Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-20 17:17

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
WhereNextColumbus skrev:Sameness kan väl subjektivt göra att det låter "kul"? Det är när den trista skivan låter trist och den roliga skivan låter roligt som du inte har sameness.

Men om ALLT låter kul, då är det väl skoj :-)

Absolut inte. En riktig audiofil lider sig igenom sin skivsamling, vetandes att det låter korrekt :-)

Skämt åsido, EN anledning till att jag gärna änvänder försteg/förstärkare utan tonkontroller är just sameness. I alla fall jag tenderade att ofta skruva upp (nästan alltid var det upp) basen tills jag fick någon sorts "naturlig" nivå. Vilket gjorde att alla plattor (gammalt ord, betyder album, skiva eller fonogram) lät ungefär likadant i nivå. Här kan man prata om sameness :-)

/ B

Alfons farmor vet att kul, det kan man inte ha jämt. Utan det tråkiga så vet man ju inte när man har roligt, när man väl har det.

Men... Det är ju helt valfritt. Men det är väl det som det hängs upp på hela tiden, att det är svårt att skilja på när någon påstår att det finns sätt att ta reda på vad som färgar mest och när någon säger att alla måste välja det motsatta. Trots att det är rätt få som inte är tydliga med att man får välja själv precis vad man föredrar.
Häpp!

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-20 17:37

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:
hifikg skrev:
WhereNextColumbus skrev:Sameness kan väl subjektivt göra att det låter "kul"? Det är när den trista skivan låter trist och den roliga skivan låter roligt som du inte har sameness.

Men om ALLT låter kul, då är det väl skoj :-)

Absolut inte. En riktig audiofil lider sig igenom sin skivsamling, vetandes att det låter korrekt :-)

Skämt åsido, EN anledning till att jag gärna änvänder försteg/förstärkare utan tonkontroller är just sameness. I alla fall jag tenderade att ofta skruva upp (nästan alltid var det upp) basen tills jag fick någon sorts "naturlig" nivå. Vilket gjorde att alla plattor (gammalt ord, betyder album, skiva eller fonogram) lät ungefär likadant i nivå. Här kan man prata om sameness :-)

/ B

Att det blev sameness berodde inte på tonkontroll som koncept. Utan att högtalarna helt enkelt hade för dålig bas och troligen i kombination med en vanlig tonkontroll. Nästan alla på marknaden är felkonstruerade. Därför är det lätt att tro att idén med tonkontorll är fel. Det är den inte. Om tonkontrollen konstrueras rätt. Men då får man antingen betala som för en bättre begagnad bil för för försteget, eller bygga ett eget.

kan du utveckla hur en bra tonkontroll fungerar?

själv har jag väl inte riktigt använding för en men jag är sugen på att veta hur det ska fungera ändå. (jag kör 2.1)

harlästallen&heaths och ranes förklaringar lite snabbt typ (mixers).
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-20 18:20

hm2 skrev:kan du utveckla hur en bra tonkontroll fungerar?

Ja, den ändrar den delen av tonkurvan som man skall ändra. På 99,9% av markandens förstärkare med "bas" och "diskant"-kontroll så ändrar baskontorllen även nedre delen av mellan registret. Det är inte bra. I alla fall inte om det är basen man vill ändra och det är det oftast. Det är i regel där som felen på inspelningarna finns. Nedre mellanregister brukar klara sig bättre i produktionen... Diskanten behöver man sällan göra något åt, och om man behöver så är det oftast en mindre sänkning som är av nöden.
Området vid 2,5-3kHz behöver ibland sänkas. Denna möjlighet saknas på i prinicp alla på på markanden förekommande förstärkare men några få undantag.

En parametrisk EQ kan användas som tonkontroll. Sådan finns inbyggd i en del hemmabiorecivers, men är mycket krångligare att använda en bara en enkelt knapp eller ratt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

dimitri

Inläggav dimitri » 2014-02-20 18:42

har TS antagit Ingvars utmaning?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-20 18:47

Max_Headroom skrev:I alla fall inte om det är basen man vill ändra och det är det oftast. Det är i regel där som felen på inspelningarna finns.
--------
Området vid 2,5-3kHz behöver ibland sänkas. Denna möjlighet saknas på i prinicp alla på på markanden förekommande förstärkare men några få undantag.

En parametrisk EQ kan användas som tonkontroll. Sådan finns inbyggd i en del hemmabiorecivers, men är mycket krångligare att använda en bara en enkelt knapp eller ratt.

Är det inte så att det snarare är rummen det är fel på än fonogrammen när det gäller basen?

Att sänka mellanregistret är väl vad som sker (fast "tvärtom") när man använder en loudness? Det är dock mycket sällan denna är variabel.

Parametrisk EQ är så totalt oanvändbar utan mätmetoder att de borde vara förbjudna. Dessutom är de knappast användbara att korrigera enstaka fonogram med utan snarare något att kompensera/korrigera för högtalare och rum.

Men, i alla fall enligt mig, så handlar tonkontroller enbart om frekvensmässiga förändringar. Dvs mängden ljud vid en given frekvens. Detta oavsett om du använder "vanliga" tonkontroller, paramterisk EQ eller Quads tiltning (som väl även Sonab använde). Ett mellanting var de kontroller jag hade på en Sansui AU-999 på 70-talet, med bas, mellanregister och diskantkontroll samt valbara bryt-/insatsfrekvenser för dessa tre. Så här såg det ut:
Bild

Återigen, mer fläskfilé blir inte godare just för att det är mer. Ska jag bli tillfredsställd behövs det kvalité också. Och bättre kvalité på ljudet blir det inte med tonkontroller. Enligt mig alltså, är väl bäst att tillägga. Det är väl snarare tvärtom, tonkontroller inför andra fel och det är väl bättre att fixa felen vid källan än att sockra i efterhand....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-20 18:57

En tonkontroll funkarinte bättre än vad tonkurvan ser ut utan att använda den.
Är tonkurvan ifrån start väldigt taggig så "slår den i taket" snabbt om man höjer. Om man däremot har en ganska rak frekvensgång i det område man vill justera så kan man få en större möjlig justeringsnivå utan att det klipper eller bummlar runt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-20 19:56

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:I alla fall inte om det är basen man vill ändra och det är det oftast. Det är i regel där som felen på inspelningarna finns.
--------

Är det inte så att det snarare är rummen det är fel på än fonogrammen när det gäller basen?

Nej, det är en väldig skillnad mellan olika skivor. Låter rummet knas så gör det det hela tiden. Lösningen är då att åtgärdna rummet i den mån man kan.

Men på en del skivor har man sänkt basen vid mastringen eller tidgare. Dessa uppfattas som basfattiga jämfört med flertalet andra inspelningar. Då kan det vara bra att höja basen lite, om man vill.

Sansui har ju fattat, men brytfrekvensen på 200Hz ligger fortfarande lite för högt. Ändå mycket bättre än dom typ 400 som är väldigt vanligt (och helt oanvändbart).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-20 20:32

Morello skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:Vad gäller sameness så finns det många olika elektroakustiska högtalaregenskaper som ger sameness.

Varje högtalare har sin speciella riktningskarakteristik med olika tonkurvor i olika riktningar som i kombination med rummets begränsningsytor ger en första reflex med dess inverkan på tonkurvan på direktljudet.

Sameness gäller både tonkurvan på direktljudet och tonkurvan på den totalt utstrålade energin.

Rummets resonansmönster är också en del att ta stor hänsyn till. Även rummets efterklang påverkar, men har man viss kontroll på efterklangen så är det debatterbart huruvida högtalaregenskaperna samspelar med efterklangen, men det sätter också sin prägel i kombination med högtalarnas spridningsegenskaper.

Även högtalarens karakteristik vad gäller de transienta egenskaperna ger sameness t.ex. för höga Q-värden vid basavstämning, eller för låga.

Mvh
Peter

Varför diskuterar ni smeness enbart avseende tonkurveavvikelser?
Den stora boven är IMHO sameness avseende förmågan att kommunisera det musikaliska budskapet.
Ja menar, några dB upp eller ned spelar mindre roll om talaren är toktrist att lyssna på. Enl min erfarenhet o preferens.

Du sammanblandar tekniska paramterar med upplevelser.
Det kan man itne göra.

Man ska inte glömma att upplevelserna är ett resultat av tekniska parametrar... ;)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-20 20:36

Bill50x skrev:Lite senare började jag fatta att det ofta handlade om källan, dvs vinyl-, cd-spelare, tuner osv men naturligtvis även resten av elektroniken. Med en riktigt bra källa, ett bra försteg och tillika drivning av högtalarna så behövs inte tonkontroller.
/ B

Kloka ord!
Ofta kan det vara så som du beskriver, har samma erfarenhet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-20 20:39

sportbilsentusiasten skrev:Man ska inte glömma att upplevelserna är ett resultat av tekniska parametrar... ;)

Dom tekniska parametrarna är bara en liten del av upplevelsen. Man kan ändra upplevelsen något helt enomrt, utan att ändra något rent tekniskt. Hifi-folk är väldigt duktiga på det. Läs bara recensionerna i olika Hifi-blaskor och på Nätet där teknist lika produkter plötsligt låter helt olika beroende på utseende och prislapp.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-20 20:47

Bill50x skrev:Lite senare började jag fatta att det ofta handlade om källan, dvs vinyl-, cd-spelare, tuner osv men naturligtvis även resten av elektroniken. Med en riktigt bra källa, ett bra försteg och tillika drivning av högtalarna så behövs inte tonkontroller.
/ B

Kloka ord!

Dom valde jag bort på 80 talet. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-20 21:10

Max_Headroom skrev:Dom tekniska parametrarna är bara en liten del av upplevelsen.

Det är en omöjlighet, då det inte finns existerar något som inte har en teknisk parameter. Kanske inte den DU tänkt dig, men det finns ingentinng som inte kan mätas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-02-20 21:15

Nattlorden skrev:
Max_Headroom skrev:Dom tekniska parametrarna är bara en liten del av upplevelsen.

Det är en omöjlighet, då det inte finns existerar något som inte har en teknisk parameter. Kanske inte den DU tänkt dig, men det finns ingentinng som inte kan mätas.

Nejdå. Man kan uppleva ett identiskt ljud olika beroende på förväntningar etc. Annars hade vi inte behövt tjöta om blindtester.

Eller är det ett försök till ironi som jag missat? :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-20 21:18

sebatlh skrev:
Nattlorden skrev:

Nejdå. Man kan uppleva ett identiskt ljud olika beroende på förväntningar etc. Annars hade vi inte behövt tjöta om blindtester.

Nattis skojar antagligen :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-20 21:30

sebatlh skrev:
Nattlorden skrev:

Upplevelse och verklighet har inte med varandra att göra. Upplevelser har sällan med verkligheten att göra, även om de kan vara inspirerade av den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-20 21:31

single_malt skrev:
sebatlh skrev:
Nattlorden skrev:

Nattis skojar antagligen :D

Tyvärr inte. Ni kan för lite fysik OCH biologi uppenbarligen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-20 21:33

...och tyvärr svarade jag precis i en tråd jag lovat mig själv att undvika.... Sorry, det var ett misstag...

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-20 21:36

single_malt skrev:Nattis skojar antagligen :D

Nä det tror jag inte.
Men det är väldigt mycket tomtar och troll i diskussionerna här nu.
Jag tror han menar att mätningar kan beskriva hur något alstrar ljud fysikalisk i ett rum.
Det är något som sker objektivt.

Upplevelsen är subjektiv och sker i huvudet på lyssnaren.
En upplevelse har ju många olika modaliteter. I princip allt påverkar upplevelsen.

Men för mig (och Nattis uppfattar jag det som) så tycker jag det är mest givande att skilja dessa två ting när man diskuterar. Annars vet man inte vad man pratar om.

Musik och musikupplevelser kan vara magiska. Elektronik, högtalare och till och med kablar är det inte!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-20 21:42

PappaBas skrev:Men för mig (och Nattis uppfattar jag det som) så tycker jag det är mest givande att skilja dessa två ting när man diskuterar. Annars vet man inte vad man pratar om.

Musik och musikupplevelser kan vara magiska. Elektronik, högtalare och till och med kablar är det inte!

Tack, bra förtydligande. Instämmer fullständigt. Vill nog gå steget längre och säga att det är inte bara mest givande, utan fullständigt nödvändigt, att skilja dessa ting åt.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-02-20 21:50

Nattlorden skrev:
PappaBas skrev:Men för mig (och Nattis uppfattar jag det som) så tycker jag det är mest givande att skilja dessa två ting när man diskuterar. Annars vet man inte vad man pratar om.

Tack, bra förtydligande. Instämmer fullständigt. Vill nog gå steget längre och säga att det är inte bara mest givande, utan fullständigt nödvändigt, att skilja dessa ting åt.

Men Max_Headroom snackade ju om upplevelsen, inte ljudet i sig.

*fattaringenting*
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-02-20 22:39

Nattlorden skrev:

Man kan uppleva skillnader i ljud utan att något i anläggningen eller rummet ändras. Samma skiva spelas.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-20 23:07

LeifB skrev:
/ B

Kloka ord!

Dom valde jag bort på 80 talet. :wink:

Jag har nog inte heller haft tonkontroller sedan 80-tal och någon Quad 44 eller Kem 100 men det handlar väl mer om att det inte finns tonkontoller på bättre prylar än att välja bort. Vet inte riktigt varför det blivit så men det anses väl inte "fint" på high-end försteg.
Idag när jag satt och ställde in equalizern i vår nya V70 märkte jag dock att det finns en del fördelar :)

Bill50x skrev:Absolut inte. En riktig audiofil lider sig igenom sin skivsamling, vetandes att det låter korrekt :-)

Japp, man tar tagelskjortan på och lider sig igenom ett korrekt men tråkigt ljud :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-02-20 23:14

PappaBas skrev:Musik och musikupplevelser kan vara magiska. Elektronik, högtalare och till och med kablar är det inte!

Det kan vara ren terror också, fråga Lennart!
http://herrtidning.wordpress.com/2013/08/16/krossa-stereo-terrorn/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-20 23:18

music4ever skrev:
PappaBas skrev:Musik och musikupplevelser kan vara magiska. Elektronik, högtalare och till och med kablar är det inte!

Underbart!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-20 23:20

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:

Man kan uppleva skillnader i ljud utan att något i anläggningen eller rummet ändras. Samma skiva spelas.

Det är inte min upplevelse

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-21 09:46

music4ever skrev:

Finns ju en LennartJ på forumet? 8O

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-02-21 10:21

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:

Det är inte min upplevelse

Så må det vara, men fenomenet existerar och är näppeligen en nyhet. Som sagt, det är därför blindtester är användbara då och då.
Deinde scriptum.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-21 11:39

Det blir ingen test av verkar det som...

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-21 13:00

Bjorn_ skrev:Det blir ingen test av verkar det som...

Nej, tänk om tråden låstes och energin den tog kunde läggas på roligare saker. Det vore nåt!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-21 14:46

Jag tänkte att jag skulle styra upp den här tråden men ett väl valt citat:

"En slemmig torsk. En slemmig torsk. En slemmig torsk. I en brödrost."

Tack för ordet,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason