Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Ekvaliserade dinosaurier => musik
Strmbrg skrev:
Rumskorrektion har jag trixat med förr i form av "DSpeaker". Det blev mer pannkaka än positiva effekter av dess påstådda och grafiskt redovisade utjämningar.
Ljudet minskade påtagligt i klarhet. Varför vet jag inte. Jag använde den enbart digitalt, såväl in som ut.
Så, nej, subbas och rumskalibrering vill jag helst undvika. Detta oavsett att det säkerligen finns betydligt bättre metoder än den jag provade med.
I-or skrev:Strmbrg skrev:
Rumskorrektion har jag trixat med förr i form av "DSpeaker". Det blev mer pannkaka än positiva effekter av dess påstådda och grafiskt redovisade utjämningar.
Ljudet minskade påtagligt i klarhet. Varför vet jag inte. Jag använde den enbart digitalt, såväl in som ut.
Så, nej, subbas och rumskalibrering vill jag helst undvika. Detta oavsett att det säkerligen finns betydligt bättre metoder än den jag provade med.
DSPeaker är ett automatiskt rumskorrektionssystem som säkerligen har ganska stora brister i hur korrektionen utförs. Det är betydligt bättre att ratta in justeringarna manuellt.
Åtminstone vissa produkter har dessutom mycket låga prestanda: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/dspeaker-anti-mode-2-0-dual-core-room-eq-review.15624/
jansch skrev:Funderade lite.......
Kan det inte vara "tycke och smak"?
Frekvensspektrat för klassisk musik är generellt olikt modern musiks ganska "tunga" och fylliga, dessutom ofta ogenomträngliga ljudmatta.
Det finns visserligen många klassiska instrument med lägre frekvensinnehåll (grundtoner), typ flygel, puka, kontrabas och inte minst kyrkorgel men dessa har inte samma "tyngd" i grundtonen jämfört med övertoner
En flygel t.ex har väldigt svag grundton i de lägsta oktaverna, vi "tillverkar" delvis grundtonen i hörseln.
Modern musik fokuserar på frekvenser runt 80Hz för att få "umpf" i musiken. Det är ju lätt att mixa fram när man använder närfältsupptagning och panorerad stereo. En bastumma t.ex låter ganska tunn och "bånkig" i verkligheten.
Strmbrg skrev:Japp, jag har inget emot att erkänna att jag inte har lyckats.
Erkänner dessutom att jag inte vill lyckas få till en snygg lågbas.
Mycket märkligt kan tyckas, men så tror jag mig förhålla mig till den saken.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Japp, jag har inget emot att erkänna att jag inte har lyckats.
Så mindre är fortfarande mindre med andra ord, det är bara det att du inte vill ha mer eller få till en förbättring av återgivningen?
Det fina är iallafall att du vet var det finns en stor förbättringspotential ifall att du kommer på andra tankar.
Japp, jag har inget emot att erkänna att jag inte har lyckats.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:Det jag försöker ägna min uppmärksamhet på är att åstadkomma klarhet. Som jag ser det så är klarheten en avsevärt mycket väsentligare aspekt på hemmaljudet än både djupbas, bastryck och ljudtryck överlag.
Innan jag upptäckte vad klarhet kan innebära så var mitt fokus i betydligt större utsträckning orienterat mot "bas, diskant och ljudtryck". Ganska länge sedan nu för övrigt.
Det här kan låta flummigt för en del kanske, men så förhåller det sig för min del.
HerrD skrev:Japp, jag har inget emot att erkänna att jag inte har lyckats.
En mycket märklig inställning som jag inte alls förstår. "Surt sa räven" är väl det närmaste jag kommer på. Om du hade haft rätt kunskaper för att få till det och hade fått höra vad en fullvärdig återgivning av lägre frekvenser innebär så hade din inställning varit helt annorlunda.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Men har du inte redan fått till klarhet i ditt ljudsystem? Om det skulle vara så att du redan har fått till klarhet så finns det väl ingenting som stoppar dig från att gå vidare och få till resten av frekvensområdet, för en väl intrimmad basåtergivning kommer ju knappast förstöra den klarhet du väl(?) redan har uppnått.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:
Men har du inte redan fått till klarhet i ditt ljudsystem? Om det skulle vara så att du redan har fått till klarhet så finns det väl ingenting som stoppar dig från att gå vidare och få till resten av frekvensområdet, för en väl intrimmad basåtergivning kommer ju knappast förstöra den klarhet du väl(?) redan har uppnått.
Såklart, men jag vill inte eftersom jag har förstått att det är väldigt krävande att åstadkomma det. Jag kan ha förstått fel såklart.
Klarheten ser just jag som mycket väsentlig. Den ger mig en god illusion av realism. Det i sin tur ger mig ett odistraherat lyssnande.
Det som tycks mig aningen märkligt är att vi inte kan låta varandra vara utan att övertyga varandra om att man har rätt.
Det blir lite som en mission att övertyga andra.
Varför? Kan man inte bara berätta hur man resonerar och vad man värderar?
goat76 skrev:
Förlåt men jag försöker bara säga till dig att man inte behöver välja det ena eller det andra, det är fullt möjligt att få till både klarhet och väl artikulerad djupbas på samma gång. Är det så känsligt att höra?
Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Förlåt men jag försöker bara säga till dig att man inte behöver välja det ena eller det andra, det är fullt möjligt att få till både klarhet och väl artikulerad djupbas på samma gång. Är det så känsligt att höra?
Klart att det går att få till bådadera. Det finns inget motsatsförhållande.
Vad min notering handlade om var att klarheten kan upplevas öka om man reducerar dålig bas. Inte att det finns ett definitivt samband mellan bas och klarhet.
Vad det gäller just riktigt djup och stark bas så har jag förstått att det kräver en hel del insatser för att åstadkomma det.
Fysiska insatser av utseendemässigt dominant art kanske. Det vill jag undvika.
Jättestora slutsteg kanske. Det vill jag inte heller ha.
Och eftersom den musik jag till 99,7 % lyssnar på inte tarvar så mycket vad gäller basdjup och ljudtryck, så blir det - som just jag ser det - mer av en utmaning utan särskilt stor praktisk nytta. Och, nej, jag har inte valt den musiken på grund av att anläggningen inte "klarar av" viss annan musik.
Och, ja, jag vet att det finns vissa passager i klassiskt som jag missar, men det gör inte så mycket.
jansch skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Vad min notering handlade om var att klarheten kan upplevas öka om man reducerar dålig bas. Inte att det finns ett definitivt samband mellan bas och klarhet.
Vad det gäller just riktigt djup och stark bas så har jag förstått att det kräver en hel del insatser för att åstadkomma det.
Och eftersom den musik jag till 99,7 % lyssnar på inte tarvar så mycket vad gäller basdjup och ljudtryck, så blir det - som just jag ser det - mer av en utmaning utan särskilt stor praktisk nytta. Och, nej, jag har inte valt den musiken på grund av att anläggningen inte "klarar av" viss annan musik.
Och, ja, jag vet att det finns vissa passager i klassiskt som jag missar, men det gör inte så mycket.
Du har säkert rätt, framförallt för just DIN upplevelse.
Musikinformationen, d v s upplevelse av harmonier, känslor, rytmik, mm finns i i vår förmåga att tolka ett ganska rudimentärt frekvensregister. Det gör att vi utan vidare kan njuta av musik från en relativt "enkel" anläggning. T o m så att basfrekvenser kan vara helt avskurna och därmed i basen utan grundtoner. Vi "hör" helheten ändå.
Att sedan detta frekvensregister är "felfritt" är en klar fördel, d v s där vår förmåga att tolka tal och detektera olika röster är utomordentlig.
Att det kan upplevas "tunt" är en annan sak. Alla som enbart har lyssnat på en subwoofer har hört hur slappt och odistinkt dessa frekvenser låter - det krävs övertoner för att få distinkt ljudåtergivning. Basregistret är alldeles för "långsamt" för att enskilt ge distikt upplevelse.
Om man ser det "musikaliskt" är de 3 lägsta, kanske t o m 4 oktaverna ganska ointressanta, d v s knappt hälften av oktaverna som vi lyckas uppleva.
jansch skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Du har säkert rätt, framförallt för just DIN upplevelse.
Musikinformationen, d v s upplevelse av harmonier, känslor, rytmik, mm finns i i vår förmåga att tolka ett ganska rudimentärt frekvensregister. Det gör att vi utan vidare kan njuta av musik från en relativt "enkel" anläggning. T o m så att basfrekvenser kan vara helt avskurna och därmed i basen utan grundtoner. Vi "hör" helheten ändå.
Att sedan detta frekvensregister är "felfritt" är en klar fördel, d v s där vår förmåga att tolka tal och detektera olika röster är utomordentlig.
Att det kan upplevas "tunt" är en annan sak. Alla som enbart har lyssnat på en subwoofer har hört hur slappt och odistinkt dessa frekvenser låter - det krävs övertoner för att få distinkt ljudåtergivning. Basregistret är alldeles för "långsamt" för att enskilt ge distikt upplevelse.
Om man ser det "musikaliskt" är de 3 lägsta, kanske t o m 4 oktaverna ganska ointressanta, d v s knappt hälften av oktaverna som vi lyckas uppleva.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster