Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Har någon av er tillgång till, och har läst, artikeln "Spotify mot Tidal, Qobuz och Apple Music – vilket låter bäst?" I Ljud och Bild? Är det en vettigt gjord utvärdering?
Bill50x skrev:Har precis skaffat Qobuz men inte hunnit/orkat göra några större jämförelser. Men just AF har jag lyssnat på och på speciellt "Den excentriske lorden" tycker jag mig höra skillnader. Ren röst och distade gitarrer blandas och allt blir distat i Spotify. Tidal något bättre separerat och lyssningsbart och Qobuz ännu något bättre, dvs rösten är ren och gitarren distad. Riktigt bra blir det aldrig men förmodligen hänger det på min hårdvara.
/ B
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Har någon av er tillgång till, och har läst, artikeln "Spotify mot Tidal, Qobuz och Apple Music – vilket låter bäst?" I Ljud och Bild? Är det en vettigt gjord utvärdering?
https://www.dropbox.com/scl/fi/g5zdy6w4 ... tqsck&dl=0
Inte mycket till test, vad är det för skittidning?
PerStromgren skrev:Det var nog det jag anade, tack för läsning! Test? Jo, jag tackar jag.
Ni andra: läs helst inte om du är rädd om blodtrycket!
Strmbrg skrev:Adolphsson & Falk?
Vad är skälet att utvärdera med deras musik?
Jag minns den som tämligen ickekomplex ljudmässigt.
I-or skrev:Olika musikgenrer ställer helt olika krav på återgivningen.
Ogjort skrev:I-or skrev:Olika musikgenrer ställer helt olika krav på återgivningen.
Är verkligen "genre" lämplig indelning/avgränsning i det här fallet?
Vilken "genre" skulle i så fall inte behöva ställa några krav på återgivning?
Undrar
Anders O.
I-or skrev:Att olika musikgenrer ställer olika krav betyder näppeligen att vissa genrer inte ställer några krav alls.
petersteindl skrev:Jämför opera med solocello eller stråkkvartett eller disco eller vanlig pop eller symfonier.
Olika genrer och olika krav.
Svårast är nog opera, som jag ser det. Både att spela in och att spela upp.
Ogjort skrev:Men näe - jag förstår fortfarande inte hur genre påverkar återgivningskraven?
Är det svårare att återge 44 Hz eller 1522 Hz i en Opera än i folksång, blåsorkester eller elektronisk dansmusik?
I-or skrev:Musiksignalerna skiljer sig mellan olika genrer högst betydligt i både frekvens- och tidsplanet. Detta är, inte helt oväntat, skälet till att Metallica inte låter som Puccini. Naturligtvis föreligger skillnader även inom genrerna även om dessa är mindre.
De i många avseenden väsensskilda* musiksignalerna ställer olika krav på anläggningen - jämför gärna med hur olika testsignaler kan ge olika mätresultat, där viss utrustning kan excellera på vissa parametrar för att underprestera på andra.
*Ur ett signalanalytiskt perspektiv är den enda grundläggande likheten att det handlar om huvudsakligen tonala och amplitudmässigt varierande signaler. Frekvensinnehåll och även tidsplansegenskaper är tydligt olika.
Ogjort skrev:petersteindl skrev:Jämför opera med solocello eller stråkkvartett eller disco eller vanlig pop eller symfonier.
Olika genrer och olika krav.
Svårast är nog opera, som jag ser det. Både att spela in och att spela upp.
Japp - det svåraste med traditionell opera är att stå ut med att lyssna på den.![]()
Jämför t.ex. Hillborgs "Stranded" med Renée Fleming och med Rebecka Törnqvist.
Det förstnämnda är outhärdligt och fånigt - det andra helt fantastiskt.
Men näe - jag förstår fortfarande inte hur genre påverkar återgivningskraven?
Är det svårare att återge 44 Hz eller 1522 Hz i en Opera än i folksång, blåsorkester eller elektronisk dansmusik?
/Anders O.
Ogjort skrev:Är det svårare att återge 44 Hz eller 1522 Hz i en Opera än i folksång, blåsorkester eller elektronisk dansmusik?
Ogjort skrev:Vad skiljer en närmickad virveltrumma i en symfoniorkester från en närmickad virveltrumma i ett bluesband?
Eller en solofiol i ett bluegrassband från en solofiol i en orsapolska?
Vilka är skälen till att dessa då optimalt bör återges med olika anläggningar?
Eller om jag själv spelar in olika genrer, så behöver jag alltså mixa dem i olika apparatuppsättningar?
En för jazz, en annan för rock och en tredje för stråkkvartett?
Vad blir det för fel om jag INTE gör det?
undrar
Anders O.
I-or skrev:Ogjort skrev:Vad skiljer en närmickad virveltrumma i en symfoniorkester från en närmickad virveltrumma i ett bluesband?
Eller en solofiol i ett bluegrassband från en solofiol i en orsapolska?
Vilka är skälen till att dessa då optimalt bör återges med olika anläggningar?
Eller om jag själv spelar in olika genrer, så behöver jag alltså mixa dem i olika apparatuppsättningar?
En för jazz, en annan för rock och en tredje för stråkkvartett?
Vad blir det för fel om jag INTE gör det?
undrar
Anders O.
Frågorna som du bör ställa dig är snarare bl.a. dessa: Är det någon skillnad mellan en gigantisk kyrkorgel och en Fender Rhodes? Är det någon skillnad mellan en gran cassa och en hårt dämpad bastrumma? Är det någon skillnad mellan en violin och trettio violiner? Är det någon skillnad mellan en elgitarr som trakteras av Jimi Hendrix och en som trakteras av George Benson? Är det någon skillnad i reflektionsmönster mellan en torr studio och en kyrka? Är det någon skillnad mellan en fulkomprimerad och illa distorderad multimonoupptagning av Metallica och en oprocessad fåmikrofoninspelning av Beethoven framförd på en konsertflygel?
Olika signaltyper ställer som skrivet var olika krav på anläggningen och både instrumentering samt musikaliskt uttryck skiljer sig ordentligt mellan olika genrer.
Dina tre sista frågor känner du redan till svaret på - detta är trots allt faktiskt.io.

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 69 gäster