subjektivt ljudmässigt - i mitt tycke - därav byteskarusellen. För inte så länge sedan köpte jag Primare I30, en riktigt snygg och välljudande pjäs med bra kraft, i mina öron nära mitt "ljudideal" (tillsammans med övriga komponenter då). Satt där och var trött på att byta och upplevde att jag satt med bra ljud och kände mig relativt nöjd. Inget som stack ut som jag irriterade mig på utan det lät riktigt bra.
Jag fick dock tips via PM av en forumare som hade haft Primare A30 (och samma högtalare) och "bytt ner sig" till Denon 1905/2105 och inte upplevt att ljudet varit sämre, utan likvärdigt. Brydd av detta lånade jag hem en 2105 av en bekant (nyköpt) och hoppades egentligen att fulklumpen INTE skulle låta lika bra. Efter en halv veckas lyssnande så kunde vi inte skilja dem åt i ljudkaraktär med säkerhet och om vi inbillade oss något så var det att Denon upplevdes som något renare i övre registret.
Lite snopen var jag faktiskt men inte mer ärlig mot mig själv att jag sålde av Primaren till förmån för en Denon 2105:a och pengarna som blev över gick till en Indienresa (biljetter för TVÅ personer tur och retur...)
Primaren var skitsnygg och välljudande men INTE värd tre ggr så mycket i pris. 2105:an är ju packad med annat användbart (och inte användbart) och man får dessutom en klart godkänd radiodel inbakad.
Sett ur detta perspektivet måste jag tycka att Denon 2105 för 4398kr idag (jag gav 5398kr) ÄR fantastiskt prisvärd. Den har i mina öron spelat ut eller spelat jämt med alla de ovan nämnda förstärkarna så om jag inte skulle tycka den var hyfsad så skulle jag behöva såga alla dessa förstärkare än hårdare -men det vill jag ju eller kan jag ju inte. De är alls inte dåliga men jag tycker Denon presterar bättre. Och ska man se till prisvärdhet så är den ju grymt mycket prisvärdare!
Tror jag haft den ett halvår snart och jag sitter fortfarande mycket nöjd och har piffat till rummet lite rent akustiskt efteråt och sitter och suktar efter större högtalare för nästa lägenhet men kan egentligen inte säga att jag saknar något - och då har jag självklart hört bättre ljud och system hemma hos andra entusiaster men hemma hos mig låter det fanimej BRA :wink:. Jag har dessutom lyssnat på en 800 000kr anläggning som ljudtrycksmässigt och komponents-WOW-faktors-mässigt sopade mattan med min men ljudmässigt tyckte jag den låg strax UNDER min - det var en udda känsla att komma hem efter den lyssningen och känna; fan det var ju inte så pjåkigt det här det heller...
Apropå Tact så var jag grymt sugen på en SDAI2175 men lyckades inte få till ett hemlån av en - vid provlyssning hos hifiklubben var det väldigt svårt att uppskatta om det fanns någon potential hos den - rummet var kass och högtalarna (rätt dyra B&W) presterade så långt under mina att jag inte kunde bedöma förstärkaren alls. På mässan höll Tact till i ett litet skitrum med för mig okända högtalare men då lät det som den hade viss potential. Skulle vara ruskigt kul att lyssna på en digital/semidigital förstärkare hemma hos någon för att höra hur bra/illa det står till med tekniken :wink:.

Tänk om alla inlägg var så här sakliga och trevliga att läsa! :D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-26 11:35

Martin skrev:Rhenrics det som du har (felaktigt) klippt ut är inte en redovisning av en distorsionsmätning. Om man citerar korrekt, utan att klippa bort vissa utvalda delar, så ser man att det är effekt det handlar om.

90 watts per channel (8 ohms, 20 Hz-20 kHz, <.08%THD) • 125 watts per channel (6 ohms, 1 kHz, <.7%THD)

Så vitt jag kan se så står det inget om hur låg distorsion förstärkaren har förutom vid just den angivna effekten, det skulle ju lika gärna kunna vara vid 1%. Det kan ju tex vara så att förstärkarenvid 80 W har 0.008% dist, det vet vi inget om utifrån de tekniska data vi har.

Här är databladet så att alla ser och slipper leta fram det själva:
http://www.usa.denon.com/catalog/pdfs/A ... nalLit.pdf

Vill minnas att du har försökt med liknande "knep" förut. Lär dig citera och kom in i matchen!

Det är nog ingen tvekan om att det är en distmätning och att det är så man brukar mäta och redovisa dist, vid max effektuttag, annars blir ju siffran helt poänglös. Hur menar du att man brukar redovisa dist? 8O Jag såg för övrigt inte relevansen av att redovisa apparatens maxeffektuttag utan enbart disten vid densamma eftersom det var den som diskuterades, därav att jag citerade som jag gjorde.

Vet inte vad du minns men jag har ingen minnesbild av att ha använt några "knep" förut. Däremot är det ju ett knep av dig att påstå det utan att redovisa vad du menar, inte sant ? 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-26 11:44

pingvinlakrits skrev:Hej RHenrics.

Som svar på din fråga så tycker jag att svaret är ja. Tveklöst.

Sett ur detta perspektivet måste jag tycka att Denon 2105 för 4398kr idag (jag gav 5398kr) ÄR fantastiskt prisvärd. Den har i mina öron spelat ut eller spelat jämt med alla de ovan nämnda förstärkarna så om jag inte skulle tycka den var hyfsad så skulle jag behöva såga alla dessa förstärkare än hårdare -men det vill jag ju eller kan jag ju inte.
De är alls inte dåliga men jag tycker Denon presterar bättre. Och ska man se till prisvärdhet så är den ju grymt mycket prisvärdare!

Tack för ett trevligt och intressant svar! Jag antar dock att du menade att svara nej på min fråga :wink:

Visst är det så att apparater som inte mäter efter en förbestämd mall mycket väl kan låta subjektivt bra! T ex tycker ju jag att TacTs digitala förstärkare 2150 låter otroligt bra, trots att vissa hävdar att den mäter dåligt (har ännu inte sett några bevis för det ska tilläggas). Min poäng är att även om det skulle visa sig i ett test att den mäter dåligt så tycker jag ju fortfarande den låter bra! Det var nog lite min tanke med denna tråds frågeställning: att det är inkonsekvent att såga en förstärkare som man fått för sig inte mäter bra, samtidigt som man är nöjd med en annan som man tror mäter bra men som kanske inte mäter bra som man trodde från början. Orättvist mot den förstärkare man då sågar. Tycker jag alltså.

Edit: sorry, nu såg jag att du svarade ja på min rubrikfråga och inte på frågan i själva brödtexten. Klantigt formulerat av mig.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-26 13:09

rhenrics: Så om en förstärkare kan leverera 10000W med 0.0001% distorsion, och distar 0.1% vid max effektuttag som är 10010W, då är det fortfarande en dålig förstärkare? :?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-26 17:00

dawen skrev:rhenrics: Så om en förstärkare kan leverera 10000W med 0.0001% distorsion, och distar 0.1% vid max effektuttag som är 10010W, då är det fortfarande en dålig förstärkare? :?

Max effektuttag brukar väl anges där förstärkaren fortfarande är förhållandvis linjär, och inte där den klipper?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-26 17:08

rhenrics skrev:
dawen skrev:rhenrics: Så om en förstärkare kan leverera 10000W med 0.0001% distorsion, och distar 0.1% vid max effektuttag som är 10010W, då är det fortfarande en dålig förstärkare? :?

Max effektuttag brukar väl anges där förstärkaren fortfarande är förhållandvis linjär, och inte där den klipper?

Maximal effekt brukar anges tillsammans med en impedans och en THD-nivå. Jag tycker det är bra om man anger dels effekt vid klipp (runt 1%-3% THD), dels effekt vid maximalt 0.01%.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-06-26 18:25

rhenrics: svaret var som sagt Ja. :wink:

Svaret drunknade kanske i det långa inlägget som följde :oops: .
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-27 01:47

Redovisning av max effekt och redovisning av distorsion brukar vara två skilda saker. Båda inbegriper både en distorsions- och en effektsiffra, så det är inte så lätt att skilja dem om man inte är kunnig i ämnet.

När man redovisar distorsion brukar man välja en effektnivå som ligger tillräckligt mycket under den nivå där distorsionen börjar stiga signifikant i närheten av klippningen - annars redovisar man ju bara den distorsionsnivå man valt som tröskelvärde, vilket ju är rätt meningslöst. Väljer man 1% så blir det 1%. Man väljer därför en effektnivå signifikant under klippnivå (10-80% av full uteffekt är rimligt) och mäter distorsionen vid denna effektnivå. Man bör inte mäta bara vid 1 kHz, eftersom distorsionen i regel blir sämre vid höga frekvenser. Vill man mäta vid så hög frekvens att även första övertonen faller utanför hörbara området väljer man 10 kHz. Det är även lämlpigt att mäta där om man använder ett ljudkort med Fs om 96 kHz och en dator som mätinstrument, eftersom en högre mätfrekvens inte kommer att ge registrerbara övertoner.

När man redovisar effekt däremot, så väljer man en signifikant högre distorsionsnivå än den som förstärkaren kan prestera vid något lägre nvåer, för att säkerställa att det är klippning, det vill säga utnyttjningsbar maxeffekt, som man ser.

I kvalificerade sammanhang så väljer man ofta runt en distorsion runt 1% för att specificera maxeffekt, medan man i bil-sammanhang inte sällan väljer 10%! Sistnämnda är en på tok för hög nivå om man sysslan man seriösa förstärkare med låg distorsion, men mäter man högdistordernade förstärkare kan det vara nödvändligt att välja så höga nivåer för att veta att det är klippning man ser, och inte bara den sunkiga grund-distorsionen i det "linjära" området.

Det kan även nämnas att man när man mäter THD+N (distorsion + brus) riskerar att få höga värden om man mäter vid en mycket låg nivå, eftersom man då även får med brus.

Mäter man på en förstärkare med övergångsdistorsion kan distorsionen öka dramatiskt vid låga nivåer dessutom, men det är förstås relevant att få med detta.

Bäst bild av hur förstärkaren låter distorsionsmässigt får man om man mäter den vid BÅDE mycket svag signal (men har möjlighet att separera brus från distorsion, t ex genom att använda en spec.), t ex 1 mW, och dessutom vid en signalnivå tillräckligt långt under klippning för att inte begynnande olinjäriteter i närheten av klippning skall komma in [>10W (för att komma över bruset) men <80% av full uteffekt (för att inte få in olinjäriteterna som upptråder mycke nära klippning)]. Exakt vilken nivå man väljer är inte så noga, men om den redovisas i en broschyr eller liknande är det till hjälp för den som läser den om mätnivån redovisas.

Som många inläggare redan förstått har nog trådstartaren missuppfattat Denons redovisningar, och dessutom möjligen blandat ihop siffrorna en smula, med det är inte så lätt när man inte är kunnig i ämnet.

I detta specifika fall (Denon 2105) har den mätning jag varit inblandad i (den gjordes hos Morello) gjorts i rent resistiv last samt vid en nivå tillräckligt under klippning för att inte topp-olinjäriteter skulle komma med.

Distorsionen mättes vid både 1 kHz och 10 kHz. Nivån var på den lägre gränsen av vad som är optimalt, nämligen undefär 1/3 av fullt spänningssving (lämpligt intervall är 1/3 - 9/10 vilket ger en effekt om 11 - 81% av full uteffekt). Detta på grund av att vi vid tillfället saknade en reglerbar spänningsdelare för att få ned signalnivån tillräckligt, annars hade vi nog mätt vid lite högre effekt också, och även i en lite svårare konstlast. Nu använde vi 8 om rent resistiv last.

Vill man göra det så svårt som möjligt för förstärkaren mäter man givetvis distorsionen i reaktiv och mycket lågohmig konstlast, men frågan man alltid måste ställa sig är: Hur illa konstruerade högtalare vill man optimera förstärkaren för? Ju bättre man gör den på att driva idiotiskt dimensionerade högtalare, desto sämre kommer den att prestera per krona in i vettiga högtalare.

Vh, iö

- - - - -

PS. De delar av trådstartarensinlägg som inte är avsedda till annat än att sprida osanningar om undertecknad är rätt trista att behöva läsa.

Förljande stofer är fulla av dyligt:
rhenrics skrev:Det är ingen trosfråga från min sida att blint lita på tillverkares angivna specer. Jag har aldrig någonsin påstått att jag blint skulle lita på en tillverkares spec. Det är rent förtal från Öhmans sida.

Oerhört tendesiöst att tolka en uppmaning om att man inte skall lita blint på tillverkares specas som att jag påstått att det är en trosfråga från din sida, och att det är rent förtal från min sida! 8O

När du framlägger mätdata från tillverkaren som stöd för ditt påstående att 2105 knappast uppfyller rimliga krav på en förstärkare får du finna dig i att det kommer att kommenteras.

Då är det synnerligen rimligt att, i all välmening, påpeka för dig och alla andra som läser tråden, att man inte skall lita blint på tillverkarnas specar. Vad jag skrev var ju bara att det är farligt att "aldrig ifrågasätta sina egna förutfattade meningar, utan slaviskt följa dem", och att ditt påstående om att 2105 knappast uppfyller specen, "tycks alltså komma från någon som tror på de tillverkare, som skarvar till bättre data än de uppnår, men misstror (åt fel håll) de som anger data med oerhört stora marginaler."

Att det sen visar sig att du dessutom feltolkat redovisningarna :oops: är en fråga för sig.

rhenrics skrev:Däremot måste man på något sätt få lov att kunna utgå ifrån en tillverkares spec och sedan göra en egen rimlighetsbedömning.

Visst får man det, men om man gång efter annan visar att man inte bedömer på ett rimligt sätt är det ännu rimligare att du blir ifrågasatt.

Om du tänker efter en del inser du säkert dessutom att ingen klandrat dig för att du gillar Tact-apparaten, och ingen har heller påstått att den mäter illa. Det som driver denna fåig debatt är att DU spytt galla på alla dem som inte är nöjda med de prestanda som switch-förstärkare av idag erbjuder.

Om du låter alla ha sina uppfattingar utan att kalla deras uppfattingar för dravel, skall du se att den här debatten kommer att försvinna på nolltid.

rhenrics skrev:Detta är vad jag gjort i t ex fallet TacT m2150 i den tidigare tråden. Jag har lyssnat på den och jag kan inte utifrån den subjektiva lyssningen säga att specen sannolikt inte är sann. Däremot tycker jag det verkar rimligt att den är sann. Inte utifrån en trosövertygelse såsom Öhman påstår utan utifrån att jag själv lyssnat på den.

Vad kommer det sig att du tycker att du har rätt att ha en uppfattning om apparatens tekniska prestanda (efter att ha lyssnat på den), men du tillåter inte mig att ha en uppfattning om klass-D av idag (efter att ha lyssnat på, och mätt på massor av olika klass-D apparater). Hur motiverar du det?

Det tycks som om allt du är ute efter är att sprida otrevligheter. Det är nog därför folk tycker att du agerar forumtroll.

Du borde lära dig att alla har rätt till sin uppfattning om olika apparater. Du kallar seriösa (läs: uppriktigt menade) inlägg för dravel, och du anser dig dessutom ha rätt att demonstrera ditt oförstående med spekulationer om vem som lyssnat på eller mätt på den ena eller andra apparaten ifråga.

Det är orimligt att som du skall skriva inlägg som:
rhenrics skrev:Att påstå att tekniken ligger i sin linda och ännu enbart är användbar i lågfrekvensområdet är rent dravel. Då har man uppenbarligen inte lyssnat på (eller läst specen för) Tacts heldigitala förstärkare.

Det var ju just denna din missunsamhet som startade hela den här trams-debatten från början.

rhenrics skrev:För att gå vidare krävs det sedan självklart att man gör oberoende mätningar. Öhman påstår att han gjort just det i fallet TacT M2150.

Lögn. Det har jag aldrig påstått. Du har antytt att jag inte varken hört eller mätt på det. Att även detta var en lögn påpekade jag vid det tillfället. Du har som vanligt fel, även på denna punkt. Jag har nämligen hört den. Övriga spekulationer från din sida får du stå för själv.

Jag kan tillägga att jag känner till apparaten även mätmässigt (vilket är det enda jag påstått) och det tycks mig som dess primära tillkortakommande är en dämpfaktor vid 20 kHz som är väldigt otillräcklig. Distorsionen (mätt utan "klassD-filtrering") är väl inte precis imponerande heller...

Men viktigast:
Du Rickard Henricsson är i din fulla rätt att tycka att nämnda Tact-apparat är tillräckligt bra även för fullregisterbruk. INGEN har sagt att du inte får tycka så.

Du borde ta lärdom av detta och visa samma genorositet mot andra, och låta dem få ha sina uppfattningar om olika apparater och/eller teknologier.

Jag är mycket förtjust i switchtekniken, men bara för LF-bruk (<2000 Hz). Jag tycker inte att det är en tillräckligt utvecklad teknik för fullregisterbruk ännu.

Det lustigaste är, att INGEN av dem jag känner som faktiskt arbetar med utveckling och konstruktion av KlassD, tycker att tekniken kan mäta sig med linjärförstärkare när det gäller den övre delen av audioområdet, ännu.

Missförstå mig inte, det kan förstås finnas de som arbetar man switchteknik som tycker att det är överlägset linjärteknik på alla sätt, men dessa har jag inte träffat ännu.
(Skulle jag träffa dem skulle jag inte beskylla deras uppfattning för att vara dravel, men förstås konstatera att vi har olika krav och/eller olika uppfattning.

Inget konstigt med det.

Vh, iö (för andra gången)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-27 10:24

1. Tack för en intressant utläggning om hur effekt och distorsion mäts och presenteras!

2. Jag tycker fortfarande att det är för stor skillnad mellan av Denon angivet värde och det värde som du sett vid en oberoende mätning. Du uppgav att uppmätt klippeffekt var 125 W samt att ni mätt vid bl a 81 % av full uteffekt, dvs ca 100 W. Ni har alltså mätt i samma område som Denon, eller starx över, och kommit fram till att deras siffror har en säkerhetsmarginal med 7000%. Har du någon rimlig förklaring till varför någon skulle vilja speca på det sättet? Ps. du påstår att jag tolkat deras siffror fel. Hur menar du? Det står onekligen vilken dist de mätt upp vid 90 W uteffket i 8 Ohm eller hur? 8O

3. IngOehman skrev:

Kommentaren:
rhenrics skrev:
Knappast Denon 2105 iallafall

, tycks alltså komma från någon som tror på de tillverkare, som skarvar till bättre data än de uppnår, men misstror (åt fel håll) de som anger data med oerhört stora marginaler.

Sådana trosprinciper (att aldrig ifrågasätta sina egna förutfattade meningar, utan slaviskt följa dem) är en sorts tumregler - och den enda som drabbas av att följa dem, är en själv. Den som bestämmer sig för att tro enligt ett förenklat mönster istället för att ta reda på fakta kommer ju inte att kunna välja den anläggning som skulle ha givit bäst resultat.

Ber om ursäkt för att jag tolkade det som att det var mig du avsåg. Eftersom du skrev att min kommentar "tycks alltså komma från någon som tror på de tillverkare, som skarvar till bättre data än de uppnår, men misstror (åt fel håll) de som anger data med oerhört stora marginaler", och sedan gick över i en allmän betraktelse av människor som tänker i förenklade tankemönster, så fick jag intrycket att du även inkluderade mig bland dessa. 8O

4. Jag la fram stöd för min tes att Denon 2105 inte uppfyller dina kriterier. Det finns även källreferens. För detta blir jag beskylld för att lita blint på vad tillverkare uppger och att följa förutfattade meningar slaviskt. Vad har du lagt fram för källreferens för dina påståenden om hur apparaten ifråga mäter? Inte en endaste!

5. Noterar att du har ändrat i ditt första inlägg i tråden "Hur dåliga är digitalförstärkare", så sent som den 22 juni? Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod där tidigare, men min utgångspunkt när jag kallade vad du skrivit för dravel var att du påstod "Att sedan nyhetens behag, i kombination med att det tar lite tid att "lära känna" nya fel tillräckligt väl för att man skall inse att man inte vill ha dem i sin lyssningskedja, gör att de redan idag av vissa betraktas som användbara även bredbandigt. Det är inte oväntat. Det är ju precis samma reaktion som när Technics och Philips för sisådär 15 år sedan lanserade de första (förskräckliga) enbitsomvandlarna - de höjdes till skyarna av hifi-pressen." samt att digitala förstärkare inte klarar kravet på dist<0.01% bredbandigt ("Jag tror att det finns goda möjligheter att utvecklingen går vidare i bra tempo, men jag väntar mig inte att de skall gå att använda fullregistrigt på många år. I varje fall inte om man använder samma normala (lika höga) krav som man ställer på en linjärförstärkare, läs <0,01% distorsion upp till över 20 kHz. "). Eftersom jag både lyssnat på apparaten och var bekant med hur den mätte, enligt TacTs spec, fann jag detta uttalande mycket märkligt. För det första menar du att lyssnare som uppskattar vad de hör egentligen inte är tillräckligt insatta i att höra fel och mest förblindas av nyhetens behag. För det andra påstår du att det inte finns någon digital förstärkare som klarar de krav du ställer på en linjärförstärkare. När jag vill se belägg för detta påstående, enär jag ju redan sett TacTs egna spec, svarar du: "eftersom den där TacT-apparaten har nämnts och det har antytts (av någon som har mycket kvar att lära) att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det!". Jag tolkar detta som att du har mätt och lyssnat på apparaten. Menar du att den korrekta semantiska innebörden är att det lika gärna kan vara någon annan som mätt och lyssnat på den? Du kallar mig lögnare för att jag återger exakt vad du själv skrivit 8O I ditt nästa inlägg har du ändrat dig till att bara vara "bekant med dess mätegenskaper". Men du har fortfarande inte angivit någon källreferens. Ser du likheten? I bägge fallen (Denon och TacT) har jag länkat till produktspecer och i bägge fallen har du bara uttalat dig om hur något mäter utan att visa det endaste belägg för det!

6. "Jag kan tillägga att jag känner till apparaten även mätmässigt (vilket är det enda jag påstått) och det tycks mig som dess primära tillkortakommande är en dämpfaktor vid 20 kHz som är väldigt otillräcklig. Distorsionen (mätt utan "klassD-filtrering") är väl inte precis imponerande heller... ". Du har alltså inga klagomål på uppvisad dist hos förstärkaren i frekvensområdet <=20 kHz?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-06-27 13:47

mätt eller lyssnat

mätt -> sant
lyssnat -> sant
mätt och lyssnat -> sant
inte mätt, inte lyssnat -> falskt
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi