jag har hörselnedsättning från 1kHz och uppåt, och för en tid sedan fick jag dessutom en hörselskada, med en kraftig dipp vid 4kHz.
Att frekvensutjämna med UMIK och Dirac eller REW är ju toppen för dem med bra hörsel. Men hur skulle man kunna göra ljudet så bra som möjligt för specifikt mig, med hjälp av mjukvara/teknik? Jag har ju gjort hörseltest för inte så länge sedan så audiogrammet kan jag säkert ordna och dra i kontrollerna i REW/Dirac för att öka ljudtrycket vid de frekvenserna. Men över 8kHz är det ju inget testat.
Att lyssna med hörapparaterna på är ingen höjdare - det blir gärna vassare ljud och mer metalliskt än om jag försöker justera vid "källan".
Undrar väl helt enkelt vad det finns för smarta tekniska hjälpmedel för att uppnå bra skönt ljud... Hoppas någon här kanske sitter inne med en lösning. Typiskt nog fick jag nedsättningen p.g.a. stress/gick in i väggen (bet ihop käkarna och ströp blodtillförseln till nervcellerna tydligen) och det sammanföll med att jag två veckor innan köpt nya högtalare (som jag aldrig hann lyssna in mig på...). Ironin i det...
Tips från er här får gärna inkludera hur jag kan få audionomen att justera kurvan bättre (eller tips om hur jag kan justera kurvan själv i hans/hennes programvara från Signia) eller tips på andra hörapparater som man själv kan justera eller som själva kan justera sig / skapa justering utifrån det den hör (alltså Dirac Live inbyggt i hörapparaten

Niclas