Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Testa vetja
Mina högtalare levererar scenen som scenen var, fast somliga påstår att ljudbilden blir låg, men det är för att de förleds av synen.
JonasB skrev:hifikg skrev:Testa vetja
Mina högtalare levererar scenen som scenen var, fast somliga påstår att ljudbilden blir låg, men det är för att de förleds av synen.
Kan verkligen sådana där ortoakustiska högtalare återge scenen som den var?
hifikg skrev:JonasB skrev:hifikg skrev:Testa vetja
Kan verkligen sådana där ortoakustiska högtalare återge scenen som den var?
Du är välkommen när du har vägarna förbi
I-or skrev:Det går bra att flytta upp högtalarna några decimeter för mer höjd i ljudsceneriet, men man får förstås en något annan frekvensgång både för direktljudet och rumsbidragen p.g.a. detta.
avr7000 skrev:Prova att vinkla dem lite bakåt (att baffel lutar lite bakåt istället för att vara vertikal)
JonasB skrev:avr7000 skrev:Prova att vinkla dem lite bakåt (att baffel lutar lite bakåt istället för att vara vertikal)
Det skulle ju inte se klokt ut. I och för sig om det skulle slå väl ut så får man kanske smida en specialfot
hifikg skrev:JonasB skrev:avr7000 skrev:Prova att vinkla dem lite bakåt (att baffel lutar lite bakåt istället för att vara vertikal)
Det skulle ju inte se klokt ut. I och för sig om det skulle slå väl ut så får man kanske smida en specialfot
Släck ljuset när du lyssnar så slipper du se. Och kanske behöver du inte ens flytta högtalarna.
avr7000 skrev:Prova att vinkla dem lite bakåt (att baffel lutar lite bakåt istället för att vara vertikal)
JonasB skrev:Jag tror att jag skulle uppskatta ljudbilden något högre upp, typ som att artisten står upp medan jag sitter. Som det är nu sitter hen på max samma höjd och om jag ställer mig upp är "scenen" på tok för låg. Är det så enkelt som att flytta upp högtalarna eller är det andra bra egenskaper som går förlorade då? Diskanterna är i ca samma höjd som öronen när jag sitter. Bespara mig svaret prova
JM skrev:JonasB skrev:Jag tror att jag skulle uppskatta ljudbilden något högre upp, typ som att artisten står upp medan jag sitter. Som det är nu sitter hen på max samma höjd och om jag ställer mig upp är "scenen" på tok för låg. Är det så enkelt som att flytta upp högtalarna eller är det andra bra egenskaper som går förlorade då? Diskanterna är i ca samma höjd som öronen när jag sitter. Bespara mig svaret prova
I ekofittrum lokaliseras högtalaren i vertikalplanet till en punkt något närmare diskanten än basen med en felmarginal på några grader.
I ett vanligt lyssningsrum kommer golvreflexen flytta upplevda positionen något närmare golvet och takreflexen något närmare taket enligt summationslokalisationsprincipen om skillnaden mellan direktljud och reflex är < 1 ms. Vilken reflex som dominerar beror på hur mycket reflexerna dämpas map intensitet och sträckan reflexerna tar för att nå lyssningspositionen. I praktiken är det högtalarens position över golvet som avgör.
Placera högtalaren i den höjd du vill lyssna till enligt ovan.
JM
JM skrev:Mindre än 1 ms skillnad mellan direktljud och reflexljud krävs för att uppleva en förflyttning av ljudbilden likt stereoljudet förflyttning mellan högtalarna fast i vertikalplanet.
Summing localization occurs when two or more coherent sound waves arrive within a limited time interval and only one sound sensation is perceived. If the time variations are smaller than 1 ms, the time and level variations of all sound sources contribute to the direction of the perceived sound. The resulting auditory event is called a phantom source.
Summing localization is the basis of stereophony.
https://en.wikipedia.org/wiki/Summing_localization
Beroende på ljudtyp vid längre skillnad än 1 ms börjar precedence effekten att gälla gradvis. Då är det direktljudets lokalisation som gäller oberoende av reflexljudens lokalisation.
Således bör du faktiskt flytta högtalaren till önskad höjd.
JM
hifikg skrev:Testa vetja
AlbertHall skrev:hifikg skrev:Testa vetja
Är inte just Carlssons OA kända för att leverera en notoriskt låg ljudbild ?
AlbertHall skrev:hifikg skrev:Testa vetja
hifikg skrev:inte minstAlbertHall skrev:hifikg skrev:Testa vetja
Jag skrev ju (nästan) det. Många som bara lyssnat en kort stund, kanske stående, och med ögonen öppna i ett rum med massor av belysning hyser den uppfattningen, men alla som umgåtts med dem i några decennier och särskilt om man lyssnar i svag belysning vet hur det förhåller sig. För övrigt är det lätt att "lura" alla andra också. När jag har fotograferar i lyssningsrummet står mina OA52 bakom bakgrundspappret och spelar. Då pekar jag på de inaktiva Quadarna, som står ovanpå mina subbar, alltså rejält högt, och ingen har hittills trott annat än att ljudet kommer från dem.
AlbertHall skrev:hifikg skrev:inte minstAlbertHall skrev:
Jag skrev ju (nästan) det. Många som bara lyssnat en kort stund, kanske stående, och med ögonen öppna i ett rum med massor av belysning hyser den uppfattningen, men alla som umgåtts med dem i några decennier och särskilt om man lyssnar i svag belysning vet hur det förhåller sig. För övrigt är det lätt att "lura" alla andra också. När jag har fotograferar i lyssningsrummet står mina OA52 bakom bakgrundspappret och spelar. Då pekar jag på de inaktiva Quadarna, som står ovanpå mina subbar, alltså rejält högt, och ingen har hittills trott annat än att ljudet kommer från dem.
Jag köper det. Ögat lurar ofta. Inte minst bland recenter.
JonasB skrev:Jag har inte lyssnat på 100-tals hemma-anläggningar men gissar att jag skulle uppleva liknande höjd om elementen sitter i ca samma höjd som hos mig. I och för sig har jag inte reflekterat över detta förren nyligen, efter nästan två år med högtalarna. Antar att jag försöker hitta potentiella förbättringar vilket jag verkar vara ensam om på detta forum![]()
![]()
Ingen som reflekterat över detta och kännt att det kanske skulle vara nice med lite högre ljudbild, eller tvärtom?
hifikg skrev:Du är välkommen när mina ESL fungerar igen, annars är det ju uppenbart vad som spelar. Men även utan blindtest skulle jag bli förvånad om du inte tycker att ljudet kommer från helt andra platser än där högtalarna faktiskt står, särskilt om det är mörkt i rummet. Jag tror egentligen inte att många, som inte vet i förväg, skulle kunna peka ut var högtalarna står. Fast hur ofta tar man in sina gäster med förbundna ögon? O så räknar väl folk med att högtalarna står ungefär som högtalare brukar stå.
Inte ens när jag hade de stora Apogeerna här var det många som anade att de lyssnade på OA52 emellanåt. Hifi-rävar rörde på huvudet o kunde ibland förstå att de lyssnade på det ena eller andra paret, något som "vanliga" människor sällan gjorde. Det låter så stort, mäktigt och rumsfyllande att det bara måste vara något stort och rejält som låter. Mer än en har frågat var allt ljud kommer ifrån när de betraktat de två, små, element som varje 52:a är bestyckad med.
Användare som besöker denna kategori: AndersP, Google [Bot] och 36 gäster