Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Jag tror att förutfattade inställningar kommer att styra utfallet av din fråga. Du själv kommer inte heller få det lätt att försöka vara objektiv när du lyssnar.
Är det bra eller dåligt?
Tja, hifi-intresse är ju som vilket "nerderi" som helst, det finns massor med grejor som gör skillnad och massor av saker som ger "feel good" känsla.
Själv förundras jag varje gång när bilen är nytvättad och känslan av att den då går mjukare/tystare.
Ibland (oftast?) vet man ju inte vad som styr ett val eller en åsikt utan man skapar rationella svar för att motivera sitt val - för sig själv och och inte minst för andra.
Tell skrev:Ja det här kommer antagligen bli en rätt bias omröstning och test. Men oavsett kul att du testar lite billigare såna här steg. Har själv knåpat ihop en 2x60 wattare baserat på TPA3118 som är samma krets som 16 o med tanke på pris och storlek så tycker jag den låter väldigt bra. Man får ju dock tänka på att det inte bara är kretsen i sig som spelar roll, utan elektronik och filter runtomkring. Enligt uppgift från diyaudio.com så är just det steget jag hade en av dom aboslut bättre, och ja jag var nöjd med mitt.
Men skulle ändå vara kul att se nån som gör ett lite seriösare blindtest mellan nåt sånt här billigt och nåt dyrare finsteg. Tror att dom billigare grejerna skulle klara sig bättre än vad många tror
Tangband skrev:Tell skrev:Ja det här kommer antagligen bli en rätt bias omröstning och test. Men oavsett kul att du testar lite billigare såna här steg. Har själv knåpat ihop en 2x60 wattare baserat på TPA3118 som är samma krets som 16 o med tanke på pris och storlek så tycker jag den låter väldigt bra. Man får ju dock tänka på att det inte bara är kretsen i sig som spelar roll, utan elektronik och filter runtomkring. Enligt uppgift från diyaudio.com så är just det steget jag hade en av dom aboslut bättre, och ja jag var nöjd med mitt.
Men skulle ändå vara kul att se nån som gör ett lite seriösare blindtest mellan nåt sånt här billigt och nåt dyrare finsteg. Tror att dom billigare grejerna skulle klara sig bättre än vad många tror
Jo, jag är ju nyfiken. Just TPA 3116/3118 verkar vara det chip som det pratas mycket om just nu. Även TDA 7498 E verkar intressant. Jag ska testa båda .
Jag kommer att försöka få tag på en 26 volt 6 A switchad nätdel att driva samtliga steg med. Just nu har jag några 19,5 volt 4 A liggande.
T amp 150 mkII är ett ganska billigt slutsteg i klass A/B för hemstudio-bruk ( inte PA ) som verkar köra på rätt hög tomgångström eftersom det blir ganska varmt. Detta steg låter en smula ( ytterst minimalt ) sämre än mitt Crown xli 1500 som även detta är en klass A/B förstärkare.
Tangband skrev:Dewpo, upplever du att dina tda 7498E saknar kraft med 32 volt, hur upplever du ljudet ?
Tangband skrev:Såhär ser distorsionen ut för tpa 3116 D2.
Inte så imponerande, men bättre än många rörsteg.
hcl skrev:Tangband skrev:Såhär ser distorsionen ut för tpa 3116 D2.
Behöver inte låta (subjektivt) dåligt alls (baserat enkom på distkurvorna). Skulle gissa att den ger lite extra närhet för röster och blås. Bra på mässjazz, men kanske lite hårt på mer komplex musik.
Tangband skrev:Såhär ser distorsionen ut för tpa 3116 D2.
jansch skrev:Tangband skrev:Såhär ser distorsionen ut för tpa 3116 D2.
Den harmoniska disten kommer säkerligen inte att höras, framför allt inte över sådär 5kHz.
IM disten vet vi ju inget om..... eller finns det några mätningar?
Brusnivån verkar inte vara nåt problem....
Morello skrev:Jag konstruerade en klass-D-apparat med TPA3221 för en kunds räkning. Liten och kompakt blev den, men knappast hifi-kvalitet, vilket inte heller var applikationen.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster