Hur ser marknadsföringen kring kablar ut, och varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lasselite

Hur ser marknadsföringen kring kablar ut, och varför?

Inläggav lasselite » 2005-10-04 23:14

Jo, i en annan diskussion skrev någon att det kunde vara åtalbart att inte hålla sig till sanningen i sin marknadsföring. Det väckte min nyfikenhet.

Vad säger reklamen, egentligen? Påstås något som inte är sant?

Man kan ju påstå en massa saker utan att det för den sakens skull är en lögn. Så länge man inte specificerar sig. Man kan exempelvis hävda att man tillverkar världens bästa kabel, så länge man inte specar vad den är bäst på (som jag såg (om nån kabel) på hifi-consults sida). Man kan oxå bre på med; Crystal clear...blabla...high definition...blabla...dynamic range..., ja, ni vet. För det gäller ju i princip varenda skaplig kabel i universum.

Skulle marknadsförarna däremot gå loss som journalister i hifitidningar, då skulle de förmodligen bli fällda på en bråkdel av en sekund (men det är OK att citera ett sådant positivt utlåtande i marknadsföringen (hmmm, intressant...))

Så, nu vill jag veta om någon tillverkare i sin marknadsföring faktiskt hävdar att deras kabel har överlägsna ljudmässiga prestanda. Gör de det kan ju detta prövas. Och gör de inte det... så är ju det intressant.
Senast redigerad av lasselite 2005-10-05 14:16, redigerad totalt 1 gång.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-04 23:18

Suck! :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-04 23:20

som tur är så har vi subjektiv tyckandefrihet i Sverige..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-04 23:22

Men alvarligt talat så kan säkert ett o annan som sägs kunna fällas om någon orkade. Men troligen endast i Sverige. För i usa har saker säkert redan prövats i denna fråga. NÅGON som ansett sig lurad måste ju stämt någon väl där borta.. :lol:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-04 23:28

Tack Rydis! för ditt uttömmande och fina svar. Det tillförde verkligen något i frågan.

"Idiot" är, som du skrev i en annan tråd, ett väldigt bra och användbart ord. (Helt apropå bara, vet inte varför jag kom att tänka på det...)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-04 23:29

Ärligt talat, kablar suger.

Jag ska fan börja köra min anläggning utan kablar :roll:
Common sense is not that common.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-10-04 23:31

Det är så här att man måste kunna bevisa sitt påstående i sin marknadsföring. Ex. man påstår att vid ett labtest har man kommit fram till de å de. Då ska man kunna visa dokumentationen från helst ett laboratorium ackrediterat för den standard som det gäller.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-04 23:31

Vasego!

"Idiot" är, som du skrev i en annan tråd, ett väldigt bra och användbart ord. (Helt apropå bara, vet inte varför jag kom att tänka på det...)

Du kanske har en spegel framför dig? 8)
Senast redigerad av Rydberg 2005-10-04 23:32, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Mera kablar! Kan man åtala någon?

Inläggav Bill50x » 2005-10-04 23:32

lasselite skrev:Jo, i en annan diskussion skrev någon att det kunde vara åtalbart att inte hålla sig till sanningen i sin marknadsföring. Det väckte min nyfikenhet.

Vad säger reklamen, egentligen? Påstås något som inte är sant?

Man kan ju påstå en massa saker utan att det för den sakens skull är en lögn. Så länge man inte specificerar sig. Man kan exempelvis hävda att man tillverkar världens bästa kabel, så länge man inte specar vad den är bäst på (som jag såg (om nån kabel) på hifi-consults sida). Man kan oxå bre på med; Crystal clear...blabla...high definition...blabla...dynamic range..., ja, ni vet. För det gäller ju i princip varenda skaplig kabel i universum.

Skulle marknadsförarna däremot gå loss som journalister i hifitidningar, då skulle de förmodligen bli fällda på en bråkdel av en sekund (men det är OK att citera ett sådant positivt utlåtande i marknadsföringen (hmmm, intressant...))

Så, nu vill jag veta om någon tillverkare i sin marknadsföring faktiskt hävdar att deras kabel har överlägsna ljudmässiga prestanda. Gör de det kan ju detta prövas. Och gör de inte det... så är ju det intressant.

Det finns knappast något entydigt begrepp som säger vad "ljudmässig prestanda" innebär. Hävdar jag att min kabel har den bästa upplösningen av alla, så är redan diskussionen om VAD som menas med detta så löslig att det knappast kan bli ett fall för marknadsdomstolen. Om någon får för sig att påstå att "vår kabel tillför max 0,00001% THD" och någon stolle får för sig att kontrollera saken och upptäcker att talet snarare är 0,0001% - vem tror du kommer driva den saken?

/ B

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-10-05 00:02

dawen skrev:Ärligt talat, kablar suger.

'

Jag vet att det finns, men det är problem med mikrovågsungnar!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-05 00:06

Ja men kabeln till mikron ska jag ju ha kvar ju, såklart.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-05 00:16

:roll:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 07:41

fbk skrev::roll:

Tittar han/hon sig omkring för att hitta något som kan tillföra tråden något? Eller var det bara ännu ett menlöst inlägg från dig?

Ähhh, du behöver inte svara. Jag bryr mig inte iaf.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-05 09:18

dawen skrev:Ärligt talat, kablar suger.

Blir nog svårt du får köra något tunnare än lampsladd :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-05 09:20

lasselite, det känns knappast högprioterat!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 09:53

Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)

Skriver Jenving(?) någon stans att man får en hörbar förbättring?

P.S. Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst :wink:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 10:01

Bill; Diskussionen är väl mer intressant på ett teoretiskt plan. Dvs, vad vågar kabelmakarna faktiskt påstå? Det är väldigt lätt att anta att de påstår något, men i själva verket är det inget som är specifikt för just den kabeln, eller så är det något ospecificerat.

Så åter igen; Vad säger kabeltillverkarna (och försäljarna) egentligen?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-05 10:04

lasselite skrev:Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)

P.S. Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst :wink:

Du, det finns andra som har sword och som tycker den är bra, och som har testat den mer än vad jag har gjort. Så blåst känner jag mig inte. De har jämfört och tycker det skulle vara konstigt om alla dessa har råkat ut att de är blåsta.

När jag skrev att det är inte högt prioterat så menade jag att dom som skulle föra denna sak, konsumentverket. För dom är det nog inte så högprioterat.

Du verkar vara lite über alles person, du tror tydligen att jag är dum, och att det går att "köra med mig".

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-05 10:11

Jag tycker åtal är helt ointressant, det leder inte framåt

Vi skulle behöva en bättre hifi-press, det är min åsikt.

/J
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-05 10:17

lasselite, kolla du igenom http://www.jenving.se , se om du kan åtala Supra! Jag är inte duktig på det tekniska(snarare en katastrof :lol: , det medger jag). Kolla recensionerna, många säger ungefär likadant. De ljuger enligt dig? Men åtala dom då. Straff skall de ha. Men jag är nöjd med min kabel och känner mig inte blåst.

Herr lasselite :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 10:23

jonasp skrev:Vi skulle behöva en bättre hifi-press, det är min åsikt.

/J
Starta en tidning själv. Få den att gå runt med bara tjat om korrekt återgivning, NAD208 och EKK osv.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-05 10:28

Snacka om muppig tråd!

Det här tycker jag var en taskig och mycket låg nivå på inlägg från dig, Lasselite:
Vad säger supra själva om din kabel mats? Påstår de att den faktiskt ger ett objektivt mätbart bättre ljud? (vad du tycker vet vi redan)

P.S. Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst

Att kräva av folk att sitta och mejla en leverantör är ju helt befängt! Och "blåst", hur fan kan du sitta och skriva såna dumma saker till folk, för att sedan avsluta med en idiotiskt vald smiley?!? Fattar du inte att du sårar folk? "Blåst" i det avseendet du menar, kan ha två betydelser; antingen lurad av ett dåligt köp, eller korkad. Väldigt DUMT ordval av dig Lasselite!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-10-05 10:34

"Världens bästa förstärkare" fordrar naturligtvis världens bästa kabel.
Blir då självklart att använda samma kabel externt som internt, fast då skärmad och semibal.

Skulle internkabeln vara sämre än den externa ?
Kolla vad som sitter inne i era apparater, ni som köper färdigbyggda förstärkare, de flesta av er kommer att bli överraskade.
Har sett snikiga sytrådar internt anslutna till dyra WBT-högtalarkontakter.
Undermåliga kretskort med bla för tunn kopparfilm, eller där man designat kretsarna så att signalvägen blir ordentligt påverkad.
Och då handlar det faktiskt om förstärkare som prisas i fackpress och på forum.

Hur jag vet det ?
Jag bygger själv, enbart åt mig själv och behöver därför "endast" stå till svars inför mig själv.

Vi 40- och 50-talister är ju en kapitalstark marknadsgrupp som reklammakarna vet att satsa på.

Det är klart att vi behöver mystiken, det oförklarliga, det sätter spänning och guldkant på tillvaron, så låt dem hålla på, men med lite sund kunskap i ämnet, tror jag inte vi låter oss luras så lätt. :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-05 10:41

Rydberg skrev:Vasego!

Du kanske har en spegel framför dig? 8)

Antagligen var det så att han hade just det Rydberg ! :lol:
NN

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 10:43

Mats: Just vad jag menar "kolla recesionerna". Supra hänvisar till recensioner och påstår inte själva (?) något om ljudkvalitén. Strunta i teknikmumbojumbot! Säger de själva att det låter bättre?

