Genelec 8340 är aktiva DSP studiomonitorer med analoga xlr och digitala AES-EBU ingångar i form av xlr.
Bestyckningen är en 6,5 tums boomer samt en 0.75 tums metall-diskant i en waveguide. Delning sker akustiskt vid 2,6 kHz. Lådorna är av extremt styv metall som skickar upp eventuella egenresonanser till långt över 1000 Hz.
Jag använder dessa högtalare tillsammans med en Yamaha wxc50 via dess spdif digitala utgång i form av rca. Med denna kan den digitala volymkontrollen i Yamahan användas, vilket fungerar väl utan dropouts eller andra fel.
Mera om den digitala volymkontrollen som tas från ess9006 I Yamaha här:
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ
Jag använder en kabel från HOSA på 3 meter med rca -xlr som går från yamahan till den ena av 8340.
Mellan de båda genelecarna skickas den digitala signalen vidare med en DMX kabel som har 110 ohms impedans .
På båda monitorerna bestämmer man med dipswitchar vilken av högtalarna som ska vara A eller B, dvs vänster eller höger. Det hela fungerar perfekt.
Genelec 8340 har ett digitalt delningsfilter med rumskorrigering som heter GLM. Rumskorrigeringen har jag inte testat utan jag har ännu bara provat Genelec 8340 som en digitalt matad aktiv högtalare.
Med dipswitcharna på baksidan kan baffelstegets förstärkning sänkas en aning från 700 Hz nedåt, samt även basåtergivningen vid avstämningsfrekvensen i tre lägen. Använder man GLM kan precis allting ändras med större precision.
Ljudet:
1. Digital matning från Yamaha wxc50 innebär ett lyft jämfört med att mata Genelec med analog signal från Yamahans DA: omvandlare. Ljudet är en aning renare, mer dynamiskt och artikulationen är bättre framförallt i det lägre tonområdet med digital drivning. Ljudet har tagit sig ett bra steg närmare referensen Linn Akudorik exakt med katalyst. Inte riktigt lika bra men väldigt bra !

2. Efter injustering med tune-method av själva högtalarnas placering och en sänkning av bass-shelving med -2 dB sitter ljudet som en smäck ! Basgångar och enskilda instrument är mycket enkla att följa VAD som spelas samtidigt som det finns en självklar ”samtidighet” då musikerna spelar .
3. Alla hifiparametrar sitter väldigt bra, inga lådresonanser, ljudet släpper väldigt fint från högtalarna, det låter väldigt rent med upplevd låg färgning och basen går riktigt djupt. Man kan spela högt

Att högtalaren mäter extremt rakt vid olika vinklar från högtalaren märks speciellt på akustisk musik där man ”hör” igenom inspelningen och inte stör sig på eventuella högtalarfärgningar.