IngOehman skrev:Dahqvists inlägg är mycket bra, som vanligt.
En sak som slår mig är dock att det i den akademiska världen är så förhållandevis ovanligt med den förståelse som du uppvisar (ivet de grodor man ser komma hoppande ur munnar). Jag kommer aldrig att glömma den debatt jag åhörde över radioapparten, mellan två astonomer (akademiker - ja, vetenskapsmän - näppeligen) som diskuerade någon himakropp som var på väg mot jorden och skulle krascha eller flyga firbi om sisådär 32 år, jag minns inte exakt.
Det jag minns exakt var vad de bråkade om. Den ene påstod att sannolikheten för att den skulle krascha på jorden var X procent, medan den andra påstod att den var Y procent. De blev såta ovänner under de korta minuter de hördes på radion.
Sådan vetenskaplig okunnighet skrämmer mig. Stenen kommer ju antingen att krascha med jorden, eller flyga förbi. Sannolikheten är alltså antingen 100% eller 0%, men inte något annat. Den som anger en annan siffra för sådana här (s k predikterbara) fenomen, demonstrerar bara en sak: Att de inte har information nog för att veta om det rätta svaret är 0% eller 100%.
Kort version:
Ingvar du har fel här. Inte bara har fel utan du intar en ovetenskaplig, möjligen oskyldigt naiv, ståndpunkt. Inga händelser kan förutses med sannolikhet på 0 eller 100%. Det är inte ens 100% säkert (Med ett antal nollor efter kommatecken, dvs exakt 100%) att det blir fredag imorgon, trots att vi sitter inne med info, tror vi iaf*. (f.ö. inte heller till 37 eller 69% exakt)
Lång version:
Mig, som vare sig är statistiker eller astronom, synes det helt korrekt att astronomerna inte bestämde sannolikheten till 0 eller 100%. Om det blir 0 eller 100 % vet vi först efter 32 år senare (vi kanske bara hinner tänka tanken om det blir 100%) det vill säga när händelsen har inträffat eller inte inträffat. OK, vi vet det också timmarna innan, kanske veckorna innan men precisionen i förutsägbarheten minskar med avståndet.
Svante är på god väg när han säger att hade vi haft kunskap och kontroll över ALLA faktorer så hade vi kunnat anamma Ingvars ståndpunkt men Svante fullföljer inte. Såsom kunskapsläget nu är så går det inte att sätta sannolikhetssiffran till 0 eller 100% för en händelse som kan komma att inträffa om 32 år*. Observera att jag inte har exakt pejling på kunskapsläget idag och än mindre på kunskapsläget vid tidpunkten när Ingvar hörde programmet, men det påverkar inte det jag skriver med mer än ngn % för sannolikhetskalkylen.
Hur än underbar Tage Danielssons monolog var/är så var INTE sannolikheten för Harrisburgolycka 100% låt säga veckorna INNAN, troligen inte ens dagen innan. Den "blev" 100% efter det att den inträffade.
Jag vet inte hur mycke jag ska behöva orda. Men tänk t.ex att det satt två vetenskapsmän i en radiosändning den 14/3 79 (2 veckor innan) och hade ett samtal om sannolikhet för Harrisburgolyckan . Både 0% och 100% hade varit fel (om tidsperspektivet inte var oändligt). Ingvars astronomers situation är en aning annorlunda. De är säkert tillräckligt duktiga för att räkna ut ungefärlig bana för asteroiden för de kommande 32 åren. Det är sant. Men de KAN inte vara så "duktiga" för att sätta sannolikheten för kollisionen till 0 eller 100%. Av många anledningar, t.ex asteroiden kan träffas av en annan asteroid och ändra banan, en planet eller solen kan påverka dess bana mer eller mindre än vad som kunde beräknas. Asteroiden kunde tom fått en påhälsning av "Heart of Gold" med ZB. Osv Osv
Jag blev faktiskt, inte så lite, förvånad att Ingvar undslapp sig dessa ord. För inte är väl jag ute på en förvirrad cykeltur?
Dimitri
*för tiden för kollissionen kanske är den 17/7 2008 kl 23.00. Är det torsdag på Jupiter idag?