Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-16 16:09

Dahqvists inlägg är mycket bra, som vanligt.

En sak som slår mig är dock att det i den akademiska världen är så förhållandevis ovanligt med den förståelse som du uppvisar (ivet de grodor man ser komma hoppande ur munnar). Jag kommer aldrig att glömma den debatt jag åhörde över radioapparten, mellan två astonomer (akademiker - ja, vetenskapsmän - näppeligen) som diskuerade någon himakropp som var på väg mot jorden och skulle krascha eller flyga firbi om sisådär 32 år, jag minns inte exakt.

Det jag minns exakt var vad de bråkade om. Den ene påstod att sannolikheten för att den skulle krascha på jorden var X procent, medan den andra påstod att den var Y procent. De blev såta ovänner under de korta minuter de hördes på radion.

Sådan vetenskaplig okunnighet skrämmer mig. Stenen kommer ju antingen att krascha med jorden, eller flyga förbi. Sannolikheten är alltså antingen 100% eller 0%, men inte något annat. Den som anger en annan siffra för sådana här (s k predikterbara) fenomen, demonstrerar bara en sak: Att de inte har information nog för att veta om det rätta svaret är 0% eller 100%.

Man kan dock diskutera problemet från en annan utgångspunkt, nämligen kvaliteten på data. Att det finns ett verkligt utfall som vi kommer att bli varse tror jag ingen som funderar lite ifrågasätter, och därför går det inte att åsätta fenomenet som sådant en sannolikhet, eftersom dylika måste innehålla slumpfenomen (dock inte nödvändigtvis superslumpfenomen).

Då kommer mätdata in, som kan vara störda av t ex brus.

Jag tycker dock att man i sådana fall, i tal, bör lägga fokus där fokus hör hemma - nämligen på ens prediktion, och inte på händelsen som sådan.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ditt...
Dahlqvist skrev:Vad jag ville ha sagt med detta långa (men ändå för korta) inlägg är...

...var för övrigt ord som flera borde skaffa sig anledning att skriva, oftare. Alltför få inlägg är tillräckligt långa, trots att det är just långa de är. Men så är det ju på diskussionsforum. Det går inte att få med allt det som är viktigt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-16 16:32

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-31 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-16 16:55

IngOehman skrev:Stenen kommer ju antingen att krascha med jorden, eller flyga förbi. Sannolikheten är alltså antingen 100% eller 0%, men inte något annat.

Fast skulle man tala i termer av sannolikhet om man visste att det var 100% eller 0% ? *undrande*

Jag skulle nog säga att det var "helt säkert att den kommer att träffa/missa".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-16 17:08

Ja, de har tydligen samma problemställningar att brottas med i Indien.
Länk!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-16 17:53

:lol: :lol: :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-16 18:16

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-16 18:29

IngOehman skrev:Sådan vetenskaplig okunnighet skrämmer mig. Stenen kommer ju antingen att krascha med jorden, eller flyga förbi. Sannolikheten är alltså antingen 100% eller 0%, men inte något annat. Den som anger en annan siffra för sådana här (s k predikterbara) fenomen, demonstrerar bara en sak: Att de inte har information nog för att veta om det rätta svaret är 0% eller 100%.

Njaej. Håller inte med, tror jag. Alltså, man kan ju ha en modell som säger att det är 32% sannolikhet att den kommer att träffa. Modellen bygger gissningsvis på att man känner stenens hastighet, att man känner dess bana och vilka andra himlakroppar som påverkar den, men att alla dessa parametrar är kända med en viss noggrannhet. Beroende på hur felen i siffrorna man har slår så kan man ju räkna fram en sån här sannolikhet.

Det jag tror att du far efter är att om man kände till allting med oändlig precision så skulle man kunna säga om det träffar eller inte. Att sannolikheten som de bråkade om egentligen handlade om saker som gällde deras metoder, snarare än den verkliga händelsen. Därmed kunde båda forskarna ha rätt eftersom de hade använt olika metoder. Vilket i sin tur betyder att de bråkade om metoderna och inte sannolikheten.

Aja.

PS. Bara för att förtydliga: de 32 procenten som jag skrev om betyder att om vi skulle bli utsatta för 100 liknade stenvarningar, så skulle ungefär 32 av dem ge kollision. Alltså, det är vad modellen förutspår, när den ger 32% sannolikhet. Modellen klarar inte att förutspå det enskilda fallet exakt, men får den gissa på många tillfällen så kommer den att kunna tala om hur många träffar det blir, på ett ungefär.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-16 19:16

KarlXII skrev:Ja, de har tydligen samma problemställningar att brottas med i Indien.
Länk!

subjektivisten skrev::lol: :lol: :lol:

petersteindl skrev::lol: :lol: :lol:

Kan bara instämma!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-16 19:26

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-07-16 21:26

Svante skrev:http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=signifikans&word2=konfidens

Inte större övervikt än så alltså... Förvånande kanske med tanke på att konfidens inte ens finns som uppslagsord i wikipedia. Hmm.

:?:

Länken gav ca 37000 mot 10000. Fyra gånger vanligare alltså. Vem är det som inte har "större övervikt" sa du? Inte jag i allafall (15 kg).

/D

PS. Jämförelsen säger för övrigt inte någonting överhuvudtaget, allra minst något som har med den här tråden att göra. DS

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-16 21:38

Dahlqvist skrev:Länken gav ca 37000 mot 10000. Fyra gånger vanligare alltså.

Tror du missade ett par nyckelord (fetade ( :oops: ) av mig nedan):

Svante skrev:Inte större övervikt än så alltså

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-07-16 22:51

Svante,

Läste du den här meningen?

IngOehman skrev:Jag tycker dock att man i sådana fall, i tal, bör lägga fokus där fokus hör hemma - nämligen på ens prediktion, och inte på händelsen som sådan.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-16 23:28

E skrev:Svante,

Läste du den här meningen?

IngOehman skrev:Jag tycker dock att man i sådana fall, i tal, bör lägga fokus där fokus hör hemma - nämligen på ens prediktion, och inte på händelsen som sådan.

Mvh E*

Jodå, det är möjligt att vi är helt överens Ingvar och jag, därav mitt "tror jag". Jag tycker bara inte att stycket jag citerade stämde med resten. Tror jag. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-16 23:29

Kaffekoppen skrev:
KarlXII skrev:Ja, de har tydligen samma problemställningar att brottas med i Indien.
Länk!

subjektivisten skrev::lol: :lol: :lol:

petersteindl skrev::lol: :lol: :lol:

Kan bara instämma!

:cry: :cry: :cry:

Nädå

Användarvisningsbild
Greensleeves

Mycket allmänna och spaceade reflexioner...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-16 23:59

Alltså... i en del religioner antas det ju finnas flera gudar och så... det vore tacknämligt om en av dessa ev existerande gudar kunde dedikera åtminstone en del av sin tid till... måhända lite mindre världsavgörande frågeställningar som... tja... hur man bygger upp en fin stereoanläggning... om det överhuvudtaget är meningsfullt att tala om "det perfekta ljudet"... om det finns några vägar till det perfekta ljudet... om det är önskvärt att nå fram till ett perfekt ljud, ty vad ska vi göra då..?

Dessa, högst aparta, frågor kan jag halka in på när jag emellanåt tar del av de känslosamma orddrabbningar som ofta tycks förekomma på faktiskt.se...

Därmed inte sagt att jag på minsta sätt skulle vilja ha någon direkt förändring till stånd... det är hur som helst svårt att mer exakt veta vad denna förändring skulle bestå i... tänk om folk, ute i stora världen, visste vilka diskussioner som förekom på forum som faktiskt.se..! Skulle vara kul att se reaktionen... tja... ha det gott alla hifi-hjältar... dröm sött... och skulle det vara så illa att ni sover dåligt; var inte rädda för att skaffa er ett kram- och gosedjur... som genom sin mjukhet kanske hjälper er att slappna av... vi kan alla behöva mjukhet... väldans mycket mjukhet...

... Tack för nu...
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-17 11:23

Svante skrev:
IngOehman skrev:Sådan vetenskaplig okunnighet skrämmer mig. Stenen kommer ju antingen att krascha med jorden, eller flyga förbi. Sannolikheten är alltså antingen 100% eller 0%, men inte något annat. Den som anger en annan siffra för sådana här (s k predikterbara) fenomen, demonstrerar bara en sak: Att de inte har information nog för att veta om det rätta svaret är 0% eller 100%.

Njaej. Håller inte med, tror jag. Alltså, man kan ju ha en modell som säger att det är 32% sannolikhet att den kommer att träffa. Modellen bygger gissningsvis på att man känner stenens hastighet, att man känner dess bana och vilka andra himlakroppar som påverkar den, men att alla dessa parametrar är kända med en viss noggrannhet. Beroende på hur felen i siffrorna man har slår så kan man ju räkna fram en sån här sannolikhet.

Det jag tror att du far efter är att om man kände till allting med oändlig precision så skulle man kunna säga om det träffar eller inte. Att sannolikheten som de bråkade om egentligen handlade om saker som gällde deras metoder, snarare än den verkliga händelsen.

Nu är jag förvirrad. Hur jag än läser det du skriver (så här långt) så uppfattar jag att du bekräftar precis det jag skrev. Jag håller med dig, det vill säga tycker att du borde ha hållit med mig också. ;)

Svante skrev:Därmed kunde båda forskarna ha rätt eftersom de hade använt olika metoder. Vilket i sin tur betyder att de bråkade om metoderna och inte sannolikheten.

Hur kan de båda ha rätt om de använder olika metoder som ger olika svar. Vad menar du då med ordet "rätt"?

Svante skrev:PS. Bara för att förtydliga: de 32 procenten som jag skrev om betyder att om vi skulle bli utsatta för 100 liknade stenvarningar, så skulle ungefär 32 av dem ge kollision. Alltså, det är vad modellen förutspår, när den ger 32% sannolikhet. Modellen klarar inte att förutspå det enskilda fallet exakt, men får den gissa på många tillfällen så kommer den att kunna tala om hur många träffar det blir, på ett ungefär.

Efter ditt förtydligande håller jag nog inte med dig, trots allt.

Vad jag ville ha sagt var ju att man från ett enskilt fall vars data brister i kvalitet INTE kan göra några sannolikhetsberäkningar med relevans för varken den enskilda händelsens inträffande, eller för 100 liknande stenvarningar.

Obskyriteten är otillåten att vända utåin på det viset. Bedömningarna av den bristande kvaliteten är inte i sig mätbara från ett enskilt fall. Eller med andra ord:

Att från massor av data dra slutsater om den statistiska precisionen på ett enskilt datum är i många fall möjligt och vetenskapligt tillåtet, men att från en enskild eller ett fåtal mätningar göra det omvända blir kaka på kaka, även om man känner mätsystemets stokastiska onoggrannhet.

För lite data är helt enkelt för lite data hur man än vrider och vänder på det.

Att man kan applicera statistik på sin bedömning är inte samma sak som att man kan applicera statistik på händelsens själva inträffande.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 12:53

Jag tycker nog man kan göra en beräkning på det sätt som Svante ger utryck för :?

Jag menar, man skulle väl kunna räkna med att det är X procents sannolikhet att alla faktorer infaller precis på sådant sätt att stenens bana skall få en bana mot jorden?

Iallafall om det är känt exakt på vilket sätt varje enskild faktor påverkar stenen...

Men visst, om alla faktorer är konstanta, dvs att alla himlakroppar alltid rör sig på ett visst sätt, inga andra stenar eventuellt kan friställas som kan komma att interferera med stenens bana, så bör man ju ha data nog att säga 1 eller 0 på frågan.

Men så enkelt är det väl sällan?

Användarvisningsbild
Greensleeves

Filosofiskt om det konstanta och enkla i tillvaron...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 13:38

Kaffekoppen skrev:... om alla faktorer är konstanta, dvs att alla himlakroppar alltid rör sig på ett visst sätt, inga andra stenar eventuellt kan friställas som kan komma att interferera med stenens bana, så bör man ju ha data nog att säga 1 eller 0 på frågan...

Få konstanter tycks vara helt igenom konstanta i vår besynnerliga värld. Snart sagt allt tycks alltid ändra sig. Åtminstone lite grann...

Kaffekoppen skrev:... Men så enkelt är det väl sällan?

Finns det egentligen något som är riktigt enkelt på vår arma planet..?
Jag tycker att ju äldre jag blir, desto mer framstår saker och ting som besynnerliga. Högst besynnerliga. Inget verkar vara riktigt, riktigt enkelt.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-17 13:45

Greensleeves: Du har så rätt.

Kaffekoppen skrev:Jag tycker nog man kan göra en beräkning på det sätt som Svante ger utryck för :?

Det är ingen subjektiv fråga, så det är inget man kan tycka sig fram till. Man kan tro något eller man kan veta något.

Det man tror kan vara fel eller rätt, medan det man vet är rätt, per definition.
Det någon säger sig veta kan dock vara fel, det vill säga vara en faktisk tro.

Säg att du kommer till ett okänt land med okänd nätspänning, men det finns en affär där du kan hyra en spänningsmätare. Det gör du, och sedan noterar du ditt mätvärde på en notis-lapp och åker hem till Sverige.

Det du har med dig är data, men ingenting annat.

Fast du har mera data än jag nämnt hittills. Dels står det ju 210 volt på din notis-lapp, men dessutom står det något på hyreskontraktet, nämligen att mätapparaten har en nominell en precision som är +/- 10 %, men dessutom brusar mätvärdena normalfördelat, således att 95% av mätvärdena är inom 10% från medelvärdet.

Detta är vad du har.

Berätta nu för mig hur stor sannolikheten är spänningen i landet ligger mellan 220 och 240 volt.

När du svarat på det så skall du få mera information.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-17 14:00

Från en som gick ur tiden alldeles för tidigt

Sannolikt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte om det är sannolikt.
Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.
Jag menar före Harrysburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrysburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrysburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.
I själva verket gick ju hela det socialdemokratiska partiet och väntade i över ett halvår på att få veta om det som hände i Harrysburg har hänt eller inte, innan de kunde bestämma sig för om dom ska tycka att kärnkraften är så farlig som den skulle vara om det som har hänt i Harrysburg hade hänt. Nu har dom bestämt sig till sist, och tydligen kommit fram till att det som hände i Harrysburg inte har hänt, men att vi å andra sidan måste ha mycket bättre säkerhetsanordningar så det inte händer här också.
Och man förstår ju att dom har tvekat, för en sån olycka inträffar ju enligt alla sannorlikhetsberäkningar bara en gång på flera tusen år, och då är det ju i varje fall inte troligt att den har hänt redan nu, utan det är väl i så fall mera sannolikt att den har inträffat längre fram. Och då kommer ju saken i ett annat läge. För det kan ju inte vi bedöma nu. Då. Eller...
Sen är det också det att om det som hände i Harrysburg verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Harrysburg hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen.
I varje fall inte i Harrysburg. Och säkert inte samtidigt som förra gången.
Risken för en upprepning är så liten att den är försumbar. Med det manas att den finns inte, fast bara lite.
Nu är ju det här rätt krångligt för gemene man, så egentligen är det väl ingen idé att ha folkomröstning om sånt här. Folk i allmänhet dom tänker förstås på sitt grovhuggna vis att det som hände i Harrysburg verkligen har hänt. Dom tar det som en sanning. Tala alltid sanning, barn, sa våra föräldrar till oss. Det får vi inte säga till våra barn utan vi måste lära dom att alltid tala sannolikt. Att säga sannolikheten, hela sannolikheten och ingenting annat än sannolikheten.
Så att dom inser att det som hände i Harrysburg inte kan hända här, eftersom det inte ens hände där, vilket hade varit mycket mer sannolikt, med tanke på att det var där det hände.

Tage Danielssons sannolika monolog :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-17 14:04

Den är mycket bra på flera sätt än ett. Mer än bara en rolig lek med ord.

Mycket mera.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 14:17

Ingvar,

Jag förstår din poäng. Den var mycket pedagogiskt lagd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-17 14:22

Berätta - vad menade jag?

(Och tack för de vänliga orden.)

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 14:35

Varsegod!

Det är nog mycket mer givande för alla om du utvecklar tankarna - ifall jag är ute och snurrar ;)

Jag lovar att säga till om det diffar... alltså om jag är galet ute.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-17 14:46

Om det var tillräckligt pedagogiskt (vilket ju är svårt för mig att veta
om det var om jag inte får något återkoppling som visar att poängen
gick fram) och inga oklarheter därför kvarstår, så finner jag ju ingen
anledning att utveckla det vidare*.

Så om du inte vill ge mig någon återkoppling så nöjer jag mig. Men
jag hoppas du inte avstår återkoppling på grund av rädsla att ha
missförstått något. Prestige för inget gott med sig.

Vh, iö

- - - - -

*Men jag är väl medveten om att sådana här frågor faktiskt är så
komplicerade (många abstraktionsplan som går in och ut och igenom
varandra) att det saknas skäl att tro att alla kan förstå dem - alltså
oavsett hur pass pedagogiskt saken framställs. På samma sätt som
ju inte alla (kanske ingen?) kan lära sig piano så bra att de klarar alla
nya noter felfritt a vista, t ex på en avancerad pianokonsert.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-07-17 14:58

IngOehman skrev: Prestige för inget gott med sig.

Lustigt att just du säger så.... :roll:
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Greensleeves

Det fördärvliga med prestige...

Inläggav Greensleeves » 2008-07-17 15:00

IngOehman skrev:... Prestige för inget gott med sig.

Tänk vad mycket mänskligt elände - rent generellt - ett litet ord som prestige, och det ordet representerar, har fört med sig...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 15:44

IngOehman skrev:Så om du inte vill ge mig någon återkoppling så nöjer jag mig. Men jag hoppas du inte avstår återkoppling på grund av rädsla att ha missförstått något. Prestige för inget gott med sig.

Nejdå, det behöver du inte oroa dig för.

Jag nöjjer mig också med ditt svar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-17 15:50

Svante skrev:...man kan ju ha en modell som säger att det är 32% sannolikhet att den kommer att träffa. Modellen bygger gissningsvis på att man känner stenens hastighet, att man känner dess bana och vilka andra himlakroppar som påverkar den, men att alla dessa parametrar är kända med en viss noggrannhet. Beroende på hur felen i siffrorna man har slår så kan man ju räkna fram en sån här sannolikhet.

Men med en annan modell, eller bara ganska litet andra indata, så kommer man fram till något annat, typ 68%. Är det då, med en försiktig uppskattning, totalt 50% sannolikhet att jorden skall träffas?

Eller är det 100% sannolikhet att vi inte har en susning? Borde inte forskarna enas om det i stället?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-07-17 16:28

Jag som så gärna skulle sett ett svar från Kaffekoppen eller någon annan,
rätt eller fel, på Öhmans exempel. :(

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi