För de som inte vet hur Benchmarken ser ut så är en inledande bild.

Moderator: Redaktörer
Ja vi får väl se när experterna sagt sittGerhard46 skrev:Ser inte så tokigt ut.
Jo det verkar vara en liten seriös historia jag införskaffat.jonasp skrev:Snygg apparat! Liten och no-nonsense!
Såg ett par stabbar till fast på andra sidan, LM317, den och LM337 använde jag själv i ett bygge.UrSv skrev:Jo, spänningsstabbar är det. Fasta 18 V positiv och negativ av enkel sort.
Bill50x skrev:Snygg och prydlig apparat. Var försiktig bara så du inte skadar komponenterna med statisk elektricitet. Fleecetröjor, systembolagskassar och andra syntetiska material minst en halvmeter från lådan och peta inte på några komponenter! Ska du flytta byglar och hantera små dipswitchar, se till att åtminstone att du under tiden har kroppskontakt med chassit, helst ska chassit kopplas till jord också.
Det vore ju synd om du lyckas skada komponenter i apparaten![]()
/ B
Rydberg skrev:Jordade mig själv via elementet iaf, det verkade gå bra för den fungerar fortfarande iaf
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Jordade mig själv via elementet iaf, det verkade gå bra för den fungerar fortfarande iaf
1) Höll du i elementet hela tiden medan du jobbar i apparaten? För att "jorda ur sig" mot ett element och tro att man sedan är urladdad är en felsys. Så fort du rör på dig så blir du uppladdad igen.
2) Merparten av sk ESD-fel är latenta fel, dvs dom inträffar inte med en gång utan kan uppträda veckor eller månader efter själva skadetillfället.
Ska man meka i elektronik ska man minst använda ett avledande handledsband kopplat till jord.
Bara så du vet
/ B
Jag vet, brukar göra sålazyworm skrev:Rydberg skrev:Höll nästan hela tidenAja, händer nått så gör det, orkade inte fixa med armband och tjosan hoppasan, får la göra det i framtiden
Det e ju bara att dra en liten kabel å sätta under armbandet på klockan
dawen skrev:Bill50x: ESD-känsligheten varierar dock väldigt mycket från produkt till produkt. Det är väl framför allt t.ex. IC-kretsar som kan ta skada av ESD, eller?
Det här skulle kunna bli en ny tråd...
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Jätteintressant men PLZ starta hellre en ny tråd i ämnet
Lugn å fin Rydberg, du behöver inte skrika åt mig![]()
Det blir inget mer ESD i denna tråd, var inte orolig....
/ B
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Inte meningen att skrika, det var bara för det skulle synas
Jag är möjligen gammal, seg i tanken och "out of date" i största allmänhet - men med nyopererade ögon ser jag som en örn.
Bara så du vet
/ B
dawen skrev:Det här skulle kunna bli en ny tråd...
Ja tack, låt denna tråd handla om Benchmarken!![]()
Jag upplevde den som bra under den korta tid jag fick lyssna med den. Bäst blev det direktkopplat via XLR ner i Krellslutsteget.dimitri skrev:Rätt lustigt:
DACen är "dyr" enligt mina mått men "billig" i förhållande till produkter från "high end" tillverkarna. En katt bland hermelinerna? Hur står den sig i förhållande till DACar för #00 kkr?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster