Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Vad säger ni?
Kan man tänka sig att det går att höra skillnader - helst såklart påtagliga förbättringar - av återgivningen, som vi idag saknar tekniska förklaringar till?
Ponera att hörbarheten dessutom skulle verifieras av resultat i blindtester. Det vill säga, det går att säkerställa hörbarheten men inte att säkerställa förklaringen - med dagens kunskap.
Är jag bara ute och svamlar nu?
Vet vi redan allt som finns att veta kring audio och audioteknik?
Handlar utvecklingen framöver snarast om att finslipa och optimera baserat på befintliga kunskaper och tillämpningar?
Är det som vissa menar i klimatfrågan: "Science is settled"?
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Vad säger ni?
Kan man tänka sig att det går att höra skillnader - helst såklart påtagliga förbättringar - av återgivningen, som vi idag saknar tekniska förklaringar till?
Ponera att hörbarheten dessutom skulle verifieras av resultat i blindtester. Det vill säga, det går att säkerställa hörbarheten men inte att säkerställa förklaringen - med dagens kunskap.
Är jag bara ute och svamlar nu?
Vet vi redan allt som finns att veta kring audio och audioteknik?
Handlar utvecklingen framöver snarast om att finslipa och optimera baserat på befintliga kunskaper och tillämpningar?
Är det som vissa menar i klimatfrågan: "Science is settled"?
Allt som har med musikalisk perception att göra är nog väldigt svårt att förklara tekniskt
Strmbrg skrev:Frågan är alltså inte huruvida det går att förklara. Allt kan såklart förklaras - förr eller senare.
Frågan är lite underförstått: Vet vi att vi vet allt idag?
Strmbrg skrev:Frågan är alltså inte huruvida det går att förklara. Allt kan såklart förklaras - förr eller senare.
Frågan är lite underförstått: Vet vi att vi vet allt idag?
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Frågan är alltså inte huruvida det går att förklara. Allt kan såklart förklaras - förr eller senare.
Frågan är lite underförstått: Vet vi att vi vet allt idag?
Undrar du ungefär när kommer den dag då man utifrån mätdata i en broschyr kan se om en grunka skulle klara att vara ohörbar i en F/E-test eller inte?
Strmbrg skrev:Frågan är alltså inte huruvida det går att förklara. Allt kan såklart förklaras - förr eller senare.
Frågan är lite underförstått: Vet vi att vi vet allt idag?
Strmbrg skrev:Vad säger ni?
Kan man tänka sig att det går att höra skillnader - helst såklart påtagliga förbättringar - av återgivningen, som vi idag saknar tekniska förklaringar till?
Ponera att hörbarheten dessutom skulle verifieras av resultat i blindtester. Det vill säga, det går att säkerställa hörbarheten men inte att säkerställa förklaringen - med dagens kunskap.
Är jag bara ute och svamlar nu?
Vet vi redan allt som finns att veta kring audio och audioteknik?
Handlar utvecklingen framöver snarast om att finslipa och optimera baserat på befintliga kunskaper och tillämpningar?
Är det som vissa menar i klimatfrågan: "Science is settled"?
Tangband skrev:Hur förklarar man att Brahms låter bättre efter ett halvt glas rödvin?
Eller att allt låter bättre då du nyss vunnit 1 miljon på lotto ?
Två enkla exempel.
Visa gärna mätgrafer och diagram tack
peterh skrev:Ja, det är otvivelaktigt så att vi i vissa fall kan höra saker som mättekniskt inte kan förklaras.
En orsak kan vara att vi i dag mäter enskilda komponenter men inte hur dessa påverkas av att ingå i ett sammankoppat
system. En annan orsak att vi inte mäter rätt saker.
peterh skrev:En orsak kan vara att vi i dag mäter enskilda komponenter men inte hur dessa påverkas av att ingå i ett sammankopplat
system. En annan orsak att vi inte mäter rätt saker.
Bill50x skrev:Kan man då tänka sig att två eller flera av dessa distorsionsformer tillsammans ger en hörbar påverkan? Den tesen har jag drivit länge men jag har, precis som de flesta andra, inte brytt mig att leda saken i bevis. Det krävs väldigt mycket arbete för detta.
Nattlorden skrev:Självklart. Men en mätning på det kombinerade systemet hade ju bekräftat att så var fallet, så det är ju inget bevis på tesen att det inte går att förklara tekniskt.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Självklart. Men en mätning på det kombinerade systemet hade ju bekräftat att så var fallet, så det är ju inget bevis på tesen att det inte går att förklara tekniskt.
Nu är det väl så att en mätning på det kompletta systemet kräver sin analys. Om de förändrade parametrarna är 0,2 dB höjning i övre mellanregistret, 45 graders fasskift över 2 kHz, samt ett brustillskott under 200 Hz (bara spånar om vilka dister det skulle kunna innebära), hur ska du kunna detektera detta med en sammanlagd mätning - och framför allt hur analyserar du detta. Antal variabler som ska testas blir ju nästan oändligt om man ska hitta någon gemensam nämnare för att det låter bättre eller sämre. Att mäta THD från källa till högtalare torde inte vara några större problem, men det är ju inte svaret på den sk cocktaileffekten.
Det är fortfarande så att det utförs en mängd olika mätningar - men att korrelationen mellan dessa inte är utvärderad. Så visst har du rätt i att det handlar om resurser. Och det är där lite av min poäng finns. Vi lutar oss idag mot värden som frekvensgång, S/N, THD, IM, TIM osv och vi kan idag ganska bra relatera dessa till vad vi kan höra, eller snarare inte höra. Men hur dessa olika dist-former påverkar varandra vet vi mycket mindre om.Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Självklart. Men en mätning på det kombinerade systemet hade ju bekräftat att så var fallet, så det är ju inget bevis på tesen att det inte går att förklara tekniskt.
Nu är det väl så att en mätning på det kompletta systemet kräver sin analys. Om de förändrade parametrarna är 0,2 dB höjning i övre mellanregistret, 45 graders fasskift över 2 kHz, samt ett brustillskott under 200 Hz (bara spånar om vilka dister det skulle kunna innebära), hur ska du kunna detektera detta med en sammanlagd mätning - och framför allt hur analyserar du detta. Antal variabler som ska testas blir ju nästan oändligt om man ska hitta någon gemensam nämnare för att det låter bättre eller sämre. Att mäta THD från källa till högtalare torde inte vara några större problem, men det är ju inte svaret på den sk cocktaileffekten.
Skilj på vad som är tekniskt möjligt och praktiskt möjligt. Det är en skillnad mellan "går att testa på en eftermiddag av en amatör" och "går att testa på 10 år av ett handfull spjutspetstekniker med en budget för att beställa vilken utrustning de vill oavsett kostnad". Behöver man belysa högtalarelementen med 500 laserpunkter vardera för att mäta deras rörelseförlopp, så gör det då. Behöver du ett rum med 50 meter djupt dämpmaterial på alla sidor - bygg det då... Bara praktiska begränsningar - inte tekniska.
Strmbrg skrev:Frågan är alltså inte huruvida det går att förklara. Allt kan såklart förklaras - förr eller senare.
Frågan är lite underförstått: Vet vi att vi vet allt idag?
Bill50x skrev:Det är fortfarande så att det utförs en mängd olika mätningar - men att korrelationen mellan dessa inte är utvärderad. Så visst har du rätt i att det handlar om resurser. Och det är där lite av min poäng finns. Vi lutar oss idag mot värden som frekvensgång, S/N, THD, IM, TIM osv och vi kan idag ganska bra relatera dessa till vad vi kan höra, eller snarare inte höra. Men hur dessa olika dist-former påverkar varandra vet vi mycket mindre om.Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nu är det väl så att en mätning på det kompletta systemet kräver sin analys. Om de förändrade parametrarna är 0,2 dB höjning i övre mellanregistret, 45 graders fasskift över 2 kHz, samt ett brustillskott under 200 Hz (bara spånar om vilka dister det skulle kunna innebära), hur ska du kunna detektera detta med en sammanlagd mätning - och framför allt hur analyserar du detta. Antal variabler som ska testas blir ju nästan oändligt om man ska hitta någon gemensam nämnare för att det låter bättre eller sämre. Att mäta THD från källa till högtalare torde inte vara några större problem, men det är ju inte svaret på den sk cocktaileffekten.
Skilj på vad som är tekniskt möjligt och praktiskt möjligt. Det är en skillnad mellan "går att testa på en eftermiddag av en amatör" och "går att testa på 10 år av ett handfull spjutspetstekniker med en budget för att beställa vilken utrustning de vill oavsett kostnad". Behöver man belysa högtalarelementen med 500 laserpunkter vardera för att mäta deras rörelseförlopp, så gör det då. Behöver du ett rum med 50 meter djupt dämpmaterial på alla sidor - bygg det då... Bara praktiska begränsningar - inte tekniska.
/ B
Morello skrev:Det vore klädsamt om du skrev i "jag-form" - har du något exempel på när hörbar skillnad detekterats (i blindtest givetvis) och där man inte hittat en teknisk förklaring?
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Hur förklarar man att Brahms låter bättre efter ett halvt glas rödvin?
Eller att allt låter bättre då du nyss vunnit 1 miljon på lotto ?
Två enkla exempel.
Visa gärna mätgrafer och diagram tack
Då är det ingen förbättring du hör, då är det bara omdömet som påverkats.
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen, VintageHiFi och 28 gäster