Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Jag har inte lust / ro / tillfälle att sitta och lyssna egentligen, men när jag har gjort det saknar jag "illusorisk" stereo, och basen är ett problem av rums-skäl; det är OK, jag har hört värre, men inget att hurra för. Kapaciteten är ringa, men jag brukar spela helt lågt.
Mest blir det nog lurar och faktiskt i det undermåliga ljudet framför datorn. Skiter it. I sovrummet låter det också OK, men tyvärr helst om dörren är stängd och då tar syret slut.
Jag har nog rätt kasst ljud räknat per timme som jag verkar intressera mig i ämnet.
Perfector skrev:Jag saknar ingenting.
Jag kan få rummet att möblera om sig med befintliga högtalare av eget fabrikat och klangmässigt är det en fröjd för örat.
KarlXII skrev:Allt ovan, men kanske framför allt ett par bra högtalare.
Frisk skrev:Höll på att rösta på bättre dynamik och bättre närvaro, fast insåg att det ju faktiskt inte är något jag per definition saknar här hemma utan något som alldeles för ofta saknas från inspelningen och hanteringen därefter. Jag saknar nog faktiskt inte något av det som fanns som alternativ. Jag saknar lite belysningsstyrning (konkret ett par rader kod...) och en snutt heltäckningsmatta.
Edit:
När jag tänker efter saknar jag kanske också lite djupbas, har ju två infra Y som inte fått nån sladd till förstärkaren än och två hål in i lyssningsrummet som är tänkta att göra luckor till för att kunna få det "helt tätt"
Jämfört med ambitionen saknar jag uppenbart djupbas och lägre distortion i basen...
ante_77 skrev:Lite mer frånvaro och en ny ljudlimpa från LG.
Givetvis en massa sprit för att få fram det riktigt goa ljudet
hifikg skrev:Saknar? Nä... inget annat än mer tid för lyssning då. Idag ormar jag åt mig ca 20 timmar i veckan, skulle gärna dubblera den tiden, sååå mycket musik. Kanske alternativet "mer närvaro" vore rätt för mig. Dvs mer närvaro av mig, mellan högtalarna.
Borde finnas ett alternativ för "inget".
Tell skrev:Fler dB.
PerStromgren skrev:En oktav extra i basen, möjligen. Men oftast duger mitt system fint för att återge min musik.
matssvensson skrev:En oktav extra i basen skulle jag gilla, men inte säker på vad grannarna skulle tycka. Och sen bättre dynamik i inspelningarna, tack. mvh, mats
boom skrev:Saknar ingenting i ljudet.
Tangband skrev:hifikg skrev:Saknar? Nä... inget annat än mer tid för lyssning då. Idag ormar jag åt mig ca 20 timmar i veckan, skulle gärna dubblera den tiden, sååå mycket musik. Kanske alternativet "mer närvaro" vore rätt för mig. Dvs mer närvaro av mig, mellan högtalarna.
Jo tiden är ju begränsad- om jag hade mer tid hade jag stått ut med sämre ljud och lyssnat mer. Tror jag.. eller tvärtom
Tangband skrev:matssvensson skrev:En oktav extra i basen skulle jag gilla, men inte säker på vad grannarna skulle tycka. Och sen bättre dynamik i inspelningarna, tack. mvh, mats
Komplettera med två subbar ?
DVD-ai skrev:Jag saknar en del information just 20-25Hz pga rumsliga problem, annars har jag en aning lite för mycket av 40Hz så det kanske ger +/- 0 ,.
Saknar inget direkt sådär, det kan bli bättre på flera punkter men saknar det inte då jag är ganska tillfreds med nuläget
hifikg skrev:Tangband skrev:hifikg skrev:Saknar? Nä... inget annat än mer tid för lyssning då. Idag ormar jag åt mig ca 20 timmar i veckan, skulle gärna dubblera den tiden, sååå mycket musik. Kanske alternativet "mer närvaro" vore rätt för mig. Dvs mer närvaro av mig, mellan högtalarna.
Jo tiden är ju begränsad- om jag hade mer tid hade jag stått ut med sämre ljud och lyssnat mer. Tror jag.. eller tvärtom
Ah, kan man se en funktion mellan bra anläggning och lyssningstid? riktigt dålig anläggning kräver massor av lyssning och en riktigt bra kan användas kortare tid för att uppnå samma lyckokänsla!? hmm... Intuitivt så tror jag att det omvända förhållandet gäller, men vem har forskat i det här? Man kan också tänka sig att den som satsar två komma trettiofyra miljoner på sina högtalarkabellyftare måste jobba o slita så mycket att det inte finns tid att lyssna. Här behövs forskning. Kanske någon som undersökte redan på 70-talet?
jbass skrev:Riktigt nöjd, saknar ingenting. Kan lätt leva med ljudet jag har.
Tangband skrev:Frisk skrev:Höll på att rösta på bättre dynamik och bättre närvaro, fast insåg att det ju faktiskt inte är något jag per definition saknar här hemma utan något som alldeles för ofta saknas från inspelningen och hanteringen därefter. Jag saknar nog faktiskt inte något av det som fanns som alternativ. Jag saknar lite belysningsstyrning (konkret ett par rader kod...) och en snutt heltäckningsmatta.
Edit:
När jag tänker efter saknar jag kanske också lite djupbas, har ju två infra Y som inte fått nån sladd till förstärkaren än och två hål in i lyssningsrummet som är tänkta att göra luckor till för att kunna få det "helt tätt"
Jämfört med ambitionen saknar jag uppenbart djupbas och lägre distortion i basen...
Det är lätt att bli bas narkoman... Men man vill ju ha de där sista Hz under 20 Hz, speciellt om möjligheten finns
Tangband skrev:Perfector skrev:Jag saknar ingenting.
Jag kan få rummet att möblera om sig med befintliga högtalare av eget fabrikat och klangmässigt är det en fröjd för örat.
Har du en bild på grejorna ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster