Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-19 13:35

Men Pinnen, vad är det för en jävla avatar? 8O

Att byggkvaliteten på 575 känns ranglig betyder inte att den inte kan låta alldeles förrträffligt som DAC! Själv kör jag ju med en LG-spelare, för 750 spänn, som drive och det låter kanon. Vore du inte gaisare kunde jag kommit över med min DAC vid tillfälle... :wink:

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-03-19 14:28

Men Pinnen, vad är det för en jävla avatar?

Det är ju forumets överlägset läckraste sådan! :P

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-19 14:51

mikke_musik skrev:
mats skrev:aa men det är ju den suveräne trummisen hos Brubeck group. Jag har bara hört en skiva med Brubeck, live skivan som är inspelad både i europa och USA. Bra musik måste jag säga.

Mats, gå genast till närmsta skivbutik och inhandla "Time Out"!

Ok och gå du o (men det har du väl hoppas jag(hört)) köp Genesis Selling england by the pound o Nursery cryme. Collins i högform :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-03-19 14:56

mats skrev:Ok och gå du o (men det har du väl hoppas jag(hört)) köp Genesis Selling england by the pound o Nursery cryme. Collins i högform :D

Men jag gillar ju inte Collins... måste jag?

Gubben bor förresten i grannbyn så kanske borde jag lyssna, jag menar om utifall att man råkar i diskussion med honom när man hämtar morgonbrödet i bageriet.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-19 15:03

mikke_musik skrev:
mats skrev:Ok och gå du o (men det har du väl hoppas jag(hört)) köp Genesis Selling england by the pound o Nursery cryme. Collins i högform :D

Men jag gillar ju inte Collins... måste jag?

Gubben bor förresten i grannbyn så kanske borde jag lyssna, jag menar om utifall att man råkar i diskussion med honom när man hämtar morgonbrödet i bageriet.

Nej men det är en stor skillnad på Collins i Genesis på 70 talet mot nu. Jag gillar heller inte hans smetiga svedalamusik från Uppsala. Men däremot gillar det andra han har gjort i solo och då i Disney där han tycker jag skärpt till sig enormt.

Smaken är delad som tur är.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-19 15:07

Denna tråd spårar ofta ur och det gör inget i de flesta fall men om ni ska diskutera Phil Collins kan ni väl ändå starta en tråd i Musikdelen? *no offence*

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-19 15:30

Hotspur skrev:
Självklart att man vill ha en så ofärgad anläggning som möjligt

Självklart för dig men inte för mig.

Jag vill inte ha en ofärgad återgivning (tro mig, jag vet hur en sådan låter och om ni missat det så har jag tillgång till Nacksvings studio som har frekvensrak återgivning vid mixerbordet) och/eller ett par "korrekta" Ino Audio piP, det är inte alls min kopp te. Varför, jo för att merparten av mina skivor är så taskigt inspelade att de återges lika trist som de en gång komprimerades i en dylik rigg.

Skall det vara så svårt att förstå att hifi inte handlar om rätt och fel?

Hej Stefan!

Denna aspekt är central och jag varken vill eller kan argumentera emot dig, för jag håller med, i varje fall i vissa delar. Jag skyller dock på de ofta dåliga inspelningarna inom pop/rock. (Förutom alla andra fel som kan uppstå i en anläggning.) När mkt musik är kasst inspelad faller många vinsten med icke-färgning.

Det är väl en invändning som den gode Flint (var är du?) ofta framhöll och då ifrågasatte den praktiska meningen med ickefärgning. Idealist som jag är och att bra skivor avnjuts bäst 'au naturell', strävar jag ändå åt minimal färgning. Men valet är individuellt och kan anpassas efter musiksmak. Det näst bästa (förutom bra inspelad musik) vore väl en färgningsbox att koppla in när man spelar kassa inspelningar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-19 15:41

markih skrev:
Hotspur skrev:

Jag vill inte ha en ofärgad återgivning (tro mig, jag vet hur en sådan låter och om ni missat det så har jag tillgång till Nacksvings studio som har frekvensrak återgivning vid mixerbordet) och/eller ett par "korrekta" Ino Audio piP, det är inte alls min kopp te. Varför, jo för att merparten av mina skivor är så taskigt inspelade att de återges lika trist som de en gång komprimerades i en dylik rigg.

Skall det vara så svårt att förstå att hifi inte handlar om rätt och fel?

Hej Stefan!

Denna aspekt är central och jag varken vill eller kan argumentera emot dig, för jag håller med, i varje fall i vissa delar. Jag skyller dock på de ofta dåliga inspelningarna inom pop/rock. (Förutom alla andra fel som kan uppstå i en anläggning.) När mkt musik är kasst inspelad faller många vinsten med icke-färgning.

Det är väl en invändning som den gode Flint (var är du?) ofta framhöll och då ifrågasatte den praktiska meningen med ickefärgning. Idealist som jag är och att bra skivor avnjuts bäst 'au naturell', strävar jag ändå åt minimal färgning. Men valet är individuellt och kan anpassas efter musiksmak. Det näst bästa (förutom bra inspelad musik) vore väl en färgningsbox att koppla in när man spelar kassa inspelningar.

Ingen dum idé!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-19 15:57

mats skrev:
markih skrev:
Hotspur skrev:

Jag vill inte ha en ofärgad återgivning (tro mig, jag vet hur en sådan låter och om ni missat det så har jag tillgång till Nacksvings studio som har frekvensrak återgivning vid mixerbordet) och/eller ett par "korrekta" Ino Audio piP, det är inte alls min kopp te. Varför, jo för att merparten av mina skivor är så taskigt inspelade att de återges lika trist som de en gång komprimerades i en dylik rigg. Skall det vara så svårt att förstå att hifi inte handlar om rätt och fel?

Hej Stefan! Denna aspekt är central och jag varken vill eller kan argumentera emot dig, för jag håller med, i varje fall i vissa delar. Jag skyller dock på de ofta dåliga inspelningarna inom pop/rock. (Förutom alla andra fel som kan uppstå i en anläggning.) När mkt musik är kasst inspelad faller många vinsten med icke-färgning.

Ingen dum idé!

Nu börjar vi äntligen komma nån vart, 1148 inlägg senare! :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-19 16:19

Jo, fastän det var du som började :wink: :lol: (I dubbel bemärkelse)

Sorry, jag kunde inte låta bli. Men jag tycker detsamma, att nu börjar vi komma någon vart. Men innan dess måste man ju bli ense om vissa begrepp och vad olika metoder går ut på och kanske även hur de fungerar. I mina ögon har det varit så mycket sidospår och även missförstånd.
För övrigt finns ett liknande resonemang av mig redovisad på LTS hemsida, i FAQ'n som ingen orkar läsa 8) : Transparens i praktiken och preferenser: http://www.lts.a.se/lts/faq.html#faq2

Citat sista stycket: "Sammanfattningsvis handlar det om att välja om man vill ta ett helhetsgrepp och försöka uppnå en god återgivning så långt det går, eller försöka matcha ihop något som kan bli tillräckligt trivsamt efter ens egna preferenser. Fast egentligen vore väl det optimala en nära transparent anläggning med en in/urkopplingsbar pryl för att bekämpa dåliga inspelningar? Då kan man både ha och äta kakan."

De två föregående styckena kan också vara intressanta i denna diskussion:
"Gemensamt för de flesta typer av fel är att de fungerar som skillnadsutjämnare. Detta innebär att bra inspelningar återges mindre verklighetstroget. Men det kan också innebära att dåliga inspelningar ibland blir mindre dåliga och mindre plågsamma att lyssna till. Därför kan man likafullt föredra en väl vald färgning hos anläggningen för att förgylla/dölja brister hos dåliga inspelningar (och lyssningsrum) på viss bekostnad av verklighetstrogenheten hos riktigt bra inspelningar.

Man kan också välja att lägga till vissa färgningar i enlighet med personlig smak för att man upplever att dessa gör viss musik mer njutbar. Exempel på detta kan vara ökat djup i ljudbild, mer luft, potentare bas, mer mjukhet, avrundning eller värme, extra detaljering och så vidare. Givetvis blir all musik och alla inspelningar präglade av detta. Den inspelade musiken med dess inneboende karaktär och ambiens kommer ofta att presenteras mindre nyanserat och varierat, eftersom pålagda färgningar förändrar, ibland även döljer, den inspelade musikens färger. Men då väldigt många inspelningar brister i kvalitet, kan det vara önskvärt att vilja kompensera eller dölja dessa brister med anläggningen. Allt detta bör man vara medveten om vid val av ljudfilosofi. För tydlighetens skull vill jag här poängtera, att det naturligtvis inte finns något rätt eller fel vid val av ljudfilosofi. Var och en väljer efter sina preferenser."
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-19 16:37

Det näst bästa (förutom bra inspelad musik) vore väl en färgningsbox att koppla in när man spelar kassa inspelningar.

Det hade ju varit bra om det fungerar. Idag vill jag ha ett rör-sound, imorgon ett Rotel 1090-sound. Jag är dock skeptisk (i min puristiska singelend själ). Det där med distboxar, etc har ju varit på tapeten förr, kanske dags att någon bygger en och startar en bizznizz av det? Kan ju presenteras på en diy-träff till en början. Jag skulle absolut vilja höra det miraklet nämligen. :)

Hur långt kan man egentligen gå tror ni? Fixa gärna en ESL-knapp om det går! 8)

Som vanligt kan man väl inte simulera (färga) uppåt?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-03-19 16:49

Det näst bästa (förutom bra inspelad musik) vore väl en färgningsbox att koppla in när man spelar kassa inspelningar.

Färgningsbox = Rörförstärkare...? 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-19 16:55

Men då väldigt många inspelningar brister i kvalitet, kan det vara önskvärt att vilja kompensera eller dölja dessa brister med anläggningen. Allt detta bör man vara medveten om vid val av ljudfilosofi. För tydlighetens skull vill jag här poängtera, att det naturligtvis inte finns något rätt eller fel vid val av ljudfilosofi.

Det är ju precis detta jag mässar om, utan förståelse från LTS! 8O
Vidare så tycker jag att snacket om att färgningar skulle dölja info
på skivan är närmast löjeväckande, även mina bra inspelade CDs
låter kanon med den typ av färgning mina komponenter ger... :!:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-19 17:23

Jag kan inte minnas att någon enskild individ har hävdat att det finns rätt eller fel vid val av själva ljudfilosofin? Det är i varje fall inte vanligt förekommande. Kan du citera?
Om du hävdar att 'LTS' (- här menat som någon sorts officiell uppfattning utöver medlemmarnas personliga uppfattningar) har påstått detta, så kan jag inte se att det står på hemsidan?

Om man däremot väljer just åtegivningsfilosofin så finns det naturligtvis rätt och fel. Originalet är alltid rätt och det är referensen man rättar sig efter.

Vidare så tycker jag att snacket om att färgningar skulle dölja info
på skivan är närmast löjeväckande, även mina bra inspelade CDs
låter kanon med den typ av färgning mina komponenter ger

kan besvaras med denna mening ur mitt långa citat ovan: "Den inspelade musiken med dess inneboende karaktär och ambiens kommer ofta att presenteras mindre nyanserat och varierat, eftersom pålagda färgningar förändrar, ibland även döljer, den inspelade musikens färger." :wink:
Senast redigerad av Maarten 2005-03-19 18:19, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-19 18:08

Originalet är alltid rätt

Vilket original: Mastertejpen? CD-skivan? Hur det lät live?

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-03-19 18:16

Med orginal bör menas orginalupptagning dvs. den första inspelningen. Det finns många exempel på att brister dyker upp då materialet sedan ska massproduceras och läggas på media för oss konsumenter. I värsta fall remastras och fifflas med tills det inte finns någon likhet.

MVH. Christian

PS. Fiffla... riktigt bra ord, ska använda det mer frekvent... :idea: :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-19 18:18

Med orginal bör menas orginalupptagning dvs. den första inspelningen

Men då är vi ju tillbaks på ruta ett igen, man vet ju inte hur den låter alltså är det
att föredra en viss typ av generell färgning som passar ens öron och skivsamling?

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-19 18:24

Om du glömmer bort att man bara behöver kolla varje efterföljande del (nästan), så är vi på ruta ett igen. Det är här F/E-lyssningen kommer in. Med denna metod behöver man inte veta hur det lät i studion.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-03-19 18:45

Om man nu inte vet hur en upptagning låter som du säger Hotspur... och det kan man ju inte veta, är det inte bättre att då ligga i mitten och hoppas att inspelningen inte ligger allt för långt ut mot extremerna...?

Jag har sett att du gillar fotboll och det kan ju (något långsökt) liknas med:

En fotbollsmålvakt vet inte var straffskytten ska placera bollen och ställer sig därmed mitt i målet.

Att köpa en färgande apparat för att den ska passa vissa inspelningar blir ju som att ställa sig vid stolpen bara för att ha större chans att ta bollarna som placeras där. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-19 19:15

Det är som att tala med en vägg, nu ger jag upp.
Jag är fast i min övertygelse och ni i er, fine! :evil:

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-03-19 19:20

Lugn i bussen... :D

Förklaringen var kanske inte den bästa men vi är väl inte så oense...? Det kan ju vara jag som är ute och cyklar. Det är ju inte liv och död vi pratar om här, vi befinner oss ju på detta forum för att vi gillar att lyssna på musik eller se på film... detta med så bra ljud som möjligt. Förklara gärna för mig om det är något jag missförstått eller misstolkat i det du skrivit.

MVH. Christian

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-19 19:22

AnotherDrinkPlease skrev:Lugn i bussen... :D
Förklaringen var kanske inte den bästa men vi är väl inte så oense...? Det kan ju vara jag som är ute och cyklar. Det är ju inte liv och död vi pratar om här, vi befinner oss ju på detta forum för att vi gillar att lyssna på musik eller se på film... detta med så bra ljud som möjligt. Förklara gärna för mig om det är något jag missförstått eller misstolkat i det du skrivit.
MVH. Christian

Din liknelse var rolig och hade en poäng men nu orkar jag inte älta detta mer.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-03-19 19:25

*Tar i hand* Det är lugnt.

Ska ta en paus i nöjessurfningen och äta litegrann jag med. Sen tänkte jag kika lite på Juventus ikväll. Ha en trevlig kväll.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2005-03-20 00:22

Vadå javla avatar???

Detta är väl ett hifi-forum??

Jag fattar noll. Du gillar Tottenham om jag inte fattat fel?? Själv har jag Newcastle som favoriter.
Jag skall kolla upp det det där med cddrive. Det skall bli intressant att e vad en billig dvd kan göra mot bättre byggen :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-20 02:06

Hotspur skrev:
Vi använder alltså primärt spaltutrymmet till att skriva om speciellt utvalda bra produkter

Ähum, är inte det lite fegt och samma taktik som alla andra hifi-blaskor hänvisar till?

Nej, det är inte fegt. Det är snällt! Mot både läsarna, mot dem som gör bra grunkor, och mot dem som gör lite mera tveksamma apparater. Och "samma taktik" är det definitivt inte. Det är bara fråga om att lägga energin där den kan göra nytta. Vi är inte taktiska alls. Allt vi skriver är sant och ärligt. Skulle det någon gång ändå bli fel kommer det garanterat in en rättelse.

Den som är verklighetsintresserad ser säkerligen att apparater som annonseras i de kommersiella hifi-blaskorna både testas och dessutom alltid blir omskrivna med positiva omdömen. Tag gärna fram ett enda exempel på en apparattillverkare som annonserat och sedan fått en dålig recension. Det betyder inte nödvändigtvis att de ljuger, men det betyder att de inte primärt erbjuder konsumentinformation, utan är att betrakta som branschtidskrifter, vars primära syfte är att få banchen att må bra.

Huruvida de sedan hänvisar till det ena eller andra skall man inte stirra sig blind på. Det är ju vad de gör som är intressant. Glöm aldrig att en sanningssägare och en "som vill verka vara sanningssägare", kan vara svåra att skilja från varandra om man bara lyssnar på dem. Den andra vill ju verka vara den första. Det är bättre att titta på hur de agerar.

Vh, iö

PS. Den som tror att LTS inte tycker att man får addera avsiktliga färgningar för att kompensera dåliga inspelningars artefakter har massor av gamla MoLt att ta sig igenom, för att sedan konvertera till en LTS-vänlig inställning. :wink:

Ingen i detta land har väl lancerat flera apparater ägnade just för detta än just LTS? En skillnad kan möjligen vara att det varit LTS intällning att primärt utgå ifrån ofärgadne apparatur, och skaffa sig färgningsmöjligheterna medelst in- och urkopplingsbara apparater, således att man inte sätter sig själv i en situation där man tvingas lyssna på samma färgningar dag i ända.

PPS. Om man vill veta något om något (t ex LTS) bör man studera/betrakta objektet ifråga, inte fråga en massa dönickar om en recension av det.
Det borde väl ha varit uppenbart ganska länge, att de som talar illa om LTS nästan undantagslöst bara sprider förutfattade meningar, som de fått sig tilldels av andra med samma förutfattade meningar, som de i sin tur fått av...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-20 07:40

Ingvar Öhman
"Den som är verklighetsintresserad ser säkerligen att apparater som annonseras i de kommersiella hifi-blaskorna både testas och dessutom alltid blir omskrivna med positiva omdömen. Tag gärna fram ett enda exempel på en apparattillverkare som annonserat och sedan fått en dålig recension. Det betyder inte nödvändigtvis att de ljuger, men det betyder att de inte primärt erbjuder konsumentinformation, utan är att betrakta som branschtidskrifter, vars primära syfte är att få banchen att må bra."

Hej !
Jag tror mig komma i håg att HiFi & Musik på 90-talet hade en kontrovers med Yamaha som inte längre lämnade sina produkter till test på grund av dålig rec. Någon annan som minns?
Med tanke på mitt dåliga minne så kan jag blandat i hop både tidning och tillverkare men ett minns jag. Jag reagerade för att det var så unikt!

hälsningar
Hasse

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-20 10:43

Vadå javla avatar???

Det var menat som en vänlig gliring från en fanatisk Blåvitt-supporter. :oops:

IngOehman skrev:
Hotspur skrev:
Vi använder alltså primärt spaltutrymmet till att skriva om speciellt utvalda bra produkter

Ähum, är inte det lite fegt och samma taktik som alla andra hifi-blaskor hänvisar till?

Nej, det är inte fegt. Det är snällt! Mot både läsarna, mot dem som gör bra grunkor, och mot dem som gör lite mera tveksamma apparater. Och "samma taktik" är det definitivt inte. Det är bara fråga om att lägga energin där den kan göra nytta. Vi är inte taktiska alls. Allt vi skriver är sant och ärligt. Skulle det någon gång ändå bli fel kommer det garanterat in en rättelse.
Den som är verklighetsintresserad ser säkerligen att apparater som annonseras i de kommersiella hifi-blaskorna både testas och dessutom alltid blir omskrivna med positiva omdömen. Tag gärna fram ett enda exempel på en apparattillverkare som annonserat och sedan fått en dålig recension. Det betyder inte nödvändigtvis att de ljuger, men det betyder att de inte primärt erbjuder konsumentinformation, utan är att betrakta som branschtidskrifter, vars primära syfte är att få banchen att må bra.
Huruvida de sedan hänvisar till det ena eller andra skall man inte stirra sig blind på. Det är ju vad de gör som är intressant. Glöm aldrig att en sanningssägare och en "som vill verka vara sanningssägare", kan vara svåra att skilja från varandra om man bara lyssnar på dem. Den andra vill ju verka vara den första. Det är bättre att titta på hur de agerar. Vh, iö
PS. Den som tror att LTS inte tycker att man får addera avsiktliga färgningar för att kompensera dåliga inspelningars artefakter har massor av gamla MoLt att ta sig igenom, för att sedan konvertera till en LTS-vänlig inställning. :wink:
Ingen i detta land har väl lancerat flera apparater ägnade just för detta än just LTS? En skillnad kan möjligen vara att det varit LTS intällning att primärt utgå ifrån ofärgadne apparatur, och skaffa sig färgningsmöjligheterna medelst in- och urkopplingsbara apparater, således att man inte sätter sig själv i en situation där man tvingas lyssna på samma färgningar dag i ända.
PPS. Om man vill veta något om något (t ex LTS) bör man studera/betrakta objektet ifråga, inte fråga en massa dönickar om en recension av det.
Det borde väl ha varit uppenbart ganska länge, att de som talar illa om LTS nästan undantagslöst bara sprider förutfattade meningar, som de fått sig tilldels av andra med samma förutfattade meningar, som de i sin tur fått av...

Hm, jag förstår fortfarande inte varför ni inte hänger ut dåliga apparater, Vill du vara vänlig att lyfta ut kärnan i din motivering? Vad gäller färgningarna så lever i alla fall jag lycklig med dom - i alla väder - och även mina välljudande plattor mår klart bra av färgningen, som på nåt vis känns mindre framträdande på bra inspelningar men verkligen gör ett gott jobb på de dåliga. :D

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-03-20 10:56

Hotspur skrev:Hm, jag förstår fortfarande inte varför ni inte hänger ut dåliga apparater, Vill du vara vänlig att lyfta ut kärnan i din motivering?

Jag håller med Hotspur här, jag skulle också vara intresserad av att vet vilka apparater som F/E-testats och som inte klarat testet. På så vis har man ju som konsument ännu mer information inför sitt köp.

Men samtidigt inser jag det svåra med att få låna fler produkter att testa om man "sågat" en eller ett par produkter redan...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-20 12:15

All verksamhet måste finansieras på ett eller annat sätt, så att kalla LTS verksamhet för icke-kommersiell beror väl lite på vad man lägger i begreppet. Genom att skapa ett för vissa attraktivt och fungerande koncept värver man medlemmar som betalar medlemsavgift. Kommersiellt så det förslår. Läser man stadgarna på LTS hemsida så ser man också att hela upplägget är mycket likt ett företag vilket som helst, med oberoende revisorsgranskning osv. Dock står det ingenting om vad som händer med årliga eventuellt överskjutande belopp i budgeten. Jag betvivlar att medlemmarna får någon årsredovisning hemskickad och jag ser heller ingen möjlighet att ta del av motsvarande via hemsidan. Svårt att få insyn i verksamheten med andra ord.

Problemet med LTS, som gör att vissa har svårt att ta till sig deras tänkesätt tror jag kan ha mycket att göra med den fostrande attityden. Tänkesättet avviker också från det gängse inom objektiv journalistik; att presentera fakta och låta läsaren själv ta ställning. Istället matas man med färdigtänkta åsikter baserade på och härledda ur uppställda axiom som inte kan ifrågasättas (eller bevisas) utanför deras egna referensramar. Att bara presentera ett fåtal rekommenderade apparater som anses uppfylla vissa kriterier ligger också väl i linje med detta synsätt. Varför just dessa apparater lyfts fram framgår aldrig med mer än att man hävdar att de utmärkt sig på ett eller annat sätt. Vad som aldrig avslöjas är vilka andra apparater som också testats och på vilka punkter de anses ha misslyckats. Frågan om trovärdighet dyker då givetvis upp eftersom läsaren aldrig ges möjlighet att verifiera påståendena om apparatens unika suveränitet, eller relatera till egna värdefulla erfarenheter. Den egna föresatsen beträffande det unikum verksamheten inom LTS påstås utgöra vad gäller t ex agenda (mål och syfte), kompetens (såväl teoretisk som resursmässig) samt självkritik (medvetenhet och respekt för oliktänkande) gentemot andra verksamma inom branschen blir därav självklart föremål för ett ständigt och i min mening sunt ifrågasättande.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-20 13:06

"Tänkesättet avviker också från det gängse inom objektiv journalistik; att presentera fakta och låta läsaren själv ta ställning. Istället matas man med färdigtänkta åsikter baserade på och härledda ur uppställda axiom som inte kan ifrågasättas (eller bevisas) utanför deras egna referensramar."

Lustigt hur intryck kan skilja sig åt. Min uppfattning om MoLT är just att den till skillnad från övrig hifipress är inriktad på att presentera fakta och låta läsaren ta ställning. Min uppfattning om (apparattester i) flertalet andra hifitidningar är att fakta nästan helt lyser med sin frånvaro, medan det däremot kryllar av "färdigtänkta åsikter", utan vare sig förklaring eller motivering, det påminner mer om musikrecensioner. Teknikartiklarna i MoLT innehåller nästan alltid förklaringar av den bakomliggande fysiken, det som gör att det låter som det gör.[/i]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi