Bill50x skrev:hifikg skrev:WhereNextColumbus skrev:Sameness kan väl subjektivt göra att det låter "kul"? Det är när den trista skivan låter trist och den roliga skivan låter roligt som du inte har sameness.
Men om ALLT låter kul, då är det väl skoj
Absolut inte. En riktig audiofil lider sig igenom sin skivsamling, vetandes att det låter korrekt
Skämt åsido, EN anledning till att jag gärna änvänder försteg/förstärkare utan tonkontroller är just sameness. I alla fall jag tenderade att ofta skruva upp (nästan alltid var det upp) basen tills jag fick någon sorts "naturlig" nivå. Vilket gjorde att alla plattor (gammalt ord, betyder album, skiva eller fonogram) lät ungefär likadant i nivå. Här kan man prata om sameness
/ B
Alfons farmor vet att kul, det kan man inte ha jämt. Utan det tråkiga så vet man ju inte när man har roligt, när man väl har det.
Men... Det är ju helt valfritt. Men det är väl det som det hängs upp på hela tiden, att det är svårt att skilja på när någon påstår att det finns sätt att ta reda på vad som färgar mest och när någon säger att alla måste välja det motsatta. Trots att det är rätt få som inte är tydliga med att man får välja själv precis vad man föredrar.