Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Varför inte nyttja Speakon eller XLR?
Johan_Lindroos skrev:Fast polskruvar är ju ännu sämre!
Annars kan du ta såna här bananer;
så har du lösningen på ditt problem.
In med bananen snett uppifrån, och så har du kabeln in snett nedifrån!! Som du vill ha det va?
Observera att då är dessa don oisolerade vilket inte är så lämpligt. Fast är man noga med att stänga av sina förstärkare innan man kopplar, så går det ju bra förstås.
Observera även att dessa don inte är med lödanslutning, skruvanslutning tenderar till att bli glappiga.
Belker skrev:Men då är man väl mer än lovligt dum?
Thomas_A skrev:Är det inte dessa som sitter som "berg" (sitter lödda på min gamla K20-kabel)?
9.04 styck exkl moms.
Johan_Lindroos skrev:Annars kan du ta såna här bananer;
så har du lösningen på ditt problem.
In med bananen snett uppifrån, och så har du kabeln in snett nedifrån!! Som du vill ha det va?
Observera att då är dessa don oisolerade vilket inte är så lämpligt. Fast är man noga med att stänga av sina förstärkare innan man kopplar, så går det ju bra förstås.
Observera även att dessa don inte är med lödanslutning, skruvanslutning tenderar till att bli glappiga.
Bill50x skrev:Detta är en bra idé. Men man ska fortsätta lite till.
1) Efter montage, ta fram en kraftig lödkolv och löd ihop kabeln med kontakten.
2) Trä en krymplslang över och värm den tills den kryper ihop runt kontakten (kan tex göras med sagda lödkolv, ingen direktkontakt dock!).
Ingenting lossnar och glappar med tiden, och kontakten är isolerad. Obs, löd inte med lödsyra som flussmedel utan använd lödpasta. Skrubba rent lödningen med T-röd eller liknande efteråt så gränsen vid lödningen inte börjar korrodera.
/ B
Svante skrev:Mm, då börjar det likna nåt. Men fortfarande är det troligt att de hamnar i kortis när de trillar eller pillas ur sina kontakter. Möjligen kan man göra ena ledaren längre än den andra för att undvika det, men jag vet inte...
Nä.
Slartibartfast skrev:Problemet är att jag inte kan ta mig till ELFA på överskådlig tid (för att skaffa större krympslang).
Bill50x skrev:Slartibartfast skrev:Problemet är att jag inte kan ta mig till ELFA på överskådlig tid (för att skaffa större krympslang).
Jag är ingen megafon för Elfa, men visst kan dom skicka lite krympslang via Posten? Ringer du ena dagen knackar det på dörren nästa
/ B
Slartibartfast skrev:Bill50x skrev:Slartibartfast skrev:Problemet är att jag inte kan ta mig till ELFA på överskådlig tid (för att skaffa större krympslang).
Jag är ingen megafon för Elfa, men visst kan dom skicka lite krympslang via Posten? Ringer du ena dagen knackar det på dörren nästa
/ B
Så jävla drygt att pröjsa frakt för något man kan åka och hämta.
Mvh Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster