Montering av banankontakt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken lösning är "rättvänd"?

Monterad så man sticker bananerna neråt!
13
46%
Monterad så man sticker bananerna uppåt!
7
25%
Monterad så man sticker bananerna ortogonalt kontra lådan!
5
18%
Annan lösning av banankontaktsmontering!
3
11%

Antal röster : 28

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Montering av banankontakt

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 16:44

Vilken lösning är "rättvänd" helt enkelt. Kablarna brukar ju hänga neråt mot golvet, och detta gör ju att man får en rätt konstig böj på kablarna om man sticker i kablarna uppifrån, men de har lite känsla av att kunna "åka ur" om man monterar dem tvärt om. Varför det skulle vara bra med en ortogonal montering vet jag faktiskt inte, inte heller vadför annan lösning (kravet är att det ska innehålla banankontakter) som kan tänkas vara bra!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-19 17:02

Neråt.

Är bananerna tillräckligt bra så sitter de kvar. Kör man med kabel modell stor boaorm så använder man i alla fall inte bananer :D

Annars duger ortogonalt. Uppifrån ser inte bra ut.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-19 17:44

Kontaktdonen bör inte kunna trilla ut av misstag. Högtalartillverkaren kan ju inte ta ansvar för vilkent junk som användaren tänker sig använda. D.v.s "Alt 1" röstade jag på.

Dessutom AVSKYR jag sådana banakontaktdon som är helt av metall utan någon som helst isolering. Det är snarare regel än undantag att förstärkaren kortsluts. Inte bra för många förstärkare!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-22 14:58

Ok, lite blandade bud... jag gillar konceptet med att dunka upp kablarna istället för ner, för att det ser finare ut. Men jag vet ju hur mkt sämre en sådan lösning kan vara så...

Vet inte hur jag ska göra när jag sätter ihop mina talare igen.. :|

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-22 16:30

Som OA51.3-ägare så sticks bananerna de in från sidan, vågrätt, positiv banan överst. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-22 16:55

Alternativ 1 är självklart rätt svar. Man sticker in dem uppifrån. Annars glider du ur av kabelns tyngd. Lika dumt som att vilja ha något alla lägga sin tennisbollar på, och sätter upp hyllor på väggarna som sluttar nedåt ut från väggen...

Självklars skall de sitta horisontellt eller slutta svagt inåt mot väggen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 17:00

Visar inte frågan hur dumt det är med banankontakter. Neråt så trillar de ur, uppåt så blir det en tvär "knäck" på kabeln som ger ganska stor påkänning på kabel och kontakter.

Att sedan två urtrillade banankontakter lätt kortsluts är liksom grädde på moset.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-22 17:03

Varför inte nyttja Speakon eller XLR? :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-08-22 17:03

Jag röstar på spade :)
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-22 17:31

Det var märkligt vad många som hade något att tillföra helt plötsligt. ;)

Jag ska ta en funderare till på det hela, men jag skulle nog gärna göra om monteringen till två st polskruvar istället, men då måste jag fylla över det förborrade hålet med en platta vilket jag inte är helt säker på att jag orka.. :)

Det är ju bara baksidan på en högtalare vi pratar om. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-22 18:53

Fast polskruvar är ju ännu sämre!

Annars kan du ta såna här bananer;
Bild
så har du lösningen på ditt problem.

In med bananen snett uppifrån, och så har du kabeln in snett nedifrån!! Som du vill ha det va?

Observera att då är dessa don oisolerade vilket inte är så lämpligt. Fast är man noga med att stänga av sina förstärkare innan man kopplar, så går det ju bra förstås.
Observera även att dessa don inte är med lödanslutning, skruvanslutning tenderar till att bli glappiga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 18:58

Morello skrev:Varför inte nyttja Speakon eller XLR? :P

Det som talar emot en XLR är väl att en högtalarutgång då går att koppla till en mikingång? Väl.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 19:00

Johan_Lindroos skrev:Fast polskruvar är ju ännu sämre!

Annars kan du ta såna här bananer;
Bild

In med bananen snett uppifrån, och så har du kabeln in snett nedifrån!! Som du vill ha det va?

Observera att då är dessa don oisolerade vilket inte är så lämpligt. Fast är man noga med att stänga av sina förstärkare innan man kopplar, så går det ju bra förstås.
Observera även att dessa don inte är med lödanslutning, skruvanslutning tenderar till att bli glappiga.

Ja, där räcker det ju med att ha nyckelknippan framme så blir det kortis. Men doppa dem i målarfärg efter att man har skruvat fast dem så slipper man knäcken på kabeln iaf. :lol:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-08-22 19:02

Svante skrev:
Morello skrev:Varför inte nyttja Speakon eller XLR? :P

Det som talar emot en XLR är väl att en högtalarutgång då går att koppla till en mikingång? Väl.

Men då är man väl mer än lovligt dum? :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-22 19:04

Man kan ju nyttja en XLR med fler än 3 poler och således undvika fadäsen som uppstår om man kopplar åt helsike fel och dessutom kan strömmen fördelas över fler än ett stift. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 19:17

Belker skrev:Men då är man väl mer än lovligt dum? :wink:

Om man gör det med berått mod, ja. Det är ungefär lika dumt som att krocka med bil. Ändå gör folk det.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-22 19:39

Är det inte dessa som sitter som "berg" (sitter lödda på min gamla K20-kabel)?

Bild

9.04 styck exkl moms.

De guldpläterade är dock lite i dyraste laget anser jag.

Bild

44.10 exkl momst styck. Mer än 10 blir det iofs 30.70 stycket.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-08-22 22:26

Thomas_A skrev:Är det inte dessa som sitter som "berg" (sitter lödda på min gamla K20-kabel)?

Bild

9.04 styck exkl moms.

Verkligen inte! De sitter knappt alls, jag fick "böja till" det där stiftet för att på så vis öka trycket så att jag vågade använda dem. Numera har jag kasserat dem.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-22 22:35

Då undrar jag vad för stift som sitter på mina K20 kablar. Löddes av Linn-killen, och de sitter hårt. Annat märke (?), men ej guldplät

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-22 22:54

Johan_Lindroos skrev:Annars kan du ta såna här bananer;
Bild

Detta är en bra idé. Men man ska fortsätta lite till.

1) Efter montage, ta fram en kraftig lödkolv och löd ihop kabeln med kontakten.

2) Trä en krymplslang över och värm den tills den kryper ihop runt kontakten (kan tex göras med sagda lödkolv, ingen direktkontakt dock!).

Ingenting lossnar och glappar med tiden, och kontakten är isolerad. Obs, löd inte med lödsyra som flussmedel utan använd lödpasta. Skrubba rent lödningen med T-röd eller liknande efteråt så gränsen vid lödningen inte börjar korrodera.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-22 23:11

Bill50x skrev:Detta är en bra idé. Men man ska fortsätta lite till.

1) Efter montage, ta fram en kraftig lödkolv och löd ihop kabeln med kontakten.

2) Trä en krymplslang över och värm den tills den kryper ihop runt kontakten (kan tex göras med sagda lödkolv, ingen direktkontakt dock!).

Ingenting lossnar och glappar med tiden, och kontakten är isolerad. Obs, löd inte med lödsyra som flussmedel utan använd lödpasta. Skrubba rent lödningen med T-röd eller liknande efteråt så gränsen vid lödningen inte börjar korrodera.

/ B

Mm, då börjar det likna nåt. Men fortfarande är det troligt att de hamnar i kortis när de trillar eller pillas ur sina kontakter. Möjligen kan man göra ena ledaren längre än den andra för att undvika det, men jag vet inte...

Nä.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-22 23:17

Svante skrev:Mm, då börjar det likna nåt. Men fortfarande är det troligt att de hamnar i kortis när de trillar eller pillas ur sina kontakter. Möjligen kan man göra ena ledaren längre än den andra för att undvika det, men jag vet inte...

Nä.

Du har rätt, men det gäller alla banankontakter. Det allra bästa är förstås expanderande bananisar som dras fast med skruv, dom halkar inte ur. Ska man medvetet koppla i och ur högtalarkablar ska man nog ha slutsteget avstängt.... Ja, om man nu inte behöver lite spänning här i tillvaron och inte kan få det på ett okonstlat sätt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-22 23:34

Intressant vändning, jag har ett otal sådana där banankontakter hemma så jag skulle kunna se vad man kan göra.. Problemet är att jag inte kan ta mig till ELFA på överskådlig tid (för att skaffa större krympslang).

Tror jag ska börja med det, låter som den mest genomtänkta lösningen än så länge! (bara bananerna sitter hårt också...)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-22 23:39

Slartibartfast skrev:Problemet är att jag inte kan ta mig till ELFA på överskådlig tid (för att skaffa större krympslang).

Jag är ingen megafon för Elfa, men visst kan dom skicka lite krympslang via Posten? Ringer du ena dagen knackar det på dörren nästa :-)

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-08-23 00:06

En röd och en svart krympslang?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-23 00:08

phon skrev:En röd och en svart krympslang?

Tja, varför inte?

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-23 01:42

Bill50x skrev:
Slartibartfast skrev:Problemet är att jag inte kan ta mig till ELFA på överskådlig tid (för att skaffa större krympslang).

Jag är ingen megafon för Elfa, men visst kan dom skicka lite krympslang via Posten? Ringer du ena dagen knackar det på dörren nästa :-)

/ B

Så jävla drygt att pröjsa frakt för något man kan åka och hämta. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-23 01:54

Slartibartfast skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Så jävla drygt att pröjsa frakt för något man kan åka och hämta. ;)

Mvh Jocke

Jamen, då är det väl bara att åka å hämta då... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-08-23 13:50

Clas Ohlson har annars krympslang i div storlekar

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2005-08-23 19:38

Trodde meningen med bananer att man ska sticka in dom rakt in i terminalen (eller hur ser era terminaler ut?)? Då kan dom absolut inte glida ur och kabeln är fortfarande rätt böjd.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi