perstromgren skrev:Vem mer än Ingvar kan genomföra en F/E-lyssning med efterföljande resultatanalys, så att även Ingvar anser att den är "korrekt" utförd? Finns det någon? Har det skett?
Jag har väl aldrig talat om "korrekt utförd"? Det är inte en gråga om svart eller vitt, utan det finns ett mycket stort spektrum av tänkbara korrekta utföranden som är möjliga, som skiljer sig åt från varandra genom att vara olika kraftfulla. Med den första vetenskapliga tesen i bakhuvudet kan man inte göra fel, men testen kan bli mer eller mindre tandlös.
Blir den tandlös är det viktigt att de som läser testen själva förstår den första tesen, det vill säga inser att nollresultat inte är ett bevis för en perfekt apparat.
Men svaret på frågan är väl annars "Ingen kan utföra testen
perfekt, undertecknad inräknad". Alla som skaffat sig de nödvändiga bas-kunskaperna kan utföra den korrekt, men potentiellt tandlöst (det vill säga så att det blir prov utan värde, eller prov med begränsade värden).
Hur bra och kraftfull metoden är, beror på hur insatt i hörseln, hur insatt i apparatens specifika problem och i hur olika inspelningars förmåga att vara svåra projiceras över det hela, som testledaren är. I kombination med lyssnarnas skärpa självklart. Som nämts många, många gånger, är faktiskt själva lyssningsanlggningens egenskaper förhållandevis oviktiga, vilket förstås inte betyder att man bör eftersträva sämsta möjliga rigg. Det motsatta är en bättre ambition.
perstromgren skrev:dimitri skrev:Jag tror att det finns flera. Kan tänka mig att Morello, Johan Lindros kan. Men att även, håll i dig, Svante kan. Det finns säkert flera. Jag tror att Philip kan numera också.
Du skulle säkert också kunna efter ett tag.
Inte utan att någon beskriver hur man hanterar resultatet statistiskt, och det har inte kunnat redas ut, trots att det diskuterats här i månader! Svante och IÖ har ju varit i luven på varann mer än en gång över detta!
Hur statistik fungerar läser man bäst i en lärobok i ämnet. En apa som lärt sig utantilläxor (färdiga tumregeltabeller) är ingen vidare garanti för att inget blir fel.
Den som håller i testerna bör därför förstå sig på statistik, så att inte möjligheterna begränsas av en massa i förväg bestämda begränsningar. Igen - ett tandlöst test är inte till mycket värde, hur repeterbar tresultatet än blir (ingen detektion är samma sak som ingen detektion, även om det beror på olika saker varkje gång, så tandlöshet är faktiskt i sig en obehaglig garant för repeterbarhet...).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).