Jag menar inte att de ljuger, jag menar inte att det inte kan låta bättre, jag efterlyser bara utlåtanden där tillverkarna själva hävdar att det skulle låta hörbart bättre.

20 inlägg och inga exempel...

JonasP; Jag skulle aldrig orka driva en sån process. Men jag tycker diskussionen kan vara intressant (och ni som inte tycker det kan lägga er tid på andra trådar). Kanske borde jag ändra rubriken.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-05 10:50

Johan blir du "förvånad egentligen" jag blir det inte :roll: rent taskiga och sårande innlägg mot enskilda personer förkommer ganska ofta ifrån en del medlemmar inkl lasselite, det får man räkna med här. Och lasselite har redan talat om för mig att ödmjukhet är inte hans starka sida, när jag påtalade det för honom en gång att han skulle försöka vara lite mer ödmjuk när han hade skrivit något nervärderande om mig.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-10-05 10:54

Johan_Lindroos skrev:Snacka om muppig tråd!

Det här tycker jag var en taskig och mycket låg nivå på inlägg från dig, Lasselite:

P.S. Om du inte svarar, tänker jag anta att dom inte gör det och att du just nu känner dig blåst

Att kräva av folk att sitta och mejla en leverantör är ju helt befängt! Och "blåst", hur fan kan du sitta och skriva såna dumma saker till folk, för att sedan avsluta med en idiotiskt vald smiley?!? Fattar du inte att du sårar folk? "Blåst" i det avseendet du menar, kan ha två betydelser; antingen lurad av ett dåligt köp, eller korkad. Väldigt DUMT ordval av dig Lasselite!

Nu får du nog både du och jag läsa en gång till. Jag ska läsa det jag skrev (och se om jag kan få till dina glasögon) Men du får jättegärna läsa det jag skrev en gång till.

Var har jag skrivit något om att maila? Supra har en hemsida, som mats länkar till. Och "kräver"? Jag har inte krävt något. Det var därför jag lade till smajlyn, för att det inte skulle uppfattas bokstavligt. Att vara blåst och att känna sig blåst är två olika saker (iaf enl mig). Och åter igen, den "idiotiskt valda" smajlyn var till för att det inte skulle tolkas bokstavligt.

NN: Hej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 10:54

Ragnwald skrev:"Världens bästa förstärkare" fordrar naturligtvis världens bästa kabel.
Blir då självklart att använda samma kabel externt som internt, fast då skärmad och semibal.

Skulle internkabeln vara sämre än den externa ?
Kolla vad som sitter inne i era apparater, ni som köper färdigbyggda förstärkare, de flesta av er kommer att bli överraskade.
Har sett snikiga sytrådar internt anslutna till dyra WBT-högtalarkontakter.
Undermåliga kretskort med bla för tunn kopparfilm, eller där man designat kretsarna så att signalvägen blir ordentligt påverkad.
Och då handlar det faktiskt om förstärkare som prisas i fackpress och på forum.

Hur jag vet det ?
Jag bygger själv, enbart åt mig själv och behöver därför "endast" stå till svars inför mig själv.

Vi 40- och 50-talister är ju en kapitalstark marknadsgrupp som reklammakarna vet att satsa på.

Det är klart att vi behöver mystiken, det oförklarliga, det sätter spänning och guldkant på tillvaron, så låt dem hålla på, men med lite sund kunskap i ämnet, tror jag inte vi låter oss luras så lätt. :wink:

Instämmer.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-05 10:55

Lasselite, man måste kunna lita på folks sunda förnuft, om man ändå köper svindyra kablar, ja då har man gjort det, och får skylla sig själv om man en dag märker att dom inte tillfört någonting.

Folk får köpa vad dom vill, HIFI är en hobby !

Det finns så mycket annat i samhället att reta sig på, än kabelförsäljning och alla fina ord i kabelproduktbladen !
NN

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-05 10:59

Flint skrev:
jonasp skrev:Vi skulle behöva en bättre hifi-press, det är min åsikt.

/J
Starta en tidning själv. Få den att gå runt med bara tjat om korrekt återgivning, NAD208 och EKK osv.

Om jag hade startat en tidning hade jag inte skrivit ett ord om NAD208, det är trots allt en gammal och strulig förstärkare med högt andrahandsvärde*. Det finns ju intressantare saker att skriva om, t ex Rotel 1090 och Halcro, vilka båda täckts av en mkt intressant tidining. :wink:

Tyvärr saknar jag den heltidspassion för ljudåtergivning som krävs för att starta en tidning. Jag beundrar entusiasmen hos de som skriver i både MoLT, HiFioMystik och High Fidelity. Jag bara önskar att de två sistnämnda vore lite kunnigare. Läser jag en vanlig kommersiell blaska är det givetvis Stereophile som gäller.

mvh
Jonas

*) Högt men inte oförtjänt. Det är mycket förstärkare för pengarna även som begnagad, tycker jag.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Generellt om hifi