Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
Grunden till påståendet att impulsljud är farliga ligger i en reflexstyrd muskelsammandragning i mellanörat. Den styvar upp hörselbenen så att de rör sig mindre om ljudet är kraftigt. Det drar ner örats känslighet med 5-10 dB. Vid impulsljud hinner inte muskeln dra till i tid och ljudet blir farligare.
Ljud som innehåller mycket impulser är alltså skadligare än andra ljud med samma Leq. Det gäller fö också starka ljud som varar länge; den där muskeln i mellanörat tröttnar nämligen efter 10-20 minuter och då står man där utan skydd igen.
.
phon skrev:Svante skrev:
Grunden till påståendet att impulsljud är farliga ligger i en reflexstyrd muskelsammandragning i mellanörat. Den styvar upp hörselbenen så att de rör sig mindre om ljudet är kraftigt. Det drar ner örats känslighet med 5-10 dB. Vid impulsljud hinner inte muskeln dra till i tid och ljudet blir farligare.
Ljud som innehåller mycket impulser är alltså skadligare än andra ljud med samma Leq. Det gäller fö också starka ljud som varar länge; den där muskeln i mellanörat tröttnar nämligen efter 10-20 minuter och då står man där utan skydd igen.
.
Muskel? Då borde man alltså kunne träna den precis som man kan träna alla andra muskler? Ja, hur det nu skall gå till utan att dra på sig hörselskador samtidigt. Några förslag? Jag gillar att ha koll på mina småmuskler, det är lite som en hobby .....![]()
Jag brukar öppna kanalen mellan gommen och innerörat när jag utsätts för starka ljud. Jag kan öppna/stänga eller hålla den öppen precis som jag vill. Det brukar hjälpa att släppa ut ljudtrycket den vägen, bara man inte säger nåt samtidigt. Det låter rätt högt när ljudet kommer bakvägen.![]()
Kraniet skrev:
det där hjälper inte alls eftersom trumhinnan är kopplad via hörselbenen till ovala fönstret.
muskeln går inte att träna upp upp, dock är det så att om man är utvilad så fungerar den bättre. därför är det tex extra hörselskadligt om man går på avslappnande medicin eller har druckigt alkohol.
exakt vad som styr denna muskel vet man inte men på nåt sätt känner innerörat av att det kommer ett impulsljud och detta skickas in i hjärnan som sen skickar ut signalen till den nämnda muskeln (stapediusmuskeln) som ser till att strama upp hörselbenen så att rörelsen dämpas.
edit: däremot har jag läst vissa texter som menar att man kan öva upp sin hörsel till att bli mer bullerokänslig genom att utsätta den för ett lagom starkt ljud. det verkar dock inte finnas några studier gjorda som kan stödja detta på ett tillförlitligt sätt.
phon skrev:För att återgå till ursprungsfrågan, farliga ljud.
Vad är det mer exakt som farligheten består av? Alltså, vad går sönder? Och vid vilka nivåer då?
Blir det rent fysiska fel i systemet, som att hörselnerver helt enkelt slits av, eller att väggarna i hörselgången börjar blöda och läker med ärrbildningar?
Svante skrev:Inne i snäckan (cochlea) sitter det två membran och mellan dessa sitter det hårstrån, med känselceller i rotänden. När membranen rör på sig av ljudet killar de på hårcellerna som ger nervimpulser till hjärnan. Det är dessa hårceller som stryker med. Eftersom hårcellerna för högfrekvens sitter närmast stigbygeln och ovala fönstret är det de stryker med först.
Kraniet skrev:[ det är bara den inre raden som tar upp ljud de yttre raderna vet man inte riktigt vad dom gör!Man tror väl att de på nåt vis "stämmer av" de inre cellerna så att de tar upp rätt ljud (tex kan man ju rikta uppmärksamheten på vissa ljud sk coktaileffekten).
phon skrev:Kraniet skrev:[ det är bara den inre raden som tar upp ljud de yttre raderna vet man inte riktigt vad dom gör!Man tror väl att de på nåt vis "stämmer av" de inre cellerna så att de tar upp rätt ljud (tex kan man ju rikta uppmärksamheten på vissa ljud sk coktaileffekten).
Fasstyrning av hörseln för riktverkan? Ungefär som fasstyrda riktantenner till mobiltelefoni?
phon skrev:Jag brukar öppna kanalen mellan gommen och innerörat när jag utsätts för starka ljud. Jag kan öppna/stänga eller hålla den öppen precis som jag vill. Det brukar hjälpa att släppa ut ljudtrycket den vägen, bara man inte säger nåt samtidigt. Det låter rätt högt när ljudet kommer bakvägen.![]()
phon skrev:Om jag spänner ut trumhinnan rejält då? Enkelt att lägga lite övertryck på insidan, då kan den inte hantera stora x-max längre.
phon skrev:Stapediusreflexen skyddar också mot ljud som man själv alstrar, ex vid tal eller sång.
Kraniet skrev:Det lustiga är att det sitter tre rader yttre celler(ca 12000) och en rad inre(ca 3500st). Det är bara den inre raden som tar upp ljud de yttre raderna vet man inte riktigt vad dom gör!Man tror väl att de på nåt vis "stämmer av" de inre cellerna så att de tar upp rätt ljud (tex kan man ju rikta uppmärksamheten på vissa ljud sk coktaileffekten).
E skrev: Är det månne detta man upplevt någon gång när man gäspat högt
och ljudligt? Har precis för mig att man plötsligt (när örontrumpeten
öppnar?) kan uppleva sin röst mycket starkare, med förvåning och
plötsligt avbrytande av gäspningen som följd.
E skrev: Tänk om det är dessa celler som kabelfanatikerna använder sig av!![]()
E skrev:Kraniet skrev:Det lustiga är att det sitter tre rader yttre celler(ca 12000) och en rad inre(ca 3500st). Det är bara den inre raden som tar upp ljud de yttre raderna vet man inte riktigt vad dom gör!Man tror väl att de på nåt vis "stämmer av" de inre cellerna så att de tar upp rätt ljud (tex kan man ju rikta uppmärksamheten på vissa ljud sk coktaileffekten).
Jisses!Vet man så lite?
Tänk om det är dessa celler som kabelfanatikerna använder sig av!![]()
Var läser du så'nadäringa intressanta saker förresten? Är det den
tidigare nämnda Läkartidningen som gäller?
Mvh E*
phon skrev:
Eller blir det "psykologiska" fel av för starka ljud? Det sista med en eventuell bäring på att man kanske inte blir skadad av ljud man gillar, då tydligen kognitiv behandlig kan påverka en skadad hörsel till det bättre på något sätt.
Lite lätt OT, men ändå inte, saxat ur Läkartidningen:
![]()
"Inom audiologin har man inte lyckats skilja fonofobi från hyperakusi, men en möjlig skillnad är att fonofobi gäller specifika ljud och oftare omfattar starka ångestreaktioner inför ljud.
Ljudirritation kan kräva kartläggning och bearbetning av attityder gentemot olika ljudkällor. "
Olika ljudkäller var det alltså: Fonofobi mot DET märket ... eller DET märket .... man lär sig snart att känna igen ett typisk ljud, och skapar sig scriptbaserat beteende mot, eller för, denna ljudtyp. Det kopplas sedan gärna med andra script som säger sina saker, sedan kan diskussionen dra igång ..... har vi ju sett här ibland ...
rhenrics skrev:Varför hör vissa skillnader och andra inte? Jag t ex. Jag hör knappt skillnader på cd-spelare i öppna och snabba A/B tester. Jag hör skillnader ibland men då måste jag verkligen anstränga mig extremt mycket. Trots att jag jämfört snorbilliga spelare mot asdyra. Hur i helvete kan folk höra skillnader på kablar och annat som inte ens går att koppla på/av direkt utan man måste stänga av apparaten och greja i flera minuter? Saknar jag någon kromosom eller är jag bara halvdöv?
IngOehman skrev:Min gissning är att du är fullt kromosomutrustad samt hör alldeles prima rhenrics. Ovanligt prima till och med.![]()
Det måste man nämligen göra för att kunna höra när skillnader INTE finns - alltså för att inte hörselns verkliga förmåga skall bli dominerad av psykets starka influens.
När man testar blint omöjliggör man för psyket att inverka, så då hör alla "lika dåligt" som du, det vill säga utmärkt.De som "vill tro på" sin öppna förmåga väljer oftast andra förklaringsmodeller dock, och blir frustrerade när dessa inte håller för granskning.
När frustrationen blir för stor blir de elaka och säger sekt, Öhverguru, svans, LTS, dumma, ledare... och hoppas att någon skall bli imponerad över den "skarpa" analysen.
Det är synd att det är så, men kanske ofrånkomligt, det indikeras av historien att så kan vara fallet.![]()
Vh, iö
Piotr skrev:Att ställa sig utanför.. kan ju vara både curse och blessing sas.
Ibland kan jag få plötsliga sinustoner i ett öra, detta klongar ofta ut på 10-30 sekunder.
/Peter
Piotr skrev:Ibland kan jag få plötsliga sinustoner i ett öra, detta klongar ofta ut på 10-30 sekunder.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster