Baffel skrev:petersteindl skrev:
Problemet med gamla högtalare är ofta att de är gamla och deras kantupphängningar inte längre fungerar som de en gång gjorde.
Tex Philips 9710 som suttit en herrans massa år i ett par Sonab/Carlsson och förlorat sitt X-max .
Jansch har beskrivit hur man kan få liv i de som lider av det.
Just det Philips 9710 . Vet inte om jag har rätt nu med var inte du Peter inblandad i något projekt för att skapa en modern 9710? Kan ha helt fel där.
Ett coolt element är det i alla fall. Transistentegenskaperna är väl riktigt bra . Obs brasklapp där med, har jag för mig jag läst. Troels har meckat med 9710an:
http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htmObs coata det ej som Troels gör! Detta enligt jansch egna experiment med 9710
9710M (och även 800ohms varianten 9710AM och ferritvarianten 9710M8) har en extremt lätt kon på ca 9 gram också med tanke på att det är en "stor" 8 tummare, ungefär 8,5 tum. Med fs på ca 45Hz betyder det att "fjädern" är väldigt mjuk. Kantupphängningen är i orginal helt obehandlad och väldigt tunn, så tunn att ljus lyser igenom.
Ett bredbandselement av den typen bygger på att konen "bryter upp" rejält vid högre frekvenser och till slut är det bara dubbelkonen som dominerar.
Om man då "coatar" kanten förändras både fs, frekvensgång och utstrålningsvinkel. Dessutom ökar disten rejält i vissa frekvensområden.
Jag har provat och mätt på sådär 12 -15 st 9710 högtalare med olika "coatings" och det är en katastrof för högtalarelementet som sådant.
T.ex För ca 7 år sedan köpte jag ett par coatade 9710AM från en känd Göteborgare och visste att dom var coatade och hoppades då på att dom endast hade drabbats av högre fs då dom skulle sitta i OA6 (typ 1) som mellanregister. Tyvär var frekvensgången hemsk runt ca 1kHz och givetvis då med hög dist!
Ca två år senare låg dessutom fs på ca 70Hz...skrämmande.
Vad gör man då? Jo, man slaktar högtalarelementet och behåller bara spole och ev. spindel, tar en gammal ocoatad 9710 och behåller membranet från den och limmar ihop 9710M membranet med talspolen frå 9710AM. GISSNINGSVIS gick det åt 8 -10 timmars arbete och 2 högtalarelement för att fixa till en 9710AM bara för at någon som inte har tillräcklig mätutrustning tror (!) att högtalarelementet blir bättre av något jävla klet (ursäkta) på kantupphängningen.
Så...... köp aldrig en Philips 9710 eller "renoverade" OA4, OA5, OA5 TYPII, OA6 eller OA6 TYPII med coatade kanter. Och om du har några eller vill pröva så släng dom istället, det är en välgärning för vintage hifis rykte.
Om någon vill försöka så mäter jag gärna upp den efteråt. 500kr till den som mätmässigt har coatat en 9710 till förbättring så att den funkar bättre i Carssonlådor.
Vill man få 9710 att låta bättre i Carlssonlådor kan man trä på en tunn skummgummikant över dubbelkonen (mellan membranet och dubbelkonen). t.ex en mycket lätt skumgummikant från t.ex Sennheisers gamla HD414 hörlur. Halverar tjockleken så att gummit väger max 0,5gram. Man bör dock kunna mäta frekvensgång och kontrollera.
Alternativt skär bort dubbelkonen och ändrar filtret något.