Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-03-21 11:49

Alldeles oav sett detta ser jag ingenting som tyder på att det är sveriges kanske mest sålda försteg.

Edions 1 jämte 12 såg dagens ljus 1987 - det är cirka 30 år sedan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-03-21 11:57

RogerJoensson skrev:En relevant fråga är hur många som är i drift, i högkvalitativa anläggningar. Jag gissar att de är få.

Vad är en högkvalitativ anläggning? Då man gör marknadsundersökningar om konsumenters prioritering så går första steget från konsumenter som inte bryr sig till konsumenter som tagit första steget till att bry sig. Ingen konsument som inte bryr sig köper en Edison, oavsett om den är ny eller begagnad, ja inte ens ett försteg köps av en konsument som inte bryr sig.

Om man drar gränsen där från okvalificerad till kvalificerad så skulle jag säga att i stort sett alla Edison i bruk är i kvalificerade anläggningar. Var går sen gränsen till högkvalificerad? Hos konsument är priset den avgörande faktorn för att gå från kvalificerad till högkvalificerad. Priset avgör hur konsument katalogiserar produkten. Sedan gör konsumenten ett urval i samma prisklass.

Sedan finns det undantag och olika mognadsgrad hos konsumenter.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-03-21 12:04

Morello skrev:Alldeles oav sett detta ser jag ingenting som tyder på att det är sveriges kanske mest sålda försteg.

Dagens ljus måste väl vara idag. :)

Jag kan tänka mig att Dynaco Pas 3x ligger bra till, men det har sålts några tusen Edison. Det är ett ganska bra resultat.

Mest sålda förstärkaren kan kanske vara NAD3020, men Technics och Yamaha har troligtvis modeller som sålts i större antal.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-21 12:20

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:En relevant fråga är hur många som är i drift, i högkvalitativa anläggningar. Jag gissar att de är få.

Vad är en högkvalitativ anläggning?

Det är naturligtvis upp till användaren att avgöra. Alltså, hur många av sagda försteg är fortfarande i drift i fin-anläggningen. Om försteget har förpassats till förrådet eller nergraderats till någon skvalanläggning, så kan de inte (längre) anses vara vanliga relaterat till det som diskuteras i tråden.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 13:21

Man kan spekulera om vad som helst.

Men att spekulera om att Edison-förstegen inte är i bruk känns inte seriöst - samtidigt som man (Morello) kallar det som de som vet något om saken och berättar, för "anekdotiskt". Verkligen lumpen retorik.

Att fortsätta bjäbba och försöka bortförklara sin tidigare demonstrerade okunskap i frågan, blir bara pinsamt.

Fakta kvarstår:

Passiva försteg finns, och ett betydande antal har sålts i vårt land.

Saker är inte dåliga för att de har egenskaper som kan kräva kunskap för att anläggningen skall bli bra. Och tur är det, för annars skulle alla hifi-apprater vara dåliga.

Vill för övrigt hävda att man kan ifrågasätta om ett passivt försteg blir bättre av att kompletteras med en spänningsföljarkoppling. Det beror på och de beror på mycket. Brus och distorsion ökar. Andra problem KAN ha funnits och minska av kompletteringen, men summaresultatet kan även förlora på en sådan modifiering. Som sagt - det beror på, och det beror på mycket!

Det är oftast så att saker beror på många saker, och det är därför som tumregler är så usla som ledtrådar till fakta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 13:40

Morello skrev:Alldeles oav sett detta ser jag ingenting som tyder på att det är sveriges kanske mest sålda försteg.

Kläm ur dig lite anekdotiskt dravel om alla försteg som sålts i mycket större antal vettja!

Du kanske tror att det säljs många försteg överhuvudtaget?

Det gör det inte.

Och ÄVEN om något sålts i större antal (vilket ingen har förnekat, det kan ha hönt t ex på 60- eller 70-talet) så påverkar det inte på något sätt hur många Edison ONE som har sålts, så vad är poängen att fortsätta detta argumenterande? Du hade fel, och nu vet du bättre. Räcker inte det?

Låt oss gå vidare från det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 13:44

Vad jag ville åstadkomma med katodföljaren var en rimligt låg och förutsägbar utgångsimpedans (300 ohm?) för att på så vis åstadkomma ett förutsägbart system, dvs bland annat komma från problemet att systemets bandbredd moduleras av volympådraget.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 13:50

Ehh...

Såå...

Ett försteg med sådana egenskaper som detta har, gör att en anläggning där den ingår inte är högkvalitativ... Och sen argumenterar man mot dess vanlighet genom att säga att försteget inte används i några högkvalitativa anläggningar. Duhhh...

Då är det ju noll som är svaret på din fråga! Dock per definition.

Varför ens ställa en sådan fråga? Alltså om man utgår ifrån att en anläggning med ett sådant försteg i, inte är högkvalitativ.

Så din fråga blir helt meningslös. Du har satt krokben för dig själv.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-21 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 13:55

IngOehman skrev:

Det gör det inte.

Vh, iö

Det är en definitionsfråga - hur många är många?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 13:57

Har vi föresten någon som mätt THD på en adekvat implementerad katodföljare som lastas med tex 47 kohm?
På den tiden detta begav sig hade jag en analysator från B&K (2107?) som inte hade tillräckligt låg under mätgräns.

Jag gissar att den är låg, men frågan är hur låg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 13:59

IngOehman skrev:
Kläm ur dig lite anekdotiskt dravel om alla försteg som sålts i mycket större antal vettja!

Nej, jag sysslar inte med att sprida anekdotiskt dravel!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 14:05

Det är just vad du gör.

Det du skrivit är just detta. NOLL fakta, 100% tro/misstro. Baserat på saker du hört eller upplevt.

Som argument mot människor som har fakta och därför vet.

- - -

Men det intressanta är att du inte har något att komma med alls som grund till din övertygeöse att Edison ONE inte är en storsäljare, även relativt sett. Du har INTENTING att anföra alls. Du bara tror något.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-21 14:28

Morello skrev:
IngOehman skrev:

Det gör det inte.

Vh, iö

Om jag baserar beräkningen på egna erfarenheter så skulle jag gissa att vi pratar om en person av två hundra som är en förstegsägare eller kandidat att köpa.

grovt räknat 10 miljoner i landet ger 50,000 förstegskandidater. Och så kan man kanske tro att de köper ett försteg vart tionde år... då är vi nere på 5000 om året... och helt ärligt så känns det intuitivt för mycket med det. Så vad skall vi gissa på... att det ligger mellan 1-5000 om året? Och sen slår ut detta på ett antal olika märken... då är vi nere i trakterna av att säljer man ett försteg i veckan, så är det ungefär max vad man kan förvänta sig. Så mer än 100 om året är nog många, skulle jag tro.

Personligen har jag köpt tre under 22 år, varav två begagnade.

Stick gärna hål i min tankekedja - speciellt någon som har reella siffror.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-21 14:40

IngOehman skrev:Varför ens ställa en sådan fråga? Alltså om man utgår ifrån att en anläggning med ett sådant försteg i, inte är högkvalitativ.

Har jag skrivit det? -Hur är det över huvud taget möjligt att tolka det som jag skrev så? :roll:
Så din fråga blir helt meningslös. Du har satt krokben för dig själv.

Så var vi där igen...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-21 15:29

IngOehman skrev:Du kanske tror att det säljs många försteg överhuvudtaget?

Det gör det inte.

Jamendåså. Varför diskuterar vi ens försteg då? Majoriteten av kablarna kommer inte att kopplas till ett försteg med hög utimpedans, de kommer att kopplas mellan andra apparater. Med vettiga utimpedanser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 15:32

Alla system med separat(a) slutsteg torde rimligtvis ha ett försteg - en helt central apprat - kontrollenhet - i varje högklasssig anläggning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-21 18:08

Morello skrev:Alla system med separat(a) slutsteg torde rimligtvis ha ett försteg - en helt central apprat - kontrollenhet - i varje högklasssig anläggning.

Möjligen är hembioförstärkare den vanligaste formen av försteg idag?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 18:21

Svante skrev:
Morello skrev:Alla system med separat(a) slutsteg torde rimligtvis ha ett försteg - en helt central apprat - kontrollenhet - i varje högklasssig anläggning.

Mja, kanske här på faktiskt.io, men inte allmänhet tror jag.
För övrigt brukar de inte sällan ha en litet högre utgångsimpedans om cirka 1 kohm :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-21 18:31

Svante skrev:

Finns inte en chans att folk i gemen kör så. Och tur är väl det. Jämför man någon receiver med ett bra försteg så är jag övertygad om att många receiverägare här skulle bli förvånade.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 18:49

Harryup skrev:
Svante skrev:

Finns inte en chans att folk i gemen kör så. Och tur är väl det. Jämför man någon receiver med ett bra försteg så är jag övertygad om att många receiverägare här skulle bli förvånade.

/Harryup

Folk i gemen kör nog med blåtandsburk som anläggning. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 18:50

Nattlorden skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:

Det gör det inte.

Vh, iö

Om jag baserar beräkningen på egna erfarenheter så skulle jag gissa att vi pratar om en person av två hundra som är en förstegsägare eller kandidat att köpa.

grovt räknat 10 miljoner i landet ger 50,000 förstegskandidater. Och så kan man kanske tro att de köper ett försteg vart tionde år... då är vi nere på 5000 om året... och helt ärligt så känns det intuitivt för mycket med det. Så vad skall vi gissa på... att det ligger mellan 1-5000 om året? Och sen slår ut detta på ett antal olika märken... då är vi nere i trakterna av att säljer man ett försteg i veckan, så är det ungefär max vad man kan förvänta sig. Så mer än 100 om året är nog många, skulle jag tro.

Personligen har jag köpt tre under 22 år, varav två begagnade.

Stick gärna hål i min tankekedja - speciellt någon som har reella siffror.

Jag kan varken bekräfta eller förneka, man jag gillar sättet du resonerade dig fram till en tänkbar verklighet.

Det är alltid bra att få veta hur den som har en uppfattning resonerat för att nå fram till den.

Tack!

Jag tror ungefär som du. Jag tror få försteg i modern tid har sålts i större antal än max några tiotal om året. Något jag även kan förstå. Tycker alla försteg jag träffar på är rätt så usla produkter. De är tokigt dyra och "kan" ingenting. Om man bara får en ingångsväljare och en volymkontrollfunktion tycker jag det antingen är svårt stt motivera vansinnespriser, eller också känns det dumt att ingångsväljaren och volymkontrollen inte satt i slutsteget. :)

Så den som inte vill betala >6000:- för ett försteg som bara kan välja källa och bestämma volym, har min fulla förståelse.

Däremot har självklart hemmabioförstärkare, som kommit att användas med externa slutsteg, sålts i väldigt mycket större antal än så. Många gånger större. Men jag tror ändå inte någon av dem kan konkurrera i antal med Edison ONE. De finns ju liksom bara något år, sen ersätts de med någon ny modell.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-21 22:18

IngOehman skrev:Däremot har självklart hemmabioförstärkare, som kommit att användas med externa slutsteg, sålts i väldigt mycket större antal än så. Många gånger större. Men jag tror ändå inte någon av dem kan konkurrera i antal med Edison ONE. De finns ju liksom bara något år, sen ersätts de med någon ny modell.

Så är det kanske, men om man vill veta hur stor del av maskinparken som har högimpediv utgång så måste man rimligen räkna ihop alla de nya modellerna och ställa deras antal emot antalet edisonförstärkare plus eventuella andra passiva försteg, eller hur?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 22:21

Att du bara orkar!

Du byter infallsvinkel, vänder och vrider på saker och undviker sakfrågan!

Det har anförts att ett försteg som som mest får en drivimpedans om runt 25 kohm, är ett av de vanligaste förstegen på marknaden. Att så är fallet är sant.

Sen kan du (/ni) bjäbba hur mycket du (/ni) vill och slösa bort oskyldiga människors tid på att antyda att så INTE är fallet. Det är beklagligt, illa nog. Men att sedan vända och låtsas som om det, efter att saken har bekräftats vara sann, plötsligt inte längre betyder något, för då skall man jämföra med något annat, för fel kan du ju inte ha...

- - -

Fakta är att HA har presenterat kabeln på ett föredömligt sakligt sätt, och dessutom varit sällsynt generös med hjälp för att alla som vill skall kunna bilda sig en uppfattning om hur viktig kabeln är (hur mycket kapacitansen påverkar) i olika anläggningar med olika egenskaper. Närmast unikt generös skulle jag vilja påstå. Och resultaget är att han blir beskylld för att föra folk bakom ljuset och agera bedrägligt.

Rent för j-igt är det, hur han blivit kommenterad. Ett lågvattenmärke i faktiskts historia.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-21 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 22:34

Ingvar Öhman skrev:
Jag tror ungefär som du. Jag tror få försteg i modern tid har sålts i större antal än max några tiotal om året. Något jag även kan förstå. Tycker alla försteg jag träffar på är rätt så usla produkter. De är tokigt dyra och "kan" ingenting. Om man bara får en ingångsväljare och en volymkontrollfunktion tycker jag det antingen är svårt stt motivera vansinnespriser, eller också känns det dumt att ingångsväljaren och volymkontrollen inte satt i slutsteget.

Noteras att det helt plötzlish går bra att tro och tycka saker är dumt.

Huruvida det är lämpligt att implementera volymkontroll och ingångsväljare i slutsteget för att göra en integrerad stärkare beror på och det beror på mycket - för att travestera dig.
Tycker du tex att det är lämpligt att göra en integrerad stärkare av typen Rotel 1090, RS2000 eller AMP27 - vi pratar om stora, tunga apparater om cirka 500 Wpc.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 22:39

Det har alltid varit okej att tycka saker.

Att påstå sina tyckanden som vore de fakta är något helt annat.

Jag berättade vad jag tycker, och varför. Påstod inte att det är så, det är min uppfattning bara. Jag var myclet tydlig med det. Dock är det fakta att försteg säljer dåligt (om man jämför med t ex hemmabioreceivrar). Och jag tror orsaken har med deras egenskaper att göra, de jag nämnde.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-21 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 22:41

IngOehman skrev:Det har alltid varit okej att tycka saker.

Att påstå sina tyckanden som vore de fakta är något helt annat.

Vh, iö

Jag tycker att den LP som spelas i mitt kontor låter så illa att jag måste nog stänga av den! :x
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 22:42

Jamen gör det då. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 22:48

IngOehman skrev:
Jag berättade vad jag tycker, och varför. Påstod inte att det är så, det är min uppfattning bara. Jag var myclet tydlig med det. Dock är det fakta att försteg säljer dåligt (om man jämför med t ex hemmabioreceivrar). Och jag tror orsaken har med deras egenskaper att göra, de jag nämnde.

Vh, iö

Frågan är mer eller mindre omöjlig att söka svar på, men jag tror inte det stämmer om vi ser till tvåkanaliga, högklassiga system.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-21 22:49

Utan att ha detaljstuderat frågan: är det inte så att med förförstärkare och effektförstärkare från Holographic Audio behöver man egentligen inte HA Interconnect eftersom de har väl valda ut/inimpedanser? Det kan man isåfall tycka är en smula paradoxalt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-03-21 22:51

Jonas: Du är ju fri att kombinera HA slutsteg med ditt existerande försteg och vise versa eller har kablarna till en icke HA rigg. Du kan ju också ha behov av väldigt långa signalkablar, men har du både HA försteg och slutsteg med 60cm kabel mellan så behöver du dem inte. Helt korrekt. Mycket i livet man inte behöver dock ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi