Kanalobalans receiver - MoLT nummer 2 2015

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Kanalobalans receiver - MoLT nummer 2 2015

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 12:46

På sidan 23 angående Onkyo TX-NR838 kan man läsa:

Trots att jag som alltid gjorde en fabriksåterställlning och laddade ned senaste programvaran hade Onkyo en kanalobalans på 1.5dB, förmodligen till följd av en inställning gjord av en tidigare recensent. Detta påverkade förmodligen mina subjektiva intryck under långlyssningen. Den kunde vi dock enkelt korrigera för i ljudfilen när vi F/E-lyssnade så att den inte skulle påverka lyssningstestet.

Tycker det här låter väldigt otäckt och undrar helt sonika
hur man kontrollerar om man har en sådan här kanalobalans i sin receiver enklast i hemmamiljö med begränsade kunskaper? Låter inte som något man vill sitta med i sitt HiFi - liv (om man nu har något) 8). Eller för den delen önskar utsätta sin värsta HiFi-fiende för.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Kanalobalans receiver - MoLT nummer 2 2015

Inläggav Cortado » 2019-04-25 12:49

Intressant fråga och observation än om lite läskig.

Skulle man kunna mata in en testsignal i apparaten och bara multimäta utgången för respektive kanal eller bör man lasta den också?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 12:51

Cortado skrev:Intressant fråga och observation än om lite läskig.

Skulle man kunna mata in en testsignal i apparaten och bara multimäta utgången för respektive kanal eller bör man lasta den också?

Svåra frågor kräver ofta svåra svar. Visst blir man lite darrig? Hoppas att någon som vet svarar snart så man slipper vara rädd hela helgen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-25 12:56

Detta i den elektriska domänen antar jag. Akustiskt kan det bli något annorlunda. Hur många har högtalare som ligger så tätt mellan paren i lyssningsrummet? Nu rörde det sig väl om en bioreceiver med en hel del mjukvarubaserade inställningar och där kan det nog vara svårt att veta vad som händer internt, eller? Sitter bara med tvåkanal och då är det enklare.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 13:00

RogerGustavsson skrev:Detta i den elektriska domänen antar jag.

Det framgår inte i texten. Tror jag i alla fall. :roll:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-25 13:03

genstruktur skrev:

Svåra frågor kräver ofta svåra svar. Visst blir man lite darrig? Hoppas att någon som vet svarar snart så man slipper vara rädd hela helgen.

Exakt - Hifisorgen ska inte efterförljas av Hifirädslan. Hade Fantomen också sagt, om han hängt på Faktiskt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 13:05

Cortado skrev:
genstruktur skrev:

Exakt - Hifisorgen ska inte efterförljas av Hifirädslan. Hade Fantomen också sagt, om han hängt på Faktiskt.

Du verkar vara en vis man! Det tror jag fantomen hade hållt med om också :wink:

Edit : Man=hen

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2019-04-25 13:30

genstruktur skrev:
Cortado skrev:
genstruktur skrev:

Hen används istället för han eller hon. I ovanstående fall går det bra med person.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-25 13:46

Tack Genstruktur den positivt förmodande observationen! :)

Hoppas du får något vettigt svar snart också. Vem var det som utförde testet i MoLTen?

(Jag som person har så långt jag förstått detta med kromosomer en av varje.)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 14:01

bomellberg skrev:
genstruktur skrev:
Cortado skrev:

Hen används istället för han eller hon. I ovanstående fall går det bra med person.

Får skylla på att hifi-rädslan fördunklade mitt sinne.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 14:03

Cortado skrev:
Hoppas du får något vettigt svar snart också. Vem var det som utförde testet i MoLTen?

En person med namnet Alexander Kotka.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2019-04-25 16:17

Duger det inte med en testskiva med "Min röst ska nu komma från vänster sida, nu mitt i mellan högtalarna" osv f.ör att dämpa oron?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-25 16:21

genstruktur skrev:
Cortado skrev:

Det är väl ett bra namn det - med lagom mängd tur så kanske densamma slänger in ett svar här. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-25 16:22

lemmts skrev:Duger det inte med en testskiva med "Min röst ska nu komma från vänster sida, nu mitt i mellan högtalarna" osv f.ör att dämpa oron?

Om man då ska få det inre lugnet så tror jag det är säkrast att mäta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-04-25 16:33

Det är väl förbannelsen med AV-Receivers, att det finns så otroligt många inställningsparametrar gömda i labyrinter av menyer, så att det blir omöjligt att vara helt säker på att allt är rätt och riktigt inställt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-04-25 16:50

Det är väl bland annat därför man gör bäst i att undvika dylika maskiner i en musikanläggning för högsta anspråk?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 17:04

paa skrev:Det är väl förbannelsen med AV-Receivers, att det finns så otroligt många inställningsparametrar gömda i labyrinter av menyer, så att det blir omöjligt att vara helt säker på att allt är rätt och riktigt inställt.

Ja det är det som är så otäckt! 8O Speciellt efter att personen fabriksåterställt den.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 17:09

Cortado skrev:
genstruktur skrev:
Cortado skrev:

Det är väl ett bra namn det - med lagom mängd tur så kanske densamma slänger in ett svar här. :)

Absolut! :). Hade varit mumma det.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 17:10

Morello skrev:Det är väl bland annat därför man gör bäst i att undvika dylika maskiner i en musikanläggning för högsta anspråk?

Det är en tanke helt klart. Men om i alla fall kanalobalansen gick att kontrollera lätt, och ställa in lika, kanske de upplevts mer välljudande?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-04-25 17:25

Jo, men ibland kan inställningarna gälla bara den aktuella ingången, ibland generellt, och sedan beror det även på om signalen är Dolby Digital eller stereo eller om det ska decodas med ProLogic eller något annat. Det blir för många variabler!
Jag saknar min Fosgate M4 som alltid lät bra! Men nu behöver jag HDMI-ingångar, och då blir det väl så här krångligt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 19:21

paa skrev:Jo, men ibland kan inställningarna gälla bara den aktuella ingången, ibland generellt, och sedan beror det även på om signalen är Dolby Digital eller stereo eller om det ska decodas med ProLogic eller något annat. Det blir för många variabler!
Jag saknar min Fosgate M4 som alltid lät bra! Men nu behöver jag HDMI-ingångar, och då blir det väl så här krångligt?

Jo först måste man ställa in grundinställningarna. Sen ställa in för varje ingång och ljudformat. Krångligt, lätt att förbise något. Har också tänkt många gånger att HiFi - livet varit mycket enklare utan HDMI, surround och andra moderniteter. Om man bara ägnade sig åt stereolyssning av musik hade man sluppit många huvudbry. Men den kampen får vi ta vi progressiva HiFi - kämpar!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-25 20:02

Morello skrev:Det är väl bland annat därför man gör bäst i att undvika dylika maskiner i en musikanläggning för högsta anspråk?

Hur skulle du kontrollmäta det omtalade felet i såndär multikanalsapparat?

Multimeter och konstlast?.. räcker det? (med en lämplig testsignal från dator t.ex)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-04-25 20:20

Det är precis sådant här som jag menar med att digitala grejor med firmwares inte beter sig konstant över tiden. Så oavsett streamer, dac, receiver, så kan en firmware ändra på och fixa fel eller introducera nya fel eller kombinationer dessa ändringar. Så det blir lite omöjligt att jämföra grejor vid olika tillfällen och ge generella omdömen om dom, tyvärr.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-25 20:31

Jag tror att en obalans på 1,5 dB borde vara rätt ovanligt, men det är ingen bra reklam för mig angående onkyo-receivers.
En sån sak skulle få mig att istället tänka Denon eller Marantz.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-04-25 20:42

Alexi skrev:...förmodligen till följd av en inställning gjord av en tidigare recensent.

Det handlar alltså förmodligen om inställningar. Alla apparater som har någon form av kanalnivå eller kanalbalansinställning kan mao drabbas av detta.
Det är nog inget fel med apparaten i sig som skapade kanalobalansen. Sen att majoriteten av apparaterna har ett gui som är under alla kritik hjälper ju inte saken, men där är ju inte specifikt onkyo sämre än någon annan.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-25 20:43

Samtliga spekulationer i tråden är felaktiga.

- Genstruktur, du behöver inte ha Audilophilia Nervosis, d v s du behöver inte oroa dig. Vill du bli helt botad så ställer du bara in kanalnivåerna lika och även avstånden måste förstås vara lika (föutsatt att du har en symmetrisk setup).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-25 20:51

Fast obalansen försvann ju inte efter nollställning och firmwareuppdatering (om jag tolkar det rätt), vilket eliminera den tidigare recensentens inställningar?

Visst, kan väl fortfarande vara ett mjukvarufel men oavsett om det är mjuk- eller hårdvara så ska den väl inte ge olika mycket output på respektive kanal.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-04-25 20:57

Cortado skrev:Fast obalansen försvann ju inte efter nollställning och firmwareuppdatering (om jag tolkar det rätt), vilket eliminera den tidigare recensentens inställningar?

Visst, kan väl fortfarande vara ett mjukvarufel men oavsett om det är mjuk- eller hårdvara så ska den väl inte ge olika mycket output på respektive kanal.

En total nollställning/fabriksåterställning bör har fixat detta, men iom att vi inte var där så kan vi inte säga exakt vad som gjordes. Det är fullt möjligt att uppdatera firmware utan att ändra existerande inställningar.

På så gott som alla receivers kan du ställa nivå/gain per kanal. Står vänster och höger inte på samma så kan ljudbilden upplevas väldigt udda. Samma med tidsaspekten som Johan nämner.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-25 20:59

Johan_Lindroos skrev:Samtliga spekulationer i tråden är felaktiga.

- Genstruktur, du behöver inte ha Audilophilia Nervosis, d v s du behöver inte oroa dig. Vill du bli helt botad så ställer du bara in kanalnivåerna lika och även avstånden måste förstås vara lika (föutsatt att du har en symmetrisk setup).

Så brukar jag göra. Skönt! :) Tack för att du talar med mig.

Men varför blev det fel med Onkyon då trots fabriksåterställning? Jag har köpt några av mina receivers begagnade, skulle då inte detta hemska HiFi - öde kunna drabba mig? :roll: Jag fabriksåterställer nämligen jag med i tron att det just fabriksåterställer.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-04-25 21:28

Jag hade kunnat lägga mer tid på att säkerställa att allt var rätt inställt. Om jag minns rätt hade jag tyvärr lämnat tillbaks den redan när vi F/E lyssnade. Skulle vara intressant att testa en ny Onkyo/Pioneer och se om de är lika bra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Nästa

Återgå till Generellt om hifi