Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar Moerch-arm

Inläggav Harryup » 2016-09-12 06:10

petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:Shure & SAS tror jag beter sig som de flesta - dvs de spårar inte sista spåret på Hifi News testskiva, men jag vet inte. Tror att det rör sig om runt 150 µm amplitud och går över x-max för de flesta pickuper. Osäker på vad det säger. Bättre är nog att testa spårning vid högre frekvens och mindre amplitud.

150 µm har jag aldrig sett någon pickup spåra. Jag har lyckats få en del pickuper att spåra ung 110/130 µm på en DIN testskiva. Ortofons gamla testskiva hade max 80 µm. Inte alla pickuper klarar ens den. Vill påpeka att spårningsförmågan hos en pickup kan variera i olika tonarmar.

Med vänlig hälsning
Peter

Vill påpeka att spårningsförmågan hos en pickup kan variera i olika tonarmar även av samma sort och även verket påverkar. Dessutom så att kunna spåra så hög utstyrning som möjligt inte är samma sak som att ljudkvalitén alltid ökar samtidigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-12 06:16

Det råder en del oklarheter kring vad Hifi News testskivans spår har för gränser. Baserat på verkligheten tror jag den utgår från peak, men vet som sagt ej. Den kan ju testa x-max men det är ju inte samma som hastighet.

Citerar John Elison, Audioasylus:

The tracking and skating tests on the HiFi News test record have very high groove amplitudes. Based on a 1000-Hz reference groove velocity of 5-cm/s RMS, the following groove amplitudes will occur at 300-Hz.

Volume ..... Groove
Level ....... Amplitude

12-dB ....... 79.43µm
14-dB ....... 99.99µm
15-dB ..... 112.19µm
16-dB ..... 125.88µm
18-dB ..... 158.48µm

There is some controversy as to the actual reference level upon which the 300-Hz test tones are based. Some people believe the 1000-Hz vinyl reference might be 5-cm/s PEAK groove velocity instead of 5-cm/s RMS groove velocity. If this is the case, then the groove amplitudes would be slightly lower as follows:

Volume ..... Groove
Level ....... Amplitude

12-dB ....... 56.16µm
14-dB ....... 70.70µm
15-dB ....... 79.33µm
16-dB ....... 89.01µm
18-dB ..... 112.06µm

Many cartridges are designed to track only 60.0µm at 315-Hz while others are specified for 80.0µm and sometimes up to 100.0µm. Denon and Audio Technica cartridges seem to track exceptionally high groove amplitudes in my system. Both my Denon DL-103R and my Audio Technica OC9ML/II will track all HiFi News test tracks including +18-dB with VTF set no higher than the maximum specified by the cartridge manufacturer. YMMV

Best regards,
John Elison
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 08:43

Å där steg mitt intresse för AT OC9 igen. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-12 10:30

Även min Denon DL-103 klarade 18 dB-spåret på Hifi News testskivan när jag
testade den på en Technics 12xx-spelare/arm . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 10:54

Harryup skrev:
petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:Shure & SAS tror jag beter sig som de flesta - dvs de spårar inte sista spåret på Hifi News testskiva, men jag vet inte. Tror att det rör sig om runt 150 µm amplitud och går över x-max för de flesta pickuper. Osäker på vad det säger. Bättre är nog att testa spårning vid högre frekvens och mindre amplitud.

150 µm har jag aldrig sett någon pickup spåra. Jag har lyckats få en del pickuper att spåra ung 110/130 µm på en DIN testskiva. Ortofons gamla testskiva hade max 80 µm. Inte alla pickuper klarar ens den. Vill påpeka att spårningsförmågan hos en pickup kan variera i olika tonarmar.

Med vänlig hälsning
Peter

Vill påpeka att spårningsförmågan hos en pickup kan variera i olika tonarmar även av samma sort och även verket påverkar. Dessutom så att kunna spåra så hög utstyrning som möjligt inte är samma sak som att ljudkvalitén alltid ökar samtidigt.

mvh/Harryup

Förklara gärna hur verket påverkar nålmikrofonens förmåga att spåra kraftiga modulationer.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-12 12:43

Morello skrev:
Harryup skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

mvh/Harryup

Förklara gärna hur verket påverkar nålmikrofonens förmåga att spåra kraftiga modulationer.

Nu är det ju skillnader om spelaren har ett inre upphängt chassie eller inte, men bara att testa. Arm och verk funkar olika ihop.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-12 13:11

Morello skrev:Förklara gärna hur verket påverkar nålmikrofonens förmåga att spåra kraftiga modulationer.

När jag flyttat till ett nytt ställe och skulle aktivera vinylavspelning igen noterade jag att spårningsförmågan påverkades av underlaget skivspelaren stod på, detta oavsett om jag hade högtalarna igång, lyssnade i hörlurar eller helt enkelt spelade in signalen på min dator utan någon medhörning. Jag önskar verkligen att jag hade sparat dessa inspelningar, men tyvärr inte. Varför detta resultat kan jag bara spekulera i men att det var skillnad råder det inga tvivel om, en nålmikrofon som inte spårar låter inte vackert!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 13:27

Nej alltså, det där tror jag inte på.- Jag påstår inte att du fabulerar, men dina observationer är inte rimliga, dvs andra paramtrar måste ha ändrats. Kontrollerade du tex med en libell att spelaren stod i lod vid samtliga underlag?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-12 14:33

Tyvärr är jag fullständigt övertygad om att verkligheten är så imperfekt runt skivspelare. Vissa bättre andra sämre.

mvh/Bengt

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 14:44

Harryup skrev:Tyvärr är jag fullständigt övertygad om att verkligheten är så imperfekt runt skivspelare. Vissa bättre andra sämre.

mvh/Bengt

Har du provlyssnat de två spår jag laddade upp - samma arm och nålmikrofon - olika verk?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-09-12 15:28

Morello skrev:Å där steg mitt intresse för AT OC9 igen. :P

https://www.blocket.se/lund/MC_pickup_AT_OC9_III_69016278.htm?ca=23_3&w=3&last=1
Jag ber moderatorerna ha överseende med detta inlägg, men det kan föra tråden framåt.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-12 15:43

Många sprider vidare myter om vad som påverkar och inte påverka vid vinylavspelning. Vore trevligt med mer mätningar och förklaringar med koppling till verkligheten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-12 15:44

Mycket kan med fördel köpas begagnat men, en mc-pupp, . . . möjligen av
en nära kompis där man väl känner till historien, men eljest, nix pix . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-12 16:13

Morello skrev:Nej alltså, det där tror jag inte på.- Jag påstår inte att du fabulerar, men dina observationer är inte rimliga, dvs andra paramtrar måste ha ändrats. Kontrollerade du tex med en libell att spelaren stod i lod vid samtliga underlag?

Absolut. Jag hade tre olika underlag varav ett var golvet, bestående av parkett på betong. Helt stumt, jag kunde hoppa på hälarna alldeles bredvid spelaren utan påverkan. Detta underlag var absolut sämst när det gällde spårningen. Det andra underlaget som var näst bäst var ett Ikea sängbord, i stort sett lika bra som det absolut bästa vilket bestod av två 30x40x20cm plastlådor med en hyllskiva i spånskiva placerad på toppen. Eftersom den kombinationen inte passar utseendemässigt i ett vardagsrum fick det bli sängbordet istället, skillnaden var trots allt marginell.

Min poäng är dock att drivverket etc mycket väl kan påverka spårningsförmågan hos pickupen. Och att det inte ens behöver bero på återkoppling från högtalarna.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 16:21

Verifierade du spårningen med en testskiva?
Var verken i lod?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-12 16:41

Morello skrev:Verifierade du spårningen med en testskiva?
Var verken i lod?

Verket var i lod, ja. Och nej, det verifierades inte med någon testskiva. Men jag har några skivor som är lite extra svåra att spåra, på lite olika sätt. Skivor som jag känner väl och vet när det kraschar. Bland annat Nåjd remixar av Cardigan-låtar, Telarcs 1812 (med de berömda kanonerna) och en maxi 12:a med Eva Dahlgren.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 17:21

Så något test i veteskaplig mening ägde aldrig rum.

Alltså, det är helt orimligt att underlaget skulle påverka pickupens förmåga att spåra kraftiga modulationer; det måste du inse Bill.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-12 17:50

Morello skrev:
Harryup skrev:Tyvärr är jag fullständigt övertygad om att verkligheten är så imperfekt runt skivspelare. Vissa bättre andra sämre.

mvh/Bengt

Har du provlyssnat de två spår jag laddade upp - samma arm och nålmikrofon - olika verk?

Nej, inte ännu. Har haft för mycket att göra samt att jag uppgraderar min stereo just nu och det är inte helt klart ännu.
Men jag gör det gärna om några dagar kanske senast i helgen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-12 18:03

Morello skrev:Så något test i veteskaplig mening ägde aldrig rum.

Alltså, det är helt orimligt att underlaget skulle påverka pickupens förmåga att spåra kraftiga modulationer; det måste du inse Bill.

En fjäderupphängd spelare har ingen vidare förmåga att "ta hand om" rörelser
som ligger under fjädringens egenfrekvens på säg 2-5 Hz beroende på spelare.
T.ex.ev. stomburna vibrationer, hemma hos Bill, som ju har en fjäderupphängd
dito*, har jag bestämt för mig, att jag hört någonstans . . . typ. :)
(Även en Rega spelar olika beroende på underlag, å det kan du ju dessutom
testa själver om intresse finns. Om lyssningsförmågan inte är top notch så kan
du ju alltid mäta.) :wink:

*Linn LP12:a(dyr som attan!).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 18:16

Laila, om jag inte missminner mig så var de ENKOM Thomas som ko med en kvalificerad gissning ang skillnaden när jag bytte HELA VERKET.

Den där typen av dryga och direkt okunniga kommentarer (som saknar all evidens) kanske du kan befria oss från i den här trtåden framöver? Alternativt komma med lite "kött på benen".

För övrigt gällde Bills uttalande spårningsförmåga - den som kan vias att den påverkas av underlagets beskaffenhet lova jag att bjuda på väldigt dyr Cognac.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-12 18:42

Morello skrev:Laila, om jag inte missminner mig så var de ENKOM Thomas som ko med en kvalificerad gissning ang skillnaden när jag bytte HELA VERKET.

Den där typen av dryga och direkt okunniga kommentarer (som saknar all evidens) kanske du kan befria oss från i den här trtåden framöver? Alternativt komma med lite "kött på benen".

För övrigt gällde Bills uttalande spårningsförmåga - den som kan vias att den påverkas av underlagets beskaffenhet lova jag att bjuda på väldigt dyr Cognac.

Om du inte kan få in i din skalle att ett drivverks å därmed en arms vibrationer,
kan påverka en pupps spårningsförmåga så lovar jag att inte skriva mer i din tråd.
Vad var det som upprörde dig å som var helt okunnigt i mitt inlägg? Jag föreslår att
du kliver av dina höga hästar å tar den något skämtsamma delen av mitt inlägg med
en nypa salt . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-09-12 19:21

Morello skrev:Så något test i veteskaplig mening ägde aldrig rum.

Nej, det var ingen test i vetenskaplig mening. Det betyder dock inte att resultatet var fel. Det hörs rätt tydligt när en nål inte spårar, speciellt om jag spelar in ett antal problemspår med spelaren på de olika underlagen och direkt kan jämföra inspelningarna med varandra. Jag tror att tom du hade hört skillnad ;-) Min erfarenhet hade inte varit annorlunda med en testskiva och uppmätt distorsion även om det naturligtvis hade underlättat en senare felsökning/analys.

Mina egna spekulationer har med reflekterande resonanser att göra. Som en sorts återkoppling så att säga. Dvs att inte 100 % av energin från spåren går direkt till nålarmen och därmed genererar spänningsvariationer i spolarna utan att en del av energin sätter pu/tonarm i vibration. Denna vibration fortplantar sig ner i verket och reflekteras tillbaka till armen som då får sämre arbetsbetingelser. Det låter iofs långsökt att denna lilla rest av vibration det måste handla om skulle kunna få dessa konsekvenser. Frågan är dock vad annars skulle ha skapat situationen? Med Eva Dahlgren maxin har jag faktiskt upplevt liknande oljud när jag en gång på annan plats kopplade in spelaren till en annan anläggning. Men då var det för många olika variabler för att kunna isolera problemet. Det hade lika gärna kunnat vara min riaa som överstyrde efterföljande försteg, likväl som det annorlunda underlaget. Tyvärr hade jag då inte nöjlighet att avlyssna de andra skivorna som jag vet kan vara besvärliga men som numera låter alldeles utmärkt hemma i min egen setup.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-09-12 19:34

Huruvida verket kan påverka spårningsförmåga kan man teoretiskt tänka sig genom att introducera vibrationer via verk och arm som slutligen sätter pickupen i rörelse. Ex kan man bli så glad att man börjar dansa så att skivspelaren och pickupen hoppar. Det kanske är mer uttalat på vissa verk än andra. Håller man sig inom extremerna (dvs exkluderar dans och andra mer brutala aktiviteter) så återstår att visa anser jag, om ett verk påverkar förmågan att spåra + 18 dB. Eller om pickupen är den som faktiskt är avgörande. Har från flera källor hört att ex Denon DL103 samt AT-OC9 klarar detta spår, och detta på olika typer av spelare (även någon Stanton, tror 881).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 20:37

Jo, men om man bortser från extern excitation så undrar jag hur man skulle förklara att verket påverkar nålmikrofonens förmåga att spåra stora modulationer.

Men till att börja med kan man ju visa rent experimentellt att det kan vara så och det har jag inte sett någon hittills. Detta påminner om "kabeldebatt classic" och det vanligva inslaget om bristande hörförmåga har Laila redan bjudit på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 20:39

Nu noteras att även Bill bjuder på det inslaget om dålig hörsel.

Synd att tråden skulle sjunka till den här pseudovetenskapliga OCH otrevliga nivån. :cry:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 20:41

Laila skrev:
Morello skrev:Laila, om jag inte missminner mig så var de ENKOM Thomas som ko med en kvalificerad gissning ang skillnaden när jag bytte HELA VERKET.

Om du inte kan få in i din skalle att ett drivverks å därmed en arms vibrationer,
kan påverka en pupps spårningsförmåga så lovar jag att inte skriva mer i din tråd.
Vad var det som upprörde dig å som var helt okunnigt i mitt inlägg? Jag föreslår att
du kliver av dina höga hästar å tar den något skämtsamma delen av mitt inlägg med
en nypa salt . . . typ. :wink:

Det är DU som kommer med detta påståendet men kan varken visa på en studie som styrker detsamma eller komma med hållbar förklaringsmodell.

Du kanske kan göra några inspelningar med olika underlag? Detkan väl inte vara så svårt - alla har en dator idag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-12 21:33

OM man vänder på frågan. Kan ni tänka er några som helst skillnader på olika verk om man lyssnar i lurar? Dvs. ingen akustiskt återkoppling.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-12 21:37

Självklart, men nu talade vi om huruvida maximal amplitud som en given nålmikrofon jämte arm kan spåra utan lavinartad distorsionsökning påverkas av underlaget å vilket verket vilar

För övrigt har jag lagt upp två spår med olika verk - allt annat lika och Thomas kom med en kvakifiucerad gissning som visade sig vara korrekt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-09-13 02:01

Jag påstår att en icke fjädrande upphängd skivspelare av bra sort (som inte har en massa vibrationer ifrån motor/transformator eller liknande) inte kommer påverkas av underlaget om det inte sker en yttre påverkan (det gör det oftast) när det kommer till spårningsförmåga.

Men jag är beredd att ändra mig efter en rimlig förklaring till hur det går till. Linn LP12 är säkert lätt att påverka med underlaget med tanke på hur fjädrande och odämpat chassit är.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-09-13 04:04

Vart är mätningarna som stödjer att verket spelar roll hur bra en pickup spårar? Vart finns de fysiska förklaringar som visar på påverkan?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi