Moderator: Redaktörer
Knuttebaloa skrev:Vad har ni för tankar om/erfarenhet av detta att inte dela:
REL´s grundläggande principer
• Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas.
• Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts!
• Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma \"färgning\" från förstärkaren.
• Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
Knuttebaloa skrev:Vad har ni för tankar om/erfarenhet av detta att inte dela:
REL´s grundläggande principer
• Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas.
• Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts!
• Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma \"färgning\" från förstärkaren.
• Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
Bakgrunden till simultan-kopplingen
I slutet av 90-talet lanserade REL en smart koppling för att inte kompromissa för hembio. Detta innebär att man kör dubbelkkopplingen med hög- och lågnivåkabel samtidigt med olika volymer och delningsfrekvenser. Via högnivå fyller man på med basen som saknas i (front)högtalarna. Via bioförstärkarens subwoofer-utgång återges den speciella subbas-kanalen med en högre delning (ställs i bioförstärkaren). I 2-kanal har man ställt in att man ej har subbas, men då ligger subbasen ändå med via högnivå och fyller ut det som saknas. Resultatet är perfekt integration för både film och musik.
I-or skrev:Knuttebaloa skrev:Vad har ni för tankar om/erfarenhet av detta att inte dela:
REL´s grundläggande principer
• Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas.
• Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts!
• Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma \"färgning\" från förstärkaren.
• Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
3. Svammel, kommentarer överflödiga.
4. Om basmodulerna är asymmetriskt uppställda m.a.p. lyssningspositionen och begränsningsytorna är det fördelaktigt för frekvensgången, i annat fall får man "bara" dubbla ljudtryckskapaciteten.
jansch skrev:I-or skrev:Knuttebaloa skrev:Vad har ni för tankar om/erfarenhet av detta att inte dela:
REL´s grundläggande principer
• Dela aldrig av Dina högtalare. De låter bäst när de får spela hela sitt register. Beskär man dem tappar man stereobas.
• Dela subben med ett flackt delningsfilter (12 dB/oktav) för jämnare övergång till högtalarna. För detta krävs det att man kan göra en låg delning. Notera att i REL´s modeller är lägsta brytpunkt mellan 20 och 30 Hz, beroende på serie! Ställs delningen på t.ex 30 Hz så har man full styrka där och nedåt (så långt subbasen orkar) och sedan finns information med högre upp men avtagande i styrka. Högtalare fungerar precis tvärtom och faller av nedåt i frekvens. Summan blir en perfekt integration när båda kurvorna möts!
• Koppla optimalt för musik via högnivå för bäst integration. Då får subbasen exakt samma information som högtalarna i timing samt får samma \"färgning\" från förstärkaren.
• Två subbasar ger bättre rumsspridning än en, men samtidigt kan man konstatera att en bra integrerad subbas gör ett mycket bra jobb!
1. Fel. Hörseln kan inte uppfatta stereo för låga frekvenser och nästan alla inspelningar har monobas hursomhelst.
2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
3. Svammel, kommentarer överflödiga.
4. Om basmodulerna är asymmetriskt uppställda m.a.p. lyssningspositionen och begränsningsytorna är det fördelaktigt för frekvensgången, i annat fall får man "bara" dubbla ljudtryckskapaciteten.
Det där är en riktig myt på Faktiskt.io, att det finns stereobas alltså.
Vid nästan all musik kan man totalt glömma "stereobas" under 200Hz, oftast högre. Visserligen beror det på vad man menar med "bas". Först och främst, ytterllgt få naturliga ljud resulterar i att hörseln försöker bestämma riktning på frekvenser under 200Hz. Typiskt elbas, kontrabas, bastrumma etc. har så mycket övertoner att hörseln bestämmer riktning på dessa frekvenser - och har väl hörseln "låst riktning" är det svårt att få den att ändra sig. Man kan "veva runt" med grundtonen hej vilt i ett rum utan någon som helst påverkan på upplevd riktning.
Problemet är bara att distorsion och flacka filter gör att t.ex en subbas inte skär av tillräckligt. "Phonkurvan" (equal loudness curve) gör att t.ex 12dB:s filter i låga register och vid rimliga SPL i själva verket inte dämpar upplevt ljud. Trots detta - transienter styr.
Därutöver, i normala rum , hinner inte hörseln bygga upp hörselintrycket (uppfattad volym) före reflektioner och stående vågor är etablerade i rummet.
Att prova med sinustoner (enstaka toner) är "skojigt" men har inget med stereobild att göra i ett normalt rum, inte ens över 1kHz... men de är en annan sak på samma tema.
I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
goat76 skrev:I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Tangband skrev:Håller inte med, på så sätt att många, troligen de flesta, moderna inspelningar av klassisk musik inte har någon speciell begränsning så det blir mono i basregistret. Det blir stereo, med stereoinformation även i basen på cd-skivan. Denna begränsning till mono härstammar nog mest långt tillbaka till vinylskivans tid.
Med populärmusik där man spelar in på annat sätt är det lite annorlunda, men jag tror de flesta som hört skillnaden att kunna köra stereobas med sina basmoduler här på faktiskt upplever det som bättre än mono.
Många moderna produktioner av populärmusik där man lägger till reverb har efterklangen i stereo, även i basregistret. Det kan höras.
Man kan inte heller säga att en brant delning alltid är bättre som ett LP filter till basmoduler. Det beror på, och det beror på mycket. Tex hur HP filtret akustiskt beter sig från topparna i systememet, vilken delningstopologi som används och hur väl summeringen sker mellan basmodul och topp.
Tangband skrev:
Håller inte med, på så sätt att många, troligen de flesta, moderna inspelningar av klassisk musik inte har någon speciell begränsning så det blir mono i basregistret. Det blir stereo, med stereoinformation även i basen på cd-skivan. Denna begränsning till mono härstammar nog mest långt tillbaka till vinylskivans tid.
Med populärmusik där man spelar in på annat sätt är det lite annorlunda, men jag tror de flesta som hört skillnaden att kunna köra stereobas med sina basmoduler här på faktiskt upplever det som bättre än mono.
Många moderna produktioner av populärmusik där man lägger till reverb har efterklangen i stereo, även i basregistret. Det kan höras.
Man kan inte heller säga att en brant delning alltid är bättre som ett LP filter till basmoduler. Det beror på, och det beror på mycket. Tex hur HP filtret akustiskt beter sig från topparna i systememet, vilken delningstopologi som används och hur väl summeringen sker mellan basmodul och topp.
goat76 skrev:I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningsfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:2. Fel. En brant delning är att föredra, då den minskar risken för lokalisering av basmodulen.
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
hcl skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningsfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
Oaktat behovet av en, två eller flera subbar så föreligger en aspekt på att använda mono eller stereo-sub som kan vara av intresse att reda ut. Koppling av både vänster och höger stereokanal till en sub kan vara problematiskt i.o.m. den jordslinga man skapar med en kopplingen (såvida man inte gör något åt det). Om man har möjlighet så kan det vara värt att prova, i varje fall om man delar subben något högre och/eller om man har en sub med flackt filter. Det man behöver göra i så fall är att bryta upp jorden på den ena kanalen och därmed undvika jordslingan. Det räcker alltså med att koppla ifrån jordanslutningen i den ena av de två kablarna mellan förstärkaren och subben (företrädesvis i en av kontakterna i änden närmast subben).
goat76 skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
Eftersom RELs subwoofers i de flesta fall tar vid först nere vid 30-40 Hz är det nog inte någon större risk för lokalisering av dessa, även om det handlar om ett filter på 12 dB/oktav.
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
Här tycker jag det svenska ordvalet "delningsfrekvens" blir aningen missvisande, RELs Sub Bass System tar som tidigare påpekats vid där huvudhögtalarna naturligt viker av, det är ytterst få högtalare, såväl golvare som stativhögtalare som inte mäktar med att gå åtminstone ner till 50 Hz, och sen kommer lyssningsrummet och bidrar med ett visst basstöd på det. Jag skulle nog gissa att de flesta som har en REL kör crossovern på denna vid 40 Hz och nedåt då ingen delning i ordets rätta bemärkelse sker.
Tangband skrev:goat76 skrev:I-or skrev:
Detta är förstås mycket avhängigt vilken delningfrekvens man använder och man kan inte förutsätta att just REL:s basmoduler enbart skulle användas med så låg delningsfrekvens. Denna kan lika gärna vara 60 eller 80 Hz som 30 Hz och i de fallen är branta filter definitivt att föredra.
Här tycker jag det svenska ordvalet "delningsfrekvens" blir aningen missvisande, RELs Sub Bass System tar som tidigare påpekats vid där huvudhögtalarna naturligt viker av, det är ytterst få högtalare, såväl golvare som stativhögtalare som inte mäktar med att gå åtminstone ner till 50 Hz, och sen kommer lyssningsrummet och bidrar med ett visst basstöd på det. Jag skulle nog gissa att de flesta som har en REL kör crossovern på denna vid 40 Hz och nedåt då ingen delning i ordets rätta bemärkelse sker.
Både RELs och Linns fd subbar är inga renodlade subbasar utan de är basstöd, pga det flacka filtret. De spelar alltså MED topparna en bra bit över 80 Hz, oavsett delning. Det är antagligen en av anledningarna därför det blir så ofantligt mycket bättre med två subbar istället för en.
I-or skrev:Man kan självklart använda REL:s basmoduler på olika sätt, men samtliga verkar vara försedda med en ställbar delningsfrekvens om 30-120 Hz, 12 dB / oktav, vilket betyder att man använder ett relativt ordinärt LP-filter. De skiljer sig härvidlag inte på något avgörande sätt från majoriteten av konkurrerande konstruktioner på marknaden och inte heller från de LP-filterfunktioner som genereras i typiska hemmabioförstärkare.
Hela upplägget med "Sub Bass System" m.m. och diverse märkliga teorier om optimal samverkan med huvudhögtalarna verkar mest vara marknadsföringsspinn blandat med typisk hifi-voodoo.
goat76 skrev:
Oavsett vad du vill använda för nedvärderande ord om deras princip så fungerar det ypperligt, RELs subbar integrerar mycket väl med huvudhögtalarna och tar basen djupare utan att man märker av var/när den tar vid. Endast ifall man stänger av den så saknas den.
Johan_Lindroos skrev:Förutom att hembioförstärkare brukar ha ett lågpassfilter på basmodulutgången som är dubbelt så bra(nt)...
Edit: Kommentar till Isidors inlägg alltså. Goat hann slinka emellan.
I-or skrev:Johan_Lindroos skrev:Förutom att hembioförstärkare brukar ha ett lågpassfilter på basmodulutgången som är dubbelt så bra(nt)...
Edit: Kommentar till Isidors inlägg alltså. Goat hann slinka emellan.
Har de äntligen börjat att implementera filtrering med 24 dB / oktav överlag? Utmärkt, tidigare var det i normalfallet bara 12 dB / oktav.
I-or skrev:goat76 skrev:
Oavsett vad du vill använda för nedvärderande ord om deras princip så fungerar det ypperligt, RELs subbar integrerar mycket väl med huvudhögtalarna och tar basen djupare utan att man märker av var/när den tar vid. Endast ifall man stänger av den så saknas den.
Vilket alla konventionella uppställningar med någorlunda konstant frekvensgång också åstadkommer. I dessa fall också med signifikant lägre intermodulationsdistorsion för huvudhögtalarnas hela passband.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster