Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 12:36

Bill50x skrev:
Piotr skrev:Konen ja, men all kraft som överförs till det rörliga systemet (talspole, kon samt delar av spider och upphängning) överförs i precis lika stor grad till magnetsystem och korg som ju sitter mer eller mindre fast förankrat i baffeln. :)

Jämförelsen med stämgaffel och speldosa är mao. högst relevant.

Är inte riktigt med här. Massan i högtalarkonen är ju sett till resten av högtalaren relativt liten, även om vi pratar baselement. Jag har ingen aning om vad en högtalarkon, vs låda, väger men nog pratar vi om typ en faktor 100? Till detta har vi konens påverkan av lufttrycket inne i lådan (som väl påverkar i alla riktningar och inte borde få lådan att vibrera, eller?) och troligen annat som jag inte heller har en aning om...

Så på vilket sätt är en jämförelse med en stämgaffel relevant?

/ B

Troligen snarare en faktor 1000. Håll handen på en låda då du spelar högt, så känner du resonanserna. All energi överförs ju till lådan från elementen. Speciellt om elementen är åtdragna väldigt hårt, som hos linn. Vid användandet av spikes kommer man dock aldrig ovanför det hörbara området med resonanserna, som signaturen "sture" felaktigt skriver på selleri.de. Snarare finns resonanserna maximalt någonstans vid 200-1000 hz - vilket ju blir mycket hörbart.

Stures ( kanske Rudlings) inlägg:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... 382#p63382

Här talas det om djungeltrummor, takt osv. Intressant läsning, om man vill veta något om linnretoriken och dess filosofi. Man kan förstås tycka det är rena vansinnet- men det är upp till var och en. Själv tycker jag det är en smula uppfriskande, och ökar förståelsen om hur folk kan tycka så väldigt olika inom hifi.

På sidan 5 och 6 i samma tråd så finns det fler inlägg av Sture.

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... a&start=60
Senast redigerad av Richard 2009-06-10 16:21, redigerad totalt 11 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-06-10 12:48

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 13:48

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag repeterar: Det finns böcker i ämnet att läsa för den som genuint intresserad. :)

Självklart. Det finns det om varje spörsmål som dyker upp på Faktiskt, så varför inte lägga ner forumet... ;-)

/ B

Just detta spörsmål har dryftats åtskilliga gånger och de inom ämnet pålästa mötesdeltagarna har redan redojort, med stöd av fysikens lagar, hur det förhåller sig. Jag tänker inte göra det igen, varför jag hänvisar till böcker i ämnet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-10 14:03

Richard skrev:På sidan 5 i samma tråd så finns det fler inlägg av Sture.
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... a&start=60

Gillar speciellt att Sture först proklamerar att "Newton Rules" och sedan fortsätter med ett nästan poetiskt förvirrat "tekniskt resonemang" om 120 bpm, resonansfrekvenser i sandfyllda stativ och nedvikningar till 2 Hz. :roll:

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 14:12

Göran heter ibland Sture, men hela tiden Humbug eller vad var det storskrävlaren Rudling sa? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 14:31

mapem skrev: En trumhinna eller ett mikrofonmembran sätts ju onekligen ändå i rörelse av ljudvågor i luft. Och våra fönsterrutor skakar när en bil (som rullar på gummikuddar) passerar förbi med stereon på.

Speldosetestet är onekligen illustrativt, men den akustiska energin från en speldosa är väl något lägre än från en högtalare.

Att jag frågar beror på att jag tycker vårt parkettgolv deltar lite för mycket i musikåtergivningen, även med SD-kuddar under högtalarna. Men det kanske inte är golvet, det kanske är akustiska rumsresonanser.

Alldeles korrekt, det handlar om impedansförhållandet mellan drivning och belastning. Trumhinnan är ett synnerligen bra exempel. Låt säga att man tog bort ytterörat, trumhinnan och de mekaniska delarna i mellanörat och lät de akustiska tryckvågorna nå det ovala fönstret i Cochlear direkt (Cochlear är hörsnäckan i innerörat). Eftersom det är ett flytande material innanför det ovala fönstret d v s inuti Cochlear så skulle impedansmatchningen vara så pass dålig att luftmolekylerna bara skulle studsa mot ovala fönstret utan att kunna överföra energi. Det vore som att spela biljard där klotet man stöter är en pingisboll. Denna pingisboll skulle inte kunna flytta biljardbollarna den studsar mot.

Det är just därför som det finns en utväxling så att luftmolekylers rörelse i slutändan kan sätta fart på det ovala fönstret så att det kan bildas en tryckvåg inuti Cochlear. Utan det skulle vi inte höra ett smack.

Fönsterrutor skakar definitivt, men frågan är om inte skakningarna till övervägande del är vid diskreta frekvenser där fönstren kommer i resonans. Vid resonans har man andra impedansförhållanden.

Att träplankorna kommer i vibration skulle jag tro också är vid dess resonanser där impedansförhållandena är gynnsamma.

Ett högtalarelement är oftast stumt förbundet med högtalarlåda. Mellan membranet och högtalarens korg finns upphängning och centrerskiva. Dessa två tillsammans bildar en fjäder varmed membranets och talspolens massa är upphängda i. Systemet får en resonansfrekvens, men eftersom det finns förluster i upphängningen så kommer mycket av energin från den rörliga massan att överföras till högtalarelementets korg. Om korgen är stelt förbundet med högtalarlådan så kommer denna energi även in i högtalarlådans hölje. Men även luftmolekylernas rörelse som uppkommer inuti lådan bidrar till det kraftiga trycket mot lådans väggar. Om högtalarlådan på något sätt är stelt förbundet med golvet så kommer den energin även in i golvet. Eftersom även spikes är att betraktas som elastiska så uppkommer resonans hos det fjädrande systemet med högtalarens vikt och spiksens elasticitet och då blir det vibrationer som kan fortplantas vid ett visst frekvensområde med max vid odämpad resonansfrekvens d v s med högt Q-värde. Varje förband är att betraktas som ett lågpassfilter med förluster.

Mitt förslag på åtgärd är att se till så att energin från högtalarelementets rörliga massa blir till ljudvågor i luften med så kontrollerade betingelser som möjligt d v s det skall vara motorn som bestämmer över de ljudvågor som blir till i luften och når våra trumhinnor. Det skall inte vara mekaniska resonanssystem som bestämmer över rörelser. Då har man möjlighet att åstadkomma en överföring av energi med lägst distorsion och därmed störst upplösning och då har i alla fall jag enklast att följa musiken. Ju tydligare harmoni, takt, rytm, ja allt som musiken består av kan uppfattas med våra sinnen, desto större musikalisk upplevelse kan åstadkommas. Jag hade inga problem och har det fortfarande inte att fritt kunna välja att lyssna på sådan musik där takt under musikens gång ändras d v s takten ändras eftersom musiken är skriven så och dessa ändringar bör framgå med all önskvärd tydlighet. Dock kan man genom att framhäva vissa toner som t.ex. viss bas hjälpa musiken på traven om det exempelvis är den allra enklaste takten d v s marschtakt där trumman sätter takten d v s fungerar som metronom. Då kan man se till så att trumman spelar starkare på bekostnad av de andra instrumenten. Då blir det lättare att marschera, men om andra instrument spelar melodier så maskeras dessa effektivt av trumman. Den dagen man kan följa alla olika melodistämmor i ett partitur så inser man att musiken innehåller ofantligt mycket mer än förstastämman.

Om det är trummans marschtakt man vill åt så är det väl ok att framhäva den på bekostnad av de andra stämmorna, men om man vill åt det egentliga budskapet i helheten d v s från så många olika musikarter, rytmer, melodier och takter som möjligt så anser jag att det är fel väg att gå. Då behövs det ett mer följsamt system som har den upplösningen som krävs. Det hade inte Linn Sondek på den tiden det begav sig. Hur det är idag vet jag inte. På den tiden det begav sig d v s då titanerna härjade :) så var Pink Triangle klart ensam herre på tronen vad gäller att kunna återge ett mer komplicerat musikaliskt budskap. Men den Ivorska hemsökelsen hos alla icketrogna verkställdes av klanerna – av linnoidinkvisitatörer Bildsom under ödesmättad marschmusik och med obönhörlig svartmagi smittade av sig plågoandars farosot som fortplantade sig med hjälp av svärdets och eldens makt Bild

Eller lite enklare uttryckt: Vad Linn däremot hade, var en förträfflig serviceorganisation och en effektiv marknadsföring med ett genomträngande budskap som dessutom är lätt att förmedla och smitta av på publiken som alltid vill ha förenklingar för att tillsynes förstå utan att anstränga sig och därmed under lättjans beskydd kunna ta till sig budskapet. Det har alltid varit så, men det kommer inte alltid att förbli så. Den dagen då just det enkla budskapet accepteras att mångfald är korrektare väg till kunskap än enfald så kommer viljan att söka förstå mångfalden att öka. Har man förstått mångfalden så kan man förkasta det oriktiga och bevara det korrekta. Detta är en första förutsättning för människans nya tidsepok och snabbheten i förmedlingen av mångfald sätter begränsningen. Det är därför som informationsflödet på internet är så bra och Wiki spelar en betydelsefull roll, men vetenskapliga böcker är oftast ofantligt mycket säkrare källor att referera till eftersom böcker oftast har mer tillförlitlig information. Men färska vetenskapliga artiklar har bäst och snabbast möjlighet att distribueras via nätet för att därmed snabbast kunna påverka.

Lite onsdagstankar i fulväder :? Har ni tänkt på att denna fantastiska sommar har sin vändpunkt nästnästa helg. Därefter är det mörkret och vintern som nalkas 8O :mrgreen: Men var vid gott mod för då kan det ju vara kul att läsa lite anekdoter.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 14:36

Richard skrev:http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=5518&p=63382#p63382

Intressant läsning för att se hur "andra sidan" tänker. Speciellt signaturen "sture". ( troligen Rudling )

Här framgår tydligt att dämpning av resonanser inte är önskvärt, bland linnister.

Richard, varför tror du att Sture är Göran Rudling?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-06-10 14:49

petersteindl skrev:

Intressant läsning för att se hur "andra sidan" tänker. Speciellt signaturen "sture". ( troligen Rudling )

Här framgår tydligt att dämpning av resonanser inte är önskvärt, bland linnister.

MvH
Peter

JA, och varför skulle det inte lika gärna kunna vara Göran Rudling som är Sture?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 14:54

Det kanske är en tjej: Linn Humbug.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 15:01

Harryup skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

JA, och varför skulle det inte lika gärna kunna vara Göran Rudling som är Sture?

mvh/Harryup

Frågar du mig? Jag har ingen uppfattning. Göran Rudling brukar normalt göra entré genom huvudingången och med dunder och brak. Han brukar inte smyga sig in genom källaringången. Det Göran Rudling företer sig brukar han vilja göra [s]maniskt[/s]med eftertryck :) I och för sig använder Göran Rudling och Sture av samma förringande namn på Ingvar Öhman och jag tror ingen annan använder det så det skulle kunna indikera på samma person, men det indiciet räcker inte för mig. Finns det fler indicier?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-06-10 15:22

Jag så att det talades om korrekt avstämda lådor, jovisst det är väl i dagens läge att den tar så liten golvyta som möjligt!!!?
För några år sedan var dagens form rätt kass och nu är den bra.
Så det finns tydligen dom som tror att dåtidens kunnande inte var så välutvecklat?
Folk går på nitar hela tiden, tror att dom inte visste innan nuet.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-10 15:22

Spikes är ett minne blott i mitt rum. 8)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 15:29

Hum skrev:Jag så att det talades om korrekt avstämda lådor, jovisst det är väl i dagens läge att den tar så liten golvyta som möjligt!!!?

För några år sedan var dagens form rätt kass och nu är den bra.

Så det finns tydligen dom som tror att dåtidens kunnande inte var så välutvecklat?
Folk går på nitar hela tiden, tror att dom inte visste innan nuet.

Väl talat :P

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 15:57

petersteindl skrev:

MvH
Peter

Samma form av språk. Samma slags retorik. samma ök-namn på .
Samma diskutering av linndogmer som var vida spridd bland handlare under 80-talet. Samma utlåtande av sk. "hifibögar" med deras prat om perspektiv i ljudbilden. Det finns fler inlägg på sidan 6 dessutom, som är klassiska. Som att flyttas tillbaka till 80-talet. Men jag kan ha fel. :?

Isåfall ber jag ju om ursäkt.
Det kan ju vara en personlighetskopia.
Senast redigerad av Richard 2009-06-10 16:09, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 16:06

Alla ni som har köpt ner er på en Linn. Nu finns räddningen "the Pink Link" Bild

http://www.thefunkfirm.co.uk/PL2.htm

Eller varför inte The Funk Vector Link http://www.thefunkfirm.co.uk/V_Link.htm

Bild

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 16:10

Richard skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Samma form av språk. Samma slags retorik. samma ök-namn på .
Samma diskutering av linndogmer som var vida spridd bland handlare under 80-talet. Samma utlåtande av sk. "hifibögar" med deras prat om perspektiv i ljudbilden. Men jag kan ha fel. :?

Isåfall ber jag ju om ursäkt.
Det kan ju vara en personlighetskopia.

Ok. Men, hifibögar använder många och speciellt linnoider. Göran Rudlings stil och vokabulär härmades rätt rejält av anhängare så det fanns nog en del kopior.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 16:28

Som urmakare måste jag nyfiket fråga Rudling, ibland känd som Sture och alltid Humbug om förbudet mot armbandsur i lyssningsrummet gällde mekaniska ur, stämgaffelur och/eller kvartsur? :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 16:31

Morello skrev:Som urmakare måste jag nyfiket fråga Rudling, ibland känd som Sture och alltid Humbug om förbudet mot armbandsur i lyssningsrummet gällde mekaniska ur, stämgaffelur och/eller kvartsur? :P

Jag minns inte själv, men det gällde i alla fall i ur och skur.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 16:34

petersteindl skrev:
Morello skrev:Som urmakare måste jag nyfiket fråga Rudling, ibland känd som Sture och alltid Humbug om förbudet mot armbandsur i lyssningsrummet gällde mekaniska ur, stämgaffelur och/eller kvartsur? :P

Jag minns inte själv, men det gällde i alla fall i ur och skur.

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-10 16:34

Som icke-rökare måste jag nyfiket fråga Rudling om man skall använda tändsticksplån för att rengöra pickuper?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-10 16:36

JanBanan skrev:Som icke-rökare måste jag nyfiket fråga Rudling om man skall använda tändsticksplån för att rengöra pickuper?

Herrejävlar vilka dumheter denna sekt har spridit.
Finns det någon effektivare metod att förstöra en vinylavkännare/pickup med?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-10 16:37

Eftersom stämgafflar påverkar ljudet lika mycket som högtalare så är det väl bra om man avlägsnar dessa... 8)

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 16:41

JanBanan skrev:Som icke-rökare måste jag nyfiket fråga Rudling om man skall använda tändsticksplån för att rengöra pickuper?

Jag svarar för mig eftersom tråden bär mitt namn. Jag brukade aldrig rengöra pickuper, men jag använde Goldrings batteridrivna rengörare för att rengöra pickupnålar. Innan den fanns så var det discwashers lilla borste som fanns inuti ett litet hölje av trä.

Men i och för sig så dög nog tändsticksplån åt linnpickuper. 8)

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2009-06-10 16:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-10 16:42

hevi skrev:
mapem skrev:Exciteras inte golvplankorna också av ljudvågorna genom lyssningsmediet, alltså luften? Med eller utan kuddar respektive spikar. En undran bara.

Ja. Frågan är vad som exiterar mest: Leta fram en sån där gammal mekanisk speldosa (liten cylinder med piggar som knäpper på stålblad) och veva först i luften. Jämför detta ljud med det du får om du trycker speldosan mot ett bord eller ett golv (med eller utan spike mellan) och testa slutligen med en mjuk gummikudde mellan.

H

Frågan är felställd :wink:
Det intressanta är när speldosan låter bäst!
Dvs var ska det vibrera för att påverka musiken minst...golv, tak, högtalaren, väggar, fönster etc etc. Samt i vilken frekvens.

Tror inte men bara kan utgå ifrån att mindre vibrationer = bättre.
En pyttevibration i exakt fel ställe och frekvens är troligen sämre än en större i annan frekven på annat "ofarligt" ställe.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 16:55

sportbilsentusiasten skrev:
hevi skrev:
mapem skrev:Exciteras inte golvplankorna också av ljudvågorna genom lyssningsmediet, alltså luften? Med eller utan kuddar respektive spikar. En undran bara.

Ja. Frågan är vad som exiterar mest: Leta fram en sån där gammal mekanisk speldosa (liten cylinder med piggar som knäpper på stålblad) och veva först i luften. Jämför detta ljud med det du får om du trycker speldosan mot ett bord eller ett golv (med eller utan spike mellan) och testa slutligen med en mjuk gummikudde mellan.

H

Frågan är felställd :wink:
Det intressanta är när speldosan låter bäst!
Dvs var ska det vibrera för att påverka musiken minst...golv, tak, högtalaren, väggar, fönster etc etc. Samt i vilken frekvens.

Tror inte men bara kan utgå ifrån att mindre vibrationer = bättre.
En pyttevibration i exakt fel ställe och frekvens är troligen sämre än en större i annan frekven på annat "ofarligt" ställe.

Din fråga är rättställd men förutsättningarna är felvalda. Naturligtvis skall högtalarmembranet vibrera och det skall röra sig så som dess motor bestämmer och om det enkom är högtalarmembranet som vibrerar så blir alla vibrationer till akustiska tryckvågor. Det är som jag tidigare skrev att det väsentliga är att man har en kontrollerad rörelse. Och det är motorn som skall kontrollera energin. Det kan den inte på den energi som mekaniskt går vidare till högtalarlådans hölje. Det intressanta är således när speldosan låter minst! Under förutsättning att det inte är en speldosa man vill ha istället för en ljudåtergivande högtalare.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Greensleeves

Tänk om Linn går under..!

Inläggav Greensleeves » 2009-06-10 17:27

Tänk om Linn går under i finanskrisens spår..! :shock: Vad ska då Linnisterna ta sig till..? En global krisgrupp, med olika dynamiska lokalavdelningar..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-06-10 17:27

Och speldosan låter definivt minst när man håller den i handen, nästan lika lite när man har något mjukt mellan den och bordet och mycket mycket mer när den ligger på bordet. Då hörs den verkligen bra!

Så jag tvekar inte om detta. Men hur stor betydelse har resonanser från högtalare via spikar/fötter mot golv jämfört med resonanser förmedlade genom luften till ex vis golv eller fönsterrutor?

Det kanske är ett icke-problem, samma fenomen skulle uppträda om någon t ex spelade cello i mitt vardagsrum. Å andra sidan kanske man vill höra rummet där inspelningen gjordes och inte lyssningsrummet, och då är det ett problem.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-10 17:28

En speldosa. En stämgaffel.

Armbandsur!

Vad sjutton har det med ljudåtergivning medelst stereoanläggningar att göra? Vad är nästa steg - fixa plomberna?
Lampskärmar måste vara en potentiell välljudsmördare.
TAVELRAMAR! Bild
Bestick - ät för helvete inte när ni äter!
Osv. Osv.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-10 17:31

Vari skulle problemet bestå att göra rent pickupnålen mha tändsticksplån?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Tänk om Linn går under..!

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 17:37

Greensleeves skrev:Tänk om Linn går under i finanskrisens spår..! :shock: Vad ska då Linnisterna ta sig till..? En global krisgrupp, med olika dynamiska lokalavdelningar..?

De har legat på fallrepet vid två tillfällen under de senaste 10-15 åren som jag hört talas om. Ett av tillfällena var då Loewe bytte agent i Storbritannien. Ett annat var eftersom efterfrågan gått ner på deras audiosortiment. Men det har blomstrat vid andra tillfällen. Så är det väl med alla företag.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi