Kabeldebatt! Vad har jag nu gjort!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-09 12:29

Max_Headroom skrev:Signalen = ljudet.

I kabeln ja :)

Ska man dra det lite till sin spets så sitter högtalarens + rummets överföringsfunktion mellan signalen och det ljud vi hör.

F/E-lyssning tar ju lixom död på alla metafysiska diskussioner effektivt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-09 12:43

Almen skrev:Hm. "Att tänka rätt är stort, men att räkna rätt är större", eller hur var det? :)

Men vänta nu. Halva spänningen hamnar över högtalaren och halva över kabeln. Då måste väl halva effekten hamna i högtalaren och halva i kabeln?

Ändrat: Aha, den tillgängliga effekten halveras ju också eftersom totala impedansen dubblas när kabeln kopplas in. :idea: Hälften av hälften är en fjärdedel...

Ändrat 2: Men vänta igen. Nu jämför jag ju "ingen kabel" med "inkopplad kabel". Jag skulle ju jämföra inkopplad kabel och 42 ohm hgt med inkopplad kabel och 2 ohm hgt. Nu får jag tänka litet till...

Fan, nu tänkte jag fel i alla fall. :D Så här, då:

Vid 50 Hz utan kabel är impedansen 42 ohm. Med kabel blir det 44 ohm, varvid tillgänglig effekt minskas med 42/44 = 0,95. Spänningen över högtalaren minskas med 42/44 = 0,95, kvadraten på det är 0,91. Totala effekten minskas med en faktor 0,95*0,91 = 0,87.

Vid 180 Hz utan kabel är impedansen 2 ohm. Med kabel blir det 4 ohm, varvid tillgänglig effekt minskas med 2/4 = 0,5. Spänningen över högtalaren minskas med 2/4 = 0,5, kvadraten på det är 0,25. Totala effekten minskas med en faktor 0,5*0,25 = 0,125.

Ganska stor skillnad i tonkurvan blire...

Ändrat: Ordspråket skall nog vara "Att räkna rätt är stort, att tänka rätt är större."

Ändrat 2: Eller har jag gjort bort mig nu igen? :oops: :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-29 13:07

Måste bara göra ett inlägg i den "heta" kabeldebatten.

Som jag skrivit tidigare i någon tråd här, så har jag haft förmånen (?) att få prova på många olika esoteriska och dyra kablar. Har även själv ägt några, men har med åren bytt till billigare och billigare.

Nu har jag äntligen "kommit till skott" och köpt en uppsättning EKK, som jag snyggat till med strumpa och hyfsade bananer.

Det är ju bara att konstatera faktum. EKK är nog den mest neutrala jag haft hemma! Inget låter fel, utan det känns bara helt ok. :D
Dessutom har jag mycket korta kablar pga monoblock. 60 cm/längd.

Men att övertyga mina dyrkabelanhängarvänner blir nog tyvärr en omöjlig uppgift. När jag nämner detta per telefon, så hör jag tvivel. Klart att de tvivlar när man lagt ut 15-20KKr för en uppsättning. Att erkänna detta är ju att "idiotförklara" sig själv!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-29 13:15

Grattis! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-06-29 15:36

Nefilim:

Att övertyga dom som handlat är väl tufft nog ävon om du och jag bla kommit till sans. Värre är det med dom som tjänar multum på att lura folk och som dessutom hätskt spottar ur sig sitt dåres försvarstal i sina inlägg. Citat: "Jag har minsann guldöron efter 15års brinnande intresse för dyrhifi"..."Den som lyssnar på billig hifi missar musiken.." mm mm.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-06-29 17:01

Nefilim skrev:Men att övertyga mina dyrkabelanhängarvänner blir nog tyvärr en omöjlig uppgift. När jag nämner detta per telefon, så hör jag tvivel. Klart att de tvivlar när man lagt ut 15-20KKr för en uppsättning. Att erkänna detta är ju att "idiotförklara" sig själv!

Fixa ett dubbelt blindtest med dessa personer och se om dom kan överhuvudtaget skilja på kablarna. Till 99% är det mycket snack och lite verkstad
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-06-29 20:44

Värre är det med dom som tjänar multum på att lura folk och som dessutom hätskt spottar ur sig sitt dåres försvarstal i sina inlägg. Citat: "Jag har minsann guldöron efter 15års brinnande intresse för dyrhifi"..."Den som lyssnar på billig hifi missar musiken.." mm mm.

Kan vi inte för en gångs skull reda ut vilka dessa personer är som "tjänar multum" på att sälja kablar.

// Jonas

.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-29 20:47

Sanoj skrev:
Värre är det med dom som tjänar multum på att lura folk och som dessutom hätskt spottar ur sig sitt dåres försvarstal i sina inlägg. Citat: "Jag har minsann guldöron efter 15års brinnande intresse för dyrhifi"..."Den som lyssnar på billig hifi missar musiken.." mm mm.

Kan vi inte för en gångs skull reda ut vilka dessa personer är som "tjänar multum" på att sälja kablar.

// Jonas

.

Jo det är alla "dyrkabeltillverkare" som tillverkar och säljer ormolja per meter. :wink:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-06-29 20:53

Jo det är alla "dyrkabeltillverkare" som tillverkar och säljer ormolja per meter.

Vilka är det då. Jag har sällan lyssnat på eller sett kablar som jag ansett vara dyrkablar, snarare en nödvändig komponent som allt annat i anläggningen.
Har Ni ett pris på "dyrkabel", så jag kan gå och kolla om jag har blivit lurad.
Jag gav 29000kr efter 3000kr rabatt för mina kablar på 2,5m. Räknas det som dyrkabel eller billigkabel så att jag slipper oroa mig för att jag är lurad.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-29 21:41

Jag skulle nog, såvitt jag förstår, kunna försäkra dig om att SEK 29.000 är utan som helst tvekan kvalificerar kabeln till segmentet "dyrkabel" om den är för användning i en ljudanläggning i en normalsituation. Det finns så vitt jag kan se ingen som helst möjlighet att motivera att en kabel skulle kosta SEK 29.000 på rent tekniska grunder. Det är klart att om den vore från nån spelning med Rolling Stones från 1968, kysst av åtta obefläckade groupies strax innan de ändrade den obefläckade biten samt med en fullt läslig signatur av Mick Jagger och resten av bandet skulle man kunna tänka sig att man i USA av rätt köpare kunde få ut SEK 29.000 men annars förefaller det mig befängt. Det är nog dock så att det finns de som har en annan åsikt i frågan.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-06-30 00:56

Sanoj skrev:Räknas det som dyrkabel eller billigkabel så att jag slipper oroa mig för att jag är lurad.

ett riktigt genomfört blindtest lär skingra dina funderingar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-30 06:53

Sanoj skrev:Har Ni ett pris på "dyrkabel", så jag kan gå och kolla om jag har blivit lurad.
Jag gav 29000kr efter 3000kr rabatt för mina kablar på 2,5m. Räknas det som dyrkabel eller billigkabel så att jag slipper oroa mig för att jag är lurad.

Troligtvis redan vid 500:-/meter, fast vi kan vara snälla och sätta 1000:-/meter.

Du behöver inte oroa dig över att du blivit lurad - du kan fullt tryggt veta att du blivit det.

Sen behöver inte kabeln vara dålig för det, bara inte speciellt prisvärd på det tekniska planet. På det estetiska planet däremot är allt subjektivt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-06-30 07:44

8O

29000 skattade kronor.. 8O

Fullständigt vansinnigt i mitt tycke men man kan ju hoppas på att du blir bjuden på gratis kaffe resten av livet i Alingsås eller var du nu köpte dina kablar.

Svaret på vilka som tjänar på dyrkablar är självklart först och främst tillverkarna som skrattar hela vägen till banken. Återförsäljarna har nog mer normala marginaler såsom dom har på övrigt sortiment såtillvida dom inte är importörer också. Då skrattar även dom på sin väg till bankvalven :wink:

Jag har jobbat i butik i Göteborg för 15år sedan och jag minns mycket väl vilka marginaler vi hade då.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-06-30 12:19

Sanoj skrev:

Jag gav 29000kr efter 3000kr rabatt för mina kablar på 2,5m

Javisst har du blivit lurad !

Mvh

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-06-30 13:29

Mer trollmat

Bild

Vassego :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-06-30 13:49

Det finns för det första inga som helst tekniska eller ljudmässiga belägga, att en 29 papps kabel låter bättre, mer rätt, än en billigare.
För det andra, det finns inga som helst trollkonster hur man tillverkar en kabel så det blir dessa priser. Det är ren och skär "märkeshysteri". Man betalar för ett märke och utseende, men grova överpriser.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-06-30 14:11

:D :D :D

Tack, ni har livat upp min dag.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-30 14:32

Sanoj skrev::D :D :D

Tack, ni har livat upp min dag.

// Jonas

.

Det finns billigare sätt att få en upplivad dag :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-06-30 14:42

Det finns billigare sätt att få en upplivad dag

Ähh, det är ju bara pengar.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-06-30 14:49

SÅ sant...Sanoj :D
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-06-30 14:52

finns bara en anledning till att man köper en högtalarkabel för nästan 30k(om det inte är en otroligt lång kabel eller man är lurad) det är att man har råd att köpa den :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-30 15:25

En kabel bör framförallt vara tillräckligt lång. Annars når den ju inte fram. :wink:

Därnäst bör den ha egenskaper som beror lite på vad för impedans den energi som skall överföras har.

Är det en högtalarkabel vi pratar om bör dess ledare vara av ett material som leder ström bra och med en för längden avpassad ledararea (så att det kan ske utan stort spänningsfall). Det säkerställer nämligen både att man slipper klangfärgningar vid låga och mellanhöga frekvenser, och dessutom betyder det att man inte i onödan eldar för kråkorna.

Det bästa ledarmaterialet som finns (vid normala temperaturer) är silver, och därnäst hittar vi koppar. Guld är ytterligare lite sämre än koppar och aluminium är samre ändå, men alla de nämnda är högkonduktiva material. Detta sagt om alla material vore gratis.

Tar vi hänsyn till priset blir aluminium det överlägset bästa ledarmaterialet, men det är svårt att kontaktera på ett pålitligt sätt. :( Tar vi hänsyn till även detta står koppar kvar ensam på tronen, med ett övertag på sisådär 50 gånger över silver!

(Det är därför alla seriösa kabeltillverkare använder koppar, och ingenting annat än koppar (frånsett möjligen en förtenning av ytan) till ledarna.)

Investerar man ett givet antal kronor i en kabel blir den alltså potentiellt 50 gånger lågresistivare än med silver, om den är gjord i koppar. :P

(Guld är ytterligare en faktor 80 gånger sämre(!) än silver, om man räknar i konduktivitet per krona.)

Därutöver bör man ta hänsin till ledargeometrier, och för lägsta möjliga induktans (diskant-tapp) kan ledarna vara coaxella, mångparigt separattvinnade eller i varje fall så nära varandra som möjligt. Kapacitansen saknar praktiskt taget hel betydelse i en högtalarkabel, eftersom dess belastning i audioområdet blir försumbar jämfört med den från själva högtalaren. (Om förstärkaren är kapacitivt känslig kan dock vissa kablar behöva förses med en konjugatlänk för att förhindra reflexion - det vill säga omvandla kapacitansen till en resistans, motsvarande kabelns karakteristiska impedans).

Slutligen finns det potentiella tillkortakommande om metalldelar i kabeln riskerar kunna "gnugga" mot varandra. Detta är ett kvalitetsproblem för ljudåtergivningen snarare än de kvantititsproblem som redogjorts för tidigare. Konsekvensen av det hela är att man bör undvika flerkardeliga kablar om inte kardelerna är separatisolerade, och om man av olika skäl (smidighet?) anser sig behöva använda flerkardeliga kablar bör i varje fall karelerna vara förtennda.

Är det en interconnectkabel är prioriteringen annorlunda, för i en sådan är kapacitansen viktigast (eftersom den är en potentiellt märkbar shunt jämfört med ingångsimpedansen på mottagarsidan, och i vissa fall till och med jämfört med sändarsidans impedans, i varje fall rimligt kort upp i ultraljudsområdet.)

Serieresistansen i en interconnectkabel är i regel en oviktig parameter (på grund av den snälla inimpedansen på mottagarsidan), men bara vad avser signalledaren. Skärmen bör vara rimligt låghmig eftersom den skall hopkoppla jordsystemen. Induktansen är helt försumbar i alla sunt konstruerade interconnectkablar, men på grund av kapacitansens potentiella inverkan är inte dielectrikat oväsentligt.

Det är definitivt fullt möjligt att tillverka kablar som gränsar till det perfekta :P för priser under en tusenlapp för två kanaler terminerade och klara interconnectkablar (en meter).
Detsamma gäller högtalarkablar på 2 gånger 7 meter som definitivt inte behöver kosta mer är 700:-, terminerade och klara.
Dock blir långa högtalarkablar lätt väsentligt dyrare (eftersom även arean måste öka med längden :( ), men ett par 14 meter långa högtalarkablar som gränsar till det perfekta kan i varje fall göras för under 2200:- (terminerade och klara).

Vh, iö

- - - - -

PS. Den ovanstående texten handlar om kablar med försumbar destruktiv inverkan på ljudkvaliteten. Om man har en verklighetssyn där musikens återgivning inte prioriteras högt, utan det istället pågår en jakt på ett "dröm-sound", är det givetvis omöjligt att beräkna vad det kostar att skapa detta, med hjälp av kablar med obskyra egenskaper...

Det är inte otänkbart att det kan kosta hur mycket pengar som helst, och att den som "jagar" ändå inte blir nöjd. Kanske beror det isåfall att jakten inte pågår där det bytet finns. Men gillar man att slösa ammunition utan att få avkastning så är man självklart i sin full rätt att göra det. Tipset är dock att leta fel där de finns istället. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-06-30 16:55

PS. Den ovanstående texten handlar om kablar med försumbar destruktiv inverkan på ljudkvaliteten.

Ja, men det gäller att hitta den som uppfyller de kraven...
Det är stora skillnader mellan de olika kablarna som finns, men det gäller att hitta den rätta. Min väg gick genom en mängd olika märken, dyra som billiga, innan jag hittade rätt.

Låda på magen ska dè và 8)

Bild

// Jonas

.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-30 16:57

Jag tror jag ska börja tillverka UFO-kablar av Roswell-material.... *kolla! man böjer på den..... och så kan man _räta ut den igen_!!!" :)

Vad kan skulle kunna likna det hela vid är kanske ett par Evisu-jeans. Svindyra att köpa, skulle kunna ersättas av enklare om det inte vore för märkeshypen, samt att folk bakom en undrar vad fan man har på sig :)

Men, men.... om man vill ha, och kan köpa, så... go for it! :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-30 17:07

Vad gör egentligen "lådan på magen"? Jag har ägt en sådan kabel av välkänt amerikanskt märke, där jag var tvungen att stilla min nyfikenhet. Sagt och gjort. Jag "slaktade" dosan, och vad finner jag?

Jo, en pytteliten kopparspole paralellt med ett ynka litet motstånd i serie. En lika mikroskopisk kondensator paralellkopplad. Jag tog bort dessa komponenter, och i mitt tycke så lät allt bättre utan komponenterna!? 8O

Skillnaden var en större klarhet totalt över registren. Efter detta förstår jag vad många "dyrkabelanhängare" menar med -"att det lugnar ner sig"!

Alltså en förvrängning eller kamouflering eller vad man ska kalla det.

Är det så, ska man väl leta efter brister i den övriga anläggningen och/eller rumsakustiken.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-30 17:14

Sanoj skrev:
PS. Den ovanstående texten handlar om kablar med försumbar destruktiv inverkan på ljudkvaliteten.

Ja, men det gäller att hitta den som uppfyller de kraven...
Det är stora skillnader mellan de olika kablarna som finns, men det gäller att hitta den rätta. Min väg gick genom en mängd olika märken, dyra som billiga, innan jag hittade rätt.

Låda på magen ska dè và 8)

Bild

// Jonas

.
Alltså, varför i hela friden sätter de inte impedanskompensationslänken i änden på kabeln istället för mitt på? Är det bara för att den ska synas så mycket som möjligt eller?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-06-30 17:23

woland skrev:Sanoj skrev:

Jag gav 29000kr efter 3000kr rabatt för mina kablar på 2,5m

Javisst har du blivit lurad !

Mvh

Nej, jag tror faktiskt inte att Sanoj blev lurad, inte på det sättet iaf.

Jag tror att båda parter visste precis vad de gjorde. Grejen är bara att det sannolikt inte _enbart_ handlar om det perfekta ljudet i såna här sammanhang.... 8)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-06-30 17:24

Alltså, varför i hela friden sätter de inte impedanskompensationslänken i änden på kabeln istället för mitt på?

Skulle det spela någon roll menar du?...och så sitter dom inte på mitten.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-30 17:48

Det spelar roll. Inte nödvändigtvis för ljudet, men för hur konjugatlänken funkar elektriskt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-30 22:14

Martin skrev:Det spelar roll. Inte nödvändigtvis för ljudet, men för hur konjugatlänken funkar elektriskt.

Men om det inte spelar roll för ljudet så spelar det väl inte roll hur det blir elektriskt. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi