Bör vi sälja våra DIY grejor och köpa Genelec nu ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Omröstningen slutade 2020-08-09 09:35

1. Absolut inte ! - motivera
6
35%
2. Det bör vi göra ! - motivera
2
12%
3. Varför det ? - motivera
4
24%
4. Jag förstår inte frågan
5
29%

Antal röster : 17

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-20 09:29

Såna här positiva tester får mig att nästan ge upp dethär med DIY. :)
Bättre och billigare än Revel m105, mätmässigt.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14795/

”Conclusions
Some audiophiles like to say there is a dichotomy between accuracy and good sound in speakers. They need to listen to a speaker like Genelec 8030C to change their mind forever. Accuracy is what we need to reproduce all that is in our recording without permanently boosting and lowering some frequencies/tones.

Importantly, accurate speakers provide similar pleasure when listening to well recorded music. Despite having very different pedigrees, I find the Genelec 8030C just as nice sounding as my Revel speakers. There is an incredible "rightness" that clicks when the response is kept flat in 200 to 4 kHz or so. Delight sets in and you melt in your chair, enjoying well recorded music and appreciating the art instead of speaker bringing attention to itself. There is no "oh that sounds bright" or "why is the vocal recessed."

I wish you could be here to experience in excellent in sound reproduction that these well engineered speakers following best acoustic research and science provide.

No, one size does not fit all. The 8030C is a near-field monitor that opts to bring you more bass as the expense of limited headroom in deep region there. Fortunately that limitation does not protrude often so the capabilities it provides are near perfect. Considering its price, I think it is a great find.

Needless to say, I highly recommend the Genelec 8030C monitor.”

Användarvisningsbild
hcl

Re: Bör vi sälja våra DIY grejor och köpa Genelec nu ?

Inläggav hcl » 2020-07-20 10:28

DIY tror jag till stor del är något man pysslar med för att man tycker om att göra grejer själv, inte nödvändigtvis för att göra det bästa som går att få till för de pengar man är villig att insvestera? Kanske kan det vara bra att som DYI-are köpa sig ett par bra monitorer för att ha en bra referens för att undvika att man i sitt eget projekt fastnar med ett obalanserat resultat (vilket är lätt hänt utan bra referens). Genelec 8030 är ett bra exempel även om jag valde Dynaudio Lyd7 istället, some en följd av en direkt jämförelse. Även om båda dessa är bra (både på papperet och låter bra - tycker jag) så finns det givetvis ännu bättre (exempelvis PSI A17-M som är i ungefär samma storleksklass).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-07-20 11:52

Konstigt nog har jag aldrig tyckt att Genelec låter bra.
Kanske för att det är närfältsmonitorer som använts som något annat än vad de är gjorda för, och distar när de tvingas agera ”vanliga” högtalare?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-20 12:03

Som dator/mixningshögtalare skulle de ligga hög(s?)t upp på listan. Skulle inte sätta dem i vardagsrummet någonstans.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-07-20 12:22

Nej, precis.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-07-20 12:28

Det är väl enklaste sortens Peerless SDS i många av de där burkarna, med en massa EQ på för att rädda tonkurvan? Jag tror de hade låtit behagligare om de helt enkelt fått lite bättre element.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-20 12:45

gopnik skrev:Det är väl enklaste sortens Peerless SDS i många av de där burkarna, med en massa EQ på för att rädda tonkurvan? Jag tror de hade låtit behagligare om de helt enkelt fått lite bättre element.

Det sitter Peerless HDS i gamla 8030, 8040 . Det är väl bra element?

De billigare subbasarna från Genelec verkar dock köra med de billigare SDS eller SLS, likaså den mindre monitorn 8020.

https://www.ebay.com/itm/GENELEC-8030A- ... 4395906663
De två nedre bilderna visar baselementet från 8030 A
Senast redigerad av Tangband 2020-07-20 13:15, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-20 13:12

hcl skrev:DIY tror jag till stor del är något man pysslar med för att man tycker om att göra grejer själv, inte nödvändigtvis för att göra det bästa som går att få till för de pengar man är villig att insvestera? Kanske kan det vara bra att som DYI-are köpa sig ett par bra monitorer för att ha en bra referens för att undvika att man i sitt eget projekt fastnar med ett obalanserat resultat (vilket är lätt hänt utan bra referens). Genelec 8030 är ett bra exempel även om jag valde Dynaudio Lyd7 istället, some en följd av en direkt jämförelse. Även om båda dessa är bra (både på papperet och låter bra - tycker jag) så finns det givetvis ännu bättre (exempelvis PSI A17-M som är i ungefär samma storleksklass).

Jag tror många som sysslar med DIY vill konstruera något för att:
1. Göra något som låter bättre än det som går att köpa för rimliga eller samma pengar. Anledningen är punkt 4*.
2. Man vill bygga och lära sig för att det är kul.
3. Man ägnar sig åt självbedrägeri eftersom kostnaderna totalt ofta drar iväg. :) andrahandsvärdet är ofta 0.
*4. Man lyssnar och ser/hör att i de flesta köpe-högtalarna har de gjort ett ganska dåligt jobb.

...men ibland undrar man ju, det vore ju SÅ mycket enklare att bara koppla min Yamaha wxc50 direkt till en genelecmonitor och slippa alla steg och dsp-filter med 14 kablar.....

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-07-20 14:21

Absolut inte. Det är inte roligt att köpa färdiga högtalare :)
Vill inte vara utan våndan att välja "rätt" högtalarelement
för projektet och rätt komponentvärde, risken är ju att man får köpa nya
kondingar o spolar om det visar sig att simulering och mätverklighet skiljer
för mycket osv. Hur vore det att lyssna om man missade allt detta
vore inte hälften så kul att lyssna.
Tycker inte jag i alla fall. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-20 14:29

sammel skrev:Absolut inte. Det är inte roligt att köpa färdiga högtalare :)
Vill inte vara utan våndan att välja "rätt" högtalarelement
för projektet och rätt komponentvärde, risken är ju att man får köpa nya
kondingar o spolar om det visar sig att simulering och mätverklighet skiljer
för mycket osv. Hur vore det att lyssna om man missade allt detta
vore inte hälften så kul att lyssna.
Tycker inte jag i alla fall. :)

Relevant fundering. :)
Risken om man köper färdigt är väl också att man efter ett tag irriterar sig på vissa saker. Lusten att köpa nytt igen kanske kommer som ett brev på posten :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-20 14:43

Tangband skrev:...men ibland undrar man ju, det vore ju SÅ mycket enklare att bara koppla min Yamaha wxc50 direkt till en genelecmonitor och slippa alla steg och dsp-filter med 14 kablar.....

Jag har ett par Genelec 8050B, som jag väl är rätt nöjd med, men så enkelt som att bara koppla in och köra tycker jag dock inte att det är/var, för när jag placerade dem på bänken (med dämpad vägg bakom och cd/dvd/etc-hyllor ovanför) så behövdes det ändå en dos Eq för att jag skulle finna det acceptabelt. Med den placeringen (rummet och möbleringen är begränsande) så framhävdes bla området runt 500 Hz lite väl mycket, så det fick blir lite mjukvaru-Eq (allt spelas genom datorn), i väntan på andra framtida åtgärder. En rätt fet rumsresonans kring 40Hz togs ner också.
Tanken med att köpa ett par 8050B är att de är bra och praktiska universalhögtalare som jag kan ha framtida användning för även om jag mot förmodan skulle få tid att återuppta det egna högtalarbyggandet och sedan låta hemmabyggena ersätta Genelecarna.
-På självvald "semester".

gcs

Inläggav gcs » 2020-07-20 23:46

Jag har ett par Genelec 8260A som jag är mycket nöjd med. Jag har svårt att förstå er här på forumet som inte tycker om Genelec. Om de skulle vara så dåliga varför är det då så många studios i världen som använder deras högtalare vid mixning.
Jag har haft mina i mitt vardagsrum i sju år och sitter nöjd. För några år sedan fick jag för mig om att hur det skulle vara med en subwoofer. Sagt och gjort jag kompletterade med en 12" subwoofer från Genelec. Men det var nog onödigt med tanke
på att mina 8260A är inmätta ner till 16Hz. Om ni är seriösa här på forumet så får ni nog tänka om i alla fall då det gäller Genelec aktiva trevägare och DSP.

Tell

Inläggav Tell » 2020-07-21 00:21

gcs skrev:Jag har ett par Genelec 8260A som jag är mycket nöjd med. Jag har svårt att förstå er här på forumet som inte tycker om Genelec. Om de skulle vara så dåliga varför är det då så många studios i världen som använder deras högtalare vid mixning.
Jag har haft mina i mitt vardagsrum i sju år och sitter nöjd. För några år sedan fick jag för mig om att hur det skulle vara med en subwoofer. Sagt och gjort jag kompletterade med en 12" subwoofer från Genelec. Men det var nog onödigt med tanke
på att mina 8260A är inmätta ner till 16Hz. Om ni är seriösa här på forumet så får ni nog tänka om i alla fall då det gäller Genelec aktiva trevägare och DSP.

Att studios använder ett par högtalare säger iofs ingenting, en av dom absolut populäraste studiohögtalarna nånsin är ju Yamaha NS10 vilket inte är en direkt jättebra högtalare.
Säger dock inte emot dig om Genelec ändå, de få gångerna jag hört dom har dom låtit riktigt trevligt. Synd bara att dom ska vara så hiskligt fula.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-07-21 08:27

gcs skrev:Om de skulle vara så dåliga varför är det då så många studios i världen som använder deras högtalare vid mixning.

*aATJNS10Ooo* *host* Ursäkta!

Mvh E*

PS. Det heter studior.
Senast redigerad av E 2020-07-21 10:04, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-07-21 09:33

E skrev:
gcs skrev:Om de skulle vara så dåliga varför är det då så många studios i världen som använder deras högtalare vid mixning.

*aATJNS10Ooo* *host* Ursäkta!

:mrgreen:

Personligen gillar jag inte Genelec, de låter nästan alltid lite råa i karaktären. De låter verkligen "högtalare". Har lyssnat live på Anna-Lotta Larsson två gånger i hifi-butik, första gången med tyska MBL som PA och andra gången med Genelec. Skillnaden var grym. Det var iofs prisskillnaden också :-)

Enda gången jag tyckt G. varit ngt att ha är hos en kamrat vars arbetsrum är försedda med sådana. Men där är frekvensgång och slikt noga anpassat till rummet. De kanske kräver sin installation för att låta bra?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-21 09:43

Tell skrev:
gcs skrev:Säger dock inte emot dig om Genelec ändå, de få gångerna jag hört dom har dom låtit riktigt trevligt. Synd bara att dom ska vara så hiskligt fula.

Jag tycker att de smälter in rätt bra här där de står på en halvmörk bänk och framför en halvmörk vägg. De sticker inte ut, vilket jag tycker är en fördel. Det enda som kan störa lite vid filmtittande är de gröna lysdioderna, men det finns ju eltejp...
-På självvald "semester".

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-21 09:57

RogerJoensson skrev:
Tell skrev:
gcs skrev:Säger dock inte emot dig om Genelec ändå, de få gångerna jag hört dom har dom låtit riktigt trevligt. Synd bara att dom ska vara så hiskligt fula.

Jag tycker att de smälter in rätt bra här där de står på en halvmörk bänk och framför en halvmörk vägg. De sticker inte ut, vilket jag tycker är en fördel. Det enda som kan störa lite vid filmtittande är de gröna lysdioderna, men det finns ju eltejp...

Jag gillar den där high-tech looken. :)
Blev även förvånad hur små 8030c är i verkligheten.

gcs

Inläggav gcs » 2020-07-21 11:14

Språkpolisen "E" har slagit till. Det så här att förvisso så lever vi i Sverige men vi använder ändå gärna engelska i vårat språk. Det heter förvisso studior på svenska men
vi lever ju nu i en globaliserad värld och i den engelska världen heter det studios.
Vad är det för argument när man tycker Genelec är dåliga för att de är så fula!. Mina egna Genelec när jag köpte dem fanns bara att köpa i svart och därför var Genelec OY vänliga nog att göra dem vita för att inte dominera rummet
alltför mycket. Dessutom levererades högtalarna med en tekniker som mätte in dem i rummet och samma sak gjordes det när jag något år senare köpte en Genelec subwoofer. Då mättes hela systemet in tillsammans.
För det priset som jag betalade för högtalarna på sin tid får man en snygg låda gjuten i aluminium med ett 10" element plus ett 5":s koaxial element tre ganska kraftiga slutsteg plus inbyggd DSP. Subwoofern har även den
inbyggd DSP tillsammans med sex stycken XLR som går att köra analogt eller digitalt och det gäller också stativhögtalarna 8260A. Kommer ni ihåg Genelec högtalarna på 70-talet som i folkmun kallades för Barba pappan. De högtalrna
kan man däremot säga att de var riktigt fula. Det var någon som tog upp Yamaha NS10. Dessa högtalare användes inte för att de var bra utan för att man ville ha en reference på vad folk kan tänkas lyssna på hemma. Yamaha NS10
var alltså riktigt dåliga högtalare.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-07-21 11:53

Jag vill inte köpa någon färdig högtalare, har inget emot Genelec, tycker inte ens dom är fula tycker dom ser ganska fräna ut.
Däremot köper jag gärna färdiga förstärkare o mickar mm :)
Men det är jag det :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-21 12:16

sammel skrev:Jag vill inte köpa någon färdig högtalare, har inget emot Genelec, tycker inte ens dom är fula tycker dom ser ganska fräna ut.

Jag har aldrig byggt några högtalare själv men många här som gör det verkar aldrig få sinnesro, det verkar alltid vara något att finjustera och när man hört hur de individuella elementen låter så man fastna i att lyssna efter hur väl man lyckats med delningen mellan elementen.

Kan man överhuvudtaget njuta av musiklyssning på ett eget bygge eller blir det ett ständigt analyserande? :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-07-21 12:21

Jag tycker Genelec är snygga.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-07-21 12:25

goat76 skrev:Kan man överhuvudtaget njuta av musiklyssning på ett eget bygge eller blir det ett ständigt analyserande?

Jag kan absolut njuta av musiken men det finns nog alltid en tanke är det så bra det går med dom högtalarelementen eller kan man göra
någon justering för att det ska bli bättre. Har redan gjort om filtren till högtalarna jag byggde 2017 och har redan tagit bort dom omgjorda för att köra
med aktiva filter,lättare att ändra. Men jag ära rätt nöjd för tillfället :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-21 13:00

goat76 skrev:
sammel skrev:Jag vill inte köpa någon färdig högtalare, har inget emot Genelec, tycker inte ens dom är fula tycker dom ser ganska fräna ut.

Jag har aldrig byggt några högtalare själv men många här som gör det verkar aldrig få sinnesro, det verkar alltid vara något att finjustera och när man hört hur de individuella elementen låter så man fastna i att lyssna efter hur väl man lyckats med delningen mellan elementen.

Kan man överhuvudtaget njuta av musiklyssning på ett eget bygge eller blir det ett ständigt analyserande? :)

Avslutade nyss en lyssningssejour på ungefär 1 timme. Fantastisk musik och återgivning . Mina uppgraderingstankar försvann helt. Jag sitter nöjd. :)

Då man bygger själv med DSP som hjälp kan väldigt mycket optimeras, långt mycket mer noggrant än vilka passiva köpeshögtalare som helst. Det innebär 1000- tals möjligheter till förbättringar. Efter några 100 ändringar hit och dit börjar man hitta en punkt där ljudet inte längre blir bättre med de element man har. Jag har kopplat ur inställningsmöjligheterna för mina Hybriddist för en vecka sedan .

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-21 13:04

Och du kommer aldrig, ALDRIG att koppla på inställningsmöjligheterna igen! :D

Tell

Inläggav Tell » 2020-07-21 13:24

gcs skrev:Vad är det för argument när man tycker Genelec är dåliga för att de är så fula!

Det var någon som tog upp Yamaha NS10. Dessa högtalare användes inte för att de var bra utan för att man ville ha en reference på vad folk kan tänkas lyssna på hemma. Yamaha NS10

Det var jag som tyckte dom var fula, men jag skrev också att jag tyckte dom lät bra :)
Det var ju dessutom du som tog upp att Genelec används i studio o därför måste dom vara bra, o det var därför jag tog upp NS10 som exempel för varför den liknelsen inte funkar. Vilket du bekräftar själv ;) Men som sagt, fortfrande bra högtalare ja! Skulle dock inte vilja ha dom själv då dom fortfarande är rätt fula :D

goat76 skrev:Jag har aldrig byggt några högtalare själv men många här som gör det verkar aldrig få sinnesro, det verkar alltid vara något att finjustera och när man hört hur de individuella elementen låter så man fastna i att lyssna efter hur väl man lyckats med delningen mellan elementen.

Ja det kan man. Gör man rätt kan man få riktigt bra ljud för mindre pengar samtidigt som det är kul, win win!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-21 13:48

goat76 skrev:

Det är väl inte värre än byteskarusellen som många fastnar i? Personligen har jag inget emot att aldrig få sinnesro. Det är ju halva hobbyn att greja med rum och prylar. Det hindrar dock inte att jag kan bara njuta ibland. Eller varje dag faktiskt!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-07-21 14:02

Belker skrev:Det är väl inte värre än byteskarusellen som många fastnar i? Personligen har jag inget emot att aldrig få sinnesro. Det är ju halva hobbyn att greja med rum och prylar. Det hindrar dock inte att jag kan bara njuta ibland. Eller varje dag faktiskt!

Håller med.
Det värsta innan jag vart mer varm i kläderna beträffande konstruerandet
var att när jag tyckte det lät skit hade svårt att avgöra om det var inspelningen
som var anledningen till det ej uppskattade ljudet eller om det var högtalarna.
nu är jag ganska trygg i den biten, men rätt vad det är så är man inte hundra
säker igen :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-21 14:03

Tell skrev:
gcs skrev:Vad är det för argument när man tycker Genelec är dåliga för att de är så fula!

Det var någon som tog upp Yamaha NS10. Dessa högtalare användes inte för att de var bra utan för att man ville ha en reference på vad folk kan tänkas lyssna på hemma. Yamaha NS10

Det var jag som tyckte dom var fula, men jag skrev också att jag tyckte dom lät bra :)
Det var ju dessutom du som tog upp att Genelec används i studio o därför måste dom vara bra, o det var därför jag tog upp NS10 som exempel för varför den liknelsen inte funkar. Vilket du bekräftar själv ;) Men som sagt, fortfrande bra högtalare ja! Skulle dock inte vilja ha dom själv då dom fortfarande är rätt fula :D

goat76 skrev:Jag har aldrig byggt några högtalare själv men många här som gör det verkar aldrig få sinnesro, det verkar alltid vara något att finjustera och när man hört hur de individuella elementen låter så man fastna i att lyssna efter hur väl man lyckats med delningen mellan elementen.

Ja det kan man. Gör man rätt kan man få riktigt bra ljud för mindre pengar samtidigt som det är kul, win win!

Det där som gcs tar upp angående NS10 tror jag är en skröna som fått spridning. Jag har läst en artikel där de pratade med den producenten som började använda NS10 och startade trenden på allvar, han sa att orsaken var att den så tydligt avslöjade de mest vanliga problemen i mixarna, inte för att den på något vis skulle representera hur högtalare i snitt lät hemma hos konsumenterna.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-21 14:28

Belker skrev:
goat76 skrev:

Det är väl inte värre än byteskarusellen som många fastnar i? Personligen har jag inget emot att aldrig få sinnesro. Det är ju halva hobbyn att greja med rum och prylar. Det hindrar dock inte att jag kan bara njuta ibland. Eller varje dag faktiskt!

+1 på hela Belkers inlägg.
Jo, det är ju i princip gratis att göra ändringar med en dsp, visst kan det även bli sämre om man rattar fel, men inte värre än att man kan ändra tillbaka på nån minut. Med min dsp kan jag tom göra ändringar från lyssningsplats medan musiken spelar, utan avbrott. Man lär sig en oerhörd mängd om man kombinerar dsp:n med lyssning och mätningar.

Mycket värre är väl att man köper nya, dyra högtalare lite i blindo som senare skulle visa sig vara sämre än de man hade innan :) Då kan denna hobby bli mycket kostsam. :?

Jag rekommenderar en bra dsp till varje sann hifi-entusiast. 8)
Goat76 - du bör exaktifiera dina majik140. Efter det kommer du aldrig gå tillbaka till passiva burkar igen.
( detta sagt med glimten i ögat :) , du kanske sitter nöjd..? )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-21 14:37

goat76 skrev:Och du kommer aldrig, ALDRIG att koppla på inställningsmöjligheterna igen! :D

Inte idag ( tror jag :roll: :wink: )

Nästa

Återgå till Generellt om hifi