Tangband skrev:
Jansch , jag håller med dig i allt. Det du skriver är en teknisk beskrivning av tillkortakommanden som kan göra upplevelsen av musik sämre.
En högtalare med för högt Q som svänger efter signalen slutat har svårt att spela flera tydliga toner efter varandra. Det är inget konstigt med det. Det i sin tur påverkar hur lätt eller svårt det blir att följa vad och vilka toner basisten spelar.
Om det låter booom, booom booom om de tre tonerna basisten i exemplet spelar, så hör man inte vilka toner som spelas. Resultatet blir omusikaliskt. Jag tror du håller med mig om detta.
Sedan finns det grader i helvetet och alla anläggningar försämrar den upplevda tonhöjden i viss grad. Men kanske inte så mycket som i ovanstående exempel.
Filtreringen toppar/subbas påverkar väldigt mycket likaså.
Nej Tangband, jag håller inte med dej.
Jag ska inte tjafsa emot dej i ditt tyckande.
Tycker du att en subwoofer låter omusikalisk eller falsk (fel tonhöjd) så är det ju så. Jag kan ju inte skriva "nä, det gör du inte"
I går kväll försökte jag kritiskt lyssna på olika ljud av bastoner då det intresserar mej varför vi generellt uppfattar ljud olika. Kan det t.ex vara min övertygelse om att hörseln inte har de egenskaperna som krävs för att uppfatta subbasljud så? Att jag l
urar mig själv på ett positivt sätt?
- Jag började vid flygeln och dess lägsta oktav A2 till A1 (27,5Hz till 55Hz). Tonen A1 undvek jag dock då där börjar dubbla strängar. Jag kan inte för mitt liv höra att grundtonen i relation till övertonerna är falska! Jag vet ju att
grundtonen är mycket lägre än vad den borde vara och att övertonerna sätter pitch.
- Musiklyssning. Många låtar markerar taktslag där t.ex elbas och baskagge markerar. För mej blir basen då mer distinkt i melodi och takt. Hur kan det komma sig? En baskagge med ett fett spektrum runt 80Hz som "stör" gör att en basslinga låter mer distinkt för mej - värsta "IM disten"!
Lyssna på några låtar och kolla vad du tycker. C-M Carlsson är en trevlig bar/after ski pianist, lyssna t.ex på "We're in this love together".
- Tog fram elbasen med en 15tummare i botten och horn i diskanten och spelade på olika sätt. En elbaslåda är ju inte direkt hifi....
Det enda sättet för mej att "ludda till det" är att filtrera bort övertoner.
Se inte detta som nån bevisföring som jag försöker pracka på dej, det är mitt sätt att uppfatta ljud.