Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:En relevant fråga är hur många som är i drift, i högkvalitativa anläggningar. Jag gissar att de är få.
Morello skrev:Alldeles oav sett detta ser jag ingenting som tyder på att det är sveriges kanske mest sålda försteg.
Edions 1 jämte 12 såg dagens ljus 1987 - det är cirka 30 år sedan.
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:En relevant fråga är hur många som är i drift, i högkvalitativa anläggningar. Jag gissar att de är få.
Vad är en högkvalitativ anläggning?
Morello skrev:Alldeles oav sett detta ser jag ingenting som tyder på att det är sveriges kanske mest sålda försteg.
Edions 1 jämte 12 såg dagens ljus 1987 - det är cirka 30 år sedan.
RogerJoensson skrev:En relevant fråga är hur många som är i drift, i högkvalitativa anläggningar. Jag gissar att de är få.
IngOehman skrev:
Du kanske tror att det säljs många försteg överhuvudtaget?
Det gör det inte.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Kläm ur dig lite anekdotiskt dravel om alla försteg som sålts i mycket större antal vettja!
Morello skrev:IngOehman skrev:
Det gör det inte.
Vh, iö
Det är en definitionsfråga - hur många är många?
IngOehman skrev:Varför ens ställa en sådan fråga? Alltså om man utgår ifrån att en anläggning med ett sådant försteg i, inte är högkvalitativ.
Så din fråga blir helt meningslös. Du har satt krokben för dig själv.
IngOehman skrev:Du kanske tror att det säljs många försteg överhuvudtaget?
Det gör det inte.
Morello skrev:Alla system med separat(a) slutsteg torde rimligtvis ha ett försteg - en helt central apprat - kontrollenhet - i varje högklasssig anläggning.
Svante skrev:Morello skrev:Alla system med separat(a) slutsteg torde rimligtvis ha ett försteg - en helt central apprat - kontrollenhet - i varje högklasssig anläggning.
Möjligen är hembioförstärkare den vanligaste formen av försteg idag?
Svante skrev:Morello skrev:Alla system med separat(a) slutsteg torde rimligtvis ha ett försteg - en helt central apprat - kontrollenhet - i varje högklasssig anläggning.
Harryup skrev:Svante skrev:Morello skrev:Alla system med separat(a) slutsteg torde rimligtvis ha ett försteg - en helt central apprat - kontrollenhet - i varje högklasssig anläggning.
Finns inte en chans att folk i gemen kör så. Och tur är väl det. Jämför man någon receiver med ett bra försteg så är jag övertygad om att många receiverägare här skulle bli förvånade.
/Harryup
Nattlorden skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:
Det gör det inte.
Vh, iö
Det är en definitionsfråga - hur många är många?
Om jag baserar beräkningen på egna erfarenheter så skulle jag gissa att vi pratar om en person av två hundra som är en förstegsägare eller kandidat att köpa.
grovt räknat 10 miljoner i landet ger 50,000 förstegskandidater. Och så kan man kanske tro att de köper ett försteg vart tionde år... då är vi nere på 5000 om året... och helt ärligt så känns det intuitivt för mycket med det. Så vad skall vi gissa på... att det ligger mellan 1-5000 om året? Och sen slår ut detta på ett antal olika märken... då är vi nere i trakterna av att säljer man ett försteg i veckan, så är det ungefär max vad man kan förvänta sig. Så mer än 100 om året är nog många, skulle jag tro.
Personligen har jag köpt tre under 22 år, varav två begagnade.
Stick gärna hål i min tankekedja - speciellt någon som har reella siffror.
IngOehman skrev:Däremot har självklart hemmabioförstärkare, som kommit att användas med externa slutsteg, sålts i väldigt mycket större antal än så. Många gånger större. Men jag tror ändå inte någon av dem kan konkurrera i antal med Edison ONE. De finns ju liksom bara något år, sen ersätts de med någon ny modell.
Ingvar Öhman skrev:
Jag tror ungefär som du. Jag tror få försteg i modern tid har sålts i större antal än max några tiotal om året. Något jag även kan förstå. Tycker alla försteg jag träffar på är rätt så usla produkter. De är tokigt dyra och "kan" ingenting. Om man bara får en ingångsväljare och en volymkontrollfunktion tycker jag det antingen är svårt stt motivera vansinnespriser, eller också känns det dumt att ingångsväljaren och volymkontrollen inte satt i slutsteget.
IngOehman skrev:Det har alltid varit okej att tycka saker.
Att påstå sina tyckanden som vore de fakta är något helt annat.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Jag berättade vad jag tycker, och varför. Påstod inte att det är så, det är min uppfattning bara. Jag var myclet tydlig med det. Dock är det fakta att försteg säljer dåligt (om man jämför med t ex hemmabioreceivrar). Och jag tror orsaken har med deras egenskaper att göra, de jag nämnde.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster