Pappsen skrev:goat76 skrev:Pappsen, jag tror en sub från REL är precis det du letar efter. De är väldigt enkla att få till i integreringen med fronthögtalarna och sticker aldrig ut som ett ”separat ljud” vilket många andra lösningar ned bashögtalare har en tendens att göra. Följ bara anvisningarna från REL för hur deras subwoofers ska placeras och ställas in så kommer det precis som du önskar låta som om dina huvudhögtalare bara spelar djupare.
Själv har jag en äldre REL-modell med namnet T2, den har hängt med länge och integrerats med perfekt resultat med tre olika fronthögtalare, först med ett par Elac, sen Linn och nu ATC. Låna hem en om du har möjlighet till det, du kommer säkert bli nöjd med resultatet.
Det tror jag säkert men det är ju det med HP-delen till Q10 som i alla fall IÖ ansåg som en dålig lösning.
Men nu kanske man inte alltid ska "måla fan på vägg" utan våga prova lite själv,
Frågan är väl hur dina önskemål ser ut?
1. Är du nöjd med hur dina fronthögtalare presterar på de ljudnivåer du önskar kunna spela, men bara vill att de ska gå djupare i basen?
2. Eller uppfattar du att de inte riktigt klarar av de ljudnivåer du önskar utan att de ger hörbar distorsion i basområdet, utöver att du önskar att de även spelar djupare bas?
Om den första punkten överenstämmer med din situation så behöver du inte något högpassfilter, då kan du bara fortsätta låta fronthögtalarna spela sitt fulla register och låta en högnivåkopplad REL ta vid från det frekvensområde där dina frontar rullar av. Frontarna kommer naturligtvis fortsätta låta precis lika bra som du nu uppfattar dem låta, fast med den skillnaden att de kommer uppfattas spela djupare i basen tack vare RELen.
Om punkt 2 stämmer in bättre med dina önskemål och att frontarna behöver avlastning så krävs det naturligtvis mer omfattande förändringar i drivningen av ditt ljudsystem, antagligen ett separat slutsteg för en passiv bashögtalare och något delningsfilter.