Flint skrev:Få se nu, fem tumregler till.
Bra IÖ. Du tar dig.
???
Förklara dig gärna. Har du en alldeles egen definition på tumregel? Du kanske menar att det är en synonym till "godtycklig mening"?
Så är det inte alls dock.
Om jag skulle skriva:
"En bra grundprincip om man försöker vara syrligt rolig är att också vara träffsäker",
så skulle det kunna kallas en tumregel.
Det skulle å andra sidan kunna vara bara en pik till någon som just har misslyckats kapitalt med träffsäkerheten. Låt säga någon som tror att det är roligt att kalla något (som inte ens påminner om tumregler) för tumregler...
Jag slängde ur mig en fråga och gav några alternativa svar bara, på samma sätt som jag skulle ha kunnat fråga om vilken typ av bakelser Faktisktbarnen tycker är godast av de följande:
*Dammsugare,
*Kanebullar,
*kokosbollar,
*Moms-mums, eller,
*Maryland-kakor
De fem altiernativen INTE fem tumregler. Ok Flint? Jag har alltså
inte skrivit fem tumregler. Är vi överens om detta Flint?
Tumregler kännetecknas nämligen oftast av följade fem egenskaper:
1. De är en sorts
regler.
2. De är
förenklingar.
3. De
förespråkas av den som kommer med dem.
4. De skall ge
hyggligt korrekta svar i normalfallet.
4. De är utformade med ambitionen att de skall gå att använda så man skall
slippa tänka.
Eller i en mening:
Tum
regler är
förenklingar som
förespråkas för de ger
hyggligt korrekta svar fast man
slipper tänka.
Och det i sin tur, är inte en tumregel, det är en definition! Min närmare bestämt.
Här kommer en annan definition (från susning):
Enkel (minnes)regel som stämmer någorlunda i normalfallet. Ursprungligen om en regel inom elektricitetsläran, se tumregeln. Synonymt med: enkel minnesregel; universalregel; hållpunkt; riktmärke.
Vikipedia säger:
A rule of thumb is an easily learned and easily applied procedure for approximately calculating or recalling some value, or for making some determination.
Det finns säkert många, men hur din definition av en tumregel ser ut Flint, vill jag gärna se.

Är den mera spännande än "valfri mening som utpekas som tumregel av Flint"?
Hursomhelst:
De fem alternativen i trådfrågan är alltså
inte fem saker som jag förespråkar. Det är inte heller regler. Det är inte ens förenklingar. Det borde vara lätt för alla att veta vad man själv tycker. Det är till och med frivilligt att rösta!
Det är upp till var och en att välja vilken av de fem man tycker stämmer bäst på sin egen uppfattning av verkligheten. Jag har inte bett något tycka i enlighet med någon specifik av dem. Man väljer själv. Är bara nyfiken på hur. Därför tråden.
Om du Flint väljer en av dem och vill kalla det för DIN tumregel, så kör på! Men sluta tramsa om att
jag skulle förespråka tumregler. Det är nästan så långt ifrån sanningen man kan komma.
Fast du kanske kan komma ännu lite längre från sanningen? Vi får väl se hur ditt nästa inlägg ser ut...
Vh, iö
- - - - -
PS. Såhär långt kan vi se att de som påstår att andra är "mätnissar som bara bryr sig om mätdata men struntar i hur det låter" är ute och cyklar.
Någon sådan person tycks inte finnas här på faktiskt. Det verkar till och med vara så att folk inte bara bryr sig om hur det låter - INGEN ENDA värderar det lägre än mätdata. Alla tycker att det är intressantare hur det låter än hur det mäter (även om gissningsvis rätt många förstår att det har med varandra att göra).
Utom möjligen Svante, men han var ju lite svävande i sitt svar.
PPS. En apparats mätdata är "data på hur den mäter". Dessa kan betraktas filosofiskt även utan att någon mätt på den. En apparat har ju fysikaliska egenskaper redan innan man mätt på den, på samma sätt har den mätdata innan man mätt på den. Mätdata är ju bara en beskrivning av egenskaperna.
Däremot
känner man förstås inte mätdata (med säkerhet) innan man mätt. Ordet mätdata kan alltså användas vare sig de är okända eller kända. Spekulativt till exempel:
-Undrar vilka mätdata den här apparaten
har?
-Vi kan undersöka det, låt oss mäta!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).