Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-10 17:37

Peter, klart det optimala är om det endast vibrerar i högtalarkonen men nu gör det ju inte det. :wink:
Således...var är det minst/mest skadligt att det vibrerar? Och vid vilka frekvenser...

Följdfråga, hur skulle den optimala högtalaren vara, oändligt tung eller tvärt om?
(egenfrekvensen är ju olika i dessa båda fall)

Fast monterad (tex inbyggd i vägg) eller fritt hängande (fjäderfrån tak) i luften?

Ja du fattar vad jag vill komma, lite ytterligheter så du kan förklara hur du tänker kring detta intressanta ämne (obs inte ironi)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 17:37

Objektivisten skrev:Vari skulle problemet bestå att göra rent pickupnålen mha tändsticksplån?

Prova gärna och skriv sedan vad du tycker :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-10 17:39

petersteindl skrev:
Objektivisten skrev:Vari skulle problemet bestå att göra rent pickupnålen mha tändsticksplån?

Det har jag redan gjort många gånger, jag tycker det låter bra, men sen har jag ju en Systemdek också, precis som Jesus.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-10 17:41

KarlXII skrev:Bestick - ät för helvete inte när ni äter!

hmmmm :D

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-10 17:46

sportbilsentusiasten skrev:Tror inte men bara kan utgå ifrån att mindre vibrationer = bättre.
En pyttevibration i exakt fel ställe och frekvens är troligen sämre än en större i annan frekven på annat "ofarligt" ställe.

Ja, det är därför man använder kuddar, så vibrationerna inte kommer uppåt i frekvensen som med spikes. 8)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 17:47

Tändsticksplån, eller, som det blev senare, ett speciellt grönt sandpapper användes av linn och dess handlare och kunder för att rengöra pickupnålar. Jag har själv använt ett sådant. Då visste jag inte det jag vet nu, nämligen att ett ytterligt effektivt sätt att förstöra nålen på, är att använda sandpappring.

Anledningen till att sandpappringen sponsrades av linn var ju såhär i efterhand helt glasklar- en förstörd pickupnål måste bytas ut, och eftersom det inte fanns andra märken för den omvände kunden än linn som kan spela musiken i rätt takt och med stämnda instrument så var man ju tvungen att köpa en ny pickup. Från Linn. Naturligtvis.

Smart affärside´.

Detta kan man tycka är oerhört syniskt. Då kan man ju trösta sig med att de som säljer kablar för 100000:- kr./metern nog luras ändå något mer. Det är ju en fri marknad.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-10 17:49

Richard skrev:

Tändsticksplån, eller, som det blev senare, ett speciellt grönt sandpapper användes av linn och dess handlare och kunder för att rengöra pickupnålar. Jag har själv använt ett sådant. Då visste jag inte det jag vet nu, nämligen att ett ytterligt effektivt sätt att förstöra nålen på, är att använda sandpappring.

Anledningen till att sandpappringen sponsrades av linn var ju såhär i efterhand helt glasklar- en förstörd pickupnål måste bytas ut, och eftersom det inte fanns andra märken för den omvände kunden än linn som kan spela musiken i rätt takt och med stämnda instrument så var man ju tvungen att köpa en ny pickup. Från Linn. Naturligtvis.

Smart affärside´.

Detta kan man tycka är oerhört syniskt. Då kan man ju trösta sig med att de som säljer kablar för 100000:- kr./metern nog luras ändå något mer. Det är ju en fri marknad.

Tror du på det där mumbo-jumbot själv? :)
Senast redigerad av Objektivisten 2009-06-10 17:50, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 17:49

Objektivisten skrev:
petersteindl skrev:

Det har jag redan gjort många gånger, jag tycker det låter bra, men sen har jag ju en Systemdek också, precis som Jesus.

8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 17:53

sportbilsentusiasten skrev:Peter, klart det optimala är om det endast vibrerar i högtalarkonen men nu gör det ju inte det. :wink:
Således...var är det minst/mest skadligt att det vibrerar? Och vid vilka frekvenser...

Följdfråga, hur skulle den optimala högtalaren vara, oändligt tung eller tvärt om?
(egenfrekvensen är ju olika i dessa båda fall)

Fast monterad (tex inbyggd i vägg) eller fritt hängande (fjäderfrån tak) i luften?

Ja du fattar vad jag vill komma, lite ytterligheter så du kan förklara hur du tänker kring detta intressanta ämne (obs inte ironi)

Det är mest skadligt då det exciterar omgivande materials resonanser. Oändligt tung är bra men lite otympligt. Oändligt lätt? Då tror jag att lådan skulle flytta sig i takt med konutslaget och det försöker jag att undvika. Fast monterad på vägg är ok. Då slipper man spikes eller kautschuk.

Dikantelement kansk skulle fungera bra fritt hängande (fjäder från tak) i luften om baksidan är sluten och diskantelementet inte väger oändligt lite.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 17:55

Morello skrev:
JanBanan skrev:Som icke-rökare måste jag nyfiket fråga Rudling om man skall använda tändsticksplån för att rengöra pickuper?

Herrejävlar vilka dumheter denna sekt har spridit.
Finns det någon effektivare metod att förstöra en vinylavkännare/pickup med?

Om någon undrar över sanningshalten med risken för förstörda pickuper vid sandpappring, så använd gärna sökfunktionen på forumet.
Bla. har IÖ mfl. undersökt saken, noggrant.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 17:56

Objektivisten skrev:
petersteindl skrev:

Fortsätt då med tändsticksplån om du tycker det är bra. Har Jesus en Systemdek?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-06-10 17:58

Det där gröna pappret har jag funderat på. Har både sett och känt på det,
och det påminner väldigt starkt om ett papper som användes på en firma jag
arbetade åt för ett gäng år sedan.
Företaget arbetade med fiberoptik, och pappret användes ganska tidigt i
processen att polera kontaktspetsen på olika don, eventuellt vid avlägsning
av epoxyrester från termineringen.
Om jag inte minns fel så var pappret jag syftar på från 3M, aluminiumoxid
och 30 my. Om det sedan är samma har jag inga bevis för, men likt är det.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-10 18:00

Alltså. Vad är det som kan lägga sig i ett vinylspår på en cd, som sedan fastnar på nålen?

Är det spackel?
Troligen inte.
Är det någon form av spånskiva, MDF eller annat trä?
Troligen inte det heller.

Kan det möjligen vara damm och/eller fett?
Troligen.

Om du skulle få damm eller fett på fingret - hämtar du rondellen då?

Bild
Linn Handtvet - för den renlige audiophilen
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 18:04

KarlXII skrev:Alltså. Vad är det som kan lägga sig i ett vinylspår på en cd, som sedan fastnar på nålen?

Är det spackel?
Troligen inte.

Troligen.

Bild

Enligt "Linns lilla röda" - boken "lyssna", stod det att man skulle lägga ifrån sig vätskor och borstar. "Skräp från skivan bränns fast på nålen- skräp som inte kan borstas bort. Endast sandpappring med ett helt vanligt tändsticksplån hjälper."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 18:06

Hade man pickup med Van den Hul nål så blev det väldigt lite skit på nålen. Det lilla som blev kunde lätt fås bort med 2 sekunds rengöring med Goldrings elektrisaka borste. Sedan var nålen helt utan främmde partiklar. Det kunde man lätt se i ett förstoringsglas. Jag tyckte att det var jättebra.

Däremot med många andra typer av nålspetsar fick man torka rent med häftigare doningar så att vinylskräp skulle avlägsnas från nålen.

MvH
Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-10 18:11

Aerob skrev:Det där gröna pappret har jag funderat på. Har både sett och känt på det,
och det påminner väldigt starkt om ett papper som användes på en firma jag
arbetade åt för ett gäng år sedan.
Företaget arbetade med fiberoptik, och pappret användes ganska tidigt i
processen att polera kontaktspetsen på olika don, eventuellt vid avlägsning
av epoxyrester från termineringen.
Om jag inte minns fel så var pappret jag syftar på från 3M, aluminiumoxid
och 30 my. Om det sedan är samma har jag inga bevis för, men likt är det
.

Om det är ett dylikt extremt finkornigt papper så kanske det fungerar.
Då kanske inga större skador sker med nålen. Tändsticksplån förstör dock effektivt nålen, samt skivorna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 18:11

KarlXII skrev:Alltså. Vad är det som kan lägga sig i ett vinylspår på en cd, som sedan fastnar på nålen?

Är det spackel?
Troligen inte.

Troligen.

Bild

Ingenting. Det finns inget vinylspår på en CD 8) men Linn Basik slet väldigt på vinylen i LP-skivorna. Det fasnar på nålen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-06-10 18:20

petersteindl skrev:Dikantelement kansk skulle fungera bra fritt hängande (fjäder från tak) i luften om baksidan är sluten och diskantelementet inte väger oändligt lite.

Varför kan inte diskanten vara dipol enl dig (utan sluten baksida)
Gillar du generellt inte dipoler eller går det bra för mellanregister/basar?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 18:33

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:Dikantelement kansk skulle fungera bra fritt hängande (fjäder från tak) i luften om baksidan är sluten och diskantelementet inte väger oändligt lite.

Varför kan inte diskanten vara dipol enl dig (utan sluten baksida)
Gillar du generellt inte dipoler eller går det bra för mellanregister/basar?

Tryckvågen från en dipol är så att fram och baksidan strålar med omvänd polaritet i förhållande till varandra. Vid låga frekvenser kan det vara fördelaktigt att minska excittering av stående vågor i rummet. Då blir dipolprincipen användbar. I mellanregister och diskant är jag inte så tilltalad av principen. Det är alltså den akustiska karakteristiken jag inte gillar. Inte i basen heller, men där har rummet en klar egen karakteristik som dipolprincipen kan minska inverkan av.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-06-10 18:35

petersteindl skrev:Ingenting. Det finns inget vinylspår på en CD 8) men Linn Basik slet väldigt på vinylen i LP-skivorna. Det fasnar på nålen.

:x
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 18:57

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:Ingenting. Det finns inget vinylspår på en CD 8) men Linn Basik slet väldigt på vinylen i LP-skivorna. Det fasnar på nålen.

:x

Bild

Bild

Undrar om de trimmar sitt barr å sina dojjor med tändsticksplån? Objektivisten kanske vet?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-10 21:06

Richard skrev:
petersteindl skrev:
Richard skrev:http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=5518&p=63382#p63382

Intressant läsning för att se hur "andra sidan" tänker. Speciellt signaturen "sture". ( troligen Rudling )

Här framgår tydligt att dämpning av resonanser inte är önskvärt, bland linnister.

Richard, varför tror du att Sture är Göran Rudling?

MvH
Peter

Samma form av språk. Samma slags retorik. samma ök-namn på .
Samma diskutering av linndogmer som var vida spridd bland handlare under 80-talet. Samma utlåtande av sk. "hifibögar" med deras prat om perspektiv i ljudbilden. Det finns fler inlägg på sidan 6 dessutom, som är klassiska. Som att flyttas tillbaka till 80-talet. Men jag kan ha fel. :?

Isåfall ber jag ju om ursäkt.
Det kan ju vara en personlighetskopia.

De verkar vara ganska morgonpigga bägge två!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-10 21:14

Det där måste vara Leningrad cowboys, fanns även som öl ett tag. Brukar oxå ha en enormt stor kör med sig!

Är jag ute o cyklar nu :oops:

Frillan rockar iaf
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-10 21:15

petersteindl skrev:Ok. Men, hifibögar använder många och speciellt linnoider. Göran Rudlings stil och vokabulär härmades rätt rejält av anhängare så det fanns nog en del kopior.

Perfekt. Inskränkta homofober har vi för få av här på faktiskt.se

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 23:01

hevi skrev:
petersteindl skrev:Ok. Men, hifibögar använder många och speciellt linnoider. Göran Rudlings stil och vokabulär härmades rätt rejält av anhängare så det fanns nog en del kopior.

Perfekt. Inskränkta homofober har vi för få av här på faktiskt.se

H

:mrgreen: And thus he spake.

Jag ser nu att det jag skrev är ganska otydligt :oops: och kan tolkas helt annorlunda än det jag menar, så jag förtydligar.
Ordet "hifibögar" används av många och speciellt linnoider använder detta uttryck. Göran Rudlings stil och vokabulär härmades rätt rejält av anhängare så det fanns nog en del kopior av Göran.

Nu tror jag att jag lyckats ringa in innebörden i det jag skrev. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-10 23:04

Jag brukar utnyttja en hifibög.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 23:07

DS skrev:Det där måste vara Leningrad cowboys, fanns även som öl ett tag. Brukar oxå ha en enormt stor kör med sig!

Frillan rockar iaf

Nej du gissade rätt, det är Leningrad cowboys :)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-10 23:28

petersteindl skrev:
DS skrev:Det där måste vara Leningrad cowboys, fanns även som öl ett tag. Brukar oxå ha en enormt stor kör med sig!

Frillan rockar iaf

Jag har en Red Army Choir som måste passera dina ägg, jag är övertygad att det kommer bli LIVE uppträdande hos herr EggDolph :D

Då jag inte hört denna ryska kör live så bjuder jag in mig själv :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-10 23:30

DS skrev:
petersteindl skrev:

Frillan rockar iaf

Jag har en Red Army Choir som måste passera dina ägg, jag är övertygad att det kommer bli LIVE uppträdande hos herr EggDolph :D

Sen när har du börjat sjunga?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-06-10 23:32

petersteindl skrev:
DS skrev:
petersteindl skrev:

Frillan rockar iaf

Sen när har du börjat sjunga?

När du bevisade att det går att dricka glögg med mjölk i, fast den skär sig....... :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi