Dynaudio säger upp 66 anställda

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kermit116

Dynaudio säger upp 66 anställda

Inläggav Kermit116 » 2022-09-26 14:17

Klippt från nyhetstjänsten evertiq.se:
"
Dansk högtalartillverkare säger upp 66 anställda
Den danska högtalartillverkaren Dynaudio har det svårt under ett ändrat ekonomiskt läge, rapporterar Finans. Enligt tidningen säger företaget i Skanderborg upp 66 anställda på lager och i produktion
Dynaudios vd, Stephen Guo berättar för tidningen Finans att företaget påverkats av ett förändrat konsumtionsmönster, orsakat av ett globalt osäkert ekonomiskt läge och stigande energipriser. På så vis har order in till företaget blivit lägre än väntat.

"Det har lett till uppsägningarna," säger Stephen Guo till tidningen.

Dynaudio kommer efter uppsägningarna ha 250 anställda världen över. Personalreduceringen drabbar enbart sätet i Skanderborg, där huvuddelen av produktionen och övrig företagsaktivitet ligger.

Förhoppningen är att det snart blåser positiva vindar igen.

"Vi tror att den ekonomiska krisen är kortsiktig. Framtidsutsikterna för hemmaljud fortfarande är positiva. Uppsägningarna var nödvändiga, men ett tillfälligt bakslag," säger han till tidningen.

Dynaudio ägs sedan 2014 av kinesiska Goertek.
"
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Dynaudio säger upp 66 anställda

Inläggav Bill50x » 2022-09-26 14:52

Kermit116 skrev:Dynaudio ägs sedan 2014 av kinesiska Goertek."

Detta är ett problem. Vi har kinesiska företag som driver kollektiv lokaltransport i (tex) Stockholm, vi har kinesiska företag som bygger/äger vindkraftsparkeer i Sverige, och numera har vi tyska ägare till våra kärnkraftverk.

Jag har själv varit stark tillskyndare ill global verksamhet men det känns idag som att vi får skörda de negativa aspekterna av detta och framför allt Putins framfart har ju ställt sakerna på sin spets. För att inte tala om TjiPing. I vår strävan efter allt billigare produkter göder vi mer eller mindre korrupta/odemokratiska regimer.

Det är allt svårare att tex handla hifiprodukter, vi ska inte bara ta hänsyn till tekniska prestanda utan även hur/av vem produkten är gjord och vilken miljöpåverkan det har. Eller hur tillverkningslandet behandlar sina kvinnor.

Å aandra sidan, hade Dynaudio överhuvudtaget funnits utan utländska intressenter? Rackarns svår fråga detta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2022-09-27 08:04

Bill50x skrev:

Detta är ett problem. Vi har kinesiska företag som driver kollektiv lokaltransport i (tex) Stockholm, vi har kinesiska företag som bygger/äger vindkraftsparkeer i Sverige, och numera har vi tyska ägare till våra kärnkraftverk.

Jag har själv varit stark tillskyndare ill global verksamhet men det känns idag som att vi får skörda de negativa aspekterna av detta och framför allt Putins framfart har ju ställt sakerna på sin spets. För att inte tala om TjiPing. I vår strävan efter allt billigare produkter göder vi mer eller mindre korrupta/odemokratiska regimer.

Det är allt svårare att tex handla hifiprodukter, vi ska inte bara ta hänsyn till tekniska prestanda utan även hur/av vem produkten är gjord och vilken miljöpåverkan det har. Eller hur tillverkningslandet behandlar sina kvinnor.

Å aandra sidan, hade Dynaudio överhuvudtaget funnits utan utländska intressenter? Rackarns svår fråga detta.

/ B

Jag tror du missade en stor västsvensk biltillverkare.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-27 12:03

Tråkig utveckling, men tyvärr förväntar jag mig fler västerlänska HiFi-tillverkare följa det Dynaudio tvingats göra, det är ju bara att titta på hur konsumenterna mer och mer letar billiga (men dock högpresternade) kinesiska produkter. Att dessa produkter sedan slutar fungera inom ett par år gör ju ingenting då de ändå är så billiga att ersätta med en ny och bara slänga den gamla på det allt växande sopberget.

Men frågan är vart allt detta slutar?
Gör vi oss inte allt mer beroende av dessa diktaturländer som allt mer äger oss, och kommer vi inte i slutändan ändå behöva betala igen precis allt (och lite till av det vi eventuellt sparat i inköpspris av dessa billiga produkter), i form av att behöva stå för levernet för alla de personer som nu blir arbetslösa tack vare våra inköpsval?

Detta gäller naturligtvis allt, inte bara den relativt lilla HiFi-branschen. Men om vi börjar tänka lite större så vet vi alla att om vi handlar mjölk från bonden, och om han i sin tur betalar dig för sina omkostnader o.s.v så får vi ett fungerande ekonomiskt omlopp i våran egen närhet. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-27 14:09

Jag tycker västvärlden bör skruva upp importtullarna från samtliga diktaturer (så som Kina) ordentligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-09-27 14:22

Morello skrev:Jag tycker västvärlden bör skruva upp importtullarna från samtliga diktaturer (så som Kina) ordentligt.

Tyvärr är ju dessa diktaturer också rejäla importörer av våra varor och det skulle få långtgående konsekvenser för vår industri om de svarade med samma mynt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-09-27 14:49

Morello skrev:Jag tycker västvärlden bör skruva upp importtullarna från samtliga diktaturer (så som Kina) ordentligt.

Protektionism har ju historiskt visat sig fungera väldigt dåligt, ger ytterst sällan den avsedda effekten.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-09-27 15:43

jonasp skrev:

Protektionism har ju historiskt visat sig fungera väldigt dåligt, ger ytterst sällan den avsedda effekten.

Vi ger helt enkelt tusan i att köpa Kinaprodukter eller från andra diktaturländer (inkl de med tveksam demokrati, jämlikhet och lika värde mellan könen -o en massa annat). Utan iställetköper lokalproducerat så långt det går.
Då behövs inga tullar!

Elbil kommer tex köpas från Tyskland för vår del. Men först då tekniska utvecklingen stabiliserats lite så priserna sjunker, och då troligen beggat.
Alternativt japanskt där det funnits ÅF, reservdelar mm sedan många år. Man får inte gömma att det ska kunna repareras

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-27 15:47

Förhoppningsvis lär sig väst i allmänhet ich tysken i synnerhet att det var ohyggligt korkat att göra sig beroende på Putlers gas - Kina är en annan skurkstat i paritet med Ryssland.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-09-27 16:21

sportbilsentusiasten skrev:
jonasp skrev:

Vi ger helt enkelt tusan i att köpa Kinaprodukter eller från andra diktaturländer (inkl de med tveksam demokrati, jämlikhet och lika värde mellan könen -o en massa annat). Utan iställetköper lokalproducerat så långt det går.
Då behövs inga tullar!

Elbil kommer tex köpas från Tyskland för vår del. Men först då tekniska utvecklingen stabiliserats lite så priserna sjunker, och då troligen beggat.
Alternativt japanskt där det funnits ÅF, reservdelar mm sedan många år. Man får inte gömma att det ska kunna repareras

Hur många skulle vilja betala en hel del extra för många varor som de har vana nu att köpa billigare? Ingen politiker som skulle tvinga denna omställning skulle bli populär, då skulle de faktiskt skapa en enorm höjning av inflationen.
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / Canton GLE90, LG B3 77"
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-27 16:44

Kina med sin knivskarpa interna konkurrens har varit huvudanledningen till att inflationen har varit så låg i över ett decennium, trots hög tillväxt i världsekonomin och gödsling med pengar från centralbankerna. Till slut fick dock överutbudet på pengar genomslag efter en runt 30-procentig ökning 8O av penningmängden i många länder, bl.a. Sverige och USA, under pandemin. Detta groteska felsteg kommer att diskuteras av nationalekonomer i decennier.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-09-27 17:06

Ja, det är konstigt att folk inte förstår att man genom att trycka upp fler sedlar urholkas värdet på de befintliga sedlarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-27 17:15

Bill50x skrev:

/ B

Mycket tänkvärt inlägg. Det är inte lätt idag.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-27 17:22

Halbermensch skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
jonasp skrev:

Då behövs inga tullar!

Hur många skulle vilja betala en hel del extra för många varor som de har vana nu att köpa billigare? Ingen politiker som skulle tvinga denna omställning skulle bli populär, då skulle de faktiskt skapa en enorm höjning av inflationen.

Det är ju juste det som MP har hållit på med, rädda "världens klimat" genom att alla i Sverige SKA KÖRA ELBIL, (vilket år det var nu, men snart) och de som inte har råd får gå. Därav så är de så illa omtyckta.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-27 17:23

Sedan när det gäller Dynaudio så hoppas jag att de klarar sig genom dessa svåra tider då jag gillar märket.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-09-27 17:30

@ Morello

Jag tycker det är rätt, människor som lägger pengar på hög istället för att låta dem arbeta behöver en näsknäpp då och då :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-09-27 18:02

Problemet är att alla pengar, arbetande såväl som vilande, sjunker i värde med inflation. I Sveriges fall har penningpolitiken förvärrats ytterligare av att Riksbanken har sålt svenska kronor för att köpa utländsk valuta, vilket har förvandlat SEK till Nordens peso (den mexikanska peson har dock utvecklats långt mycket bättre det senaste året). Den fullständigt huvudlösa penningpolitiken har kommit till vägs ände här i landet och vi kommer att få lida en hel del för detta framöver.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2022-09-28 12:17

FBK skrev:
Halbermensch skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Vi ger helt enkelt tusan i att köpa Kinaprodukter eller från andra diktaturländer (inkl de med tveksam demokrati, jämlikhet och lika värde mellan könen -o en massa annat). Utan iställetköper lokalproducerat så långt det går.
Då behövs inga tullar!

Det är ju juste det som MP har hållit på med, rädda "världens klimat" genom att alla i Sverige SKA KÖRA ELBIL, (vilket år det var nu, men snart) och de som inte har råd får gå. Därav så är de så illa omtyckta.

Struntsnack, normalsvensson vet knappt vart något parti står. Ingenstans i världen får miljörörelser mycket stöd, vi gillar pengar, att konsumera och fullständigt skiter i långsiktighet. Svenskar röstar i överlag för partier som kommer i bottenskrapet vad gäller miljöpolitik. MP beskylls för NATOs expansionism när de knappast har något med den att göra, och förstås för priserna som höjdes som följd. De ska enligt hur många som skriver på FB som helst, vara ansvarig för att vi har så höga energipriser i Europa, trots att de har faktiskt i 40 år sagt att man ska bort från ryska olja och gas. Någon vidare saklighet finns det inte i svenska debatter. MP ska ha varit så starka trots att landet i sig inte klarar av nästan några miljömål.

Släpp partipolitiken!
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / Canton GLE90, LG B3 77"
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-09-28 12:58

I-or skrev:Kina med sin knivskarpa interna konkurrens har varit huvudanledningen till att inflationen har varit så låg i över ett decennium, trots hög tillväxt i världsekonomin och gödsling med pengar från centralbankerna. Till slut fick dock överutbudet på pengar genomslag efter en runt 30-procentig ökning 8O av penningmängden i många länder, bl.a. Sverige och USA, under pandemin. Detta groteska felsteg kommer att diskuteras av nationalekonomer i decennier.

Ja, det är tveklöst den extrema tillförseln av pengar som är boven i dramat.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-09-29 08:31

Många här "vet hur det ligger till". Ingen här förmår emellertid tillämpa sitt "vetande" på praktisk handling, i syfte att åstadkomma något.
Inget häpnadsväckande i det.
Jag påstår inte att jag VET hur det ligger till, men jag har en tanke om att priskänsligheten och utslagningen av företag bottnar i gemene mans mentalitet. Jag syftar nu på populationen i sin helhet.
Jämförelse-dominerade reaktionsmönster i kombination med ytligt och kvantitets-baserat tänkande, i en alltmer distraktionsbelastad mental miljö.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-09-29 09:02

Strmbrg skrev:Många här "vet hur det ligger till". Ingen här förmår emellertid tillämpa sitt "vetande" på praktisk handling, i syfte att åstadkomma något.
Inget häpnadsväckande i det.
Jag påstår inte att jag VET hur det ligger till, men jag har en tanke om att priskänsligheten och utslagningen av företag bottnar i gemene mans mentalitet. Jag syftar nu på populationen i sin helhet.
Jämförelse-dominerade reaktionsmönster i kombination med ytligt och kvantitets-baserat tänkande, i en alltmer distraktionsbelastad mental miljö.

Jag har alltid försökt handla i fysiska butiker i min hemstad när det går. För mig finns det ett visst prisspann för hur mycket mer jag är beredd att betala för de fördelar som finns i att handla lokalt, så som tillgängligheten att lyssna på produkten innan köp, lättillgängligheten ifall service behövs och att de lokala butikerna faktiskt lever kvar. Är priskillnaden för hög eller att tillgången är begränsad så letar jag främst upp en butik i Sverige och i andra hand i Europa.

Utöver det är jag även beredd att betala mer för något jag anser är av högre kvalitet, slit-och-släng produkter försöker jag undvika.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-09-29 10:37

Släpp partipolitiken i denna tråd tack!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2022-09-29 11:25

Väst valde för ca 30år sedan att främja sin tillväxt och ökade konsumtion genom att lägga ut produktion off-shore till mindre kostsamma länder primärt österut.
Med denna förflyttning så följde en stor del IPO och know-how som så småningom började spira i de växande ekonomierna i främst Kina och Indien, den som inte kunde räkna ut det har inte lärt sig mycket av historien, att komma och gråta över det nu är ungefär att som svensk sörja Saint-Barthélemy.

Antingen lever vi i en global värld, där vi reser, äter och konsumerar det vi känner för när vi känner för det, eller så bygger vi murar och hoppas i vår enfald att det finns tillräckligt med resurser på insidan och ingen kommer någonsin och knackar på vår port med en murbräcka.
Att bygga allianser har historiskt sett varit väldigt mycket mer framgångsrikt än att isolera sig, det gör ont i början att lära sig hur andra kulturer fungerar och att anpassa sig själv, för det är just det som skiljer framgång från undergång, ens egna förmåga att anpassa sig för alla andra är minst lika ointresserad att göra det för dig som du är för dem.

Men med det sagt så kan vi ju skruva ner vår 55" LCD, skrota vår smartphone, ta fram volvo 740'n och börja semestra på pite havsbad om vi hatar globalisering, sa jag att det blir salt sill eller salt fläsk 6 dagar i veckan oxå?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-09-29 11:51

Som övergripande tanke håller jag med Chris. Vår levnadsstandard är ju en följd av frihandel.

Men trots detta så kan man ju köpa lokalt och till och med i en fysisk butik. Mycket lite köper jag själv via nätet. Klart det händer men lite undantagsvis. Sist beställde jag två italienska lampor i en fysisk butik.

Väntar på en engelsk rörförstärkare inköpt på Akkelis.

Men finner jag att bästa alternativet förmig är en kinesisk elbil har jag inga problem med detta. Mina solpaneler är ju kinesiska.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-09-29 11:52

Jag kan inte Dynaudios verksamhet i detalj men vet att dom har en exponering mot personbilsindustrin där det ju kan vara stora svängningar om man är underleverantör. Utan att veta så kan det ju vara så att dom förlorat några nya kommande modellserier hos någon av tillverkarna. De behöver ju därför inte enbart vara problem i hemelektronikbranschen.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-29 12:02

Chris71 skrev:Väst valde för ca 30år sedan att främja sin tillväxt och ökade konsumtion genom att lägga ut produktion off-shore till mindre kostsamma länder primärt österut.
Med denna förflyttning så följde en stor del IPO och know-how som så småningom började spira i de växande ekonomierna i främst Kina och Indien, den som inte kunde räkna ut det har inte lärt sig mycket av historien, att komma och gråta över det nu är ungefär att som svensk sörja Saint-Barthélemy.

Antingen lever vi i en global värld, där vi reser, äter och konsumerar det vi känner för när vi känner för det, eller så bygger vi murar och hoppas i vår enfald att det finns tillräckligt med resurser på insidan och ingen kommer någonsin och knackar på vår port med en murbräcka.
Att bygga allianser har historiskt sett varit väldigt mycket mer framgångsrikt än att isolera sig, det gör ont i början att lära sig hur andra kulturer fungerar och att anpassa sig själv, för det är just det som skiljer framgång från undergång, ens egna förmåga att anpassa sig för alla andra är minst lika ointresserad att göra det för dig som du är för dem.

Men med det sagt så kan vi ju skruva ner vår 55" LCD, skrota vår smartphone, ta fram volvo 740'n och börja semestra på pite havsbad om vi hatar globalisering, sa jag att det blir salt sill eller salt fläsk 6 dagar i veckan oxå?

Inte var det vanligt folk som är ansvariga för att tillverkarna ville tjäna mer pengar... Kina och Indien, och jag gillar inte vilken människosyn de har heller... eller hur de ser på klimatet.
Jag reser inte mycket, kan ha stått över de få resor jag gjort..... Sverige duger fint. och även gamla telefoner. Ta fram platt Tv hade funkat här också. Och Kina och Indien och bilar håller jag mig gärna ifrån.
Dvs håller inte med om något. Kina, Indien och Ryssland suger helt enkelt då de skiter i "alla andra" Är ju inte för inte som dessa länder tycker om varandra.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-09-29 12:13

Kronkan skrev:Som övergripande tanke håller jag med Chris. Vår levnadsstandard är ju en följd av frihandel.

Men trots detta så kan man ju köpa lokalt och till och med i en fysisk butik. Mycket lite köper jag själv via nätet. Klart det händer men lite undantagsvis. Sist beställde jag två italienska lampor i en fysisk butik.

Men finner jag att bästa alternativet förmig är en kinesisk elbil har jag inga problem med detta. Mina solpaneler är ju kinesiska.

:? "Och jag undviker prylar ifrån dessa länder i den mån jag kan och skulle aldrig komma på tanken att handla Kina bygge om det fanns ett annat alternativ, även om det kostade lite mer." Handla ifrån länder som skiter i mänskliga rättigheter osv osv osv osv osv osv. är ju bara korkat "om man kan och har möjlighet handla någon annanstans" och uppvisar att man bryr sig 0. Måste ju vara där vi börjar "tänka".

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2022-09-29 12:29

Chris71 skrev:

Det där låter inte helt olockande, Faktiskt :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-09-29 13:02

FBK skrev:
Kronkan skrev:Som övergripande tanke håller jag med Chris. Vår levnadsstandard är ju en följd av frihandel.

:? "Och jag undviker prylar ifrån dessa länder i den mån jag kan och skulle aldrig komma på tanken att handla Kina bygge om det fanns ett annat alternativ, även om det kostade lite mer." Handla ifrån länder som skiter i mänskliga rättigheter osv osv osv osv osv osv. är ju bara korkat "om man kan och har möjlighet handla någon annanstans" och uppvisar att man bryr sig 0. Måste ju vara där vi börjar "tänka".

Handla någon annanstans kan vara rätt svårt i många fall eftersom tillverkning inte finns annat än i fjärranöstern. Bara att varumärket som sitter på fronten har en västerländsk koppling är ingen garanti. Titta gärna på var innehållet i en dator kommer ifrån.... I princip varje större leverantör av elektronikkomponenter finns ju i länder som är allt annat än bra på mänskliga rättigheter.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-09-29 13:10

Chris71 skrev:Väst valde för ca 30år sedan att främja sin tillväxt och ökade konsumtion genom att lägga ut produktion off-shore till mindre kostsamma länder primärt österut.

Visst är det så. Och jag tycker det var riktigt :|
Men var det inte meningen att våra värderingar skulle sprida sig österut? Inte tvärt om?
Och hur har det blivit i stället?

En passade sammanfattning tyck således vara =>
Lura mig en gång och skäms på dig, Lura mig två gånger och skäms på mig :wink:

Eller tänker jag fel?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Nästa

Återgå till Generellt om hifi