Max_Headroom skrev:Signalen = ljudet.
I kabeln ja

Ska man dra det lite till sin spets så sitter högtalarens + rummets överföringsfunktion mellan signalen och det ljud vi hör.
F/E-lyssning tar ju lixom död på alla metafysiska diskussioner effektivt.
Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Signalen = ljudet.
Almen skrev:Hm. "Att tänka rätt är stort, men att räkna rätt är större", eller hur var det?
Men vänta nu. Halva spänningen hamnar över högtalaren och halva över kabeln. Då måste väl halva effekten hamna i högtalaren och halva i kabeln?
Ändrat: Aha, den tillgängliga effekten halveras ju också eftersom totala impedansen dubblas när kabeln kopplas in.Hälften av hälften är en fjärdedel...
Ändrat 2: Men vänta igen. Nu jämför jag ju "ingen kabel" med "inkopplad kabel". Jag skulle ju jämföra inkopplad kabel och 42 ohm hgt med inkopplad kabel och 2 ohm hgt. Nu får jag tänka litet till...
Nefilim skrev:Men att övertyga mina dyrkabelanhängarvänner blir nog tyvärr en omöjlig uppgift. När jag nämner detta per telefon, så hör jag tvivel. Klart att de tvivlar när man lagt ut 15-20KKr för en uppsättning. Att erkänna detta är ju att "idiotförklara" sig själv!
Värre är det med dom som tjänar multum på att lura folk och som dessutom hätskt spottar ur sig sitt dåres försvarstal i sina inlägg. Citat: "Jag har minsann guldöron efter 15års brinnande intresse för dyrhifi"..."Den som lyssnar på billig hifi missar musiken.." mm mm.
Sanoj skrev:Värre är det med dom som tjänar multum på att lura folk och som dessutom hätskt spottar ur sig sitt dåres försvarstal i sina inlägg. Citat: "Jag har minsann guldöron efter 15års brinnande intresse för dyrhifi"..."Den som lyssnar på billig hifi missar musiken.." mm mm.
Kan vi inte för en gångs skull reda ut vilka dessa personer är som "tjänar multum" på att sälja kablar.
// Jonas
.
Jo det är alla "dyrkabeltillverkare" som tillverkar och säljer ormolja per meter.
Sanoj skrev:Har Ni ett pris på "dyrkabel", så jag kan gå och kolla om jag har blivit lurad.
Jag gav 29000kr efter 3000kr rabatt för mina kablar på 2,5m. Räknas det som dyrkabel eller billigkabel så att jag slipper oroa mig för att jag är lurad.
PS. Den ovanstående texten handlar om kablar med försumbar destruktiv inverkan på ljudkvaliteten.
Alltså, varför i hela friden sätter de inte impedanskompensationslänken i änden på kabeln istället för mitt på? Är det bara för att den ska synas så mycket som möjligt eller?Sanoj skrev:PS. Den ovanstående texten handlar om kablar med försumbar destruktiv inverkan på ljudkvaliteten.
Ja, men det gäller att hitta den som uppfyller de kraven...
Det är stora skillnader mellan de olika kablarna som finns, men det gäller att hitta den rätta. Min väg gick genom en mängd olika märken, dyra som billiga, innan jag hittade rätt.
Låda på magen ska dè và![]()
// Jonas
.
woland skrev:Sanoj skrev:Har Ni ett pris på "dyrkabel", så jag kan gå och kolla om jag har blivit lurad.
Jag gav 29000kr efter 3000kr rabatt för mina kablar på 2,5m
Javisst har du blivit lurad !
Mvh
Martin skrev:Det spelar roll. Inte nödvändigtvis för ljudet, men för hur konjugatlänken funkar elektriskt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 37 gäster