Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:idea skrev:Svar JA!
Hur låter det? Tystnad? Pulserande sinuston?
hifikg skrev:idea skrev:Svar JA!
Conan skrev:hifikg skrev:idea skrev:Svar JA!
Om "0" är vakuum så borde väl allt under det bli ännu tystare? I rymden kan ingen höra din hifi-anläggning...
hifikg skrev:Sitter just o funderar på om det är tystare i mitt lyssningsrum när jag inte är där. Som nu.
mrGaskill skrev:Måste väl kunna generera en sinus med negativa delen 0 och lyssna på.
hifikg skrev:Conan skrev:hifikg skrev:
Om "0" är vakuum så borde väl allt under det bli ännu tystare? I rymden kan ingen höra din hifi-anläggning...
Sitter just o funderar på om det är tystare i mitt lyssningsrum när jag inte är där. Som nu.
Strmbrg skrev:..................
Mer specifikt kopplat till HifiKGs funderingar om sinuskurvan:
Om det bara vore en variation mellan normaltryck och övertryck med frekvensen tex 200Hz. Alltså en ny plushalvvåg direkt efter att den förra nått normallufttryck.
Om det nu ginge att åstadkomma det utan den naturliga pendeleffekten mot minus: Hur skulle hörselorganet uppfatta det?
MacBruce skrev:mrGaskill skrev:Måste väl kunna generera en sinus med negativa delen 0 och lyssna på.
Ja, det krävs ju bara halvvågslikriktning – en diod. Om man vill känna sig lite positiv, kan man helvågslikrikta, så att även de negativa halvorna blir positiva. Eller tvärtom, om man känner för det...
jansch skrev:Strmbrg skrev:..................
Om det bara vore en variation mellan normaltryck och övertryck med frekvensen tex 200Hz. Alltså en ny plushalvvåg direkt efter att den förra nått normallufttryck.
Om det nu ginge att åstadkomma det utan den naturliga pendeleffekten mot minus: Hur skulle hörselorganet uppfatta det?
Varje gång du flyger kan uppleva detta så länge som tryckutjämning inte skett genom örontrumpeten. Nu kanske det är lite svårt att veta/uppfatta när hela ljudvågen är precis ovanför det statiska trycket framförallt när amplituden på normalt ljud varierar så kraftigt.
Med tanke på att det statiska trycket förändras extremt mycket vid en flygning och ljud är normalt en väldigt liten tryckförändring så verkar det som hörseln inte skulle påverkas alls...... Alltså om ljudet t.ex. bara är "likriktat" och överlagrat på det statiska trycket.
Varför då kan man undra? Varför uppfattar vi inte ens att ljudet är "likriktat" överlagrat? Jag "killgissar" såhär:
- Hörseln reagerar inte på tryck utan rörelse. När sinneshåren rör sig går signalen till hjärnan.
- Ovala fönstret tar till viss del hand om/utjämnar statiskt tryck.
OK då...... men varför "slår det då lock för öronen"?
Jo, när vi har VÄLDIGT stor tryckskillnad, d v s inte tryckutjämnat bågnar trumhinnan till slut så mycket att olinjäriteter uppstår i trumhinnan.
Off topic
Även mätmikrofoner har en "örontrumpet" , alltså ett ventilationshål, för att tryckutjämna så att membranet inte bågnar och skapar olinjäriteter.
Hur låter då likriktad sinus egentligen? Ganska vasst då den undre delen liknar en triangelvåg, alltså ett stort antal övertoner färgar tonen.
Conan skrev:hifikg skrev:Conan skrev:
Sitter just o funderar på om det är tystare i mitt lyssningsrum när jag inte är där. Som nu.
Finns överhuvudtaget ditt lyssningsrum när du inte är där?
hifikg skrev:Conan skrev:hifikg skrev:
Ja, det har jag kollat med kameraövervakning
...när du inte kollar då? Eller spelar in. Eller ber en kompis kolla. Sorry men du är körd här.Du kan aldrig veta om du inte kan meta... eller mäta... var det viss nån här på forat sa!
...när du inte kollar då? Eller spelar in. Eller ber en kompis kolla. Sorry men du är körd här.Du kan aldrig veta om du inte kan meta... eller mäta... var det viss nån här på forat sa!
Strmbrg skrev:Slå på självutlösaren på kameran, ställ in den i kylskåpet, stäng dörrnen och ta ett foto. Sedan kan du börja oroa dig för något annat.
Exempelvis kan man fundera på rummets tonkurva. Slå på stereon och bröla på med något godtyckligt vax. Gå ut ur rummet och stäng dörren.
Det du hör där utanför är en del av det ljud som inte är kvar inne i rummet. (Det rasslar ju iväg ut åt alla håll.) Förmodligen låter det inte likadant där utanför som där inne.
JM skrev:jansch skrev:Strmbrg skrev:..................
Varje gång du flyger kan uppleva detta så länge som tryckutjämning inte skett genom örontrumpeten. Nu kanske det är lite svårt att veta/uppfatta när hela ljudvågen är precis ovanför det statiska trycket framförallt när amplituden på normalt ljud varierar så kraftigt.
Med tanke på att det statiska trycket förändras extremt mycket vid en flygning och ljud är normalt en väldigt liten tryckförändring så verkar det som hörseln inte skulle påverkas alls...... Alltså om ljudet t.ex. bara är "likriktat" och överlagrat på det statiska trycket.
Varför då kan man undra? Varför uppfattar vi inte ens att ljudet är "likriktat" överlagrat? Jag "killgissar" såhär:
- Hörseln reagerar inte på tryck utan rörelse. När sinneshåren rör sig går signalen till hjärnan.
Jo, när vi har VÄLDIGT stor tryckskillnad, d v s inte tryckutjämnat bågnar trumhinnan till slut så mycket att olinjäriteter uppstår i trumhinnan.
Off topic
Även mätmikrofoner har en "örontrumpet" , alltså ett ventilationshål, för att tryckutjämna så att membranet inte bågnar och skapar olinjäriteter.
Hur låter då likriktad sinus egentligen? Ganska vasst då den undre delen liknar en triangelvåg, alltså ett stort antal övertoner färgar tonen.
Trumhinnan är en tryckmätare och är helt okänslig för flöde. Trycket omvandlas till mekanisk energi via hörselbenen i mellanörat. Via ovala fönstret omvandlas energin åter till tryckförändringar och flödesförändringar i vätskan i innerörat. Innerörats inre hårceller har cilia vilka frigör Ca-joner vid böjning i relation till ljudet. Cilia på inre hårcellerna har ingen mekanisk koppling till omgivande strukturer. Flödeskomponenten av ljudet i vätskan är det enda som kan böja cilia. Dvs inre hårcellernas mekanoreceptorer känsliga för bla flöde men ej tryck.
I sinus cykeln reagerar inre hårcellerna bara på böjning. Vid tryckmax står cilia stilla då flödet är noll. Vid flödesmax när hörselnerven har maximal stimulering är trycket noll. Inre hörselcellen ger stimulering av hörselnerven under halva sinus cykeln. Kvarvarande del extrapoleras i hjärnan.
Kan vara bra att veta vid utvärdering av vissa ljudmätningar att halva cykeln inte når inte hjärnan och signalerna är ur fas i hjärnan.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3549570/
JM
jansch skrev:JM skrev:jansch skrev:
Off topic
Trumhinnan är en tryckmätare och är helt okänslig för flöde. Trycket omvandlas till mekanisk energi via hörselbenen i mellanörat. Via ovala fönstret omvandlas energin åter till tryckförändringar och flödesförändringar i vätskan i innerörat. Innerörats inre hårceller har cilia vilka frigör Ca-joner vid böjning i relation till ljudet. Cilia på inre hårcellerna har ingen mekanisk koppling till omgivande strukturer. Flödeskomponenten av ljudet i vätskan är det enda som kan böja cilia. Dvs inre hårcellernas mekanoreceptorer känsliga för bla flöde men ej tryck.
I sinus cykeln reagerar inre hårcellerna bara på böjning. Vid tryckmax står cilia stilla då flödet är noll. Vid flödesmax när hörselnerven har maximal stimulering är trycket noll. Inre hörselcellen ger stimulering av hörselnerven under halva sinus cykeln. Kvarvarande del extrapoleras i hjärnan.
Kan vara bra att veta vid utvärdering av vissa ljudmätningar att halva cykeln inte når inte hjärnan och signalerna är ur fas i hjärnan.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3549570/
JM
JM - tyckte du något var fel i mitt inlägg? Eller tycker du bara att jag undviker att använda vetenskapliga omskrivningar för sådant som kan beskrivas med enkla ord är besvärande?
NEJ! Trumhinnan mäter inte tryck i den mening att tryck är proportionellt till att uppfatta ljud. Då hade vi haft ett helvete vid minsta ändring av det statiska trycket. Trumhinnans roll är att överföra rörelse så att sinneshåren i snäckan (fast du får gärna kalla det för t.ex. organum spirale så att gemene man inte hänger med... men det låter ju väldans elegant) retas genom att de böjs och yttersta ändan sänder elektrisk impuls till hjärnan (fast du får gärna kalla det för att Ca-joner frigörs så att majoriteten av läsare inte förstår, eller orkar fördjupa sig för att förstå och/eller ifrågasätta).
Är det målet? Att människor som inte har studerat hörseln i detalj inte skall förstå?
För mej är det en hederssak att försöka beskriva det som jag kan på ett enket sätt. Då vet jag att människor anstränger sig i sin tur att beskriva saker som jag är novis om på ett enkelt sätt. Vad vinner man på ordbajseri? (oj..förlåt.... borde ju skrivit "verbal diarrhea" ...eller kanske på latin så jag måste googla på översättningen)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster